Audio aero Prima eller capitole ?

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Er meget sugen på en av de nevnte modeller, ser at det er stor forskjell i pris på disse to. Er det noen som har erfaring med noen av disse ? eller kanskje begge to ?
Skal ha meg ny cd-spiller, har nettopp solgt Hegelen min
(cdp2a). Er takknemlig for synspunkt fra dere som har erfaring fra noen av disse.

Mvh
Tommy

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg hører på Audio Aero Capitol mk II hver dag, og er veldig godt fornøyd med den på alle måter. Har anbefalt den til andre også, som har blitt like fornøyd. Den har god oppløsning og har et analogt lydbilde. Relativt laid back. Prima kjenner jeg ikke.

Her er noen omtaler av Capitolen:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=661&zoneid=3

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0902/audioaerocapitolen.htm

En omtale her på sentralen av en som har gått fra Prima til Capitole:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=661&zoneid=3

Oslo Hifi Center har en brukt capitole til salgs for 30k, tror jeg. Løp og kjøp. ;)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har fått Capitole Ref inn i stua i dag. Den har spunnet noen timer så den er jo langt fra innspilt.

Men for en CD spiller. Den spiller så utrolig fantastisk at du må rett og slett ikke finne på å kjøpe deg en ny spiller uten å ha hørt den. Tro meg, dette er noe helt spes.
Og så får du en preamp i toppklassen på kjøpet også.

Primaen kjenner jeg ikke.

Asbjørn

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Takker !

Må bare få hørt en av disse ja :)

Mvh

S

so

Gjest
Er meget sugen på en av de nevnte modeller, ser at det er stor forskjell i pris på disse to. Er det noen som har erfaring med noen av disse ? eller kanskje begge to ?
Skal ha meg ny cd-spiller, har nettopp solgt Hegelen min
(cdp2a). Er takknemlig for synspunkt fra dere som har erfaring fra noen av disse.

Mvh
Tommy
prisforskjellen på disse tatt i betraktning. Jeg har aldri hørt Capitole , men sies å være bra.
Prima har jeg hatt i eie over noen måneder. jeg er imponert. den spiller med varme, glød og meget god oppløsning. den er faktisk noe slankere enn min Naim CD5X som jeg da eide, men soundstage var i særklasse. XLR og RCA.
Jeg solgte min for ca 8K og jeg har ikke hørt noe annet i prisklassen som slår den i min musikksmak.
Litt støy fra transorten ved inn og ut av cd, ellers til å bli glad i.
Prisforskjellen til Capitole er så stor at budsjettet ditt burde gjøre valget enkelt.

Lykke til

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
har hørt capitolen noen ganger åkunne godt prøve den i systemet mitt ja er en kanon spiller

torleif

Medlem
Ble medlem
07.10.2004
Antall liker
0
Hei!
Har en Audio Aero Capitole. Ring 70128894, bor i Steinvågveien 49A.

Mvh
Torleif

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Det ser ut som en knall spiller meget vakker, men
for en pris da passer ikke min lommebok.
Må en virkelig opp i 60.000 kr for å få en virkelig
god spiller som gir det lille ekstra.

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har fått Capitole Ref inn i stua i dag. Den har spunnet noen timer så den er jo langt fra innspilt.

Men for en CD spiller. Den spiller så utrolig fantastisk at du må rett og slett ikke finne på å kjøpe deg en ny spiller uten å ha hørt den. Tro meg, dette er noe helt spes.
Og så får du en preamp i toppklassen på kjøpet også.

Primaen kjenner jeg ikke.

Asbjørn
En fantastisk spiller!

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Tviler ikke et sekund gratulerer så mye kos deg og
nyt musikken.
Jeg er ivertfall missunnelig gråter har ikke råd jeg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.574
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Har du mulighet til å skaffe deg en Capitol, så tror jeg du blir fornøyd. Har hørt om flere som foretrekker denne fremfor ting som regnes som best og the best.

