Askeladden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Askeladden har et godt rykte såvidt meg bekjent. Skal være greit samensatt og er vel en båt som gir kvalitet for pengene.

    Og ikke minst når "trefotsyken" kommer og biter deg i baken er den nok ganske lett å få solgt skulle jeg tro.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    På litt sikt tenker jeg å gjøre det samme. :) Jeg snakket med en kollega som har bedre peiling på båt enn meg. Hans anbefaling i denne klassen var å gå etter båter med relativt høy vekt. Selv om de kanskje har litt lavere toppfart etc. så blir komforten på litt lengre turer såpass mye bedre (mente han) at det veier opp for ulempene. Jeg tror Askeladden C6 tilhører den gruppen daycruisere som har en slik "egnet tyngde."

    Mvh
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Unngå uansett å kjøpe en såkalt "Skjergårdjeep" Disse båtene med styrekonsoll som kun gir bårføreren ( far ) ly for vær vind og sjøsprøyt. Uansett hvor i båten du plasserer fruen vil hun bli våt og kald, kanskje med unntak for de aller fineste og varmeste dagene om sommeren!

    Behøver jeg si hva som skjer hvis mor fryser på båtttur? ;D

    Den Askeladdenbåten du postet bilde av har det som behøves for at fruen vil trives. God vindskjerm som gir ly samt solseng. At du kan ha et Porta Potti under dekk er heller ingen ulempe.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar alle! Med Topline-pakken er det faktisk et spyletoalett med 40L septik (drit i havn, flush midtfjords) som standard. Dette på et uttrekkssystem aktenfor trappa ned til kabinen.

    Selvsagt er ikke en åpen liten skjærgårdsjeep noe for familien på fire pluss den firbeinte, det har du rett i ; slike vil i beste fall være egnet til kort transport på finværsdager. Denne daycruiseren er (forhåpentligvis) usammenliknbar på comfort. Jeg kommer til å få en Webasto dieselvarmer montert (ca 20k) med dyser til innercabin men også til dekk (kalesje). Sitter og holder fingeren på avtrekkeren... lyst på en slik :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gå for den Vidar!! Lekker og praktisk båt.
    Kanskje ikke det heeelt store for fisketurer, men det er vel neppe intensjonen med et slikt kjøp heller.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Personlig ville jeg ikke gått for innenbordsmotor i denne størrelsen båt. Det blir uforholdsmessig dyrt å kjøpe, og mye dyrere å vedlikeholde. Det er også mye mere reklamasjoner og problemer med innenbords en med utenbords motor. Volvo Penta har også en elendig holdning til reklamasjoner. (krangle lengst mulig). Om jeg skulle valgt en innenbordsmotor hadde jeg valgt nye Cummins mercruiser motorene, som er folkevogn motorer. Dvs. høy kvalitet på motoren, og høy kvalitet på oppfølging (brunswick).

    Men min anbefaling ville være utenbords, og da ville jeg anbefalt splitter nye Flipper 650 dc med splitter nye mercury 150 hk 4t. Dette er en fantastisk båt og vil gi en toppfart på ca. 37 knp. og vil kost ny ca. 450 tusen. (vil da ha toalett, enkel kok, vask, et fantastisk skrog, og en herlig design. likner en del på nordkapp 650 (om du skal ha ny båt selvfølgelig).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for innspill. Jeg har etpar kommentarer til dette med innenbords; for det første får man da diesel, som gir gode bunkringsmuligheter langs kysten (nordvestlandet) og god annenhåndsverdi. For det andre er det ikke til å å komme utenom at det er tryggere; samme hvor trygg nye båter har blitt så er bensindamp et vedvarende potensielt faremoment.

    Jeg klarer ikke helt å se hvordan en innenbords diesel skal være dyrere å vedlikeholde enn en utenbords bensinmotor på samme størrelse? Kunne du utdype på hvor forskjellene ligger uob?

    Det er klart at utvalget av båtmodeller med utenbords i denne størrelsesklassen (6-7 meter) er større, så det er et argument for påhengs forsåvidt.

    Min forrige båt var en Flipper 515HT med Mercury 4T (60HK 4syl) påhengs; jeg var meget misfornøyd med båten; skuffende sjøegenskaper for størrelsen og dårligere detaljekvalitet enn ventet, skranglet og slo, utpreget vanskelig planingsterskel; og det er vel grunnen til at jeg solgte den. Så fin ut på bilder dog, og hadde god plassløsning for en HT. Kjøpte den ny og hadde den fire sesonger. Tre ganger måtte motoren på reparasjon i tillegg til ordinær service. Så jeg bestemte meg (muligens på svakt grunnlag) for aldri mer å kjøpe Flipper, men gå for en av de mer helhetlige kvalitetsleverandørene (i mine øyne) som f.eks Yamarin, Askeladden, Skibsplast etc.

    Askeladden kan levere Mercruiser også. Men den nye Volvoen (etpar år gammel) sies å være svært god, og den har mye gunstigere forbruk og fart enn f.eks en CMD 150; se Båtmagasinets målinger her på en Askeladden C6;

    (tredje treff er fra batmagasinet, direktelink var umulig)

    http://www.google.no/#hl=no&cp=12&g...gc.r_pw.&fp=19b55574df6caa3e&biw=1280&bih=721
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Bare noen komentarer til dine utspill Vidar.

    Jeg er helt sikker på at Askeladden fortsatt lager båter i god kvalitet, og med flytting til Polen blir det sikkert ikke noe dårligere. Men de andre nordiske produsentene er ikke dårligere, heller ikke Flipper. Det som derimot er helt sikkert er at kvaliteten på båt er vesentlig dårligere en tilsvarende produkter det er lett å samenlikne seg med. Være seg bil eller elektronikk. Reklamasjonsmengden er faretruende høy, særlig på innenbords, og det var grunnen til at jeg ikke orket å være i den bransjen lenger.

    Med hensyn til mulighetene for bunkring så er jo dette helt rett, og et meget godt argument for disel kjøp. Om det ikke er bensin påfylling i ditt område så er jo svaret gitt.

    Når det kommer til sikkerhet så er dette tull, ihvertfall når du kjøper en utenbords bensin. Det er vesentlig flere branner i diselbåter (som jo er innenbords) enn det er i utenbords bensin.

    Vedlikeholdskostnader er mye høyere på innenbords, det er bare å sjekke servicepriser i ditt område. Nå vil vel du tjene litt på drivstoffbesparelse så dette blir kanskje utjevnet.

    Du snakker om høy annenhåndsverdi og dette stemmer i forhold til tilsvarende innenbords bensin (som jo er usalgbar), men problemet er at innenbords disel blir så mye dyrere en utenbords at kjøpegruppen er mye mindre, særlig i størrelsen 6 meter.

    Du hadde store probelemer med din utenbordsmotor. Min erfaring er at det er vesentlig høyere feilprosent på innenbords en utenbords. Så da er tjansen for trøbbel her mye høyere. (16 års profesjonell erfaring).

    Du har rett i at D3 motoren er bedre en den gamle cmd, men de nye folkevogn motorene er et helt annet produkt en de gamel cmd.

    Med tanke på Flipper, ja et svakt grunlag, og problemene dine lå jo mye i motoren. Men nå er jo gamle 515 ikke en båt å skrive hjem om, det er derimot helt nye 650 (ikke langsert ennå). Men mitt hovedpoeng er egentlig at ikke kjøp innenbords på denne størrelse båt, om du derimot ikke er i et område de ikke selger bensin, da er jo svaret gitt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Utenbordmotorene blir jo masseprodusert på fabrikk med topp moderne kvalitetskontroll og leveres fiks ferdig. Innenbordsmotor er nok en mye mindre industri og krever montering og skroggjennomføringer, utvendige systemer, separat hekkaggregat eller propellaksling etc. Brann i motorrommet er vel også en større fare med innenbords. Kort sagt mye mer som kan gå galt og vanskeligere å overhale når det går galt. Tror ikke bensindamp er noe å bekymre seg over, da kan du i samme slengen begynne å bekymre deg over bensintanken i bilen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Og om motoren må på rep er det vel noe enklere å låne en utenbordsmotor i mellomtiden...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for gode insights! Mange gode poenger her. Helt klart mange gode argumenter for utenbords. Da må det vel i så fall bli Askeladden C62 eller liknende dersom den skal være tilsvarende C6 Cruiser, et konsept jeg har lagt min elsk på. De båtene er temmelig like, C6 er noe lengre (uten at jeg vet hva som er lengre, mulig at det er badeplattformen).

    Fordelene med C6 Cruiser, med innenbords diesel, er bl.a sikrere tilgang til drivstoff rundt på mindre marinaer, lavere timepris (helt nede mot 12-15 l/t i marsj sies det), stor anvendelig badeplattform, lettere adkomst bak og noe bedre plass innvendig ser det ut til.

    C62 Cruiser (150HK Suzuki) koster 115k mindre enn C6 Cruiser (170HK Volvo).

    http://www.klikk.no/motor/baat/article617929.ece

    Når det gjelder å låne en 150HK påhengs er vel det mer teori enn praksis vel? Slike motorer blir vel hovedsaklig servicert mens den er påmontert båten, er det ikke så?
     

    Vedlegg

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må også legge til at jeg ble rådet ifra samtlige båtfagkyndige jeg spurte å kjøpe båt med utbords motor da jeg tok en runde for ett års siden. Det var en unison anbefaling for en som meg i.e plug & play person :)
    Flott den Askeladden ! Ellers er jo Yamarin meget populære båter i denne klassen sammen med Finnmaster.

    http://www.yamaha-motor.no/no/produkter/bater/motorbater/
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En får kjøpt mye bensin for de 115k en sparer ved valg av utenbordsmotor.

    Fordelene med innebordsmotor er at en kan benytte kjølinga av motoren til varme i båten akkurat som varmeapparatet på en bil og det at de ofte har større dynamo.

    Argumentene for utenbords er gode med en så liten båt.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    (Beklager mulig OT Vidar.)

    Er det noen båter i denne klassen som kombinerer utenbordsmotor med badeplattform på en grei måte?

    Mvh
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Vidar P skrev:
    Når det gjelder å låne en 150HK påhengs er vel det mer teori enn praksis vel? Slike motorer blir vel hovedsaklig servicert mens den er påmontert båten, er det ikke så?
    Det er helt klart mere teori en praksis, har aldrig hørt om noen som har demontert motoren for repp. Men Suzuki motorer er veldig bra og lite reklamasjoner på dem. Vi solgte dem i mange år (men da som Johnson motorer), og det var veldig lite reklamasjoner, kommer bare på en i farten, og det var småtterier. Så det som er mere viktig er at Volvo D3 er det masse reklamasjoner på (har ikke solgt mere en 5 og vi har hatt reklamasjoner på 3, hvorav 2 var meget alvorlige, og gjentagende, med masse trøbbel for både kunder og selger da volvo ikke ønsket å ordne opp). Så bortsett fra at jeg ville sett på den nye flippern var jeg deg, så er nokk den Askeladden med en 150 hk Suzuki en kjempe fin pakke som vil gi deg mye glede og helt sikkert mye mindre trøbbel en med volvo d3.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har undersøkt litt nærmere med lokale forhold. Var innom nordvestlandets største VP-forhandler idag og spurte meg litt rundt. De forhandler også Suzuki, Mercury mfl. Han forhandler ikke Askeladden, og jeg fortalte ham at jeg hadde noen spørsmål rundt C6 med DP3-170.

    På spørsmål om utenbords (bensin) eller innenbords (diesel) så mente de at lokale forhold absolutt tilsier diesel; det er vanskelig å oppdrive bensin på marinaer rundt om i de mange fjordene her. Diesel har de overalt. Det er greit, lokale forhold osv.

    Videre kunne han fortelle at siden den helt nye D3 kom (ny versjon 2010, hvor kun antall sylindre og slagvolum var likt, alt annet nytt) så har de ikke hatt en eneste reklamasjon på Volvoene, mot plenty reklamasjoner på foregående generasjon. Volvo kjørte jo på en blemme med mye reklamasjoner ca 2007-2009 med den generasjonen, og lovde på lanseringen av den siste generasjonen at absolutt alt var tatt hånd om. Det viser seg visst to sesonger senere å stemme. Denne forhandleren sa at de første servicene på nye D3 er kun å skifte olje+filter, og at det knapt koster mer enn olje/filter dersom man kommer med båten dit. Det er gjort på minutter visstnok.

    Servicemessig er det visstnok store forbedringer fra 2010-generasjonen også. Det nye DPS-drevet er visst også meget solid og lite servicekrevende. Han mente, tross at han hadde utenbords-daycruisere i samme klasse, at jeg absolutt ikke burde ha noen betenkeligheter gå for innenbords D3 i denne båten dersom jeg hadde muligheten. Han har flere reklamasjoner på Suzuki enn på Volvo D3 (som jo er null så langt). Annenhåndsverdien på daycruisere med diesel er iflg ham gunstigere enn med påhengs, og især her omkring.

    Jeg skjønner at det bare er oppfatningen til en person (evt en forhandler) men de rimer godt med egne oppfatninger her lokalt i dette området. Uob; du har helt rett i at D3 (tidl gen) var servicekrevende, men som sagt fra 2010 så er det en helt ny motor hvor faktisk nordvestlandets største Volvoforhandler ikke kan rapportere om noen feil eller reklamasjoner. Lover bra. Jeg er veldig takknemlig for innspillene, det gir mulighet for å revurdere, hente inn info osv. Nå har jeg også støvsugd nettet for info, og det kan virke som om uob og denne forhandleren begge har rett, og egentlig er enige; men at nye D3 er en helt annen historie.

    I lys av disse gode nyhetene så har jeg kontaktet forhandler og bedt de be Askeladden holde av en C6 med VP D3-170 til meg til neste uke…. hurra.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har snust opp "maintainance schedule" i Owners Manual på D3-170 (2010->). Noen som har noen ideer om hva disse servicene (årlig, toårlig osv) vil koste i normale fall?

    (klikk opp bildene)
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med kul båt. Håper du får noen fine småturer før sesongen er helt over for 2011. 8)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.516
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Finnes det ikke diesel utenbordsmotorer??
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Vidar, får jeg tipse deg om å sjekke www.baatplassen.no

    Den nettsiden anser jeg som båtfolkets svar på det HFS er for folk med interesse for musikk og god lyd.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    pengesluk skrev:
    Finnes det ikke diesel utenbordsmotorer??
    Nei.

    Eller mere presist, det er ikke komersielt tiljengelig for konsumenter. De er kunn tiljengelig for spesialbestilling fra offentlige organer. Dette pga. at det er et komplisert produkt som krever mye av bruker, så yanmar som produserte dette fant det ikke tjenelig å tilby det lenger. De var også alt for store, tunge og dyre til å være interesante for folk flest.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mener maks størrelsen på yanmar diesel prosjektet var 36 hk også den gang.. Hadde kanskje blitt litt smått på asjeladden?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da var endelig Askeladden C6 Cruiser vel fortøyd i Dunkarsundet i KSU. Sjøsatt tirsdag denne uke. Båten har kun gått etpar timer, pluss tomgang og "fast idle" ved kai, men jeg er veldig imponert over Askeladden! De har tydeligvis laget båter før! Kalesjen gir ståhøyde inne, og jeg har ikke turt å ta den ned ennå da forhandler ba meg la det være noen dager: Helly Hansen-kalesjer er visst stramme som nye.

    Volvo D3-170 gnisser i remmer ennå, men det er visst pga lakk på ruller, og vil gi seg? Hørte jeg fra en Volvo-kyndig nabo ved brygga iallefall.

    IMG_0463.jpg IMG_0462.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig båt Vidar!
    Gratulerer.

    Med en slik en kan en ferdes på sjøen i nærmest all slags vær
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker Emotikon, du har veldig rett tror jeg... fikk det demonstrert på en tur før helga da det blåste godt rundt her, særlig utaskjærs, og båten gikk jammen vel så fint i marsjfart på rundt 30-32 knop som den gjorde om jeg roet ned til 20 knop og deromkring... det var en overraskelse for meg, men enda et moment som bidrar til at jeg er veldig imponert over Askeladden sine båter.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt spenning altså?
    Godt å ha fått testet litt før det drar seg til for alvor, med hele familen på tur.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, moro. Den største utfordringen er imidlertid av type "..hvordan legge til kai med en baktung daycruiser med VP Duoprop som bykser opp i 4-5 knop straks man kobler inn propellene...". Krever visst noe tilvenning og øving.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer Vidar, kos deg i nybåten.
     
    L

    leser1

    Gjest
    Fin båt, og god i sjøen.

    Husk bunnstoff - for det gror godt på den plassen der.

    Ser ut som en lun plass, men jeg ville nok likevel brukt fortøyningsfjær på tauene.

    Er dere plaget av mye måker på området? Med den nye, flotte kalesjen kunne det være smart med noen snorer over for å holde fuglene borte.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips! Det er faktisk bunnstoff fra fabrikk på, ser det kanskje best på det øverste bildet babord bak. Litt vanskelig bildevinkel (fra en høyde) å se bunnstoffet, men det er der :)

    Men det gror godt særlig på denne årstiden, så det må nok passes på ja. Vedr rykkdempere så er det helt korrekt at det ikke er på det hvite tauet foran babord. Den jeg hadde passet rett og slett ikke. Skal bytte hele tauet, da det er noen år gammelt. De to fortøyningene på styrbord (sees ikke) har begge rykkdempere, mens den bak på babord er en "daumann" med 10mm kortlenket kjetting nesten helt opp, og brukes bare for å holde et trekk ut fra brygga. Kjettingen sees godt i vannet på det øverste bildet.

    Har forresten oppdaget (ved selvstudium av brukermanualen til Volvo) at drev helst skal senkes helt ned, ikke løftes helt opp. Så nå skal jeg ned til båten og fikse det.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    10517647.jpg
    Takker, klart jeg skal gjennom Stadt-tunnelen Arve! Da går jeg ut ifra at jeg ikke behøver frakte på medbrakt ankerdram, hehe.

    Så nå gjenstår diverse utstyr; jeg bestilte meg en CTEK M200 lader igår (bilde over, det er en 15A marinelader), den er sendt fra MARINESHOP - Båtutstyr allerede idag. De har kampanjepris på de, så det var billigere enn vanlig. Jeg har to batterier, forbruk + start, og dum som jeg er så må jeg spørre for å få bekreftet;- jeg må vel ha begge kontakter på (1+2) for å kunne lade batteriene samtidig?

    MARINESHOP / CTEK Batterilader M200 12V / 15A / 200W
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Veldig fin båt, og den ser ut til å ligge godt. Viktig at du sjekker motoren godt før du går ut hver gang. Feil og mangler kan jo forekomme (og de forekommer oftest i begynnelsen), og det er bedre å ikke komme fra brygga en å ligge uten kreften langt ute på havet.

    Den laderen du har der er utrolig bra, klarer å lade opp batterier som har vært ladet helt ut, ikke mange ladere som klarer det.

    Og ja, du må ha den på begge både 1+2 for å lade. (jeg har ihvertfall ikke vært borti batterivekslere som føler batteriene.)
     
    L

    leser1

    Gjest
    Takk for tips! Det er faktisk bunnstoff fra fabrikk på, ser det kanskje best på det øverste bildet babord bak. Litt vanskelig bildevinkel (fra en høyde) å se bunnstoffet, men det er der :)

    Men det gror godt særlig på denne årstiden, så det må nok passes på ja. Vedr rykkdempere så er det helt korrekt at det ikke er på det hvite tauet foran babord. Den jeg hadde passet rett og slett ikke. Skal bytte hele tauet, da det er noen år gammelt. De to fortøyningene på styrbord (sees ikke) har begge rykkdempere, mens den bak på babord er en "daumann" med 10mm kortlenket kjetting nesten helt opp, og brukes bare for å holde et trekk ut fra brygga. Kjettingen sees godt i vannet på det øverste bildet.

    Har forresten oppdaget (ved selvstudium av brukermanualen til Volvo) at drev helst skal senkes helt ned, ikke løftes helt opp. Så nå skal jeg ned til båten og fikse det.
    Du har full kontroll. Regnet med at det var påsmurt bunnstoff siden den var helt ny og kjøpt hos forhandler (regner jeg med).
    Det var vel heller fremtiden jeg tenkte på da den plassen er din, år etter år og det ser ut til å være gode groforhold.
    Kanskje båthavna/kommunen kunne fremskaffe en smal uteligger til barbord side så slapp du det med daumann?

    Hva med disse måkene, forresten? Jeg kan rent umiddelbart ikke se at andre båter har gjort noen grep, så i denne havna kan det være at fugler ikke er noe problem.

    Igjen, veldig god båt og fornuftig valg av motor også.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Unngå uansett å kjøpe en såkalt "Skjergårdjeep" Disse båtene med styrekonsoll som kun gir bårføreren ( far ) ly for vær vind og sjøsprøyt. Uansett hvor i båten du plasserer fruen vil hun bli våt og kald, kanskje med unntak for de aller fineste og varmeste dagene om sommeren!

    Behøver jeg si hva som skjer hvis mor fryser på båtttur?

    .
    Min kone syntes at du var smart. Jeg synes du er en kylling.:)
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Min kone syntes at du var smart. Jeg synes du er en kylling.:)

    Piiip piiip piiip!:D

    Jeg forstår din kone! Det er bare en ulempe med å skjemme bort konemor med å tilby stor båt med god plass og alle bekvemmeligheter. Det blir jævlig dyrt!! Kona kunne ikke tenke seg tanken på båtferie før hun "gav seg" på grunn av husfreden og vi dro til Irland (Shannon) og leide båt. To år senere var det Tyskland (Saar og Mosel). Begge ganger store båter 45fot++, tre lugarer flere toalett/baderom, varme og i utgangspunktet alt tenkelig urbant utstyr! Nå synes hun båtferie er knall,- hvis vi da kjøper noe i 50 fotsklassen, og selv om jeg har en grei lønn blir det "litt i overkant" å legget 10-15 mill på bordet for en båt! Resultatet er faktisk at jeg er like langt fra en egen stor båt nå som før, på grunn av fruens langt framskredne "3 fots syke"!!:p
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du har full kontroll. Regnet med at det var påsmurt bunnstoff siden den var helt ny og kjøpt hos forhandler (regner jeg med).
    Det var vel heller fremtiden jeg tenkte på da den plassen er din, år etter år og det ser ut til å være gode groforhold.
    Kanskje båthavna/kommunen kunne fremskaffe en smal uteligger til barbord side så slapp du det med daumann?

    Hva med disse måkene, forresten? Jeg kan rent umiddelbart ikke se at andre båter har gjort noen grep, så i denne havna kan det være at fugler ikke er noe problem.

    Igjen, veldig god båt og fornuftig valg av motor også.
    Hei og takk. Måker er det nok av i KSU, det er sikkert. Ser ikke helt for meg hvordan jeg kan lage et landingshinder. Ser at noen har en liksom-huggorm av gummi liggende oppå, vet ikke om måker skjønner slikt :)

    Men jeg undrer meg på; kanskje er denne kalesjen ikke så fristende for de bevingede? Det er dette nye stoffet fra Helly Hansen, veldig glatt og veldig stramt. Sikkert ikke lett å få grep på for en måke. Så langt har den ikke hatt besøk av måker. Gode forslag, som tar høyde for at kalesjen også lett må ned i kalesjegarasjen, mottas med takk.

    En liten utrigger babord hadde vært fint så man har fått seg en bås. Det viktigste ville nok da ha vært at det blir mye lettere å legge til i vind; ingen risiko for at baug eller båt driver av mot babord og dermed land. Men daumannen er kjempelett å bruke; den hvite bøya flyter med noen få meter tau, jeg tar tak i den ved fortøying, og en meter nedenfor bøya er det en løkke som jeg bare hekter rundt pullerten bak. Kjempelett.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Første tur til landstedet vårt (fiskeværet Langholmen, Tustna) idag. Undersøke kaiforhold etc. På bildene ligger båten i småbåtfortøyningen, som forsåvidt går bra i pent vær, men den skal normalt ligge med nesa vinkelrett mot kai i en større fortøyning. Men man får føle seg frem med ny båt; det er en aldri så liten reise det der også.

    IMG_0467.jpg IMG_0468.jpg IMG_0469.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn