AT-ART9 på TP90

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Hei

Trenger snart ny pickup, så kan noen hjelpe meg her?

Vil ART9 passe på Thorens TP90 med eff.m. på 17g.?

http://www.theanalogdept.com/thorens_tonearms.htm

Og er armen i det hele taket god nok for ART9?

ART9 skal eventuelt erstatte en Ortofon Kontrapunkt h, hvilken endringer lyd signatur kan jeg forvente meg med ART9?

Mvh. Tom-Erik
 
Sist redigert:

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Hei

Trenger snart ny pickup, så kan noen hjelpe meg her?

Vil ART9 passe på Thorens TP90 med eff.m. på 17g.?

Thorens Tonearms

Og er armen i det hele taket god nok for ART9?

ART9 skal eventuelt erstatte en Ortofon Kontrapunkt h, hvilken endringer lyd signatur kan jeg forvente meg med ART9?

Mvh. Tom-Erik
Jeg har ikke noe godt svar til deg på såpass spesifikke spm (jeg kjenner hverken armen din eller KOntrapunkt h), men jeg anbefaler deg å lese (hele) denne glimrende tråden. Her vil du nok finne mye info som langt på vei svarer på spørsmålene dine, selv om det ikke akkurat er din arm og din pickup det testet mot. Derimot Cadenza Red og arm som også teoretisk sett er litt for tung for ART9.

Lykke til med avgjørelsen.
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/87360-billig-pickup-pa-la-n-at33sa.html
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har aldri prøvd kombinasjonen du tenkjer på, men eg er litt skeptisk.....TP 90 er ein arm som funkar godt i visse konstellasjonar, medan det like gjerne kan vere kræsj. AT sine litt dyrare pickupar profiterer stort på gode armar, så eg veit ikkje......kunne ein AT33EV vere eit betre alternativ om du alt har armen? Eg veit ikkje, men eg vil oppfordre om å prøve, så sant det let seg gjere.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Funker armen greit sammen med Ortofon Kontrapunkt H (som vel tilsvarer Ortofon Cadenza Red),
bør den også fungere greit sammen med Audio Technica AT-Art9. Rent (resonans-) teknisk, da disse
pickupene IKKE er veldig forskjellige på papiret. Lydmessig? Vet a faen (da jeg ikke har hørt ATen).

Dette er jo i utgangspunktet ganske likt prisede pickuper, men tradisjonelt har Audio Technica gitt "mer"
for pengene enn Ortofon. Så også her - med (litt) bedre (skarpere) nålesliping - og bedre (bor) cantilever.
Dette skulle i teorien bety noe strammere (lysere) lyd og noe bedre sporing/mindre overflatestøy. Men,
Kontrapunkt H er en sabla god pickup, så resultatet er på ingen måte gitt.

Ellers er jeg enig med Audiophil-Arve at det finnes mange bedre armer der ute. Og for prisen av en
Audio Technica AT-Art9 (eller en Ortofon Cadenza Red), har man nesten råd til en Jelco SA-750D /BD
og en Dynavector DV-20X (L) (eller en Audio Technica AT-33EV).

mvh
Gunnar Brekke
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Har aldri prøvd kombinasjonen du tenkjer på, men eg er litt skeptisk.....TP 90 er ein arm som funkar godt i visse konstellasjonar, medan det like gjerne kan vere kræsj. AT sine litt dyrare pickupar profiterer stort på gode armar, så eg veit ikkje......kunne ein AT33EV vere eit betre alternativ om du alt har armen? Eg veit ikkje, men eg vil oppfordre om å prøve, så sant det let seg gjere.
Ja, TP90 er nok ikke av aller ypperste klasse, men den har fungert ypperlig med Kontrapunkt h, dog mistenker jeg at kontrapunkt h ville ha spilt flere hakk bedre i en annen og bedre arm.

Har lest litt rundt Audio-Technica AT33EV, og det kan godt tenkes jeg går for den, det eneste som bekymre meg litt er at den har output på 0,3mV kontra Kontrapunk h sine 0,47mV, vet ikke om dette vil gi meg problemer iht. støy?

Mvh. Tom-Erik
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Hei.

Funker armen greit sammen med Ortofon Kontrapunkt H (som vel tilsvarer Ortofon Cadenza Red),
bør den også fungere greit sammen med Audio Technica AT-Art9. Rent (resonans-) teknisk, da disse
pickupene IKKE er veldig forskjellige på papiret. Lydmessig? Vet a faen (da jeg ikke har hørt ATen).

Dette er jo i utgangspunktet ganske likt prisede pickuper, men tradisjonelt har Audio Technica gitt "mer"
for pengene enn Ortofon. Så også her - med (litt) bedre (skarpere) nålesliping - og bedre (bor) cantilever.
Dette skulle i teorien bety noe strammere (lysere) lyd og noe bedre sporing/mindre overflatestøy. Men,
Kontrapunkt H er en sabla god pickup, så resultatet er på ingen måte gitt.

Ellers er jeg enig med Audiophil-Arve at det finnes mange bedre armer der ute. Og for prisen av en
Audio Technica AT-Art9 (eller en Ortofon Cadenza Red), har man nesten råd til en Jelco SA-750D /BD
og en Dynavector DV-20X (L) (eller en Audio Technica AT-33EV).

mvh
Gunnar Brekke
Skulle gjerne ha forsøkt med en annen arm, men på spilleren min, Thorens TD2001, sitter tallerken og arm,TP90, på samme plate/oppheng. Det er derfor ikke mulig/lett og skifte arm her, man må i så fall bygge om deler av spilleren, og jeg føler ikke jeg har kompetansen til å utføre dette selv.

Platekompaniet har for tiden 20% rabatt på AT sine produkter, kanskje jeg burde handle in både AT-33EV OG art9 ? :)
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Jeg ville nok heller valgt AT33PTG/II enn AT33EV. En bedre pickup, med ganske liten prisforskjell.

Har du pengene, og vil ha litt høyere output, så er AT33Sa en mulighet. Men jeg ville nok ikke valgt en Shibata-sliping hvis ikke armen har gode innstillingsmuligheter (Jeg kjenner ikke armen din). En Shibata er kjent for å være litt kresen på VTA/SRA.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Skulle gjerne ha forsøkt med en annen arm, men på spilleren min, Thorens TD2001, sitter tallerken og arm,TP90, på samme plate/oppheng. Det er
derfor ikke mulig/lett og skifte arm her, man må i så fall bygge om deler av spilleren, og jeg føler ikke jeg har kompetansen til å utføre dette selv.
Tror ikke det skal være et problem å skifte arm på denne. TD-2001 har en stor massiv (flytende) armbase der det skulle være greit å bore et
30 mm hull for Jelcobasen. Da har du i praksis gjort om spilleren til en TD-3001, med en knapp for mye (liften). Jeg har aldri byttet arm på
nettopp denne modellen, men på flere av de andre Thorensene - med originalarm. Aldri hatt noen problemer...
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg ville nok heller valgt AT33PTG/II enn AT33EV. En bedre pickup, med ganske liten prisforskjell.

Har du pengene, og vil ha litt høyere output, så er AT33Sa en mulighet. Men jeg ville nok ikke valgt en Shibata-sliping hvis ikke armen har gode innstillingsmuligheter (Jeg kjenner ikke armen din). En Shibata er kjent for å være litt kresen på VTA/SRA.
Ja, det er nok slik at EV vert minstemann i selskap med sine to brør. Men slipinga er meir krevjande når du går for både Shitbata og PTG/II si sliping. EV stiller lågare krav til armen. Armskift til ein dyrare og betre arm løyser dette problemet. Pass berre på at du eventuelt finn ein arm som ikkje er for valdsam. Flytande drivverk må balanserast ut, så ein svært tung arm kan gjere dette vanskeleg. Ein Jelco 9" går nok heilt fint.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Tror ikke det skal være et problem å skifte arm på denne. TD-2001 har en stor massiv (flytende) armbase der det skulle være greit å bore et
30 mm hull for Jelcobasen.
Like uproblematisk som å bytte på en "hvilken" som helst annen spiller.

Ser slik ut fra undersiden:

TD 2001 under.jpg


Om man har evner og muligheter til å fikle litt skal det til og med være mulig å fortsatt kunne opprettholde både autostopp/armlift-funksjonen dersom det er et ønske/behov.

BTW - Har selv AT33EV på min originale TD 2001 (m/TP 90) og det fungerer fint.
 
Sist redigert:

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Tror ikke det skal være et problem å skifte arm på denne. TD-2001 har en stor massiv (flytende) armbase der det skulle være greit å bore et
30 mm hull for Jelcobasen.
Like uproblematisk som å bytte på en "hvilken" som helst annen spiller.

Ser slik ut fra undersiden:

Vis vedlegget 463911

Om man har evner og muligheter til å fikle litt skal det til og med være mulig å fortsatt kunne opprettholde både autostopp/armlift-funksjonen dersom det er et ønske/behov.

BTW - Har selv AT33EV på min originale TD 2001 (m/TP 90) og det fungerer fint.
Ja, det lar seg jo gjøre, er gjort før, blant annet av "andreas" her på sentralen, men selve byggetråden eksistere ikke lengre.
Med hensyn til valg av pickup er prisen ikke det viktigste, det er selvfølgelig at den passer til armen min, og til type musikk jeg lytter til, hvilket for det meste er 70 tal rock/pop samt blues.

Etter hvert kommer jeg nok til å skifte arm, ser også at der er norsk forhandler av Jelco, så det kan godt hende det blir den armen.
32827d1335552808-min-thorens-td2001-ferdig.jpg
 
Topp Bunn