Audeze hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Vel, HIFI er en liten verden - HEADFI er enda mindre, og når en tilhenger av AUDEZE i denne bittelille verden trenger hjelp, og ikke minst - jeg fikk disse kablene som en del av en julegave fra nevnte selskap..Da burde det bare mangle at man ikke kan hjelpe!

    Synes ikke jeg trenger noe kred for det, men takk Tittentei ( som også har gitt meg gave) OG, jeg har fått ting selv fra andre brukere her inne.

    HFS er ikke så ille som de skal ha det til:)
    Du har selvfølgelig helt rett og du er veldig grei kar, :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Jeg spør fordi Duet.no ikke har sendt meg et par med kabler jeg kan bytte ut de defekte jeg sendte tilbake med enda. Dessuten har de sluttet å svare på mail... De synes vel jeg maser. Begynner å bli litt sur...
    Det skjønner jeg godt. Er det lenge siden du sendte inn de defekte kablene, og hva var problemet? Hvis de f.eks. er ødelagt pga knekker, kontorstol som har rullet over, fordratt m.v., så er ikke det deres ansvar å erstatte kablene, men hvis de har dårlig kontakt ved helt normal bruk, så er det noe du kan ta opp på garantien/reklamasjon.

    Hvis du hadde tatt kontakt med Audeze direkte via ticketsystemet, så kan det godt hende de bare hadde sendt deg en ny kabel uten spørsmål, men synd at Duet ikke fikser det i en fei hvis du har fått en dårlig kabel.

    Forteller du Audeze hva som er galt med kabelen og at Duet ikke svarer deg, så sender de deg sikkert ny kabel. Jeg har kjørt garantisak på Audeze og de leverer over and above hva jeg forventet (fikk flunk nye puter uten kostnad, selv om de gamle var helt i orden, men kun eldre modell som er litt for mye "polstret" for min smak).
    Tiltredes! Hver eneste gang jeg har kontaktet Audeze, så har de levert LANGT over hva en kan forvente, men det har jammen Blekansikt gjort også..
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg synes ikke du har rett i at du ikke skal ha kred. Cred where cred is due. :)

    Du har jo vært veldig grei mot meg ved flere anledninger, og takk for det. :)

    Edit: Og ja, Audeze = good company!
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Det var da VOLDSOMT:)

    Helt Ærlig: Hvis lille jeg kan hjelpe, med noe som jeg fikk av Alex - skulle bare mangle!

    PS: Det ligger en sticker i posen også! Har aldri åpnet posen engang - selv om jeg til tider har hatt litt lyst på det klistremerket:)

    Jeg, liker å spille musikk med Leia på hodet, og mens jeg leter etter ny musikk er jeg innom her, så lenge jeg er hjemme. Imorgen skal jeg ut ( da er jeg utro med FOSTEX ) Dette forumet, har gitt meg vanvittig mye hjelp, og kunnskap, og ikke minst tålamod!

    Vi, alle burde huske da vi selv var kalv, og ikke minst burde de nye ikke forveksle antall innlegg ( mitt høye antall er kun basert på spørsmål, og tull ) med hvor mye en bruker vet! Alle som er her inne i denne tråden burde også anerkjenne det faktum, at uansett hva man spør om så får man den hjelpen en trenger, med en ekspertise, når en summerer - som er i verdenstoppen. En skal ikke være lenge på Headfi.org før en ser at de mest respekterte bidragsytere der har sammenfallende nick med de en finner her inne..

    Selv har jeg enda STORE spørsmål når det kommer til hvordan en DAC med eksakt samme CHIP kan ha en prisforskjell på over 50k. Jo mer jeg leser jo mindre forstår jeg, og når man så forsøker å komme til en Staus Quo. Finner man strax en ny lekkerbisken anbefalt av han som lager dine elskede Hodetelefoner..

    Har selv kommet frem til at man må bestemme seg for dette er en lydSIGNATUR jeg liker. Lcd-2 var slik. Da er det å finne en AMP en liker - så en dac.. når en er kommet dit: ALDRI LOGG DEG PÅ INTERNET IGJEN!!


    EVER!


    Så: nå er det kanal 16 i tre uker! Kos dokker guta!!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HFS-sjenerøsitet

    Vel, HIFI er en liten verden - HEADFI er enda mindre, og når en tilhenger av AUDEZE i denne bittelille verden trenger hjelp, og ikke minst - jeg fikk disse kablene som en del av en julegave fra nevnte selskap..Da burde det bare mangle at man ikke kan hjelpe!

    Synes ikke jeg trenger noe kred for det, men takk Tittentei ( som også har gitt meg gave) OG, jeg har fått ting selv fra andre brukere her inne.

    HFS er ikke så ille som de skal ha det til:)
    sorgenfri m.fl. har helt rett. Det finnes en del meget sjenerøse HFSere. Noen ganger dukker det opp helt ut av det blå uten at man kanskje en gang har hatt HFS-kontakt med personen tidligere. Noen ganger blir man nærmest ydmykt forlegen over slik spandabel velvilje.

    NB: Jeg snakker ikke om salgstilbud, men f.eks. plutselige tilbud om lån av utstyr uten at man overhode har ymtet om eller fisket etter noe slik.

    Jeg observerer også stadig at noen er villige til å gi bort overskuddsvare.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Og, på toppen av bassen har du ca. 1000 bobleplastputer du kan kneppe. Bedre enn det blir det ikke. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Men alvorlig talt Loevhagen, skal du virkelig selge LCD-3'ene dine?
    He, he - kult. Da er mine solgt til kun 11.500 kroner inkl. frakt. Hva er status på dine LCD-3? Sitter du med dem ennå? Håper du blir kvitt dem.

    Moahahahaha...

    :)
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nja, en pupp hit - og en pupp dit - det blir nesten det samme. :)

    Egentlig et ganske sexy (lyd) bilde det der fra CDW. Ser man en trend her? CDW "liker old school" stuff.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sophia Loren og Jayne Mansfield

    HE-500 til venstre - og LCD-2 til høyre.

    [Meget berømt bilde av Sophia Loren og Jayne Mansfield]
    Jeg ville nesten esgt det var omvendt, jeg :)
    Nja, en pupp hit - og en pupp dit - det blir nesten det samme. :)

    Egentlig et ganske sexy (lyd) bilde det der fra CDW. [...]
    Enhver får fokusere på det man selv finner mest interessant eller viktig ...


    Forøvrig - enhver med en smule kunnskap vil vite at det er betydelige forskjeller mellom disse damene, det være seg kunstnerisk, anseelse, raffinement, eleganse, m.m.

    tumblr_lg860tWetu1qgq2oco1_500.jpg
    Jayne-Mansfield-New-Year-309x400.jpg


    Jayne Mansfield, (bl.a.) kjent som "Working Man's Monroe", var meget kjent for sin figur og sine mål. Sier dette noe om Audeze LCD2 (jfr. Loevhagen) eller HiFiMAN HE-500 (jfr. ardilla)?

    Ser man en trend her? CDW "liker old school" stuff.
    De gamle er eldst.

    Gammel_mann_Old man listening to music_headphones_600x398.jpg


    ape-piaggio.jpg


    En eldre Piaggio Ape som er produsert siden 1948 og fremdeles i produksjon.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Må si at jeg har virkelig troen på Audeze med lukket casing, men jeg håper ikke de tuner den i retning bass-head/powerfull tonalitet men holder den gode extended bassen (20-50hz) med shelved treble (-3dB 2000-7000khz). Og at den ikke blir fullstendig lukket. En åpning som slipper ut overtrykk er de nødt til å ha, ellers blir lyden for congested.

    Lukket casing kan være utrolig bra til moderate lyttenivåer 70-85dB fordi ressonansen inne i casingen gir en akustikk ingen ortho kan gjenskape på samme lyttenivå i åpen design. Lyden blir mindre detaljert og seperasjonen mellom de forskjellige instrumentene blir mindre. Dette kan gi en musikalitet som er veldig bra til mye moderne musikk så lenge det ikke blir for mye av det, men på moderate nivåer er det fantastisk.

    På høyere nivåer blir det etter min mening for mye ressonans inne i casingen, og lyden går fra å være behagelig musikalsk til uklar og kaotisk fordi de forskjellige lyse og mørke tonene flyter for mye over i hverandre, og det gir en følelse av mangel på detaljer. På moderate nivåer er detaljene fremdeles der, i tillegg til at noen frekvensområder mikses mer inn i hverandre.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Synes streng instrumenter og annen akustisk får en mer naturlig klang i lukket casing ved orthodynamiske hodetelefoner. Det er nesten som piano eller gitaren hjemme i stua. Mens den åpne designen er som pianoet og gitaren ute i fri luft hvor en god del av mids og bass partiet bare forsvinner ut i luften, så er den lukkede casingen de samme instrumentene inne i stua hvor frekvensene som ute forsvinner bort istedet ressonerer litt rundt i rommet før de svinner gradvis ut av lydbildet.

    Generelt vil jeg si at dersom man skal lytte høyt, og ønsker detaljer så ville jeg hatt åpne hodetelefoner eller spilt gitaren ute i friluft. Til moderate nivåer så kan ressonasen som skapes inne i lukket casing eller i stuen bidra til mer musikalitet så lenge det ikke blir for kaotisk. Ved høye lyttenivåer tar det som regel lengere tid før ressonansen dør ut, og derfor bør lyttenivået begrenses til et generelt lyttenivå som er en god del dB SPL under åpen konstruksjon.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Men hører også at dette har utrolig mye å si for hvilket opptak man hører på. Studioopptak som ikke har ressonans er veldig bra til lukket casing fordi det gir en liten ekstra ressonans som gir et lydbilde som henger mer sammen og blir mer flytende og musikalsk. Men hører du på et opptak som fanger opp ressonansen fra rommet, i tillegg til at du får ressonansen fra det lukkede casing så får man den samme kaotiske uklare lyden som ved høye SPL nivåer og lukket casing.

    Typisk live recordings inne i et rom kan gi dobbel dose med ressonans. Åpen konstruksjon blir derfor bedre fordi man ikke får dobbel opp med ressonans.

    Men til studiorecordings som ikke har ressonans så er faktisk en lukket casing med tilført ressonans ganske behagelig.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg håper Audeze med lukket casing gir en skikkelig "in the face" punchy/kick bass som jeg har savnet ganske mye.
    Oppfyller dem det blir det garantert kjøp
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Tviler på det. Punchy in your face bass er ikke Audeze sin lydsignatur. Men mulig de med den nye designen sikter seg på et annet marked som liker en annen lydsignatur enn deres foregående modeller.

    Sennheiser har en konstruksjon for hvert segment, men deres premiummodeller er fremdeles de dyreste med mest prestisje og de er åpen.

    Blir skuffet dersom Audeze kommer med en lukket ortho og så koster den det samme som deres to foregående modeller. Synd å måtte betale mer for en farvet og unaturlig lydgjengivelse.

    Sennheisers farvede modeller momentum og de lukkede 2xx seriene koster 1/10 del av deres flaggskip. Og slik bør det også være for detaljer og kvaliteten på dem er langt viktigere i åpent design fordi det er mer av det. I lukket design vil de største detaljene drukne i ressonans og i så måte være bortkastet.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Vil ikke en lukket casing gi mer punch da?
    Audeze LCD-2 med mer punch = ultimate hodetelefon for meg : P
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Tja, ikke nødvendigvis. Hvis den ikke drives med mer power, så vil lyden stort sett være den samme med unntak av mer ressonans. Av en eller annen grunn er bass frekvensene det som dominerer ressonansen i mine hodetelefoner, men hva det kommer av er jeg usikker på. Mer ressonans av de dypeste bass-tonene gir et mørkere lydbilde og ikke automatisk mer "punch".

    Punch krever mer power i kombinasjon med lukket casing, men da snakker vi kvantitet og ikke kvalitet på bassen. Og kvantitet kan framstilles langt rimeligere enn 10 000. Hvis kvantitet er målet, så er kanskje ikke uglesette Beats så galt som man innledningsvis skulle trodd. Måtte selv lete gjennom hundretalls hodetelefoner før jeg fant en tilsvarende punchy modell av omtrent samme ulla som Beats til lavere pris. Så prismessig er ikke Beats innenfor sitt segment så aller verst punch for bucks vise. Fordelen med masseproduksjon, ulempen med merkevare. Kvalitetsmessig er Beats helt greit til sin funksjon, men man betaler mye for merket, så rent prestasjonsmessig er det mulig å finne tilsvarende (og kanskje bedre?) alternativer til en rimeligere pris.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Men Beats opprinnelse er jo et resultat av samarbeid med Monster. Og Monster er en mester på å masseprodusere og fremstille relativt greie produkter som er av god kvalitet, også markedsføre og retaile premium-priser for det. Så det er ikke så rart at Beats har videreført mye av den samme strategien også etter de avsluttet sitt samarbeid. Men at det er lønnsomt det er er det ingen tvil om.

    Audeze har også etter min mening noe av den samme markedsføring-strategien, men de har priset seg ut av mainstream markedet. Rundt 2000-3000 NOK er yttergrensen av hvor langt den gjevne forbruker strekker seg før det blir vurdert som alt for dyrt. Audeze med sin rimeligste modell på $1000 er derfor fremdeles litt langt unna for den som ønsker seg ett sett nye hodetelefoner.

    Det er forøvrig ingen grunn til at dagens ortho skal koste så mye som de gjør. Teknologien har eksistert i over 40 år og har nesten ikke utviklet seg over samme tid. Så jeg venter vel egentlig bare på at det skal komme en ny ortho på markedet som priser Audeze og Hifiman til konkurs, eventuelt bare kjøper de opp.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Storeslem Sennheiser har angivelig vis en ortho på blokka. Så vi får se hva som skjer når den lanseres.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Noen kommentarer

    Noen kommentarer til ettermiddagens innlegg:

    Mange vanlige mennesker ønsker nok, i tillegg til lavere pris, også noe mindre og lettere enn både Audeze og HiFiMAN.

    Lav pris fordrer masseproduksjon og -distribusjon. Dét har vel ikke Audeze og HiFiMAN, men det hadde vel (en del av) aktørene i forrige ortodynamiske runde(?)

    Det er, som tidligere flere ganger skrevet, (visstnok) vanskeligere å lage gode lukkede enn åpne hodetelefoner. Mange produsenter lager kun åpne i de dyrere prisklassene. Man må dessuten regne med å betale en ekstrapris for dyrere lukkede hodetelefoner ift. åpne med tilsvarende/sammenlignbar lydkvalitet.

    En av forskjellene mellom åpne og lukkede hodetelefoner er, som tidligere flere ganger skrevet, bunnen/bassen. Man kan på en måte tenke seg at bassen får spenntak mot de lukkede klokkeskallene. Romlading er en annen analogi. Noen foretrekker bare av denne grunn lukkede, andre åpne, og atter andre liker begge.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Noen kommentarer til ettermiddagens innlegg:

    Mange vanlige mennesker ønsker nok, i tillegg til lavere pris, også noe mindre og lettere enn både Audeze og HiFiMAN.
    Det blir vanskelig å gjøre konstruksjonen lettere uten å redusere diameteren med magneter og samtidig størrelsen på diaphragm. Ortho er polyester og magneter, og vekten på magneter er vanskelig å gjøre noe med. Dynamiske har atskillig lettere magneter enn ortho samtidig som de kan levere mer enn nok power, og kan av den grunn være mye lettere.

    Mer konkurranse vil trolig senke prisene, og det er det absolutt stort spillerom for å gjøre til ganske drastiske høyder.

    Lav pris fordrer masseproduksjon og -distribusjon
    . Dét har vel ikke Audeze og HiFiMAN, men det hadde vel (en del av) aktørene i forrige ortodynamiske runde(?)
    Av en eller annen grunn så slo ikke ortho teknologien gjennom når den først ble lansert. Men den har fått en ny renessanse i senere tid. Jeg tror det skyldes musikkens evolusjon i retning mer el-gitar, techno osv som har en helt annen klangbalanse. På 70-tallet så var det ikke så mye dubsteb, og de naturlige klanginstrumentene dominerte musikken. Ortho er etter min mening dårligere enn dynamiske hodetelefoner til akustisk. En utvikling i retning fra akustiske instrumenter mot kunstige dataframstilte lyder har gått i ortho teknologiens favør. Tenker jeg.

    Det er, som tidligere flere ganger skrevet, (visstnok) vanskeligere å lage gode lukkede enn åpne hodetelefoner. Mange produsenter lager kun åpne i de dyrere prisklassene. Man må dessuten regne med å betale en ekstrapris for dyrere lukkede hodetelefoner ift. åpne med tilsvarende/sammenlignbar lydkvalitet.
    Vet ikke om det er vanskeligere. Lukkede gir en annen lyd enn åpne, og målet har vel aldri vært å gjøre de helt lik. Hvilken løsning man bør velge av lukket eller åpen dikterer hvilken sound du sikter deg inn på. Er detaljer målet så er åpen den eneste løsningen. Er musikalitet og flyt i lydbildet målet så er ikke lukket et så dårlig valg. I tillegg til at noen lukkede modeller slipper mindre lyd inn og ut, men dette tenker jeg er mere en bi-effekt enn målet i seg selv innen hi-end headfi.


    En av forskjellene mellom åpne og lukkede hodetelefoner er, som tidligere flere ganger skrevet, bunnen/bassen. Man kan på en måte tenke seg at bassen får spenntak mot de lukkede klokkeskallene. Romlading er en annen analogi. Noen foretrekker bare av denne grunn lukkede, andre åpne, og atter andre liker begge.
    Ressonansen i lukkede hodetelefoner vil være der uansett. Ingen dempemodifikasjoner i rommet kan eliminere det totalt, selv om det kan elimineres i varierende grad. Men som nevt tidligere, så tror jeg ikke det er et mål i seg selv å eliminere det helt. Hvis det er målet så har man valgt feil løsning til å begynne med.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    En annen ting er som du sier ønsket romladning skapt av klokkenes ytre skall som gir en egen sound. Absorberer man lydbølgene med dempemateriale svekker man også romladningen.

    Typisk trevirke kan gi en slik særegen sound, men alle materialer har en form for romladning i varierende grad vil jeg tro.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Lav pris fordrer masseproduksjon og -distribusjon. Dét har vel ikke Audeze og HiFiMAN, men det hadde vel (en del av) aktørene i forrige ortodynamiske runde(?).
    De fleste av de store ortho produsentene som masseproduserte ortodynamiske hodetelefoner på slutten av 70-tallet tunet lyden inn mot det lyse, som ikke er orthoens styrke. De siste ti-årene har det blitt populært å forandre på disse hodetelefonenes konstruksjon og "tune" den originale lyden vekk fra det lyse og mot det mørke og en god extended bass. En slik modifikasjon spiller på orthoens styrker fremfor å fremheve svakhetene.

    Aiwaene mine er ikke veldig god i original forfatning. De er lyse og har en shelved bass. Med noen modifikasjoner så har signaturen blitt snudd på hodet og bassen er fremhevet og treble er noe dempet. Resultatet er en hodetelefon som får levere musikk etter sin største styrke, nemling mids til bass området.

    Audeze og Hifiman skjønte dette og tunet deres hodetelefoner over på å være god i mids til bass, fordi å få en fantastisk naturtro treble ikke er denne teknologiens sterke sider.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HiFiMAN HE-6

    HiFiMAN HE-6 er vel i så fall et slags unntak(?) Den har topp, og noen skal visstnok synes den er (vel) hissig.

     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    HiFiMAN HE-6 er vel i så fall et slags unntak(?) Den har topp, og noen skal visstnok synes den er (vel) hissig. [FR...response]
    Problemet når treble ikke blir shelved med ortho er at det ofte oppstår ringing/ressonans i de høye frekvensene. Og det er en killer for enhver hodetelefon. Ringing vil ikke være synlig på frekvensrespons målinger.

    Aiwaene har også denne ringingen på 8khz og for meg gjør dette at jeg skjeldent kan høre på dem i mer enn en time. Trommehinnen blir rett og slett sår og sliten og jeg klarer ikke bruke dem på flere dager.

    Har dempet denne ressonansen kraftig, og kan nå bruke den samme hodetelefonen i timesvis uten problemer.

    Ortho er bra dempet i området 20hz til rundt 2khz. Problemet er at hele diaphragm har samme dempefaktor og med en treble som ikke er nedjustert blir det kraftig ringing grunnet underdemping i de høye frekvensene.

    Nå har jeg ikke hørt HE-6 i praksis, så jeg vet som sagt ikke om jeg ville opplevd det samme med den som med Aiwaene, men muligheten for det er veldig stor.

    CSD plot viser ringing ved høye frekvenser som oppstår på mange ortho, og eksempelet under viser HE-5, som har en noe lignende frekvensrespons som HE-6. Legg merke til 6-7khz ringing. Den er en dealbreaker for meg.



    Sammenlignet med Audeze LCD-2.2 som har en shelved treble. Ringing er markant redusert grunnet nedjusteringen:



    Kraftig ringing i området 2khz-10khz er døden når det kombineres med HRTF.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrke

    @MatsGyver:

    I innlegg #1304 "Noen kommentarer" glemte jeg å kommentere lydstyrke som du skrev om i innlegg #1295-#1297. Jeg tror som deg at benyttet lydstyrkenivå har stor betydning for vår opplevelse av flere grunner inkl:
    • Ørets frekvenssensitivitet varierer med lydstyrke.
    • De mekaniske aspektene i hodetelefoner og høyttalere påvirkes av lydstyrke.
    • Luft og rom påvirkes av lydstyrke.
    Målinger kan f.eks. avdekke problemer som først blir et reelt problem over en viss lydstyrke. Vi som holder oss under den, opplever dermed ikke problemet.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Purrin er etter alt å dømme godt fornøyd med målingene av HiFiMAN HE-6. Han sammenligner også med Audeze LCD3.
    Det var poenget jeg forsøkte å få fram i LCD-2 vs HD800. Det høye støygulvet kan kanskje forklare hvorfor Audeze ikke er like god til den musikken som har størst dynamic range?

    Støygulvet er trolig en artifakt av hvor hardt dempet Audeze er sammenlignet med Hifiman. Og sammenligner man med Sennheiser HD800 så er støygulvet enda lavere igjen. Tolker lavere støygulv som et tegn på en raskere og mer dynamisk diaphragm som har større slaglengde og mindre demping. Mulig diaphragm på Audeze også er strammere og at det også kan bidra til den samme effekten.

    HD800 presterer trolig også bedre enn Stax SR009, dersom man ser målingene. Stax ble målt på 36dB og Sennheiser på 50dB. Og HD800 presterer slik jeg tolker det fremdeles bedre.

    Fant ikke målingen av HE-6 når jeg søkte.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Ser ut fra Innerfidelity at HE-6 krever 19,69mW på å nå SPL 90dB. LCD-3 bruker 1,23mW på det samme. LCD-3 støtter seg mye til mekanisk demping for å dempe sin diaphragm, mens HE-6 bruker magnetkraft og elektrisk demping. Den store forskjellen i effektbruk kan forklare hvorfor HE-6 har så god kontroll på driveren som den har, samtidig som den har et lavt støygulv. Den har fremdeles den samme 6khz ringing som HE-5, men effektøkningen har redusert ringingen med noen dB og fått bedre kontroll på den. Synes fremdeles HE-6 er litt i overkant tung å drive når den bruker 16 ganger så mye effekt som LCD-3.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HiFiMAN HE-6

    Ser ut fra Innerfidelity at HE-6 krever 19,69mW på å nå SPL 90dB. LCD-3 bruker 1,23mW på det samme. [...] Synes fremdeles HE-6 er litt i overkant tung å drive når den bruker 16 ganger så mye effekt som LCD-3.
    Jeg har hørt HiFiMAN HE-6 med Grace Design m903 i butikkdemo. Jeg likte denne kombinasjonen meget godt. Den gav mersmak.

    Den er m.a.o. på tross av rykter fullt overkommelig å drive.


    PS: Hvis vi skal fortsette å skrive om HiFiMAN HE-6, bør vi flytte oss til HiFiMAN-tråden.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Men CDW, du hører vel på unormalt lavt volum? Kanskje du kan anslå lyttevolum i dB?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Ville bare si at Audeze LCD-2.1 er fryktelig kjedelig og lite dynamisk på lave lyttenivåer. I hvertfall hvis musikken har liten dynamic range og den drives av O2. På rundt 90dB så er slaglengden trolig rundt max ved musikk som har 15dB dynamic range eller mer, og den begynner å bli virkelig fantastisk.

    Aiwaene er ikke så hardt dempet og får full slaglengde på lavere lyttenivåer. Skrur man høyere begynner man å høre distortions. De fungerer greit til dynamisk musikk på veldig lave lyttenivåer rundt 75dB. Ved moderne listepop 8-15dB eller Daft Punk og akustisk begynner de virkelig å skinne rundt 80-90dB. De bør ikke spille så veldig mye høyere uten hardere demping.

    Poenget er at lyttenivå kan dikteres etter utstyret man bruker og musikken man hører. I mitt tilfelle er det i hvertfall slik.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ville bare si at Audeze LCD-2.1 er fryktelig kjedelig og lite dynamisk på lave lyttenivåer.
    Nettopp, og dette har vært oppe her flere ganger før – det er derfor CDW ikke forstår LCD-2! Jeg har Denon AH-D7000 og hadde Grace Design m903 (CDW har samme oppsett), og kjørte da samme voluminnstilling som CDW. Kunne nesten høre en knappenål falle til gulvet samtidig og D7000 er halvlukkede! Hahaha

    Men alvorlig talt, CDW hører på utrolig lavt volum. Det hadde vært greit med et anslag på hvor mange dB for å kunne sette det han sier i kontekst.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan måler man egentlig lydnivå på hodetelefoner? Antar vi ikke snakker om 90db @ 1m :)

    Tok min RadioShack og putta inn i klokka nå, 70-80db. Dette blir kanskje ikke riktig?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hvordan måler man egentlig lydnivå på hodetelefoner? Antar vi ikke snakker om 90db @ 1m :)

    Tok min RadioShack og putta inn i klokka nå, 70-80db. Dette blir kanskje ikke riktig?
    Da sealer man jo ikke, hvilket man nok bør gjøre. Løfter jeg på klokkene med et par mm, så endrer jo trykket seg markant.

    Amatørmessig tror det er vanlig at man bygger en slags boks, setter måleren i senter og bruker det som et estimat. Øret er jo ofte bare noen millimeter fra driveren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn