Asparges

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• miata

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Antall liker
    1
    Syns ikke noe om de vissne kvastene jeg får kjøpt i diverse butikker, vil ha fersk vare så..

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt Asparges planter/røtter i Oslo/Drammens omr ?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Asparges æsj... kan ikke jeg få dessert likevel da?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Noen mil fra Drammen. Men det er Aspargesene sine!

EN AV DE NORSKE aspargesdyrkerne er
    Trygve Tveten, som bor ved det gamle
    vikingstedet,Kaupang, mellom Larvik og
    Sandefjord. Han selger asparges rett fra
    gården Østby i sesongen, og sier at hvis du
    virkelig vil smake god asparges skal du
    være med ham på jordet tidlig om morgenen
    mens morgenduggen ennå ligger i luften.
    Da smaker aspargesen aller best!
    Han har økt dyrkearealet fra 10 mål i
    1995 til 80 mål i år, og planter seg langsomt
    oppover til 150 mål. I år kommer
    han til å høste ca. 25 tonn

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Milenko skrev:
    Skjerp deg, kjøttkakespisende inntrønder! Grønnsaker er bra for deg!

Her er Sluket's sesongrelaterte asparges-suppe (FTC-edition):

1 kg. fersk hvit asparges
    3-4 banansjallottløk
    1 gulrot
    I stilk stangselleri
    Fersk timian (2-3 strå)
    1 kløft hvitløk (kan sløyfes)
    1 dl. Noilly Prat
    2 dl. god, tørr hvitvin (ordentlig kvalitet, ikke noe papp-leftovers...)
    1 l. kraft
    0,3 l. kremfløte
    Salt
    Nykvernet sort pepper

1. Skrell aspargesene, kok opp skallet med en drøy liter vann, sammen med grovhakket gulrot, stangselleri og timian, og la trekke i en halvtime såder...
    2. Finhakk sjalottløken og fres denne myk i litt olje, sammen med hvitløk og asparges-avskjær (1-2 cm. av enden på aspargesen)
    3. Ha i Noilly prat og hvitvin, og la dette redusere til det halve, deretter siles dette over i ny kjele
    4. Sil kraften fra grønnsakene og kok inn dette sammen med reduseringen fra punkt 3
    5. Kok aspargesen i lettsaltet vann, tid avhengig av tykkelse etc., fra 10 min. normalt. Noen liker fast, andre vil ha bløtere.
    6. Hell i kremfløten, og mens aspargesen koker så reduserer du suppen ned til den konsistens du synes passer, så smaker du til med pepper og salt.
    7. Del de ferdig kokte aspargesen i passe biter, 2-3 cm. og slipp disse med et deilig "svupp" ned i suppa.
    8. Serveres varm, med godt brød til og gjerne en liten klatt med nypisket krem oppi, og husk for all del fersk finklippet gressløk!
    9. For spesielt interesserte: strø gjerne litt finhakket sprøstekt bacon over også...

Edit; Beklager - kjøttkaker skulle selvfølgelig vært Trøndrsodd...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De som ikke spiser grønnsakene sine får selvsagt ikke dessert. Det sier seg selv! :mad:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.193
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asparges er så sinnsykt godt at det holder med litt smeltet (kvalitets)smør og litt kvernet salt.

Det enkleste er ofte det beste. Akkurat er er jeg veldig på REMA-linja. Det finnes få bedre brødblingser enn godt, ferskt brød med skikkelig god olivenolje, modne plommetomater og (igjen) ferskt kvernet salt oppå...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.923
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Å bruke fersk asparges til å lage suppe på er nesten helligbrøde.
    Det holder å la den trekke i ca. 20 min. etter skrelling, koke mandelpoteter til, Sauce Hollandaise og Serranoskinke. Snadder!
    mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Kun hvit fersk asparges, passe kokt, og så en formidabel Hollandaise-saus over - i generøse porsjoner - dertil en godt avkjølt Chardonnay til å komplimentere sausen......

Den varianten fortjener 5 "drools", helt klart!

