Nå får Dolby Atmos reell konkurranse av Auro-3d. Auro-3d kommer som Firmwareoppdatering til receivere og prosessorer fra Marantz og Denon.
Dette blir gøy...
Dette blir gøy...
Ser ut til at begge systemene tar utgangspunkt i samme høyttalerplassering, iflg linken. Hva er da forskjellen? Vil lydsporet på en film med Atmos spilt over en Atmoskompatibel receiver høres bortimot likedan ut som en film med Auro3D spilt over en Auro-3D-kompatibel receiver? Forstår ikke helt om det er grunnleggende forskjeller på systemene, enten teknisk eller kunstnerisk, for å si det sånn. Eller om de lager hver sin utgave av tilnærmet samme system og med i realiteten minimal praktisk forskjell på lyden?Nå får Dolby Atmos reell konkurranse av Auro-3d. Auro-3d kommer som Firmwareoppdatering til receivere og prosessorer fra Marantz og Denon.
Dette blir gøy...
Legg også merke til at bakhøyttalere plasseres diagonalt med frontene...og ikke på sideneEt par spørsmål rundt takhøyttalerne:
Er det slik at disse skal peke rett ned eller skal de tiltes i noen retning?
2L mener den objektbaserte tilnærmingen til Atmos gir dårligere musikkopplevelse enn med Auro 3D.Det er viktig å skille mellom at de har (eller egentlig kan ha) samme høyttaleroppsett, og det tekniske konseptet til de to formatene. Etter hva jeg forstår er det tekniske konseptet veldig forskjellig i de to formatene. Dolby Atmos er objektbasert, det er ikke Audo-3D.
Og kanskje er lydkvaliteten også veldig forskjellig? Det finner vi ut etter hvert. Men jeg tror det er en håpløs oppgave å filosofere seg frem til hva som er best.
Noen som har funnet spec'en på disse takhøyttalerene? Det eneste jeg har funnet er denne kommentaren på Home Theater, HDTV, Receivers, Speakers, Blu-ray Reviews and News | Audioholics :Ser flere positive kommentarer på oppmix-funksjonen (DSU), det betyr jo i så fall at en får nytte av dette selv om filmen ikke har Atmos lydspor.
Hive opp 4 små takhøyttalere er jo ikke allverden, i grunnen mest ball med ledninger.
Kanskje er det plass innimellom slik taket er nå også, slik at det ikke er nødvendig å bygge om..
Kanskje på tide å skaffe en specc på takht, og begynne å tenke på en design.
Så store høyttalere du har plass til jfr. eksisterende fronthøyttalere, men det funker veldig greit med mindre også. Prinsippet for frekvenser er det samme som totalsystemet, les mer her: Dolby Atmos for home theaters: FAQ - Dolby - Lab NotesEr det best med rundtstrålende typer eller skal det være typer som sprer lyden i bestemte retninger? Og skjæres de av nedover frekvensmessig på rundt 80-100 Hz eller går de nedover i full dybde?
Der sad to indbyggede højttalere i loftet bag os med en 8 tommer samt diskant af dem som de sælger i hifiklubben. Egentlig skulle de monteres foran lytteren, hvis der kun bruges to. 4 stk. ville jeg vælge at bruge. De skæres af som man gør med de andre surround højttalere i processoren / receiveren oftest ved 80 Hz.Kan du si noe om hva slags takhøyttalere du hørte? Er det best med rundtstrålende typer eller skal det være typer som sprer lyden i bestemte retninger? Og skjæres de av nedover frekvensmessig på rundt 80-100 Hz eller går de nedover i full dybde?