Strøm relatert Audio Insight Isovolt.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Har hatt Isovolt 3kVA en god stund med gode erfaringer. Hadde den først på kinoloftet men den ble litt for liten for oppsettet mitt der. Nå står den i stueanlegget som trekker litt færre kW og der gjør den en super jobb; mer ro, orden og dybde i lydbildet. Spesielt på dagtid! Stueanlegget er for øvrig et par hybrid Paradigm Persona 9H med 2x700 klasse D forsterkere i hvert kanal, NAD DAC, en microRendu streamer med Ultracap 1.2 strømforsyning, ASR Emitter II forsterker. Alt bortsett fra ASR er koblet via Isovolt men ASR har egne eksterne strømforsyninger med omtrent samme funksjon som Isovolt så den går utenom).
    Men nå fikk jeg akkurat Adyton Isovolt 6k i hus, kjøpt på OHC. Vidunderet skal opp på kinoloftet og drive all elektronikk (deriblant Lyngdorf MP-50) samt front+høyde-kanaler (aktive Adam høyttalere + SVS PB16 subber). Til bakkanalene og subber bak som er på en egen 16A kurs må jeg evt. ha enda en Isovolt... men det får vente litt. Noen andre her som har erfaring med Isovolt 6k? Deler gjerne mine så snart jeg får litt bærehjelp opp til kinoloftet ;-) Blir spennende å se om jeg kan koble mine front-subber via 6k uten kompresjon. Tipper det går bra. Som du ser har den 6 uttak og så vidt jeg vet separate filtre på hver, så jeg håper at jeg kan koble det meste direkte og ikke via andre strømfiltre eller skinner som vil øke impedans og derfor visstnok redusere litt av fordelen med balansert AC (som er at returstøy kanselleres pga 180 grader mellom de to fasene). Dette iht blant annet en amerikansk produsent av balanserte isotrafoer (https://www.equitech.com). Er usikker på dette men skal i hvert fall prøve uten.
    IMG_0447.jpg

    IMG_0448.jpg
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Isovolt 3kVA en god stund med gode erfaringer. Hadde den først på kinoloftet men den ble litt for liten for oppsettet mitt der. Nå står den i stueanlegget som trekker litt færre kW og der gjør den en super jobb; mer ro, orden og dybde i lydbildet. Spesielt på dagtid! Stueanlegget er for øvrig et par hybrid Parasound Persona 9H med 2x700 klasse D forsterkere i hvert kanal, NAD DAC, en microRendu streamer med Ultracap 1.2 strømforsyning, ASR Emitter II forsterker. Alt bortsett fra ASR er koblet via Isovolt men ASR har egne eksterne strømforsyninger med omtrent samme funksjon som Isovolt så den går utenom).
    Men nå fikk jeg akkurat Adyton Isovolt 6k i hus, kjøpt på OHC. Vidunderet skal opp på kinoloftet og drive all elektronikk (deriblant Lyngdorf MP-50) samt front+høyde-kanaler (aktive Adam høyttalere + SVS PB16 subber). Til bakkanalene og subber bak som er på en egen 16A kurs må jeg evt. ha enda en Isovolt... men det får vente litt. Noen andre her som har erfaring med Isovolt 6k? Deler gjerne mine så snart jeg får litt bærehjelp opp til kinoloftet ;-) Blir spennende å se om jeg kan koble mine front-subber via 6k uten kompresjon. Tipper det går bra. Som du ser har den 6 uttak og så vidt jeg vet separate filtre på hver, så jeg håper at jeg kan koble det meste direkte og ikke via andre strømfiltre eller skinner som vil øke impedans og derfor visstnok redusere litt av fordelen med balansert AC (som er at returstøy kanselleres pga 180 grader mellom de to fasene). Dette iht blant annet en amerikansk produsent av balanserte isotrafoer (https://www.equitech.com). Er usikker på dette men skal i hvert fall prøve uten.
    Vis vedlegget 527499
    Vis vedlegget 527502
    Hei erk

    Du MÅ koble alle komponenter i anlegget på Isovolten.
    Også din Emitter ll. Batteridriften driver bare
    inngangstrinn og drivere. Utgangen som virkelig
    trenger strøm er koblet direkte på nettet.😀
    Hvis du har så mye utstyr at en Isovolt ikke er tilstrekkelig,
    Må du jorde begge Isovoltene sammen.😀
    Jeg har også to Isovolt. En Isovolt er likevel tilstrekkelig
    til å drive 2x 1500w kl D+ 2x <100w kl A.😀
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg satte inn Nordost Frey2 fra Isovolt til strømnettet. Det ble et skikkelig løft.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hei erk

    Du MÅ koble alle komponenter i anlegget på Isovolten.
    Også din Emitter ll. Batteridriften driver bare
    inngangstrinn og drivere. Utgangen som virkelig
    trenger strøm er koblet direkte på nettet.������
    Hvis du har så mye utstyr at en Isovolt ikke er tilstrekkelig,
    Må du jorde begge Isovoltene sammen.������
    Jeg har også to Isovolt. En Isovolt er likevel tilstrekkelig
    til å drive 2x 1500w kl D+ 2x <100w kl A.������
    Heisann!! Hmm, og jeg som trodde jeg var litt alene i min galskap :) Skjønner hva du sier, men ville du virkelig koblet Emitter II via isovolt? Han ASR-konstruktøren er så utrolig spesifikk på at han har laget verdens beste strømforsyninger på nær 90 kg og at du ikke engang skal ha en strømskinne mellom dem og sikringsskapet, og helst 4kvmm kabler fra skapet... Men ja jeg kan jo prøve ;-)
    På kinoloftet må jeg definitivt ha 2x isovolt, mulig at det holder med en 3k bak, men 6k foran. Måtte installere en ekstra kurs slik at jeg nå har 2x16 amp til kinoen, ellers gikk sikringen ved litt heftige pådrag. Burde ikke vært mulig men jo det er det... Så da lurer jeg litt på hvordan du kobler sammen jord på dem, annet enn at de har felles jord via "husjord", dvs den jordingskabelen som er koblet til vannrøret i huset (kobber, litt gammelt hus). Jeg forstår hvorfor du sier det du sier. Bare lurer på hvordan du gjør det. En ting jeg har tenkt er jordspyd ute i hagen men jeg er egentlig litt usikker på om det blir noe bedre enn at begge kursene er koblet til jord som i sin tur er koblet til kobber-vannrøret inn til huset ;-) PS: Det er jo ikke helt sant det noen sier at vi har "flytende" jord i Norge (med IT-nett). Det er jo faktisk jordet, mot jord rett utenfor huset, men ikke mot trafoen borti gata.. slik jeg ser det er vel IT-nett ikke akkurat en ulempe for oss hifi-nerder så lenge jord ikke deles som i en blokk. Men det var en "PS" :)
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei erk

    Du MÅ koble alle komponenter i anlegget på Isovolten.
    Også din Emitter ll. Batteridriften driver bare
    inngangstrinn og drivere. Utgangen som virkelig
    trenger strøm er koblet direkte på nettet.😄
    Hvis du har så mye utstyr at en Isovolt ikke er tilstrekkelig,
    Må du jorde begge Isovoltene sammen.😄
    Jeg har også to Isovolt. En Isovolt er likevel tilstrekkelig
    til å drive 2x 1500w kl D+ 2x <100w kl A.🙄
    Heisann!! Hmm, og jeg som trodde jeg var litt alene i min galskap :) Skjønner hva du sier, men ville du virkelig koblet Emitter II via isovolt? Han ASR-konstruktøren er så utrolig spesifikk på at han har laget verdens beste strømforsyninger på nær 90 kg og at du ikke engang skal ha en strømskinne mellom dem og sikringsskapet, og helst 4kvmm kabler fra skapet... Men ja jeg kan jo prøve ;-)
    På kinoloftet må jeg definitivt ha 2x isovolt, mulig at det holder med en 3k bak, men 6k foran. Måtte installere en ekstra kurs slik at jeg nå har 2x16 amp til kinoen, ellers gikk sikringen ved litt heftige pådrag. Burde ikke vært mulig men jo det er det... Så da lurer jeg litt på hvordan du kobler sammen jord på dem, annet enn at de har felles jord via "husjord", dvs den jordingskabelen som er koblet til vannrøret i huset (kobber, litt gammelt hus). Jeg forstår hvorfor du sier det du sier. Bare lurer på hvordan du gjør det. En ting jeg har tenkt er jordspyd ute i hagen men jeg er egentlig litt usikker på om det blir noe bedre enn at begge kursene er koblet til jord som i sin tur er koblet til kobber-vannrøret inn til huset ;-) PS: Det er jo ikke helt sant det noen sier at vi har "flytende" jord i Norge (med IT-nett). Det er jo faktisk jordet, mot jord rett utenfor huset, men ikke mot trafoen borti gata.. slik jeg ser det er vel IT-nett ikke akkurat en ulempe for oss hifi-nerder så lenge jord ikke deles som i en blokk. Men det var en "PS" :)

    Det kan være lurt å legge ut et jordspyd direkte til Isovolten.😄
    Isovolten har et jorduttak på baksiden for 4mm bananplugg.
    Derfra kobler du også en jordledning fra den ene Isovolten til den andre.😄
    Ikke glem å koble opp din ASR Emitter II til Isovolten.
    Ellers er litt av vitsen med Isovolten borte.
    Det er veldig viktig at hele anlegget har samme jordingspotensial.
    Det har det ikke når den mest effekthungrige forsterkeren har et annet
    jordingspotensial enn resten av anlegget.😄

    Lykke til!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg skal definitivt prøve, takk for nyttig info!
    For øvrig har jeg levd uten isovolt på loftet siden oktober da jeg flyttet 3k ned til stueanlegget. Nå fikk jeg slept Adyton 6k opp trappa i dag og det ga et nytt løft på kinoloftet! Nå er alt av front system koblet til 6k isovolt, inkludert 2xsub (m/1500w klasse D hver) og Adam 2x front og center (alle med 1250W klasse D hver) + Adam høydehøyttalere + alle kilder + prosessor. Litt overrasket over hvor mye "tightere" spesielt bassen ble nå med subbene koblet til isovolt.. Trodde kanskje ikke det skulle påvirkes i særlig grad men det var tydeligvis feil :) Og som forventet fikk også systemet "roen" og bedre holografi tilbake, slik jeg husker det fra tidligere med 3k. For øvrig er alt det effektsultne (front, center og subber) koblet direkte til 6k, mens kilder og prosessor er koblet opp via en filterskinne som i sin tur er koblet til isovolten. Resultatet er så bra at jeg neppe gidder å eksperimentere mer med alternative konfigurasjoner:) Neste steg er en isovolt bak med jordkabel slik du foreslår. Vi får se når det blir... dyr hobby vi har :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    De burde i det minste kunne komme opp med noen data på ett så dyrt produkt,
    ikke minst for i det å vise litt seriøsitet.
    Hemmelighold av slikt er vel å anse som monkey business?

    Furman Power | Purifying power for over 40 years.

    Furman spec (2).jpg


    som vel egentlig kommer herfra

    https://www.plitron.com/custom-toroidal-transformers/power-conditioning-2/

    og brukes av flere

    https://www.toruspower.com/narrow-bandwidth-technology-nbt/

    Selv Noratel oppgir data

    http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/Transient-suppresion/no/LFisoNO.pdf

    http://www.noratel.com/no/produkter/c/transient-suppression-transformers/grid/
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    De burde i det minste kunne komme opp med noen data på ett så dyrt produkt,
    ikke minst for i det å vise litt seriøsitet.
    Hemmelighold av slikt er vel å anse som monkey business?

    Furman Power | Purifying power for over 40 years.

    Vis vedlegget 529974

    som vel egentlig kommer herfra

    https://www.plitron.com/custom-toroidal-transformers/power-conditioning-2/

    og brukes av flere

    https://www.toruspower.com/narrow-bandwidth-technology-nbt/

    Selv Noratel oppgir data

    http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/Transient-suppresion/no/LFisoNO.pdf

    Produkter*:::*NORATEL - When PERFORMANCE matters*
    Tror ikke det er så mye hemmelighold men mer manglende markedsføring pga lave budsjetter til slikt men jeg er forøvrig helt enig i at det er smart å fortelle hva produktene gjør, tekniske specs osv. Siden jeg selv driver med å lage og selge produkter vet jeg hvor vanskelig den balansen kan være :)
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med mindre man har til hensikt å utgi et produkt for noe annet - eller bedre - enn det det er, - hva skal ellers være logisk grunn til å la være å oppgi fagli relevante spesifikasjoner for et produkt som dette? I min ellers yrkesfaglige verden, er spesifikasjoner noe av det første vi forholder oss til......
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Helt enig i at spesielt disse enhetene kunne vært spekka bedre. Dette er nok produkter for lite smågærne folk som meg selv som bare stoler på at produsenten vet hva han driver med og så kjøper jeg det og prøver det ut hjemme uten særlig mange garantier. Hvis det funker, da er jeg fornøyd, og det er jeg. I den andre enden av skalaen så har du amerikanske firmaer som bruker halvparten av budsjettet på markedsføring, som du som kunde til slutt må betale for. Hva som er best til slutt vet jeg ikke helt fordi det handler litt om "economy of scale" osv. Litt som i min egen business. Men jeg er i hvert fornøyd foreløpig.
    Edit: og hvor mye info trenger man egentlig, og hva er den informasjonen verdt? Kjøper mange av dere produkter basert på KVA eller THD? Jeg tror markedet er der hvor reelle, gode tekniske data er litt underordnet dessverre, og fancy talk vinner, eller i dette tilfellet, hvor et godt rykte er det som teller;-)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror nok problemet er at de som henger seg opp i det tekniske overfører sine oppfatninger av hva som er viktig til hele kundemassen. Lekfolk vet ikke engang hva de tekniske data innebærer for sluttresultatet.
    Hvis man utelukkende skal tilfredstille teknikerene her inne i markedsføringen så blir det nok ikke solgt mye. Det virker heller ikke som det er spesielt stort gjennomtrekk av nye produkter hos mange av de ivrigste posterene.
    Det er forskjell på ‘fritt frem’ og en balansert beskrivelse med noe rosemaling. Nå mener jo jeg at dette kan kjøpere lett gjennomskue så de store redningskampanjene fra de onde pusherene der ute virker noe krampaktig og malplassert.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Ja, det er som med innholdsdeklarasjon i mat. Hvem bryr seg? Det er jo den opplevde smaken som teller ....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Klart man henger seg opp i det tekniske når det er teknikk vi diskuterer. Alt av lydgjengivelse er teknikk. (elektroteknikk, fysikk mm..)
    Å ikke oppgi tekniske data for tekniske produkter virker nå litt rart synes nå jeg.
    Man kan velge å lese de/forholde seg til det men å oppgi det burde absolutt være obligatorisk...

    (nesten så det skulle vært ulovlig å ikke oppgi det)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    For ordens skyld; mitt innlegg ironiserte over innlegget foran som i beste fall kan kalles naivt. Hvertfall forbrukerfiendtlig og litt kundefordummende.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, man får bare forholde seg til at mange teknikere ikke klarer å se denne dimensjonen.
    Jeg jobber både med teknisk produktutvikling og markedsføring og opplever disse ting på daglig basis og har derfor få problemer med ironiseringen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    At folk flest ikke forstår betyr ikke at man skal la være å opplyse.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    De burde i det minste kunne komme opp med noen data på ett så dyrt produkt,
    ikke minst for i det å vise litt seriøsitet.
    Hemmelighold av slikt er vel å anse som monkey business?
    » Tekniske data
    Iso trafo 3000VA med balansert symmetrisk utspenning. Og 3 separate uttak.
    Mange isotrafoer har ikke midtuttak på sekundærsiden av trafoen slik at begge spenningene i forhold til jord blir perfekt symmetriske.

    Dermed kan det ligge en stor skjeivhet i spenningen som ideelt skal være symmetrisk, altså 120-0-120 V ac!
    Det er tilvirket DC sperrer på primærsiden slik at overlagret spenning og DC during i trafoen unngås. Denne er dimensjonert til 100A pr fase
    og skal ikke bidra med noe dynamisk tap. Dette bidrar også til det samme for etterfølgende trafoer i hele hi fi systemet!

    Høyfrekvensfiltrering med Mundorf Silver/Gold/Oil hindre Common Mode og Differetial Mode RFI.
    Softstart ved påslag.
    Temperatur sikring ved 75C og Automatsikring på bakpanel for 20A.
    Det er også tilrettelagt for ground lift ved hjelp av en bryter på baksiden
    Det er en stor fordel at alle jordstøpsel i stereosystemet er koplet til etter isotrafoen slik at alle aktuelle apparater får samme jordpotensiale!

    Høyde - Bredde - Dybde

    18,4cm - 23,2cm - 32,5cm


    Hva slags data er det du savner?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    At folk flest ikke forstår betyr ikke at man skal la være å opplyse.
    Som jeg sa i posten min ‘Det er forskjell på ‘fritt frem’ og en balansert beskrivelse med noe rosemaling‘
    Men jeg antar at det ligger en trøst i ‘jaja, jeg prøvde å overleve på ren nøkternhet og tekniske beskrivelser, men det gikk dessverre ikke, for folk kjøper ingenting, lell....’
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    De burde i det minste kunne komme opp med noen data på ett så dyrt produkt,
    ikke minst for i det å vise litt seriøsitet.
    Hemmelighold av slikt er vel å anse som monkey business?
    » Tekniske data
    Iso trafo 3000VA med balansert symmetrisk utspenning. Og 3 separate uttak.
    Mange isotrafoer har ikke midtuttak på sekundærsiden av trafoen slik at begge spenningene i forhold til jord blir perfekt symmetriske.

    Dermed kan det ligge en stor skjeivhet i spenningen som ideelt skal være symmetrisk, altså 120-0-120 V ac!
    Det er tilvirket DC sperrer på primærsiden slik at overlagret spenning og DC during i trafoen unngås. Denne er dimensjonert til 100A pr fase
    og skal ikke bidra med noe dynamisk tap. Dette bidrar også til det samme for etterfølgende trafoer i hele hi fi systemet!

    Høyfrekvensfiltrering med Mundorf Silver/Gold/Oil hindre Common Mode og Differetial Mode RFI.
    Softstart ved påslag.
    Temperatur sikring ved 75C og Automatsikring på bakpanel for 20A.
    Det er også tilrettelagt for ground lift ved hjelp av en bryter på baksiden
    Det er en stor fordel at alle jordstøpsel i stereosystemet er koplet til etter isotrafoen slik at alle aktuelle apparater får samme jordpotensiale!

    Høyde - Bredde - Dybde

    18,4cm - 23,2cm - 32,5cm


    Hva slags data er det du savner?
    3000va,20a,at den er balansert tar en som en selvfølge,det er ikke mye viktig data.

    Her kan en få inntrykk av at den stenger helt

    https://oslohificenter.no/stereo/stromrens/audio-insight-isovolt

    Høyfrekvensfiltrering med Mundorf Silver/Gold/Oil hindre Common Mode og Differetial Mode RFI.
    Softstart ved påslag.

    Hvor mye demper den,ved hvilke impedanser ,bør vel være viktig når en kjøper
    en støydempingtrafo?




    Furman

    Furman spec (3).jpg


    Noratel

    noratel (2).jpg




    Siden Isovolt har lagt til ekstra EMI/RFI filtrering ..

    Hva sier produsenten om dette?

    https://www.equitech.com/

    6moons audio reviews: Equi=Tech 10WQ


    Martin claims if it's good enough for the Navy, it's good enough for him. Martin was somewhat ambivalent when pressed about his EMI/FRI filter options. Essentially they take over where the transformer leaves off and reduce line noise by -30dB from 100kHz up to 2GHz. Yet he does not fully endorse their use. The problem is that they require small blocking caps with the concern that they might fail or leak at some point. When you go to the almost fanatical lengths for perfect balance you don’t want anything to potentially compromise it. His recommendation is to only order that option if you have a known problem with EMI or RF. Otherwise the standard system is sufficient.


    Kjenner Frediksen til alle emi/rfi varianter og nett/kilde impedanser i landet?
    Virkningen av slike filtre er svært sensitive for kilde impedanser,
    noe som medfører at virkningen kan bli god,ingen eller verre.


    I tillegg er den utstyrt med softstart

    https://oslohificenter.no/stereo/stromrens/audio-insight-isovolt

    Softstart ved påslag.

    Og hva sier konstruktør/leverandør om det?


    While toroidal transformers are inherently efficient, their relatively lighter-weight cores tend to saturate quickly when first switched on due to inrush current. This potentially trips circuit breakers. My original Furman and other manufacturers handle this with soft-start circuits. While not denigrating his competitors, Martin believes this to be another band-aid solution. Equi=Tech’s overbuilt transformer, its increased mass, core design and windings allow the Q to handle startup current passively without any soft-start circuits and therefore with greater reliability.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Veldig gode spørsmål, og det er noe jeg forsåvidt også har diskutert litt med OHC men gjerne skulle likt å få klarere svar på fra konstruktøren. Spesielt det å sette RFI/EMI-filter (som for eksempel filtrerte strømskinner) etter en balansert trafo. OHC sier det er lurt for å hindre kontaminering pga returstøy fra de enkelte apparatene. Men som Equitech sier, med balansert strøm så skal returstøyen kanselleres så lenge motfasen er perfekt... Og det anbefales i hvert fall IKKE her: https://www.head-fi.org/threads/top...ansformers-for-affordably-clean-power.857448/
    Derfor har jeg satt de komponentene som drar mye strøm rett inn i trafoen. Men spørsmålet er samtidig om Isovolt har plassert EMI/RFI-filteret på primær- eller sekundærsiden av trafoen? Ser at noen anbefaler at dette kun benyttes på primærsiden av en iso-trafo..
    Innrømmer at jeg gremmes litt over at anbefalt bruk og tekniske data ikke er LITT bedre beskrevet (til tross for min litt naive "who cares" tidligere ;-) Er for øvrig fan av www.audiosciencereview.com og hvordan Amir avdekker til dels store mangler i både DAC'er, forsterkere og strømforsyninger.
    Hvis trafoen ikke var så tung (og dyr) burde jeg sendt den over til Amir ;-)
     
    Sist redigert:

    Supersound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    100
    Antall liker
    15
    Hva er prisen på Isovolt 6k. Ser den ikke i sortimentet til Oslo H. Og hva er dimisjonene og vekt?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Veldig gode spørsmål, og det er noe jeg forsåvidt også har diskutert litt med OHC men gjerne skulle likt å få klarere svar på fra konstruktøren. Spesielt det å sette RFI/EMI-filter (som for eksempel filtrerte strømskinner) etter en balansert trafo. OHC sier det er lurt for å hindre kontaminering pga returstøy fra de enkelte apparatene. Men som Equitech sier, med balansert strøm så skal returstøyen kanselleres så lenge motfasen er perfekt... Og det anbefales i hvert fall IKKE her: https://www.head-fi.org/threads/top...ansformers-for-affordably-clean-power.857448/
    Derfor har jeg satt de komponentene som drar mye strøm rett inn i trafoen. Men spørsmålet er samtidig om Isovolt har plassert EMI/RFI-filteret på primær- eller sekundærsiden av trafoen? Ser at noen anbefaler at dette kun benyttes på primærsiden av en iso-trafo..
    Innrømmer at jeg gremmes litt over at anbefalt bruk og tekniske data ikke er LITT bedre beskrevet (til tross for min litt naive "who cares" tidligere ;-) Er for øvrig fan av www.audiosciencereview.com og hvordan Amir avdekker til dels store mangler i både DAC'er, forsterkere og strømforsyninger.
    Hvis trafoen ikke var så tung (og dyr) burde jeg sendt den over til Amir ;-)

    Dersom Isovolten har lav impedans på sekundær siden (eks. Noratel 4 kva,0,2 ohm) vil
    emc filtrene ha liten virkning.

    Noratel, 2.3va som jeg hadde reduserte påvirkningen av returstrømmene fra TV og sat.tuner
    pga trafoens lavere impedans i forhold til benyttet kurs.
    Også nettstøy filteret fungerte på den kursen (nettimpedans 0,8-0,9 ohm,men ikke på kursen
    til stereoen,0,2 ohm.

    For de av oss som er så heldige å være tilknyttet ett IT nett,som jo er hva amerikanerne
    etterstreber med balansert trafo,så kanselleres jo støyen i vårt nett IT nett.
    I hver fall deler av den.

    https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/256792/350779_FULLTEXT01.pdf?sequence=2

    Det man spesielt
    kan legge merke til, er at 3., 9., 15., 21., 27., 33., 39 og 45. harmoniske er tilnærmet kansellert.


    Sånn sett hadde det også vert interessant å vite om OHC og Fredriksen har TN nett eller IT nett.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Dersom Isovolten har lav impedans på sekundær siden (eks. Noratel 4 kva,0,2 ohm) vil
    emc filtrene ha liten virkning.

    Noratel, 2.3va som jeg hadde reduserte påvirkningen av returstrømmene fra TV og sat.tuner
    pga trafoens lavere impedans i forhold til benyttet kurs.
    Også nettstøy filteret fungerte på den kursen (nettimpedans 0,8-0,9 ohm,men ikke på kursen
    til stereoen,0,2 ohm.

    For de av oss som er så heldige å være tilknyttet ett IT nett,som jo er hva amerikanerne
    etterstreber med balansert trafo,så kanselleres jo støyen i vårt nett IT nett.
    I hver fall deler av den.

    https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/256792/350779_FULLTEXT01.pdf?sequence=2

    Det man spesielt
    kan legge merke til, er at 3., 9., 15., 21., 27., 33., 39 og 45. harmoniske er tilnærmet kansellert.


    Sånn sett hadde det også vert interessant å vite om OHC og Fredriksen har TN nett eller IT nett.
    Uansett vil vel en balansert trafo med jord som midtpunkt på sekundærsiden endre til 180 grader mellom de to fasene. Har målt at det blir ganske nøyaktig 113-115V mellom hver fase og jord på sekundærsiden, mens det er 130V (eller deromkring, husker ikke) mellom fase og jord i IT-nettet (før trafoen). Er litt på tynn is her men så vidt jeg har forstått vil dette være enda mer fordelaktig (ift kansellering av støy) enn det vi oppnår med 120 grader mellom fasene (som i IT)?
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Dersom Isovolten har lav impedans på sekundær siden (eks. Noratel 4 kva,0,2 ohm) vil
    emc filtrene ha liten virkning.

    Noratel, 2.3va som jeg hadde reduserte påvirkningen av returstrømmene fra TV og sat.tuner
    pga trafoens lavere impedans i forhold til benyttet kurs.
    Også nettstøy filteret fungerte på den kursen (nettimpedans 0,8-0,9 ohm,men ikke på kursen
    til stereoen,0,2 ohm.

    For de av oss som er så heldige å være tilknyttet ett IT nett,som jo er hva amerikanerne
    etterstreber med balansert trafo,så kanselleres jo støyen i vårt nett IT nett.
    I hver fall deler av den.

    https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/256792/350779_FULLTEXT01.pdf?sequence=2

    Det man spesielt
    kan legge merke til, er at 3., 9., 15., 21., 27., 33., 39 og 45. harmoniske er tilnærmet kansellert.


    Sånn sett hadde det også vert interessant å vite om OHC og Fredriksen har TN nett eller IT nett.
    Uansett vil vel en balansert trafo med jord som midtpunkt på sekundærsiden endre til 180 grader mellom de to fasene. Har målt at det blir ganske nøyaktig 113-115V mellom hver fase og jord på sekundærsiden, mens det er 130V (eller deromkring, husker ikke) mellom fase og jord i IT-nettet (før trafoen). Er litt på tynn is her men så vidt jeg har forstått vil dette være enda mer fordelaktig (ift kansellering av støy) enn det vi oppnår med 120 grader mellom fasene (som i IT)?
    Vil ikke våge meg lenger inn i materien enn det jeg allerede har gjort,
    er jo ufaglært og svømmer som en skiftenøkkel.
    Men spenningene fase jord burde vert helt identiske.
    Er det på de tre fra Noratel og den fra Ulveco hos meg.
    Spenning fase jord på nettet vil alltid variere,
    og blir forskjellen over 10% er det en indikasjon om jordfeil i nettet.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Dersom Isovolten har lav impedans på sekundær siden (eks. Noratel 4 kva,0,2 ohm) vil
    emc filtrene ha liten virkning.

    Noratel, 2.3va som jeg hadde reduserte påvirkningen av returstrømmene fra TV og sat.tuner
    pga trafoens lavere impedans i forhold til benyttet kurs.
    Også nettstøy filteret fungerte på den kursen (nettimpedans 0,8-0,9 ohm,men ikke på kursen
    til stereoen,0,2 ohm.

    For de av oss som er så heldige å være tilknyttet ett IT nett,som jo er hva amerikanerne
    etterstreber med balansert trafo,så kanselleres jo støyen i vårt nett IT nett.
    I hver fall deler av den.

    https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/256792/350779_FULLTEXT01.pdf?sequence=2

    Det man spesielt
    kan legge merke til, er at 3., 9., 15., 21., 27., 33., 39 og 45. harmoniske er tilnærmet kansellert.


    Sånn sett hadde det også vert interessant å vite om OHC og Fredriksen har TN nett eller IT nett.
    Uansett vil vel en balansert trafo med jord som midtpunkt på sekundærsiden endre til 180 grader mellom de to fasene. Har målt at det blir ganske nøyaktig 113-115V mellom hver fase og jord på sekundærsiden, mens det er 130V (eller deromkring, husker ikke) mellom fase og jord i IT-nettet (før trafoen). Er litt på tynn is her men så vidt jeg har forstått vil dette være enda mer fordelaktig (ift kansellering av støy) enn det vi oppnår med 120 grader mellom fasene (som i IT)?
    Vil ikke våge meg lenger inn i materien enn det jeg allerede har gjort,
    er jo ufaglært og svømmer som en skiftenøkkel.
    Men spenningene fase jord burde vert helt identiske.
    Er det på de tre fra Noratel og den fra Ulveco hos meg.
    Spenning fase jord på nettet vil alltid variere,
    og blir forskjellen over 10% er det en indikasjon om jordfeil i nettet.
    Nei det stemmer ikke: På IT-nettet er det omtrent 133V mellom hver fase og jord, og siden det er 120 grader mellom fasene blir det 230V mellom fasene (og ikke 266V). På en *balansert* trafo (noe jeg ikke tror Noratel er) hvor fasene på sekundærsiden står i 180 grader blir det 115V mellom fase og jord, og fortsatt 230V mellom fasene. Akkurat slik jeg har målt. Tror jeg da :)
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Dersom Isovolten har lav impedans på sekundær siden (eks. Noratel 4 kva,0,2 ohm) vil
    emc filtrene ha liten virkning.

    Noratel, 2.3va som jeg hadde reduserte påvirkningen av returstrømmene fra TV og sat.tuner
    pga trafoens lavere impedans i forhold til benyttet kurs.
    Også nettstøy filteret fungerte på den kursen (nettimpedans 0,8-0,9 ohm,men ikke på kursen
    til stereoen,0,2 ohm.

    For de av oss som er så heldige å være tilknyttet ett IT nett,som jo er hva amerikanerne
    etterstreber med balansert trafo,så kanselleres jo støyen i vårt nett IT nett.
    I hver fall deler av den.

    https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/256792/350779_FULLTEXT01.pdf?sequence=2

    Det man spesielt
    kan legge merke til, er at 3., 9., 15., 21., 27., 33., 39 og 45. harmoniske er tilnærmet kansellert.


    Sånn sett hadde det også vert interessant å vite om OHC og Fredriksen har TN nett eller IT nett.
    Uansett vil vel en balansert trafo med jord som midtpunkt på sekundærsiden endre til 180 grader mellom de to fasene. Har målt at det blir ganske nøyaktig 113-115V mellom hver fase og jord på sekundærsiden, mens det er 130V (eller deromkring, husker ikke) mellom fase og jord i IT-nettet (før trafoen). Er litt på tynn is her men så vidt jeg har forstått vil dette være enda mer fordelaktig (ift kansellering av støy) enn det vi oppnår med 120 grader mellom fasene (som i IT)?
    Vil ikke våge meg lenger inn i materien enn det jeg allerede har gjort,
    er jo ufaglært og svømmer som en skiftenøkkel.
    Men spenningene fase jord burde vert helt identiske.
    Er det på de tre fra Noratel og den fra Ulveco hos meg.
    Spenning fase jord på nettet vil alltid variere,
    og blir forskjellen over 10% er det en indikasjon om jordfeil i nettet.
    Nei det stemmer ikke: På IT-nettet er det omtrent 133V mellom hver fase og jord, og siden det er 120 grader mellom fasene blir det 230V mellom fasene (og ikke 266V). På en *balansert* trafo (noe jeg ikke tror Noratel er) hvor fasene på sekundærsiden står i 180 grader blir det 115V mellom fase og jord, og fortsatt 230V mellom fasene. Akkurat slik jeg har målt. Tror jeg da :)

    Fra min "lærer" og saksbehandler hos netteier.
    Dette er også en av fordele ved bruk av slike trafoer,jording saker.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-28.html


    Spenningen mot jord er i hovedsak bestemt at kapasitansene til jord i 230 V nettet. Disse er i vesentlig grad gitt av kablene i lavspenningsnettet. Kapasitansene til jord, og for så vidt også mellom fasene, er sjeldent helt like. Er kapasitansene 10% forskjellige, vil også spenningen mot jord variere i størrelsesorden dette. I høyspenning kabelnettet vil kapasitansene bli relativt like, i luftnettet varierer de noe. Men som sagt i 230 V nettet kan de variere noe mer.
    Når det er sagt, normalt har vi ikke veldig store forskjeller i spenningen til jord. Det vil indikeres jordfeil når forskjellene blir 10-20 % der hvor jordfeil blir registrert. Når de nye målerne installeres i løpet av et par år, er planen å registrere alle jordfeil.
    Har du stor forskjell i spenningene mellom fase og jord, har du eller andre i trafokretsen en jordfeil/svekkelse i isolasjonen mot jord.



    Noratel er balansert,og dersom den er kommet igjennom kvalitetskontrollen skal
    spenningen fase jord være helt identiske,noe Isovolten da tydelig vis ikke er.

    http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/Transient-suppresion/no/LFisoNO.pdf

    it (2).jpg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg tror kanskje vi snakker om litt forskjellige ting men jeg lar det være med det, du har sikkert rett.
    Poenget mitt var at vi har 115V - 0 - 115V etter trafoen, i 180 grader mellom de to fasene, dvs balansert på samme måte som XLR. Før trafoen er det 133V - 0 - 133V, med 120 grader mellom de to fasene (i et IT nett). I begge tilfeller blir spenningen over de to fasene uansett 230V RMS. Da snakker jeg ikke om jordfeil eller andre ting som kan forkludre bildet.
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Hvilken forsterker har du?
    Kan man ikke måle DC støy?



    Og her er min til 800kr.
    Fungerer også for det norske strømnettet.
    Kan få mye bra musikk for mellomlegget.
    Hvor får man tak i denne? Har mye trafobrum i min Doxa 61.
    €80 https://www.atlhifi.com/shop/fully-assembled-devices/dc-blocker-trap-filter-assembled-in-case/
    Jeg ble nysgjerrig på denne og bestilte en. Tok 10 dager fra bestilling til postkontor og det hele kom på NOK 920.- Og var det hørbar forskjell? Ja, det var det faktisk. Forsterker og dac hos meg går på egne 20A kurser, så denne ble brukt på streamer/harddisk, riaa og tv-tuner. Konkret så låt det, med et uvitenskapelig uttrykk "klarere", som om litt grums hadde blitt borte. Største forskjellen var imidlertid i mellomtone, der stemmer ble tilført litt mer varme og kropp. Forskjellen var ikke grenseløs, men i hvert fall verdt kr 920.- :)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg ble nysgjerrig på denne og bestilte en. Tok 10 dager fra bestilling til postkontor og det hele kom på NOK 920.- Og var det hørbar forskjell? Ja, det var det faktisk. Forsterker og dac hos meg går på egne 20A kurser, så denne ble brukt på streamer/harddisk, riaa og tv-tuner. Konkret så låt det, med et uvitenskapelig uttrykk "klarere", som om litt grums hadde blitt borte. Største forskjellen var imidlertid i mellomtone, der stemmer ble tilført litt mer varme og kropp. Forskjellen var ikke grenseløs, men i hvert fall verdt kr 920.- :)
    Jeg bruker to for tiden.
    En på forsterkeren som avslørte mulig dc på strømmen. Og en på dac/pre/CD.
    Vanskelig å være 100% sikker på forskjellen.. og kanskje om mulig enda vanskeligere å beskrive lydmessig fordeler. Men ett mer presist lydbilde. Bass er bedre også. Jevnt over bedre. Og ingen hum i effekt. Kanskje det viktigste [emoji848][emoji3]
     

    Supersound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    100
    Antall liker
    15
    Bare for å sparke litt liv i denne tråden om strøm og jord problematikk. På noen forsterkere og også Isovolt trafo er det en knapp hvor du setter ground lift. Da enten til lift eller normal.
    Hva mener dem egentlig med det? Har selv IT nett og eget jordspyd til hif anlegget. Skal en bruke ground lift?
    En annen ting. Hva med utstyret som er koblet til jordspydet? Man har jo også nettverks kabel. Den kommer vel kanskje fra en annen kurs som er jordet på husets sikrings boks. Kan det resultere i jord loops?
    Jord loops skal jo unngåes. Hvordan kan man forsikre seg at en gjør det?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å sparke litt liv i denne tråden om strøm og jord problematikk. På noen forsterkere og også Isovolt trafo er det en knapp hvor du setter ground lift. Da enten til lift eller normal.
    Hva mener dem egentlig med det? Har selv IT nett og eget jordspyd til hif anlegget. Skal en bruke ground lift?
    En annen ting. Hva med utstyret som er koblet til jordspydet? Man har jo også nettverks kabel. Den kommer vel kanskje fra en annen kurs som er jordet på husets sikrings boks. Kan det resultere i jord loops?
    Jord loops skal jo unngåes. Hvordan kan man forsikre seg at en gjør det?
    Står litt om ground lift her

    Power systems for critical audio installations - REFLEXION-ARTS

    Danger! High Voltage!

    Power systems are not to be played with. Safety electrical ground connections must never ever under any circumstances be “lifted” The number of times power chord ground lifts are spotted in audio systems is still very worrying.

    On a well-connected system there should never be any need to tamper with any chassis or power chord safety electrical bond. There is no excuse for this except incompetence. Whether the incompetence lies with the system designer, the installer, or the electrician the result is the same, a very dangerous system.

    The advice is simple, just don’t do it. People who are doing it are usually poorly trained and just stabbing in the dark until the buzz stops rather than actually knowing what they are doing. Electrical systems are not the place for experimental guesswork.
     

    Supersound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    100
    Antall liker
    15
    Ser at dette er et veldig betent tema. Men gjøres dette riktig og en har et dedikert rom hvor jord fra sikringsskap kan splittes og bruk av eget jordspyd brukes så skal en få enda bedre lyd på anlegget. En må bare være sikker på hva en gjør og hvordan det settes opp. Har noen prøvd dette og kan gi noen erfaringer her på hifi sentralen?
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Har et spm om råd ved Isovolt kontra Isotek produkter i mitt anlegg. Kort forklart har jeg i dag Isotek Aquarius koblet rett i vegg med en Isotek Optimum kabel. I Aquariusen har jeg en effektforsterker og en subwoofer koblet til "høy-effekt"-utgangene (begge klasse D), ellers 3 kilder/front-end koblet til øvrige utganger. Jeg har ikke problemer med brum.

    Vurderer oppgradering, men til hva er spørsmålet?
    -En Isotek Sigmas i stedet for Aquarius?
    -En Isotek Titan foran min Aquarius?
    -Eller en Isovolt foran min Aquarius?

    Hva er pro/cons her? Hvordan bør jeg koble opp det hele i de ulike scenarioene?

    Spør her fremfor i Isotek tråden siden jeg ser at folk har erfaringer med både Isovolt og Isotek.
     
    Sist redigert:

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    96
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Har et spm om råd ved Isovolt kontra Isotek produkter i mitt anlegg. Kort forklart har jeg i dag Isotek Aquarius koblet rett i vegg med en Isotek Optimum kabel. I Aquariusen har jeg en effektforsterker og en subwoofer koblet til "høy-effekt"-utgangene (begge klasse D), ellers 3 kilder/front-end koblet til øvrige utganger. Jeg har ikke problemer med brum.

    Vurderer oppgradering, men til hva er spørsmålet?
    -En Isotek Sigmas i stedet for Aquarius?
    -En Isotek Titan foran min Aquarius?
    -Eller en Isovolt foran min Aquarius?

    Hva er pro/cons her? Hvordan bør jeg koble opp det hele i de ulike scenarioene?

    Spør her fremfor i Isotek tråden siden jeg ser at folk har erfaringer med både Isovolt og Isotek.
    Min erfaring er kun med IsoTek, jeg her vel beskrevet noe av det du spør om i mitt innlegg #252 i tråden «The Power of IsoTek». Brukte før bare Aquarius. Oppgraderte med Titan G2, koblet Aq. til Titan. Bruker Titan til Effekttrinnet og Subwoofer. OHC40 (Sigmas) har nå erstattet Aq. Dette (Sigmas) medførte mer av alt, svartere! mer opplevelse av rom i innspillingene, mer detaljert utklinginging av instrumenter, mer av alt... Kan anbefales!
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    En Isovolt foran Aquarius:) Jeg har Isovolt/6K foran Isotek produkter i mine to systemer, jeg er veldig fornøyd med det.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    En Isovolt foran Aquarius:) Jeg har Isovolt/6K foran Isotek produkter i mine to systemer, jeg er veldig fornøyd med det.
    Jeg har en Isovolt 6k som leverer strøm til alle komponenter i stua. Det fungerer veldig fint og det er mer enn tilstrekkelig. Min forståelse etter mye lesning er at ytterligere "strømrens" utover en balansert iso-trafo vil ha en negativ effekt så jeg har plugget alt rett inn i iso-trafo. På kinoen har jeg en annen situasjon. Der har jeg en 3k Isovolt men kun på kilder og forsterkere til høyre og venstre kanal, fordi jeg prioriterer stereo. Det er kanskje ikke ideelt men en prioritering ift kostnader fordi ellers måtte jeg hatt 2x6k for tilstrekkelig headroom for hele systemet. Og jeg har ærlig talt ikke lyst til å bruke 200k til på strømrens, jeg tror det koster mer enn det smaker, avhengig av komponenter selvsagt.
     
    Sist redigert:

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Takk for alle svar.

    En Isovolt foran Aquarius:) Jeg har Isovolt/6K foran Isotek produkter i mine to systemer, jeg er veldig fornøyd med det.
    hogen, hva gjorde at du valgte Isolvolt og ikke f.eks. Titan foran din Aquarius?
     
    Sist redigert:

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker flere produkter fra IsoTek, og er fornøyd med disse, men blir kanskje å supplere med Adyton DC Zero eller Isovolt etterhvert.

    Et argument for å ha Isovolt først i kjeden er at man da får fjernet krypstrøm (DC-offset) i det første leddet, slik at hele kjeden drar fordel av dette. De fleste produkter fra IsoTek mangler et slikt filter, og deres DC-sperring sies uansett å være dårligere tilpasset det norske strømnettet enn Adytons løsning. Selv har jeg Syncro, som absolutt reduserer trafobrum, men det er likevel tydelig at den ikke er perfekt.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å sparke litt liv i denne tråden om strøm og jord problematikk. På noen forsterkere og også Isovolt trafo er det en knapp hvor du setter ground lift. Da enten til lift eller normal.
    Hva mener dem egentlig med det? Har selv IT nett og eget jordspyd til hif anlegget. Skal en bruke ground lift?
    En annen ting. Hva med utstyret som er koblet til jordspydet? Man har jo også nettverks kabel. Den kommer vel kanskje fra en annen kurs som er jordet på husets sikrings boks. Kan det resultere i jord loops?
    Jord loops skal jo unngåes. Hvordan kan man forsikre seg at en gjør det?
    Rot ikkje med sikkerheitsjord. Englesong er oppskrytt! Om du har problem med brum bør du gå over til balansert overføring.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    438
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Rot ikkje med sikkerheitsjord. Englesong er oppskrytt! Om du har problem med brum bør du gå over til balansert overføring.
    Balansert signaloverføring har desverre 0 å gjøre med trafoer som brummer pga av dc på nettet!

    Kjøpte en aquarius for noen år siden.
    Mørkere bakgrunn og klarere detaljer som resultat (hadde en inakustik padde før dette).
    Etter en stund (nye høytalere med aktive basser) trengte jeg flere high power tappninger, og endte med en titan (g2) i tillegg. Effekt og aquarius i titan, bassene i aquariusen.
    Merka en grei forbedring ved å ha en titan foran aquariusen!

    Om du ikke har trafobrum, ville jeg prøvd en titan i tillegg til det du har! Lån med deg en fra forhandler, eller om du har god tid, vent til en kommer på brukten.

    Når sant skal sies hadde jeg tidligere en amp med jordbrum, kjørte da en syncro før titanen for å fjerne dc fra hele anlegget. Med IT nett virker kun syncro på en av de to fasene, så brum forsvant ikke 100% men ble bedre.
    Syncro ble solgt rett etter at jeg bytta amp og ikke trengte dc blokk lengre.

    Etter flytting for over ett år siden, fikk jeg plutselig problemer med dc på nettet, så nå står det en isovolt 3k før titanen :)
    Så nå går det vegg - isovolt - titan - aquarius / effekt / qb4 med bassene.

    --
    Martin
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn