- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.882
Grattis!Ny respekt for fransk ingeniørkunst! Capitole MkII spiller musikk!![]()
Tenker nok du blir glad i denne, ja.
PS; jeg jobber på solsiden
|
Grattis!Ny respekt for fransk ingeniørkunst! Capitole MkII spiller musikk!![]()
Selv om Capitole er innspilt, husk at den trenger å stå på i 2-3 dager før lyden er optimal. Den skal heller aldri skrus av med knappen bak på spilleren, bare settes i stand-by med fjernkontrollen.Ny respekt for fransk ingeniørkunst! Capitole MkII spiller musikk!![]()
Dette er samme erfaring jeg har med rør, i mitt tilfelle Prima.Selv om Capitole er innspilt, husk at den trenger å stå på i 2-3 dager før lyden er optimal. Den skal heller aldri skrus av med knappen bak på spilleren, bare settes i stand-by med fjernkontrollen.
Min erfaring er at lyden endrer seg mye med Capitole etterhvert som den blir varm. Har også et rørbasert effekttrinn, men her er forskjellene mye mindre før kontra etter oppvarming.
For en uke siden skrudde jeg på anlegget etter at det hadde vært avslått i flere uker. Selv etter et par timer var lyden grusom: kornet, mørk og lite musikalsk. I min fantasi var det da ikke få komponenter jeg fikk lyst til å selge... :
Lot så CD-spilleren stå å spille kontinuerlig over natten. Ut på ettermiddagen neste dag var lyden en helt annen... masser av overtoner, oppløst, glatt og dynamisk.... 8)
Hvorfor må man slå av? Det forstår jeg ikke?Dette er samme erfaring jeg har med rør, i mitt tilfelle Prima.
Dette er for min del ulempen med rør, for mye omstendigheter rundt lyttingen, men sikkert gøy for de som vil ha dette hver gang man lytter...for man må jo slå av.
Naim har sin særhet ved at den må stå på over tid for å yte optimalt, men til gjengjeld kan den bare stå på.
Skulle gjerne ha testet den mot en Capitole. Tror imidlertid Naim trives best med Naim...noen mener noe annet. Artig tråd forresten.![]()
Joda, det er alt for billig, tenker på det stadig vekk,men noe må man jo bruke pengene på.... ;DFMG; men å selge den til bare 30k, da...? Skjønner du er ivrig på å oppgradere til ref., men.
Er det forresten noen som har testet andre rør i den?
Ikke noen grunn til å henge med hodet av den grunnHvorfor må man slå av? Det forstår jeg ikke?
Som sagt: Knappen på baksiden av spilleren skal ikke røres, den skal stå PÅ hele tiden. Med mindre man skal på en 14 dagers ferie da....
Med knappen på fjernkontrollen skrur man spilleren på eller setter den i stand-by (den blir altså aldri avslått). Når man da skrur den på fra stand-by modus er dette med oppvarminstid ikke noe problem, spilleren høres ganske bra ut allerede fra første sekund.
Kan ikke se hva som er så vanskelig med dette? ???
Det kan vi jo prøve å få til en gang.Skulle gjerne ha testet den mot en Capitole.
Hadde AA Prima mk.1 selv. Hvis jeg husker riktig så hadde den en av/på bryter på baksiden. Denne skulle stå på hele tiden. Samtidig hadde den en touch knapp på fronten der man kunne slå den i stand-by. Tror jeg husker riktig, eller? Tror ikke man hadde en velger for dette på fjernkontrollen....Ikke noen grunn til å henge med hodet av den grunn
Her finnes tydeligvis options som jeg ikke er klar over. Kan ikke huske at det fantes slikt på Prima. Om man kan ha denne stående på uten at rørenes levetid forringes så er vel alt såre vel da?
Hifisentralen burde fjerne alt annet enn smileys fra Smileyslisten.![]()
Jeg hadde kjøpt den på flekken, hadde det ikke vært for at jeg allerede har en.Joda, det er alt for billig, tenker på det stadig vekk,men noe må man jo bruke pengene på.... ;D
Men selv om det er alt for billig; er det noen som er interessert i å kjøpe? Neeeiiida! :![]()
For å være litt alvorlig: Har nå byttet fra Transparent Reference til Valhalla XLR kabler, høyttalerne har fått nye biwiring jumpers og effekttrinnet har fått nye NOS rør og låter fantastisk. Ser derfor på et evt bytte fra mk.2 til Reference som den eneste mulige vei til enda bedre lyd. Eller kanskje jeg skal bruke pengene på platespiller isteden?
Når det gjelder rør i Capitole så er vel det et 6021W microrør som står der i dag. Dette har lang levetid, minst 5000 timer og er vel loddet fast i printkortet. Spilleren må vel derfor inn til forhandler for et eventuelt skifte. Tror ikke det er så lurt å skifte dette. Jeg stoler såpass mye på konstruktør Jean Combelles når det gjelder tuning av lyden i denne spilleren at jeg tviler på om noen selvoppnevnt amatørekspert kan gjøre det bedre...
Spansk rødvin? Sammen med franske AA Capitole? Det går ikke...Ikke noen dum idè det, Grande.
Bare å skrike ut hvis du har lyst på en lytt på Reference
(foretrekker spansk rødvin) ;D ;D
Helt greit, For min del foretrekker jeg et stabilt humør...på smileysiden.man må få lov til å få utløp for sitt stadig skiftende humør. Synes da jeg ihvertfall...![]()
![]()
??? :
![]()
![]()
;D
![]()
I mitt rom og etter min smak er Dali Helicon 400 en meget godt kompromiss mellom musikalitet og absolutte hifi egenskaper. Helicon 400 ble også kåret til Editors Choice i "Absolute Sound". Problemet er vel bare at høyttaleren er så billig at enkelte (som vanlig) kobler de opp på for billig utstyr og får dermed aldri høre hva disse høyttalerne er gode for. Hørte de en gang på Hifi Klubben i Ålesund der de spilte direkte grusomt. Grunnen? Integrert forsterker til kr 9 tusen. I tillegg var de plassert bare 50 cm fra bakvegg. Prøvde å forklare selgeren at de burde dra de litt mer ut på gulvet. Fikk da bare et vantro blikk. Hjemme hos meg står de ca 1,5 meter ut fra bakvegg og 1 meter fra den nærmeste sideveggen.Jeg hadde kjøpt den på flekken, hadde det ikke vært for at jeg allerede har en.
Er du så fornøyd med Helicon 400 at du mener at det ikke er rom for forbedringer der heller? De koster jo knapt mer enn signalkablene dine.
Da slår jeg meg til ro med rørene som står i Capitolen...
![]()
Kanskje du kan svare på dette Grande.Hvorfor må man slå av? Det forstår jeg ikke?
Som sagt: Knappen på baksiden av spilleren skal ikke røres, den skal stå PÅ hele tiden. Med mindre man skal på en 14 dagers ferie da....
Med knappen på fjernkontrollen skrur man spilleren på eller setter den i stand-by (den blir altså aldri avslått). Når man da skrur den på fra stand-by modus er dette med oppvarminstid ikke noe problem, spilleren høres ganske bra ut allerede fra første sekund.
Kan ikke se hva som er så vanskelig med dette? ???
Dette vet jeg egentlig ikke 100% sikkert, men mener å ha hørt at det på stand-by blir beholdt en lav spenning på slik at man ikke trenger den lange oppvarmingstiden. At bare displayet skulle slukkes hadde jo ikke hatt noen hensikt siden levetiden på et LCD-display er mye lengre enn levetiden på et rør.Tror stand-by bare slukker displayet, så det er vel egentlig ikke vits å sette den i stand-by heller.
Men rørene varer i årevis selv om de er på hele tiden. Min har vart i over 2 år alle rede. Når de ryker, blir det en tur innom Horten for å skifte rørene. Intet problem. Ingen stor kostnad.
MS4 er en ny modell for meg, var bare klar over MS5.....Jeg har bare hørt Helicon 800, men forstår godt at det er mulig å leve lykkelig med disse. Er ms4 for store? Kabinettene er jo litt mindre enn Helicon 400. Trenger de større rom for å spille bra?
Bra med litt mangfold vel? Europa er innholdsrikt og variert. Frankrike kan levere CD-spillere, Storbrittania kan levere høyttalere, Spania kan levere rødvinen og Italia kan få ansvaret for desserten.Spansk rødvin? Sammen med franske AA Capitole? Det går ikke...
Når det gjelder rødvin så holder jeg meg faktisk til tysk sådan. Men å gå over til Burmester av den grunn frister ikke noe særlig.... hverken for hodet, hjertet eller pengepungen... :![]()
Om solen har gjemt seg en ettermiddag må du gjerne stikke oppom.Grattis!
Tenker nok du blir glad i denne, ja.
PS; jeg jobber på solsiden![]()