Renger jo med at du har gjort deg opp en mening om klang. Disse Audio Aero produktene har jo en varm og fyldig klangbalanse - så er anlegget tamt ogkjedelig er nok ikke dette veien å gå, men liker du og ønsker en slik klang så er nok dettte veien å gå.

Mvh
OMF

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Takker for mange fine innspill !

Varm og behagelig klang høres perfekt ut for min del :)

mvh

O

om.s

Gjest
Takker for mange fine innspill !

Varm og behagelig klang høres perfekt ut for min del   :)

mvh
Tror Empty her på forumet har skaffet seg en slik (Capitole), PM for erfaringer?!!......

mvh

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hei !
Det var en i Ålesund som tok kontakt.
Han tilbydde seg å ta med Capitolen sin hjem til meg for en lytt. :) Dette er riktignok ikke Referencen, men mkII. Hvis den låter bra kan jo det bare bli bedre med Ref.
Bra det er så mange hyggelige folk her på forumet :)
Takk for tipset.

mvh

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hei !
Det var en i Ålesund som tok kontakt.
Han tilbydde seg å ta med Capitolen sin hjem til meg for en lytt. :) Dette er riktignok ikke Referencen, men mkII. Hvis den låter bra kan jo det bare bli bedre med Ref.
Bra det er så mange hyggelige folk her på forumet :)
Takk for tipset.

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tipper du er en lykkelig eier av en Capitol om ikke lenge. ;)

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Jeg tipper du er en lykkelig eier av en Capitol om ikke lenge. ;)
Ja da er capitole reference på plass i lytterommet.

Fikk prøve en capitole mkII før jeg bestemte meg for reference. Ble ikke helt overbevist av denne, men det tror jeg kommer av mine Mirage m3-si som er laid back i stilen.
Det er jo også mkii så det ble i meste laget.

Etter å ha forhørt meg både her og der tok jeg sjansen og slo til på en Reference. Denne har nå i skrivende stund gått ca. 50 timer. La det være sagt med en gang, dette er en helt utrolig spiller. Stemmegjengivelsen er helt enorm.
Eva Cassidy sin "live at blues alley" står nå frem som en kanoninnspilling. Dette er en cd som har snurret ofte her hos meg. Jeg har tidligere syntes den har virket litt "overstyrt" lydmessig, men med capitolen ble det noe helt annet :eek:

mvh

Lars-Aksel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2005
Antall liker
4
Sted
Lier
Torget vurderinger
1
hei! ser det er et par stykker på forumet her som
eier capitole ref. Er lytteintrykkene basert kun med
forforsterker "imellom"? har dere prøvd å kjøre rett
i effektforst. grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer
bytte fra en wadia850.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har hørt både Wadia 850i og AAC ref i mitt anlegg, og endte opp med AA. De har ganske forskjellig lydsignatur. Jeg synes Wadia'en spiller med stoor autoritet, god fyldig bass, kontroll, bredt lydbilde. Den virker på et vis enkel, direkte og ærlig i fremferden.
Capitole Ref har en nydelig, behagelig, analog klangbalanse. Enormt rom. Dybde inn i horisonten. Fyldige og kjøttfulle instrumenter. Og en mellomtone dreid av engler.
Jeg liker igrunnen begge spillerene. De har noe helt forskjellig over seg. Igrunnen veldig amerikansk og fransk. Hamburger og syvretters.
Hos meg spiller det best hvis jeg kjører Ref'en direkte i forsterkeren, her utklasser den Wadia'en fullstendig.
Analogriggen og spiller derimot best gjennom den separate preampen (Graaf Gm 13.5B). Har en mistanke om at Whest'en og Referencen  krangler litt. Ingenting er ment å være lett nei  :p
Kjører du kun CD som signalkilde, skal du lete lenge etter en CD-PRE kombo som slår Referencen.
IMO

De jeg har vært i kontakt med som har hørt både Capitole MKII og Referencen mener sistnevnte er vesentlig bedre. Noen setter til og med den nye Prima'en høyere enn den gamle Capitolen.

Puma

Lars-Aksel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2005
Antall liker
4
Sted
Lier
Torget vurderinger
1
hmm...
den frister den spilleren...
takker for utfyldene svar!

F

FMG

Gjest
Ja da er capitole reference på plass i lytterommet.

Fikk prøve en capitole mkII før jeg bestemte meg for reference. Ble ikke helt overbevist av denne, men det tror jeg kommer av mine Mirage m3-si som er laid back i stilen.
Det er jo også mkii så det ble i meste laget.

Etter å ha forhørt meg både her og der tok jeg sjansen og slo til på en Reference.  Denne har nå i skrivende stund gått ca. 50 timer. La det være sagt med en gang, dette er en helt utrolig spiller. Stemmegjengivelsen er helt enorm.
Eva Cassidy sin "live at blues alley" står nå frem som en kanoninnspilling. Dette er en cd som har snurret ofte her hos meg. Jeg har tidligere syntes den har virket litt "overstyrt" lydmessig, men med capitolen ble det noe helt annet  :eek:

mvh
Du syntes Capitole mk.2 var laid-back mens Capitole Reference ikke er det? Du sier du har spilt 50 timer på Reference'n. Hvor mange timer fikk mk.2 gå før du gav den opp?

Som med de fleste ypperste high-end produkter tar det TID før komponentene er fullstendig innspilt, du må regne med at lyden gradvis til å bli mørkere det første året!  :eek:
Husker da jeg kjøpte min Capitole mk.2: etter en uke med kontinuerlig spilling låt det pyton, jeg ønsket Prima og pengene mine tilbake. Lyden var mer oppløst, ja, men Prima var mer musikalsk. Etter 2-3 uker angret jeg ikke lenger på byttet. Først etter 4-5 uker med mye spilling løsnet det skikkelig og smilet kunne begynne å bre seg. Men lyden forandret seg fortsatt de neste månedene, selvsagt ikke så dramatisk som de første ukene, men likevel...

Jeg har sammenlignet Audio Aero Capitole mk.2 mot Wadias toppmodell 861. Jeg foretrakk Capitole. Så er det også sagt.
Så til de som tror/ønsker at den nye Prima'en skal være like bra, så vil jeg bare si: Det er greit å ønske.... ;)

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hvordan er AAC reference sammenliknet med electrocompaniets? Og er det muligheter for å koble til andre analoge kilder for bruk av den innebygde forforsterkeren?

F

FMG

Gjest
Hvordan er AAC reference sammenliknet med electrocompaniets? Og er det muligheter for å koble til andre analoge kilder for bruk av den innebygde forforsterkeren?
Det er det som er den store fordelen med Capitole, at den har en meget god pre innebygd. Den har to analoge innganger. Kjøper man et f.eks et eksternt RIIAA trinn kan man koble til platespiller. Det eneste jeg ikke er 100% fornøyd med er at den eksterne kilden har mye høyere lydnivå, dermed må man skru ned lyden mye før man kobler over.

Jeg har sammenligent Capitole mk.2 kjørt direkte, med det å gå via forforsterkere som Conrad Johnson Premier 16 og BAT VK-51SE. I mitt oppsett foretrakk jeg faktisk det å kjøre direkte. Dette kan helt sikkert variere fra oppset til oppsett, men det som er helt sikkert er at man skal bruke myyye penger på en forforsterker for å unngå å ødelegge godlyden i forhold til det å kjøre direkte. Man må nok opp i minimum en Aestetix Calypso eller BAT VK-31SE, altså en 40 tusen kr.

B

Back_Door

Gjest
Det er den innebygde pre som kan gjøre denne spilleren til også en budsjettmessig kandidat. Har selv vurdert cd-spiller i klassen 20- til 30 000kr i kombinasjon med f.eks. EC 4.8 pre til 25000kr. Dersom Capitole Reference`s innebygde pre er på høyde med mitt alternativ, kan faktisk den spilleren bli et meget reelt alternativ. Vurderer Oberon som effekt.
Vil m.a.o. vurdere spiller + pre i en total sammenheng for å bestemme hvem som gir mest for pengene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Dette handler litt om matching, men det vil forundre meg mye om du ikke får bedre lyd med capitole som pre enn med EC 4.8, særlig hvis refen er enda bedre enn mk ii, som jeg har. Jeg testet min med mc402 effekttrinn uten pre, og det fungerte glimrende. Med Bryston fungerer det best med pre.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Var litt uklar, men jeg lurte på om noen hadde sammenliknet AAC med emc-1 up?

F

FMG

Gjest
Enkelte effektrinn kan ha før høy følsomhet noe som gjør at de egner seg dårlig til direktedrift. Bortsett fra det burde Capitole  fungere mye bedre direkte enn f.eks gjennom en "billig" El.comp pre. I noen kombinasjoner kan kanskje lyden bli for lys eller mer slitsom direkte, men da skyldes dette enten "rusk i maskineriet" f.eks i form av dårlige kabler, eller at effekttrinn/høyttalere er for lys i klangen. At man altså må ha en forforsterker som sminker lyden eller for å si det på en annen måte: Kamuflerer feilene i oppsettet.
Jeg bruker en Transparent Reference XL RCA. Dette er en glimrende kabel til direktedrift.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Var litt uklar, men jeg lurte på om noen hadde sammenliknet AAC med emc-1 up?
Har sammenlignet min AAC med johna sin emc-1 i hans oppsett. Er ikke du trondheimer da? Hvis du er interessert i å teste AAC bør det jo la seg gjøre.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Har sammenlignet min AAC med johna sin emc-1 i hans oppsett. Er ikke du trondheimer da?
Jepp, det er jeg:)
hva resulterte sammenlikningen i? Brukte dere samme oppsett/forforsterker til begge?

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Du syntes Capitole mk.2 var laid-back mens Capitole Reference ikke er det? Du sier du har spilt 50 timer på Reference'n. Hvor mange timer fikk mk.2 gå før du gav den opp?

Som med de fleste ypperste high-end produkter tar det TID før komponentene er fullstendig innspilt, du må regne med at lyden gradvis til å bli mørkere det første året! :eek:
Husker da jeg kjøpte min Capitole mk.2: etter en uke med kontinuerlig spilling låt det pyton, jeg ønsket Prima og pengene mine tilbake. Lyden var mer oppløst, ja, men Prima var mer musikalsk. Etter 2-3 uker angret jeg ikke lenger på byttet. Først etter 4-5 uker med mye spilling løsnet det skikkelig og smilet kunne begynne å bre seg. Men lyden forandret seg fortsatt de neste månedene, selvsagt ikke så dramatisk som de første ukene, men likevel...

Jeg har sammenlignet Audio Aero Capitole mk.2 mot Wadias toppmodell 861. Jeg foretrakk Capitole. Så er det også sagt.
Så til de som tror/ønsker at den nye Prima'en skal være like bra, så vil jeg bare si: Det er greit å ønske.... ;)
Vil bare si at den mk II som jeg prøvde var innspillt og vel så dèt. Den er mere laidback i mitt oppsett enn reference.
Dette er jo ikke noe negativt i seg selv, men hos meg ble det i meste laget. Uansett er jo det en glimrende spiller, Grande. Forstår ikke at du vil selge din, (hvis du da ikke skal ha deg en" reference")

Nå har min reference "gått" noen hundre timer og jeg tror nok den er innspillt. Jeg greier ikke høre noe forandring i lydsignaturen lenger. Samme kan det være, for den låter utmerket i mine ører.

(ps, fikk et markant løft lydmessig ved å bytte til Molid sin sølvkabel, hadde silk tidligere).

mvh

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Forstår ikke at du vil selge din, (hvis du da ikke skal ha deg en" reference")
mvh
Noen som skal selge en AAC? jeg er interessert:)

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Jag hade en Audio Aero Capitole mkII innan och jag var riktigt nöjd med den. Tyckte den hade ett levande och detaljerat ljud, den var kul att lyssna på. Basen kunde dock varit lite fastare och rappare tycker jag.

Sålde AA:n och skaffade en Benchmark DAC-1 + Bryston BP25 istället och den kombinationen håller högre klass i mina öron. Mer fokuserad, mer detaljerad och framförallt tightare bas. Benchmarken är verkligen ett audiofilklipp

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jepp, det er jeg:)
hva resulterte sammenlikningen i? Brukte dere samme oppsett/forforsterker til begge?
Tja, ut i fra det jeg husker så er AAC mer oppløst og noe mer tilbakelent enn EC. Den graver fram mer dypbass og gir en klarere diskant. EC gir litt mer dynamikk midbassen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jag hade en Audio Aero Capitole mkII innan och jag var riktigt nöjd med den. Tyckte den hade ett levande och detaljerat ljud, den var kul att lyssna på. Basen kunde dock varit lite fastare och rappare tycker jag.

Sålde AA:n och skaffade en Benchmark DAC-1 + Bryston BP25 istället och den kombinationen håller högre klass i mina öron. Mer fokuserad, mer detaljerad och framförallt tightare bas. Benchmarken är verkligen ett audiofilklipp
Jeg har ikke testet benchmark, men bruker bp26 sammen med Capitolen, og det gir mer detaljer og tightere bass enn hvis jeg bruker capitolen som pre. Men med annet effekttrinn spilte det bedre med capitolen som pre, så dette har litt med matching å gjøre, og som vanlig, hvilken lydsygnatur man liker.

F

FMG

Gjest
Vil bare si at den mk II som jeg prøvde var innspillt og vel så dèt. Den er mere laidback i mitt oppsett enn reference.
Dette er jo ikke noe negativt i seg selv, men hos meg ble det i meste laget. Uansett er jo det en glimrende spiller, Grande. Forstår ikke at du vil selge din, (hvis du da ikke skal ha deg en" reference")

Nå har min reference "gått" noen hundre timer og jeg tror nok den er innspillt. Jeg greier ikke høre noe forandring i lydsignaturen lenger. Samme kan det være, for den låter utmerket i mine ører.

(ps, fikk et markant løft lydmessig ved å bytte til Molid sin sølvkabel, hadde silk tidligere).

mvh
Det var nettopp dette som var mitt poeng, da jeg regner med at Reference vil oppføre seg på lik linje med mk.2; nemlig at den vil gradvis bli mørkere i lyden frem til den er ca 1 år gammel. Men de store endringene i mellomtone og diskant er du nok ferdig med allerede.

Når det gjelder et evt bytte så var det mer jålete grunner enn lydmessige: Jeg så et sølvfarget Capitole effekttrinn på bruktmarkedet, da kunne det jo vært kjekt med en spiller i samme farge...  ;)
Har vært borte fra HifiSentralen snart to år nå, ser store endringer, bla at bruktmarkedet for dyrt utstyr er utrolig treigt for tiden. Folk ser ikke ut til å forstå sitt eget beste; har ikke tenkt å gi bort glimrende utstyr gratis heller....  ::)

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Jeg har ikke testet benchmark, men bruker bp26 sammen med Capitolen, og det gir mer detaljer og tightere bass enn hvis jeg bruker capitolen som pre. Men med annet effekttrinn spilte det bedre med capitolen som pre, så dette har litt med matching å gjøre, og som vanlig, hvilken lydsygnatur man liker.
Jag testade AA:n direkt till Pass X350, Pass X250, GamuT D200 Mk3, Jadis JA-80 och Bryston 7B-ST. Tyckte AA:ns karaktär lyste igenom mer eller mindre i alla dessa uppkopplingar. Körde den även till en Gryphon Callisto 2100 som ju är en integrerad, samma sak med basen där.

Men som sagt, jag trivdes bra med AA:n än då, den skänkte mig mycket glädje :)

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hva er egentlig forskjellen på den gamle Mk2 og reference?

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Det ligger jo en på bruktbørsen nå.
Sannelig:)
spørsmålet er da om man heller burde kjøpe emc-1, kjøpe denne MK 2'en og selge forforsterkeren, eller slakte grisen og kjøpe reference...synspunkter?

Topp Bunn