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    tkr skrev:
    Det holder å la den trekke i ca. 20 min. etter skrelling, koke mandelpoteter til, Sauce Hollandaise og Serranoskinke. Snadder!
    mvh
    Helligbrøde??? BS! Da har du ikke smakt skikkelig suppe! Dessuten, sesongen er så lang at man bare MÅ variere og finne på nye ting. Jeg spiser gjerne asparges 3-4 ganger i uka i sesongen, og da er det greit å variere.

F.eks. med asparges-risotto. Skal ikke ta den her, av frykt for represalier fra minimalisten i havgapet.. ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den hvite aspargesen er absolutt best. Tykke sprø spirer, som godt kan spises i rå tilstand også.

Delikatesse

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.923
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    tkr skrev:
    mvh
    Helligbrøde??? BS! Da har du ikke smakt skikkelig suppe! Dessuten, sesongen er så lang at man bare MÅ variere og finne på nye ting. Jeg spiser gjerne asparges 3-4 ganger i uka i sesongen, og da er det greit å variere.

F.eks. med asparges-risotto. Skal ikke ta den her, av frykt for represalier fra minimalisten i havgapet.. ;D ;D
    Skrev nå nesten helligbrøde, da....

Her i havgapet er det usedvanlig dårlig tilgang på annet enn grønn, slapp og treen belgisk asparges. Vi rekker knapt annet enn å gafle i oss fresk vare i noen dager....Å koke suppe blir ren ødsling!

Derimot er det fremdeles aspargessesong frem til ultimo Mai i Tyskland. Vi drar nedover i slutten av måneden, og har allerede forhåndsbestilt heelt nystukken vare. Den fraktes hjem i fuktige håndklær og spises umiddelbart. Hvis vi mot formodning skulle rekke å bli lei av kokt asparges, mottar jeg gjerne resept på aspargesrisotto.

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Morro med en aspargesfrende! Selv har jeg reist i Tyskland mange ganger årlig de siste 30 år og det er selvsagt der jeg har lagt meg til denne uvanen med asparges...

Asparges (vi snakker selvsagt den hvite, tykke) er farlig godt. Også så anvendbar; alene, med smør/nypoteter, skinke/schnitzel/kalvefilet/laks - som tilbehør til andre retter, som forrett, suppe, risotto, prøv lunken, til røkelaks av den milde typen...

Har en god venn som bor i Mönchen Gladbach; råeste jeg kjenner på asparges, Så snart sesongen starter så er det en eller annen form for asparges stort sett hver dag HELE sesongen...

Drar nedover en tur neste uke, bl.a til sydligere deler av Tyskland og der er "Spargelsaison" i full gang allerede. Mmmm.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Befinner man seg i nærheten av Tønsberg, kan man også få tak i reale asparges Hvasser utenfor Tjøme. Det går så absolutt mot sommer og de enkle, nydelige måltider! Jeg er med på rema-linja! Bare jeg slipper rema utover det

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    pengesluk skrev:
    F.eks. med asparges-risotto. Skal ikke ta den her, av frykt for represalier fra minimalisten i havgapet.. ;D
    Represaliene kommer nok uansett, så jeg synes godt du kan ta den også, det høres jo utsøkt ut! :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    OK Da sier vi det. Men ikke i dag.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    pengesluk skrev:
    Drar nedover en tur neste uke, bl.a til sydligere deler av Tyskland og der er "Spargelsaison" i full gang allerede. Mmmm.
    Spargelzeit er ikke bare i full gang, de lokale markedene flyter over av asparges i alle former og størrelser, alt til latterlig lave priser.

(Men jeg må innrømme at jeg foretrekker den grønne – muligens mest av gammel vane? – til mine tyske venners kontinuerlige forundring.)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Wright skrev:
    pengesluk skrev:
    Spargelzeit er ikke bare i full gang, de lokale markedene flyter over av asparges i alle former og størrelser, alt til latterlig lave priser.

(Men jeg må innrømme at jeg foretrekker den grønne – muligens mest av gammel vane? – til mine tyske venners kontinuerlige forundring.)
    Ikke så underlig egentlig. Det er faktisk ganske mange mennesker i Norge som ikke engang har smakt den hvite ... sprø.. saftige.. deilige.. ... aspargesen.

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Den grønne aspargesen kan da være både sprø og saftig om den tilberedes rett – fosskoking i en liten evighet gjør ikke helt susen. Dampkoker har overraskende mye for seg, men å svi av noen titusenlapper på slikt blir ikke særlig aktuelt med det første. Får heller reise slukøret hjem til opphavet og låne utstyret der.

(Også relativt langt nord i Tyskland er Spargelzeit i full vigør, forresten. En driftig kar på markedet her har en aspargesskrellemaskin på størrelse med en middels tilhenger – tyskere er et artig folkeferd.)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Wright skrev:
    Den grønne aspargesen kan da være både sprø og saftig om den tilberedes rett – fosskoking i en liten evighet gjør ikke helt susen. Dampkoker har overraskende mye for seg, men å svi av noen titusenlapper på slikt blir ikke særlig aktuelt med det første. Får heller reise slukøret hjem til opphavet og låne utstyret der.
    Grønne er ikke helt ute det heller hvis de er sprø, saftige, unge og medgjørlige. Kjapp oppvarming, noen dråper god olje og et par flak med god parmesan så er det bare å nyte det hele.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.604
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Prøvde å få til asparges frå frø for mange år sidan. Dei to første åra såg vi ei forsiktig utvikling mot noko lovande. Tredje året hadde Moderen luka dei vekk. Ho trudde det var ugras.....
    Etter dette vert eg djupt deperimert når eg ser fersk asparges. Og hermetisk er ikkje morosamt i det heile...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.676
    Sted
    Holmestrand
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:
    Skjerp deg, kjøttkakespisende inntrønder! Grønnsaker er bra for deg!

Her er Sluket's sesongrelaterte asparges-suppe (FTC-edition):

1 kg. fersk hvit asparges
    3-4 banansjallottløk
    1 gulrot
    I stilk stangselleri
    Fersk timian (2-3 strå)
    1 kløft hvitløk (kan sløyfes)
    1 dl. Noilly Prat
    2 dl. god, tørr hvitvin (ordentlig kvalitet, ikke noe papp-leftovers...)
    1 l. kraft
    0,3 l. kremfløte
    Salt
    Nykvernet sort pepper

1. Skrell aspargesene, kok opp skallet med en drøy liter vann, sammen med grovhakket gulrot, stangselleri og timian, og la trekke i en halvtime såder...
    2. Finhakk sjalottløken og fres denne myk i litt olje, sammen med hvitløk og asparges-avskjær (1-2 cm. av enden på aspargesen)
    3. Ha i Noilly prat og hvitvin, og la dette redusere til det halve, deretter siles dette over i ny kjele
    4. Sil kraften fra grønnsakene og kok inn dette sammen med reduseringen fra punkt 3
    5. Kok aspargesen i lettsaltet vann, tid avhengig av tykkelse etc., fra 10 min. normalt. Noen liker fast, andre vil ha bløtere.
    6. Hell i kremfløten, og mens aspargesen koker så reduserer du suppen ned til den konsistens du synes passer, så smaker du til med pepper og salt.
    7. Del de ferdig kokte aspargesen i passe biter, 2-3 cm. og slipp disse med et deilig "svupp" ned i suppa.
    8. Serveres varm, med godt brød til og gjerne en liten klatt med nypisket krem oppi, og husk for all del fersk finklippet gressløk!
    9. For spesielt interesserte: strø gjerne litt finhakket sprøstekt bacon over også...

Edit; Beklager - kjøttkaker skulle selvfølgelig vært Trøndrsodd...
    Kloke ord!
    En ting er at asparges er sunt, men det er jo syndig godt!

P

Parelius

Gjest
    Er hvit asparges så sunt (ut over at det gleder tungen, hever humøret og slik forlenger livet)?

miata

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Antall liker
    1
    Jeg har faktisk ikke smakt hvit asparges :) Så da har jeg nok noe å glede meg til.

Fant ut at Vegge Gård har 4 år gammle planter til salgs, sa da blir den en tur dit i morgen.

Damper alle grønsaker.. Ikke i dampkoker, men bruker damprist som kosta meg under hundrelappen...

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.528
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Dampkoker har overraskende mye for seg, men å svi av noen titusenlapper på slikt blir ikke særlig aktuelt med det første. Får heller reise slukøret hjem til opphavet og låne utstyret der.
    Øh - jeg betalte 1100 kroner for en s.k. helsekoker, som er en gryte med en annen (hullete) gryte oppi. Den funker glimrende for å dampe grønnsaker, poteter, pinnekjøtt og you name it... Det er ikke nødvendig å kjøpe elektriske apparater til alt mulig, så en ender opp med alt for liten plass i kjøkkenskapene... Ser heller ikke mye vitsen i å svi av penger på elektrisk riskoker, når en almindelig gryte og rette håndlaget gjør susen...

Johan-Kr

Morty

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Trodde jeg hadde smakt Asparges, helt til en dag jeg fikk det servert i Tyskland.

Og hvor i Tyskland var så dette?
    - I München åff kårs. 8)
    Og hva fikk meg til å dra til München?
    - OAS på den årlige HiFi Messeturen. åff kårs. 8)

Og da skjønner man den enorme spennvidden denne fantastiske klubben har. ;D
    Fra vinyl og rør(ete) lyd, via veloppdragne transistorer og helt over til digre hvite Spärgel, servert på alle tenkelige vis rundt om på restaurantene.
    Uff jeg glemste visst at det nok sniker seg inn noe øl også, der på veien fra vinyl til Spärgel.

Vi drar nedover (igjen) 12 mann 19/20 mai og vi gleder oss!
    Morty

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Fenalaar skrev:
    Øh - jeg betalte 1100 kroner for en s.k. helsekoker, som er en gryte med en annen (hullete) gryte oppi. Den funker glimrende for å dampe grønnsaker, poteter, pinnekjøtt og you name it...
    Du verden – om denne gjør samme nytten som Mieles nokså støyende treskeverk kan ikke det være så mye å lure på, skal klare meg uten både nettverkskort og touchskjerm om jeg sparer 20k ... Takk for tipset.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Fullt mulig å dampe alle slags matvarer på en enkel måte, f.eks. med en damprist av typen "iris-blender", som finnes i flere størrelser både enkle og doble, sjekk Jernia neste gang. Settes rett oppi en stor kjele, vann i bunnen og på med lokket. Enklere blir det ikke!

Iris-damprist

Noe av det beste (og som er Sluket-approbert 8) 8)) er etasje-dampere i bambus eller metall. Disse fås i asiatiske matvarebutikker og koster nesten ingen ting. Mest brukt til små porsjoner av ting, f.eks. dim-sum, men kan også brukes til andre matvarer og grønnsaker. I kjele eller også oppi en wok!

Her er et eksempel på en typisk større dampinnretning som settes rett på plata, fylles med vann i den nederste etasjen og så er det bare å bygge på med de nødvendige etasjer og lokket på toppen til slutt. Jeg har tre forskjellige slike rigger, største er bortimot 40 cm. i diameter og uvurderlig som verktøy for oss som dampkoker regelmessig. En slik en koster kun hundrelapper!!!

Og ikke minst, en såkalt "Spargeltopf" eller spesialkjele til koking damping av asparges. Jeg har et par slike, og de gir flott asparges ved damping. Vannet bør kokes opp separat med en effektiv vannkoker ellers tar det veldig lang tid p.g.a. kjelens lille diameter i forhold til vannmengde etc.

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Dampkokere fås over alt,endatil IEKA har det vel i sortimentet sitt om jeg ikke husker helt feil

De asiatiske bambussakene er snasne og som sluket sier - omtrent gratis i innkjøp.

I Torggata i Oslo ligger en butikk (Culina) som retter seg mot proffmarkedet. Der får man alt man trenger av kjøkkentstyr og ganske mye man ikke trenger også.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Er du hifi-pyskopat, DIY-mann, teknisk interessert, matglad og kokkeinteressert så må du ikke FINNE på å dra innom Culina med mindre du har

A. KUN kontanter, i et omfang som du trygt kan tåle å skille deg av med der og da
    B. Ekstrem selvkontroll når kjøpelysten river og sliter i kroppen
    C. Såpass med midler at det ikke spiller noen rolle uansett

Like ille som å være spillegal, dette...

miata

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Antall liker
    1
    Har faktisk vudert de kinadamperne.. Kan ikke bruke Irisdamper på Dim Sum...

Ang hvis asparges, så er vist det vanlig asparges som er dyrket "i mørket"

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ikke glem fersk grønn asparges. Lett smørstekt til det meste. En vinner

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn