Audio (Doxa) 12w klasse A, kommende prosjekttråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Har lest om denne forsterkeren og jeg tror jeg kommer til å prøve meg, har alliert meg med en bekjent som har noen bygger bak seg.

    Tanken var å skaffe delene å montere de uten å kjøpe print, sånn for å få en viss anelse om lydkvaliteten, varmeutvikling osv.

    Hvis noen har deler til dette prosjektet liggende og som kan tenke seg å selge så er jeg eventuellt interesert i det.

    Det som ikke finnes på Elfa er først og fremst 2SK170 og 2SJ74 henholdsvis T1 og T2.

    Alle innspill, erfaringer og tips mottas med stor takk.










































     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Kjøpte en gang denne hos HiFi-Guiden,var satt sammen av Lauvland selv.Fikk de aldrig til å fungere i mitt oppsett.Mark Levinson ML12 pre. og Reference 3a mmc.Prøvde den hos en kamerat med Avantgarde horn/Audion Silvernight (300B)/ EAR riaa. REFERANSE LYD. Tror 12 Watteren holder mål selv så mange år etter at den ble konstuert.Erstates utgåtte komponenter med med nye vil den selvsagt ikke låte som orginalen.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg har ikke så mye teknisk å bidra med... Men moralsk støtte; det skal du få! Jeg synes dette ser spennede ut, det skal ikke masse rene klasse A watt til for å sparke litt i en god del høyttalere. Har selv hørt endel ren klasse A og jeg synes det er imponerende hva man klarer å få ut av disse forsterkerne... Lykke til!
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Den låter fint, har fremdeles ett eksemplar jeg lagde i 91. Den jeg har er 'MK2', med en liten endring i DC justeringskretsløpet.

    Har noen nye kort liggende.
    De har jeg lagt ut selv, og kretsen er litt annerledes, tror jeg. Noen ekstra komponenter til kortslutningsbeskyttelse. De kan utelates, men jeg har ikke satt dem der for morro....

    Utgangstransistorene kan med fordel byttes til 2SA1216/2SC2922.
    Det finnes sikkert andre som også er egnet. Mine print er lagt ut for disse, litt større pakkene.

    Fetene på inngangen kan med fordel matches sånn nogenlunde på Idss. BL versjonen kan være litt kjip å få tak på. Prøv Bleken. De tok inn et større parti til en audio-produsent som gikk på ryggen. Kanskje de fremdeles har.

    Den kjører mye hardere klasse A enn det som er vanlig ellers. Bias strømmen kan du senke hvis du ikke har svært lavohminge høyttalere. Den blir sikkelig varm med 2.5A. Har opplevd kjernenedsmelting og loddinger som løsner p.g.a. for dårlig kjøling og thermisk kontakt fra transistorene til kjøleribbe. 12W dyp klasse A er ingen spøk.....
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Rhesus skrev:
    Den låter fint, har fremdeles ett eksemplar jeg lagde i 91. Den jeg har er 'MK2', med en liten endring i DC justeringskretsløpet.

    Har noen nye kort liggende.
    De har jeg lagt ut selv, og kretsen er litt annerledes, tror jeg. Noen ekstra komponenter til kortslutningsbeskyttelse. De kan utelates, men jeg har ikke satt dem der for morro....

    Utgangstransistorene kan med fordel byttes til 2SA1216/2SC2922.
    Det finnes sikkert andre som også er egnet. Mine print er lagt ut for disse, litt større pakkene.

    Fetene på inngangen kan med fordel matches sånn nogenlunde på Idss. BL versjonen kan være litt kjip å få tak på. Prøv Bleken. De tok inn et større parti til en audio-produsent som gikk på ryggen. Kanskje de fremdeles har.

    Den kjører mye hardere klasse A enn det som er vanlig ellers. Bias strømmen kan du senke hvis du ikke har svært lavohminge høyttalere. Den blir sikkelig varm med 2.5A. Har opplevd kjernenedsmelting og loddinger som løsner p.g.a. for dårlig kjøling og thermisk kontakt fra transistorene til kjøleribbe. 12W dyp klasse A er ingen spøk.....
    Vi har også tenkt å bruke 2SA1216/2SC2922. Vil disse endre lyden i forhold til orginalen?

    Har du noen skjema med kortsluttningskretsen? Eller kan du selge et par kort?
     
    R

    RL69

    Gjest
    Hei!

    Har bygget noen av disse selv. Har fortsatt to par liggende et sted. Brukte den stort sett til å drive et par gammle ESL-63 på 90-tallet.
    Som Rhesus sier så trenger disse kjøling, mye kjøling. Jeg laget med en kjøleprofil selv, for å holde kostnadene nede. Den målte ca 250mm i bredde, ca 150mm i høyde og hadde ca 20 finner på rundt 100mm. Med denne, og tomgang justert til 2,5A ble overflatetemperaturen på T8 og T9 ca 65 grader.

    Bestillte alle komponentene fra Bleken den gangen de fortsatt solgte til private.

    Det er bare å kjøre på!!!!

    MVH
    KOL69
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    el_mariachi skrev:
    Vi har også tenkt å bruke 2SA1216/2SC2922. Vil disse endre lyden i forhold til orginalen?

    Har du noen skjema med kortsluttningskretsen? Eller kan du selge et par kort?
    jeg gikk over til de andre transistorene etter at de originale eksploderte etter lang tids overbelastning. Jeg syntes lyden ble vesentlig bedre, men det kan jo også være at de originale låt ganske sørgelig på slutten. Uansett spiller det krem med de nye.

    Jeg skal rote litt i kassene mine. Jeg hadde ganske mange kort.

    Jeg ser jeg har lagt til en 'grønn' standby funsjon, slik at man kan bruke sakene til litt mindre kritisk lytting med god samvittighet og lavere strømregning og.

    Kortslutningsbeskyttelsen består av D1-D4, T5,T6 og R18-R24.

    Skjemaet jeg fant er en 'under-arbeid' versjon. Har ikke klart å finne den som ble brukt til å produsere kort, ennå.
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har trafo til denne? Den er spesifisert til 2x14V min 500VA (2x15V er sikker tnære nok hvis man finner standardtrafoer). Jeg bor tilfeldigvis et håndtak unna ulvaco/noratel på hamar som vikler ringkjerner. Gruppekjøp noen?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Trondmeg skrev:
    Noen som har trafo til denne? Den er spesifisert til 2x14V min 500VA (2x15V er sikker tnære nok hvis man finner standardtrafoer). Jeg bor tilfeldigvis et håndtak unna ulvaco/noratel på hamar som vikler ringkjerner. Gruppekjøp noen?
    Det kunne vært interesant med gruppekjøp, pris på 500VA 2x14 er ca 900 + mva.
     
    R

    RL69

    Gjest
    Brukte selv 2x15V til alle de jeg byggde.
    Dette kan ikke være noe problem. Det jo bare snakk om en økning på 7% i spenningen i forhold til 2x14V.

    MVH
    KOL69
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    KOL69 skrev:
    Brukte selv 2x15V til alle de jeg byggde.
    Dette kan ikke være noe problem. Det jo bare snakk om en økning på 7% i spenningen i forhold til 2x14V.

    MVH
    KOL69
    Det blir det samme, Noratel har ikke 2x15 i større enn 200VA i standardsortimentet heller.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    el_mariachi skrev:
    Trondmeg skrev:
    Noen som har trafo til denne? Den er spesifisert til 2x14V min 500VA (2x15V er sikker tnære nok hvis man finner standardtrafoer). Jeg bor tilfeldigvis et håndtak unna ulvaco/noratel på hamar som vikler ringkjerner. Gruppekjøp noen?
    Det kunne vært interesant med gruppekjøp, pris på 500VA 2x14 er ca 900 + mva.
    Er 900,- stykkpris ved større antall?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Trondmeg skrev:
    el_mariachi skrev:
    Trondmeg skrev:
    Noen som har trafo til denne? Den er spesifisert til 2x14V min 500VA (2x15V er sikker tnære nok hvis man finner standardtrafoer). Jeg bor tilfeldigvis et håndtak unna ulvaco/noratel på hamar som vikler ringkjerner. Gruppekjøp noen?
    Det kunne vært interesant med gruppekjøp, pris på 500VA 2x14 er ca 900 + mva.
    Er 900,- stykkpris ved større antall?
    Dette er stykkprisen ved kjøp av to.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Ting er ikke blitt dyrere, skjønner jeg. Tror jeg punga ut med godt over tusenlappen når jeg bestilte to trafoer en gang tidlig på nittitallet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Kan ikke alle interessentene for å spesialvikle trafoer his Noratel melde (uforpliktende) på PM til meg så ser vi hva slags antall man kan komme opp i. Prisen synker fort for antall litt over 2 hvis jeg husker rett.

    Edit: Det kan vurderes å kjøpe dobbelt antall 300VA trafoer i stedet. Avhenger av pris og interesse, men da kan man bygge ekte dual mono hvis det er et poeng.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Matchede 2SK170 får du hos Borbely, og han snakker norsk, og er meget kunnskapsrik.
    Mvh Roger
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har fått tilbakemelding fra 1 interessent foreløbig. Er det ikke flere som trenger trafo til denne? Eller er det andre leverandører som er rimeligere? Tips mottas gjerne.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har fått priser fra Noratel

    Alternativ 1:
    Pris for 500VA / 2x14V er 800 + mva i et antall på 3 stk.

    Alternativ 2:
    Pris for 300VA / 2x14V er 630 + mva i et antall på 6 stk.

    Høyere antall gir generelt lavere pris.

    Begge typer lages med limte kjerner. Kan også lage utgaver med annen type kjerne for lavest mulig brum, prisene ligger
    en del høyere, kanskje rundt + 20-30%


    INTERESSERT NOEN?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    klart Borbely snakker norsk; han ER norsk!
    mvh
    Leif
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    I siste audioXpress intervjuar Jan Didden Erno Borbely. Der står om livshistorie og merittliste. Spennende lesning! Der står det å lese at han er fødd i Ungarn, flykta i -56 og fekk hjelp av norsk studentorganisasjon til å komme til Noreg og begynte på NTH i Trondheim. Hadde arbeid i NRK frå -61 med utvikling av studioutstyr og arbeidde både med rør og transistor. Norsk statsborgar i -64, står det. Veldig hyggeleg mann! Godt fornøgd med produkta og hjelpa frå han.

    Sigurd
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    De første delene er på vei, det er også planlagt et nytt printutlegg.

    Her er de matchede fet'ne:
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Så langt i helga har det blitt litt borring og gjenging i aluminiumsprofilen som transistorene skal monteres på:



    U-profilen skal brukes til kjøler for BD139/140 som sitter på printet.


    Her er aluminiumsprofilen med prøvemontering av komponenter.



    Og U-profilen med BD påmontert.

     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Spennende prosjekt å følge.
    Får du plass til "kne" på tilkoplingsbeina; slike gammeldagse små bøyer som tar av litt for varmeutvidelse og hindrer for store mekaniske belastninger på loddepunktene?

    Mvh
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Delle skrev:
    Spennende prosjekt å følge.
    Får du plass til "kne" på tilkoplingsbeina; slike gammeldagse små bøyer som tar av litt for varmeutvidelse og hindrer for store mekaniske belastninger på loddepunktene?

    Mvh
    Hei
    Det har jeg ikke vært borti før, har du et bilde?
    Hvor mye varme tar slike kne av for?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Nei, nei, han mener at du skal bøye bena på transistorene, en knekk, for at varmespenninger ikke skal kunne ødelegge transistorene. En helt vanlig feil i hjemmebrygg... ;)
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Kabeldragern skrev:
    Nei, nei, han mener at du skal bøye bena på transistorene, en knekk, for at varmespenninger ikke skal kunne ødelegge transistorene. En helt vanlig feil i hjemmebrygg... ;)
    Det er noe slik jeg mener, ja.
    Finner ikke noe bilde som dekker dette; men poenget er altså å lage noen små bøyer som tar av for mekanisk bevegelse som oppstår under oppvarming / avkjøling.
    Dette vil over tid rive istykker loddepunktene, og kan også føre til kontaktfeil eller brudd internt i transistorne.

    Mvh
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Jeg ville ha droppet vinkelen og montert transistorene direkte på kjøleplaten, evt på en tykk kobber varmespreder plate. Forsterkeren kjøres hart og det blir rimelig varmt. Det er viktig å få best mulig varmeledning nermest transistorene. Vinkelen blir en flaskehals.
    Jeg kommer til å bygge min om med tiden.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    SvErD skrev:
    Jeg ville ha droppet vinkelen og montert transistorene direkte på kjøleplaten, evt på en tykk kobber varmespreder plate. Forsterkeren kjøres hart og det blir rimelig varmt. Det er viktig å få best mulig varmeledning nermest transistorene. Vinkelen blir en flaskehals.
    Jeg kommer til å bygge min om med tiden.
    Vinkelen er bare for å få testet forsterkeren, her vil vi bruke tråd og da er det fint med litt ekstra plass. Tosidet print er på tegnebrettet med noen tilleggsfunksjoner.

    Hvilket printutlegg benytter du til din?
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    el_mariachi skrev:
    Hvilket printutlegg benytter du til din?
    Jeg brukte det siste utlegget fra Audio. Det kom noen modifikasjoner etterpå også. Tror det var rundt biaskretsløpet.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Audio (Doxa) 12w klasse A Oppstart

    I går ble det oppstart og justering av den testmonterte kanalen.
    Den er "hardwiret" og fikk påmontert elektrolytter for å slippe å montere opp noe psu.
    Den ble justert som beskrevet i artikkelen og det var ingen drifting på noen av parameterene, selv ikke ved 22V.
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Har nå prøvemontert trafoer, lytter og softstarter.
    De komponentene er det bare å bolte til kabinettet og koble til.

    Holder nå på å montere to "hardwirede" kanaler, kanskje blir det lyd til påske.

    EDIT: Ser nå att jeg startet denne tråden den 18 mars 2009, så da er det vel på tide å få opp farten ::)
    Ettersom jeg ikke bygget denne for "jeg måtte ha lyd" men kun for morro, så haster det vel ikke så inni he**** heller...........
     

    Vedlegg

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    "Vinkelen er bare for å få testet forsterkeren"
    Ehh..Er ikke denne Klasse A? Ville ikke testet lenge. Start i så fall med lav tomgangstrøm.
    VH. Bernt.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    BerntJ skrev:
    "Vinkelen er bare for å få testet forsterkeren"
    Ehh..Er ikke denne Klasse A? Ville ikke testet lenge. Start i så fall med lav tomgangstrøm.
    VH. Bernt.
    Hvis du ser på bildet litt lenger opp i tråden vil du se at denne vinkelen ble montert på en kjøleribbe.
     

    aolsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    18
    WWW.DIGIKEY.com Der får du det meste av "Sære" halvledere :)

    Jeg er igang med tilsvarende prosjekt, Nelson Pass F5, 2x300VA - +/-18V samt 16x22000uF :)

    Det meste er klart, kun trafo og inn/utganger igjen straks.

    2x25W klasse A, 180w i varme på tomgang....varmen må ut ...
    Denne spiser høyttaler motstand ned til 2 ohm uten problemer, dog ingen "disko" forsterker pga lav spenning.
    Skal spille rent oppimot 200khz, og etter det jeg vet så er det et stykke over det vi hører, men for de invidde så er det over/underharmoniske som skaper klangen, noe cd spillere har klart å "vaske" vekk.....

    Legger ut bilder nå under min profil.

    Arild
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    aolsson skrev:
    WWW.DIGIKEY.com Der får du det meste av "Sære" halvledere :)

    Jeg er igang med tilsvarende prosjekt, Nelson Pass F5, 2x300VA - +/-18V samt 16x22000uF :)

    Det meste er klart, kun trafo og inn/utganger igjen straks.

    2x25W klasse A, 180w i varme på tomgang....varmen må ut ...
    Denne spiser høyttaler motstand ned til 2 ohm uten problemer, dog ingen "disko" forsterker pga lav spenning.
    Skal spille rent oppimot 200khz, og etter det jeg vet så er det et stykke over det vi hører, men for de invidde så er det over/underharmoniske som skaper klangen, noe cd spillere har klart å "vaske" vekk.....

    Legger ut bilder nå under min profil.

    Arild
    Ser flott ut det der, jeg samler også deler til Aleph.
    Til Aleph 2 riktignok, har skaffet kjølere, print og matchede fet's, neste store investering er 8 x 47.000 uf per kanal.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Da er det vel på tide med en liten oppdatering.

    12 wattern har nå stått på i snart 3 uker og har vært spillt på hver dag etter en problemfri oppstart. Ser ut til å være dønn stabil og etterjustering av dc ut og tomgangstrøm har ikke vært nødvendig bortsett fra når trafoene ble skiftet.

    Strømforsyningen består av 500VA 2x14Volt, 20 x 4700uf, dobble bleedere og 2 x 12uf MKP samt en Hypex softstart per kanal. Bunnen er hullboret for maks ventilasjon og tempen på kjøleren er 58-60 celsius avhengig av romtemperatur.

    Det er brukt metalfilm motstander, matchede for emitterene, og utgangene er Sanken sine så den er jo ikke helt i tråd med Audio 212A men disse utgangene har blitt benyttet av andre byggere i denne konfigurasjonen tidligere med stort hell.

    Det som står igjen er egentlig bare å trimme kabellengder til ønsket lengde og skru på lokket. Nå er jo dette en "prototype" og det vil nok bli bygget et par monoblokker også av plasshensyn. Det ER trangt i kabinettet.

    Og lyden? "Ja hva skal man si"?

    Det er helt tydelig at "less is more" kan være veien og gå. Glassklar og uanstrengt lyd, og 12watt klasse A er faktisk ikke å kimse av. Det som imponerer mest er kanskje roen i lyden og stillheten.
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Oppdatering?

    Har ikke de greiene tatt fyr enda tenker sikkert noen nå, det har den faktisk ikke og den har nå stått på 24/7 i over to måneder totalt.
    Hvilestrøm og dc ut er dønn stabil, men det er også temperaturen som ligger på ca 60c på kjøleren.

    Oh yeah, er ganske fornøyd med denne, spiller helt nydelig sammen med Pass B1 og Rega planet som kilde. I vinter skal salaten av kabler trimmes ned og få laget et lokk på saken.

    Edit: Link til B1: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,43088.new.html#new
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn