Atmos for Hjemmekino - lydrevolusjon eller gimmik

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Å bruke diffusere etc for å oppnå høyde i lydbildet har ingen ting med Atmos å gjøre. Atmos handler om diskrete kanaler som plasserer en lyd presist innenfor et triangel av tre høyttalere. Diffusere vil i såfall være mer som en oppmiksing av Atmos eller Auro, men har ingen ting med objektbasert audio å gjøre.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Nå får Dolby Atmos reell konkurranse av Auro-3d. Auro-3d kommer som Firmwareoppdatering til receivere og prosessorer fra Marantz og Denon.
Dette blir gøy...
Ser ut til at begge systemene tar utgangspunkt i samme høyttalerplassering, iflg linken. Hva er da forskjellen? Vil lydsporet på en film med Atmos spilt over en Atmoskompatibel receiver høres bortimot likedan ut som en film med Auro3D spilt over en Auro-3D-kompatibel receiver? Forstår ikke helt om det er grunnleggende forskjeller på systemene, enten teknisk eller kunstnerisk, for å si det sånn. Eller om de lager hver sin utgave av tilnærmet samme system og med i realiteten minimal praktisk forskjell på lyden?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.377
Torget vurderinger
1
Det er viktig å skille mellom at de har (eller egentlig kan ha) samme høyttaleroppsett, og det tekniske konseptet til de to formatene. Etter hva jeg forstår er det tekniske konseptet veldig forskjellig i de to formatene. Dolby Atmos er objektbasert, det er ikke Audo-3D.

Og kanskje er lydkvaliteten også veldig forskjellig? Det finner vi ut etter hvert. Men jeg tror det er en håpløs oppgave å filosofere seg frem til hva som er best.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg har god tro på Atmos som lydformidler men har mindre tro på at ugivelsene kommer på løpende bånd, det er jo smått med utgivelser selv i 7.1, at receiver skal simulere lydsporene som mangler er vel rimelig dødfødt i utgangspunktet.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er vigtigt, at have et godt lytte rum. De skal da være godt til al musik og ikke kun Atmos...
Sæt et stereo anlæg op, så det står perfekt i rummet og med den rigtige lytte position. Byg så videre derpå bagefter med de højttalere man vil bruge.
Jeg kan kun kraftig anbefale brug af gode diffusere og ikke absorbenter.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Et par spørsmål rundt takhøyttalerne:

Er det slik at disse skal peke rett ned eller skal de tiltes i noen retning? Og er de tenkt å erstatte 'presence'-høyttalerne som til nå har vært brukt for å heve lydbildet noe i front? Disse er jo som kjent montert i samme plan som LCR-rekka, høyt oppe under taket og pekende forover mot lytte/seer-posisjonene.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.734
Torget vurderinger
0
Et par spørsmål rundt takhøyttalerne:
Er det slik at disse skal peke rett ned eller skal de tiltes i noen retning?
Legg også merke til at bakhøyttalere plasseres diagonalt med frontene...og ikke på sidene ;)

Atmos.jpg

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Hei Flageborg! Som en velkjent hjemmekinoentusiast: har du kommet så langt at du har fått prøvd deg på Atmosoppsett og de nye receiverne som har dette?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
10
Det er viktig å skille mellom at de har (eller egentlig kan ha) samme høyttaleroppsett, og det tekniske konseptet til de to formatene. Etter hva jeg forstår er det tekniske konseptet veldig forskjellig i de to formatene. Dolby Atmos er objektbasert, det er ikke Audo-3D.

Og kanskje er lydkvaliteten også veldig forskjellig? Det finner vi ut etter hvert. Men jeg tror det er en håpløs oppgave å filosofere seg frem til hva som er best.
2L mener den objektbaserte tilnærmingen til Atmos gir dårligere musikkopplevelse enn med Auro 3D.
Sistnevnte får mindre trøbbel med fase.
Har selv vært hos Auro i Belgia for et par år siden og fått full demo. Skrittet fra surround til 3D er like stort som fra stereo til surround IMO.
Jeg er litt inhabil da jeg kjenner menneskene bak Auro men syns konseptet med færre høyttalere virker smartere både mtp hjemmemarkedet og for musikklytting. Jo, det er sant at Atmos og Auro er kompatible og kan up/downscales men det er alltid best med 1:1.

Auro ønsket forresten omtaler, tester og forhandlere på prosessorene sine i Norge. Jeg har lovt å forhøre meg litt. Si fra hvis noen har ideer, kjenner noen osv.

Det er tre modeller og de er veldig dyre og veldig avanserte. Svært omtrentlig kr 80-160.000,- ut.

Auro-3D / Auro Technologies : Three-dimensional sound

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
For folk flest blir det vel å vente til disse systemene er lagt inn i spillere/receivere/prosessorer beregnet for det private hjemmekinomarkedet. Interessant at det loves et markant løft i lydopplevelsen, større enn på lenge. Vurderer et 7.1.4-anlegg her nå, samt projektor og duk.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Ser flere positive kommentarer på oppmix-funksjonen (DSU), det betyr jo i så fall at en får nytte av dette selv om filmen ikke har Atmos lydspor.

Hive opp 4 små takhøyttalere er jo ikke allverden, i grunnen mest ball med ledninger.
Kanskje er det plass innimellom slik taket er nå også, slik at det ikke er nødvendig å bygge om..

Kanskje på tide å skaffe en specc på takht, og begynne å tenke på en design.

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
394
Torget vurderinger
12
Hva er egentlig anbefalt høyttaler oppsett sammen med Atmos? Front med height eller wide? Er det mulig å konfigurere wide height høyttalere? Altså høyde høyttalere som man plasserer i hjørnene foran.

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
394
Torget vurderinger
12
Ser ut til at man må velge mellom 7.1.4 eller 9.1.2 på de første Atmos produktene som kommer ut.
Hva om man skrur opp 4 stk takhøyttalere og kobler dem sammen to og to? Da får man jo på en måte 9.1.4. men i "mono"... Så kan man koble dem i stereo etterhvert som man får utstyr til dette. Man mister muligheten til å panorere lyden venstre/høyre i taket men får spredd lyden litt bedre enn med en takhøyttaler i midten foran/bak.

R

RL69

Gjest
Ser flere positive kommentarer på oppmix-funksjonen (DSU), det betyr jo i så fall at en får nytte av dette selv om filmen ikke har Atmos lydspor.

Hive opp 4 små takhøyttalere er jo ikke allverden, i grunnen mest ball med ledninger.
Kanskje er det plass innimellom slik taket er nå også, slik at det ikke er nødvendig å bygge om..

Kanskje på tide å skaffe en specc på takht, og begynne å tenke på en design.
Noen som har funnet spec'en på disse takhøyttalerene? Det eneste jeg har funnet er denne kommentaren på Home Theater, HDTV, Receivers, Speakers, Blu-ray Reviews and News | Audioholics :

Regarding Building your own Atmos Speakers:
Please note based on the directivity requirements of Dolby, you will likely achieve better results employing a coaxial two-way speaker (like what Atlantic Tech is doing) or a single concentric two-way driver (like what Pioneer is doing).
Regarding HRTF:
Recent feedback from our talks with Dolby at CEDIA suggests there is some element of the HRTF employed in Atmos Elevation speakers in the analog crossover. However, we don't suspect it matches the amplitude of the above graph especially since most of the Atmos Elevation speaker specs we've read indicate a frequency response of 150Hz to 18kHz +-3dB which can't be met with a swing of 12dB from the HRTF graph (+5dB at 7kHz and -7dB at 12kHz). We will know more as we get samples in our labs for testing.

MVH
KOL69

R

RL69

Gjest
Dreamsound (www.dreamsound.pl) i Polen bruker SCS 12 eller SCS 8 ser det ut til.

SCS 8 veier 10 kg m/brakett, men stikker hele 359mm ned fra taket. Litt mye? Da blir netto høyde ca 2 meter i et vanlig rom.

MVH
KOL69

R

RL69

Gjest
Kanskje noe Gnurk-lignende kunne passe. Det er vel noen her inne som har bygget disse Tangenkreasjonene?

SEAS har vel 3-4 coax-drivere som kan brukes.

MVH
KOL69

R

RL69

Gjest
Ser at avforum.no har link til en patentsøknad av Dolby med tittel: "REFLECTED SOUND RENDERING FOR OBJECT-BASED AUDIO" (WO2014036085A1). Altså en høyttaler som "skyter" i taket eller såkalt "Atmos enabled speaker".

Et annen patent fra Dolby med tittel: "VIRTUAL HEIGHT FILTER FOR REFLECTED SOUND RENDERING USING UPWARD FIRING DRIVERS" (WO20142014107714A1) er kanskje mer interessant for de som vil bygge noe slikt selv (fig 14A viser bl.a filterdesign).

Videre så finnes det på denne siden: US2014010466 VIRTUAL HEIGHT FILTER FOR REFLECTED SOUND RENDERING USING UPWARD FIRING DRIVERS, linker til 3 dokumenter (under "Related documents on file....."): (http://patentscope.wipo.int/search/docservicepdf_pct/id00000025622649.pdf), (http://patentscope.wipo.int/search/docservicepdf_pct/id00000025622650.pdf) og (http://patentscope.wipo.int/search/docservicepdf_pct/id00000025622651.pdf), som også er patentsøknader som omhandler samme tema men innholder mere info. Men altså; BARE høyttalere som "skyter" oppover.

Håper linkene er av interesse for noen.

MVH
KOL69

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg oplevede Dolby Atmos med to højttalere i loftet, på udstilling i Hilton ved København her i weekenden. Det var nu interessant, at få lyd oppe fra og jeg ser muligheder i det på et tidspunkt. Det åbner rummet opad til.
Jeg blev anbefalet 4 højttalere i loftet. To højttalere 1 meter foran og to højttalere 1 meter bag lytte positionen.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Egentlig lidt sjovt, at nu har mange brugt meget krudt på at dæmpe loftet, ligesom jeg selv, og nu skal der lyd ovenfra.
Jeg er selv i gang med at fjerne alle de Rockfon plader der er fastlimet under loftet, et større arbejde, og de bliver erstattet i første omgang med diffusere og andet godt i min tråd inde på Akustikk og Rum, hvor jeg skriver:

"Jeg oplevede på Hi-fi & Surround messen i København et filmrum med Dolby Atmos. Der var ikke dyrt for de højttaler. Men de kunne noget med åben lyd opadtil. Det var altså godt. Jeg kunne godt tænke mig det engang. Dolby Atmos giver lyd fra loftet med helst 4 højttalere. Surround folk de fjerner de lyde, der mere eller mindre kommer naturligt fra loftet. Det er en modsætning!
Jeg tror at mit kommende diffusions loft vil fjerne det negative med loftet, at det er "kunstigt" lavt nede i forhold til virkeligheden, som man evt. kunne opleve på film. Diffuserne tror jeg giver rumlig lyd derfra."

daniels

Medlem
Ble medlem
17.06.2005
Antall liker
40
Jeg synes også det var interessant :)

Så jeg går og overvejer om jeg skal til at ændre mit 9.2 setup. Har længe haft planer om en opgradering alligevel.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Kan du si noe om hva slags takhøyttalere du hørte? Er det best med rundtstrålende typer eller skal det være typer som sprer lyden i bestemte retninger? Og skjæres de av nedover frekvensmessig på rundt 80-100 Hz eller går de nedover i full dybde?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.734
Torget vurderinger
0
Er det best med rundtstrålende typer eller skal det være typer som sprer lyden i bestemte retninger? Og skjæres de av nedover frekvensmessig på rundt 80-100 Hz eller går de nedover i full dybde?
Så store høyttalere du har plass til jfr. eksisterende fronthøyttalere, men det funker veldig greit med mindre også. Prinsippet for frekvenser er det samme som totalsystemet, les mer her: Dolby Atmos for home theaters: FAQ - Dolby - Lab Notes

En rimelig "flat" høyttaler som ex. Dali Rubicon LCR eller InWall vil være å foretrekke hvis man har de vanlige 240cm takhøyde...

Besøk et demorom så du får en "live"-opplevelse ;)

Lysbilde3.jpg

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Takk for svar! Det er altså fullfrekvens i alle kanaler. Huset vårt er hundre år gammelt så det er nok ikke mer enn 225 cm i takhøyde her, men det skal vel kunne la seg gjøre å montere opp i ett eller annet passende. Apropos demorom: Er det noen som vet om hifiklubben i Trondheim har fått opp et brukbart Atmosanlegg nå? Evt Soundgarden?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Kan du si noe om hva slags takhøyttalere du hørte? Er det best med rundtstrålende typer eller skal det være typer som sprer lyden i bestemte retninger? Og skjæres de av nedover frekvensmessig på rundt 80-100 Hz eller går de nedover i full dybde?
Der sad to indbyggede højttalere i loftet bag os med en 8 tommer samt diskant af dem som de sælger i hifiklubben. Egentlig skulle de monteres foran lytteren, hvis der kun bruges to. 4 stk. ville jeg vælge at bruge. De skæres af som man gør med de andre surround højttalere i processoren / receiveren oftest ved 80 Hz.

Topp Bunn