Audeze hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Uten å måle med mikrofon eller andre tekniske duppedingser så bruker jeg gå ut ifra dette:

    "Normal speech is a little higher than 60 dBA. It's not very precise, bit normal speech in a quiet room is something we all know fairly well. If the volume sounds twice as loud, that's a 10dB increase. If it sounds half as loud, that's a 10dB decrease. If you listen at a volume that, on average, sounds about twice as loud as normal speech, that will be 70dB with peaks as high as 85dB on some material. "


    Med litt presisjon burde du klare å tippe deg riktig inntil 5-6dBA (desibel average) av faktisk lydnivå. Kanskje enda nærmere hvis du får trening på det.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok et greit utgangspunkt det du sier der MatsGyver men min erfaring er at det er lett å bli fartsblind med hodetelefoner i større grad enn ved lytting til høyttalere. Det jeg mener er at det er lettere å miste referanserammen med et par hodetelefoner på hode. Opplever ofte at volumet sniker seg oppover under lengre lytterunder med hodetelefoner noe som ikke skjer like lett med høyttalere.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^ det er motsatt hos meg, starter høyt, så går det trinnvis nedover..Med etpar topper når favorittpartiene i favorittlåtene kommer:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ det er motsatt hos meg, starter høyt, så går det trinnvis nedover..Med etpar topper når favorittpartiene i favorittlåtene kommer:)
    Se denne, trykk nr 2, hvis ikke den starter automatisk: Plystrekongen Attar

    Se rundt 4:00 og utover, hele episoden er for øvrig hysterisk morsom, bodde ikke langt fra kroa på Sagene før, haha.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrke

    Men CDW, du hører vel på unormalt lavt volum? Kanskje du kan anslå lyttevolum i dB?
    Ja, det er sant, men i lenkene finner man også beretningen om en annen person med betydelig høyere lydstryrkepreferanse. Dét fungerte også bra, endog på testnivåer han ikke normalt benytter. Den gang var, som jeg også har fortalt, AURALiC TAURUS og Schiit Audio Mjölnir tilgjengelig for sammenligning.

    Lenkene inneholder også opplysninger om benyttet lydstyrke basert på Grace Design m903s display.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots' lydstyrkenivåer

    Ville bare si at Audeze LCD-2.1 er fryktelig kjedelig og lite dynamisk på lave lyttenivåer.
    Nettopp, og dette har vært oppe her flere ganger før – det er derfor CDW ikke forstår LCD-2! Jeg har Denon AH-D7000 og hadde Grace Design m903 (CDW har samme oppsett), og kjørte da samme voluminnstilling som CDW. Kunne nesten høre en knappenål falle til gulvet samtidig og D7000 er halvlukkede! Hahaha

    Men alvorlig talt, CDW hører på utrolig lavt volum. Det hadde vært greit med et anslag på hvor mange dB for å kunne sette det han sier i kontekst.
    Dette er korrekt og allerede veldokumentert. Det er derfor min signatur bl.a. inneholder følgende for å være tydelig:
    Min signatur på Head-Fi.org inneholder en lignende formulering.

    Jeg har i flere omganger oppgitt mine lydstyrkeinnstillinger for en del hodetelefoner benyttet med Grace Design m903 og Lynx Hilo. Andre med tilgang til samme utstyr kan dermed enkelt forsøke mine lydstyrkenivåer.

    Jeg tror jeg har vært flinkere til å påpeke og dokumentere dette enn de fleste andre. Altfor mange ser ut til å glemme/overse lydstyrkenivåets betydning.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydnivåmåling

    Hvordan måler man egentlig lydnivå på hodetelefoner? Antar vi ikke snakker om 90db @ 1m :)

    Tok min RadioShack og putta inn i klokka nå, 70-80db. Dette blir kanskje ikke riktig?
    Da sealer man jo ikke, hvilket man nok bør gjøre. Løfter jeg på klokkene med et par mm, så endrer jo trykket seg markant.

    Amatørmessig tror det er vanlig at man bygger en slags boks, setter måleren i senter og bruker det som et estimat. Øret er jo ofte bare noen millimeter fra driveren.
    Dette har jeg beskrevet (og illustrert) i innlegget "Lydnivåmåling". Metoden kan i hvert fall benyttes til lydstyrkenivellering ved sammenligning av hodetelefoner og/eller hodetelefonforsterkere.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrkeinnstilling underveis i lyttingen

    [...] min erfaring er at det er lett å bli fartsblind med hodetelefoner i større grad enn ved lytting til høyttalere. Det jeg mener er at det er lettere å miste referanserammen med et par hodetelefoner på hode. Opplever ofte at volumet sniker seg oppover under lengre lytterunder med hodetelefoner noe som ikke skjer like lett med høyttalere.
    ^ det er motsatt hos meg, starter høyt, så går det trinnvis nedover..Med etpar topper når favorittpartiene i favorittlåtene kommer:)
    Jeg har det som sorgenfri og skrur ofte ned etter starten, ofte ganske raskt. Dette gjelder både hodetelefoner og høyttalere. Andre har tidligere skrevet det samme. Jeg tror TrompetN var en av dem.

    Med replaygain og hodetelefonforsterkere/DAKer med presis lydstyrkeangivelse (m903, Hilo og MCD500) har jeg etterhvert funnet passende lydstyrkeinnstilling for hver hodetelefon, og da er det mindre behov for justering, men dagsform og stemning kan allikevel påvirke.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Heed Canalot fremheves også som god med LCD-2r2 av dansken som også har T1, Woo Audio WA22 og Hegel. Spør ham om den er god med T1 også da vett.
    Er ved at være færdig med review af Heed Canalot :)

    Heed + LCD-2 er i mine ører en virkelig god kombination. Jeg vil på nuværende tidspunkt sige, at valg mellem WA22 eller Canalot nok mest er et spørgsmål om temperament, så længe vi kun taler om LCD-2.

    Heed + T1 er i mine ører en mindre god kombination. Til T1 foretrækker jeg klart WA22.

    Heed Canalot har en signatur der hælder mod det lyse, hvilket passer godt med LCD-2, men skidt med T1.
    Spekulerte på hvorfor jeg trodde lyden i Heed kunne være lys, trodde noe du hadde sagt tidligere var grunnen og her fant jeg innlegget hvor du sier det. Dette innlegget har ligget litt i bakhodet mitt, når jeg har hørt folk prate om Heed, og gjort at jeg har avskrevet den litt som interessant, men så har mariusaa og QWERT kommet med så mange lovord at jeg ble nysgjerrig selv. Har den nå til test.

    Du synes Canalot var lys, mens jeg synes det stikk motsatte. :D Vil selv beskrive den som mørk, lush og laidback(!) og trodde derfor den egnet seg bra med f.eks. Fostex TH-900 og Beyerdynamic T1 som jeg vil kalle lyse. Bruker for tiden Heed Canalot med Obelisk PX-strømforsyningen, har QPSU også, så det er mulig dette kan være forskjellen. Skal prøve meg litt frem med begge strømforsyningene på LCD-2 de neste dagene. Med Sennheiser HD 650 så minner oppsettet meg litt om Woo Audio WA2 og 6AS7G-rørene, faktisk; igjen mørk, lush og laidback. Er dog enig i at den har en heving i øvre mellomtone som gir veldig god synnergi med LCD-2, men jeg vil ikke si at overall tonalitet er lys.

    Jeg har brukt Mytek og en del DSD-filer foreløpig, og f.eks. johnnygrandis mener at Mytek kanskje er en anelse lys i lyden, så det gjør funnene dine ekstra overraskende. Hva slags DAC brukte du?
     

    Buyer no 1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.08.2012
    Innlegg
    162
    Antall liker
    65
    Sted
    Danmark, København
    Du synes Canalot var lys, mens jeg synes det stikk motsatte. :D
    Ja, det er bedre at lytte end at læse, hvis man skal have et indtryk af hvordan grej lyder ;) På den anden side, er ovenstående jo præcis lige så god viden, som hvis vi havde syntes det samme! Du synes den er laid back, jeg synes den er prangende...

    Jeg brugte en Audio Note Dac 3.1x/II Balanced som dak.

    Her kan du læse mere om mine oplevelser med Canalot
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Du synes Canalot var lys, mens jeg synes det stikk motsatte. :D
    Ja, det er bedre at lytte end at læse, hvis man skal have et indtryk af hvordan grej lyder ;) På den anden side, er ovenstående jo præcis lige så god viden, som hvis vi havde syntes det samme! Du synes den er laid back, jeg synes den er prangende...

    Jeg brugte en Audio Note Dac 3.1x/II Balanced som dak.

    Her kan du læse mere om mine oplevelser med Canalot
    Takk, skal til å lese inntrykkene dine nå. :) Det er slettes ikke sikkert vi er uenige, jeg har verken Beyerdynamic T1 eller Fostex TH-900 å teste med lenger, men derimot har jeg foreløpig testet med HD 650, D7000 og LCD-2. Vil si at både 650 og LCD-2 er på den mørke siden, mens D7000 nok også er mer mot senter med en litt klarere diskant. Mangelen på detaljer i D7000 ift. LCD-2 kan fort gjøre at den oppleves som litt bommullsaktig/mørk.

    Vet ikke om jeg har rev.1 eller 2 lengre engang, for Audeze gjorde en helt sykt brilliant jobb og jeg lurer på om de ikke bare ga meg flunk nytt sett med drivere og treverk. Må se å få spurt dem. :D

    Dette sendte jeg inn:

    cracked-wood-audeze-lcd-2-tumb.jpg


    cracked-wood-audeze-lcd-2 (3).jpg


    Dette fikk jeg igjen

    audeze-lcd-2.jpg


    Kan si jeg er fornøyd, ja :D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^godt at du har valgt Heed i svart, og ikke i FEMIHVITT som mariusaa.....
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Spørsmål til Tittentei: Jeg har også mitt sett på tur til USA. Hvor lang tid tok det før du fikk det igjen. Jeg var så utålmodig at jeg kjøpte et sett HE-500 på torget. Orkert ikke ventetiden med bare 650 settet :(
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Spørsmål til Tittentei: Jeg har også mitt sett på tur til USA. Hvor lang tid tok det før du fikk det igjen. Jeg var så utålmodig at jeg kjøpte et sett HE-500 på torget. Orkert ikke ventetiden med bare 650 settet :(
    Når de først var fremme tok det vel ei drøy uke før de var tilbake med FedEx. Du har vel et sporingsnummer, så du ser progresjonen i sendingen din? Det som tok litt tid var å få dem over, siden det virket som om de ble liggende en god stund hos tollen i USA. Jeg pakket mine ganske omfattende for at de skulle være godt beskyttet på overfarten, så det er mulig tollvesnet der åpnet dem for å undersøke hva dette var for noe etter røntgenfotografering. :D
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Spørsmål til Tittentei: Jeg har også mitt sett på tur til USA. Hvor lang tid tok det før du fikk det igjen. Jeg var så utålmodig at jeg kjøpte et sett HE-500 på torget. Orkert ikke ventetiden med bare 650 settet :(
    Når de først var fremme tok det vel ei drøy uke før de var tilbake med FedEx. Du har vel et sporingsnummer, så du ser progresjonen i sendingen din? Det som tok litt tid var å få dem over, siden det virket som om de ble liggende en god stund hos tollen i USA. Jeg pakket mine ganske omfattende for at de skulle være godt beskyttet på overfarten, så det er mulig tollvesnet der åpnet dem for å undersøke hva dette var for noe etter røntgenfotografering. :D
    Jeg leverte de inn til Audio Norge. Hadde jo garanti her. Har tatt 5 uker nå. De har sluttet å svare på epostene mine.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Spørsmål til Tittentei: Jeg har også mitt sett på tur til USA. Hvor lang tid tok det før du fikk det igjen. Jeg var så utålmodig at jeg kjøpte et sett HE-500 på torget. Orkert ikke ventetiden med bare 650 settet :(
    Når de først var fremme tok det vel ei drøy uke før de var tilbake med FedEx. Du har vel et sporingsnummer, så du ser progresjonen i sendingen din? Det som tok litt tid var å få dem over, siden det virket som om de ble liggende en god stund hos tollen i USA. Jeg pakket mine ganske omfattende for at de skulle være godt beskyttet på overfarten, så det er mulig tollvesnet der åpnet dem for å undersøke hva dette var for noe etter røntgenfotografering. :D
    Jeg leverte de inn til Audio Norge. Hadde jo garanti her. Har tatt 5 uker nå. De har sluttet å svare på epostene mine.
    Hrmz... Dårlig at du ikke får svar, og ikke noe gøy å høre. Skjønner at du begynner å bli utålmodig da, ja.

    Har du frekvensresponsgrafen på parret ditt? Hvis du har det, så vet du serienummeret ditt, det står nemlig der. Da kan du kontakte Audeze via en ticket på websiden deres og høre om de har mottatt hodetelefonene og hvor i prosessen de er?

    Audeze kommer med 3 års fabrikkgaranti, og siden mine var kjøpt i USA, så sendte jeg dem direkte til Audeze selv.
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Spørsmål til Tittentei: Jeg har også mitt sett på tur til USA. Hvor lang tid tok det før du fikk det igjen. Jeg var så utålmodig at jeg kjøpte et sett HE-500 på torget. Orkert ikke ventetiden med bare 650 settet :(
    Når de først var fremme tok det vel ei drøy uke før de var tilbake med FedEx. Du har vel et sporingsnummer, så du ser progresjonen i sendingen din? Det som tok litt tid var å få dem over, siden det virket som om de ble liggende en god stund hos tollen i USA. Jeg pakket mine ganske omfattende for at de skulle være godt beskyttet på overfarten, så det er mulig tollvesnet der åpnet dem for å undersøke hva dette var for noe etter røntgenfotografering. :D
    Jeg leverte de inn til Audio Norge. Hadde jo garanti her. Har tatt 5 uker nå. De har sluttet å svare på epostene mine.
    Hrmz... Dårlig at du ikke får svar, og ikke noe gøy å høre. Skjønner at du begynner å bli utålmodig da, ja.

    Har du frekvensresponsgrafen på parret ditt? Hvis du har det, så vet du serienummeret ditt, det står nemlig der. Da kan du kontakte Audeze via en ticket på websiden deres og høre om de har mottatt hodetelefonene og hvor i prosessen de er?

    Audeze kommer med 3 års fabrikkgaranti, og siden mine var kjøpt i USA, så sendte jeg dem direkte til Audeze selv.
    Fikk svar nå. Fint at de leser på dette forumet.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Social media in action ;D Du har dem nok snart igjen, ship shape.

    Det ble ikke lettere å vente med et par HE-500 i heimen altså?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Er det noen som har prøvd rene sølvkabler med LCD-2? Jeg lurer på om ikke jeg skal bygge meg en. Kjøpe sølvleder hos K.A. Rasmussen og eventuelt Nautrik-plugger og strømpe via eBay. Det går ann å kjøpe gull også, men sølv får være bra nok med dagens gullpris. På side 19 i prislisten finner man dimensjoner og vekt (pdf) på sølvtråd i forskjellig kvalitet. Lurer på om fintsølv er .9999 eller .999. Hvis jeg gjør dette, så skal jeg lage en bildereportasje av prosessen.
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    ^ Social media in action Du har dem nok snart igjen, ship shape.

    Det ble ikke lettere å vente med et par HE-500 i heimen altså?
    Helt klart bedre ventetid. Liker settet mye bedre enn forventet. Likte de ikke så mye når jeg teste det i butikken sammen med LCD2.2 settet.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    LCD-XC (nær utviklet prototype) den 11.10.13 - så USD1799 - så når den kommer - så er jeg der. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    C = closed, ja. Alt dette er ikke noe revolusjonerende nytt. Det er kun snutter av Jude Ms nyeste video....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tipper sorgenfri blir den første nordmannen med disse i hus :D

    Synd de legger seg så høyt i pris på dem. Kunne ønske de lå i nærheten av LCD-2. Skjønner at det koster litt mer å lage dem, men de kan vel neppe låte like bra som LCD-2, siden de er lukket, og da blir det kanskje dumt å sette prisen høyere.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er jo ikke bare lukket hodetelefoner Audeze kommer med! De kommer jo med to nye hodetelefoner, LCD-X og LCD-XC. So much for å referere til LCD-2 og 3 med LCD-x, :D.

    audeze-lcd-x.jpg

    audeze-lcd-x-and-xc.jpg


    Prisen på LCD-X kommer til å ligge mellom LCD-2 og LCD-3, med $1700 og $100 ekstra for LCD-XC.

    Putene på LCD-X ser ut til å være de samme som på LCD-3.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audeze LCD-X (og LCD-XC)

    Head-Fis Jude Mansilla omtaler Audeze LCD-X som en åpen, nøytral studiomonitor. Det kan dessuten virke som om den er mer ferdigutviklet enn LCD-XC jfr. Mansillas snakk om "production voicing".


    Audeze LCD-X: Fra ca. 24.01
    Audeze LCD-XC: Fra ca. 22.20

    Head-Fi: "CanJam at RMAF 2013 Preview (And Exclusive Early Reveals!) - Head-Fi TV"
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo ikke bare lukket hodetelefoner Audeze kommer med! De kommer jo med to nye hodetelefoner, LCD-X og LCD-XC. So much for å referere til LCD-2 og 3 med LCD-x, :D.

    Vis vedlegget 220037


    Prisen på LCD-X kommer til å ligge mellom LCD-2 og LCD-3, med $1700 og $100 ekstra for LCD-XC.

    Putene på LCD-X ser ut til å være de samme som på LCD-3.
    Hvorfor lanserer de LCD-X egentlig? Hva er forskjellen? Treger man flere Audezeer som ser helt like ut?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hvorfor lanserer de LCD-X egentlig? Hva er forskjellen? Treger man flere Audezeer som ser helt like ut?
    For å selge til sånne som deg, sorgenfri, Loevhagen og meg. Fanboys som lurer på hvordan det siste fra Audeze låter.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audeze LCD-X

    Head-Fis Jude Mansilla omtaler Audeze LCD-X som en åpen, nøytral studiomonitor. [...]
    [...] Hvorfor lanserer de LCD-X egentlig? Hva er forskjellen? Treger man flere Audezeer som ser helt like ut?
    Innlegget rett over ditt spørsmål inneholder et mulig svar. Det er jo også mulig at Audeze ønsker å fylle noe de oppfatter som et prisgap selv om de ikke plasserer LCD-X midt mellom LCD2 og LCD3.

    Jeg lurte dessuten på om materialet er noe annet enn tre, men dét var det ikke så lett å bli sikker på ved å se på filmen.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Personlig hadde jeg likt å sett noe i karbonfiber og titan for å fått ned vekten litt, ikke det at vekten plager meg så mye men det kunne være interessant for de som synes de er tunge.

    At de har en modell tunet litt lysere gjør vell at markede øker siden noen synes de er for mørke, kanskje LCD-X kan passe for CDW?:)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Personlig hadde jeg likt å sett noe i karbonfiber og titan for å fått ned vekten litt, ikke det at vekten plager meg så mye men det kunne være interessant for de som synes de er tunge.

    At de har en modell tunet litt lysere gjør vell at markede øker siden noen synes de er for mørke, kanskje LCD-X kan passe for CDW?:)

    Det er magneten som veier. Og ihvertfall ikke treet... Men en grill i plastikk hadde jo hjulpet, haha.

    Du har nok helt rett mtp tuning. Dette er en lettdreven He6 med dårligere komfort ,)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tror Johnny har rett i at de tweaker modellen lysere for å catre til bredere marked. MatsGyver har vel sagt at orthoteknologien ikke er egnet på dette området, så vi får håpe de ikke flopper med denne. Abyss får jo pepper for "treble issues".

    Må for øvrig si at jeg synes LCD-2 i rosewood og LCD-3 i tigerwood ser langt penere ut enn de to nye modellene. Dog er det stor variasjon pga treverket, spesielt hos LCD-3.

    Synes det er lurt å holde utseendet noen lunde likt. Hvorfor endre noe som ser flott ut og fungerer bra? Audeze er de beste hodetelefonene jeg har hørt. Det var veldig variabelt hva som var favoritten; en kveld var det LCD-3, en annen var det LCD-2. Angrer litt på at jeg solgte LCD-3, men kunne ikke forsvare å sitte på dem pga pris ift. bruk. Skjønner egentlig ikke prisforskjellen på LCD-2 og 3. Det er ikke gitt at LCD-3 er bedre, men om noe, så er det kanskje LCD-2 som er billig, ikke LCD-3 som er dyr(!).
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    En lysere LCD-3... Så de skal i bunn å grunn lage en HE-500 kopi og ta x3 prisen hifiman gjør?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mener du virkelig at HE-500 er gode altså? Mistet litt lysten på dem etter å ha hatt HE-400, fordi de var så kornete og lyse ift. LCD-2. I tillegg synes jeg padsa virket billige og de sealet ikke helt engang, det var ei gleppe mellom festemekanismen med pads og konstruksjon. Er det slik på HE-500?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^ For å si det sånn.... Jeg beholder he500 og Taurus om jeg blir tvunget til kun å ha ett opsett
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tror Johnny har rett i at de tweaker modellen lysere for å catre til bredere marked. MatsGyver har vel sagt at orthoteknologien ikke er egnet på dette området, så vi får håpe de ikke flopper med denne. Abyss får jo pepper for "treble issues".
    HiFiMAN HE-6 har da fått det til (selv om noen med diskantnoia muligens ikke liker den). Det finnes en rekke mennesker som liker både den og Audeze LCD[23].

    Hva er klagene på Abyss-diskanten?

    Må for øvrig si at jeg synes LCD-2 i rosewood og LCD-3 i tigerwood ser langt penere ut enn de to nye modellene. Dog er det stor variasjon pga treverket, spesielt hos LCD-3.

    Synes det er lurt å holde utseendet noen lunde likt. Hvorfor endre noe som ser flott ut og fungerer bra?
    LCD-XC ser da ut til å ha pent treverk. Jeg er generelt glad i pent treverk, men andre materialer kan også være fine.

    Treverk er et naturlig og "levende" materiale som gir noen utfordringer. Du har selv opplevd sprekker. Bruk av tre fordrer mye arbeid med sortering, kvalitetskontroll o.l. før og under produksjon bl.a. p.g.a. utseende og materialkvalitet. Dét er dyrt. Vrakprosenten er nok også større ved finere trevareproduksjon.

    Man kan heller aldri oppnå samme presisjon som med metall. Det er ikke uten grunn at finmekanikere, -dreiere o.l. benytter langt finere måleinstrumenter enn finsnekkere og tredreiere.

    Audeze er de beste hodetelefonene jeg har hørt. Det var veldig variabelt hva som var favoritten; en kveld var det LCD-3, en annen var det LCD-2. Angrer litt på at jeg solgte LCD-3, men kunne ikke forsvare å sitte på dem pga pris ift. bruk. Skjønner egentlig ikke prisforskjellen på LCD-2 og 3. Det er ikke gitt at LCD-3 er bedre, men om noe, så er det kanskje LCD-2 som er billig, ikke LCD-3 som er dyr(!).
    Det er antagelig snakk om loven om avtagende avkastning. Noen teknologier har et ganske skarpt knekkpunkt der det er lite ytelse å hente på oversiden. Potensialet er (i all vesentlighet) utnyttet idet man når knekkpunktet.

    Jeg har inntrykk av at Sennheiser opplevde noe slikt da de etterhvert forlot ideen om å forbedre HD6x0 og isteden lagde en helt ny konstruksjon som ble HD 800.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HiFiMAN HE-500 m.fl.

    Mener du virkelig at HE-500 er gode altså? Mistet litt lysten på dem etter å ha hatt HE-400, fordi de var så kornete og lyse ift. LCD-2. I tillegg synes jeg padsa virket billige og de sealet ikke helt engang, det var ei gleppe mellom festemekanismen med pads og konstruksjon. Er det slik på HE-500?
    ^ For å si det sånn.... Jeg beholder he500 og Taurus om jeg blir tvunget til kun å ha ett opsett
    Jeg har fått inntrykk av at HiFiMAN HE-500 er en meget god balansering av hensyn slik at man oppnår meget god lyd uten at det blir alt for dyrt. Dette passer mange utmerket. Stemmer dette?

    HiFiMAN HE-400 er rimeligere, men de måtte vel endre produksjonsprosess (og muligens teknologi?) for å senke prisen. HiFiMAN HE-6 er dyrere, om enn ikke spesielt dyr ift. en del konkurrenter, men allerede her er det en grad av avtagende avkastning. I tillegg kan det virke som om en del mener den har en (noe annen) lydsignatur. Uansett er den mer krevende (og dermed gjerne dyrere) å drive enn de fleste andre hodetelefoner.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg har fått inntrykk av at HiFiMAN HE-500 er en meget god balansering av hensyn slik at man oppnår meget god lyd uten at det blir alt for dyrt. Dette passer mange utmerket. Stemmer dette?

    HiFiMAN HE-400 er rimeligere, men de måtte vel endre produksjonsprosess (og muligens teknologi?) for å senke prisen. HiFiMAN HE-6 er dyrere, om enn ikke spesielt dyr ift. en del konkurrenter, men allerede her er det en grad av avtagende avkastning. I tillegg kan det virke som om en del mener den har en (noe annen) lydsignatur. Uansett er den mer krevende (og dermed gjerne dyrere) å drive enn de fleste andre hodetelefoner.
    Både Audeze, Hifiman og alle andre ortho har samme teknologi.

    Uten å være for bastant, mener jeg forskjellen i lydsignaturen mellom modellene dikteres av tre faktorer som gjensidig påvirkes og må balanseres opp mot hverandre i en gylden middelvei.

    1. Driverstørrelse (diaphragm i diameter)
    2. Excursion (driverens amplitude måles i (IR) Impulse Response)
    3. Demping (måles i THD og henger tett sammen med IR)

    Audeze tror jeg uten å ha sjekket eller målt, med bortimot 90% sikkerhet har større diaphragm enn Hifiman, og trenger derved mindre excursion for å oppnå sine basstoner. Audezes evne til å oppnå det samme resultatet med mindre excursion gir den mer kontroll og lavere THD.

    Hifiman har mindre driver og trenger mer excursion for å oppnå samme lydnivå. Excursion blir større og det blir mindre kontrollert og skaper samtidig mer THD.

    Hifiman HE-6 er i så måte unntaket fordi den har samme? driverstørrelse som sine forgjengere, men omtrent samme excursion uten at det går ut over kontroll og THD nivået. Dette er grunnet laaaangt kraftigere elektrisk demping (og mange ganger energiforbruk).

    Det positive med excursion er lavere støygulv. Det negative er at det er mindre kontroll og ofte høyere THD. Vi diskuterte støygulvet litt lenger bak i denne tråden.

    Audeze LCD-3 har større driver og mindre excursion enn HE-6, men sistnevnte har 15-20dB lavere støygulv. Dette gjør etter min mening HE-6 rent teknisk til en bedre hodetelefon hvis man ser bort fra lydsignaturen. Audeze har truffet innertieren med sin lydsignatur dersom nøytralitet er målet, og Sean Olives forsøk og studier er til å stole på.

    En oppfattet ideell flat frekvensmåling er ikke helt vannrett, men svakt skrått fra bass nedover til treble? Grunnet HRTF artefakter fra ørekanalen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn