Høyttalere Asbjørns hytteanlegg - trenger litt råd her

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.183
    Torget vurderinger
    2
    Du er jo litt av en karakter, Asbjørn..! :)

    Det begynte så enkelt, behøver et eller annet på hytta som kan fylle rommet med lyd, må spille høyt nok for rommet, og rytmisk nok til å danse...

    Aktive proff-høyttalere ble foreslått, joda, så en stund ut til å gå den veien, men nå er du på galeien igjen, gitt! :)

    Jeg tviler ikke et sekund på at det blir rasende bra, bare for å være klar på det, på den annen side tviler jeg ikke et sekund på at et par standard, aktive PA-høyttalere av god kvalitet, matet av en fornuftig streamer/pre hadde vært (nesten) like bra.

    Men det er vel sånn at veien blir til mens en går?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, hvorfor gjøre det enkelt hvis man kan gjøre det interessant?

    Her var det også en mulighet til å koke i hop noe som er ganske forskjellig fra anlegget hjemme med alle sine DSP-kanaler og kardioide-høyttalere. Jeg har fortsatt et lite håp om at en Miles M44 eller M86 vil dukke opp, ihvertfall som en midlertidig løsning, men de vokser ikke på trær, akkurat.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fordi det er litt vanskelig å plassere side- og bakhøyttalere i rommet. Dessuten burde et slikt oppsett ha tidsforsinkelser for bak- og sidekanalene i et så stort rom, og det er nok også enklere å gjøre i en digital prosessor. Foreløpig tre fronthøyttalere for bredt stereoperspektiv, og eventuelt subber etterhvert om det skulle være nødvendig.

    Jeg ryddet litt i kretsen, satte inn litt flere buffere for å redusere crosstalk og insertion loss, og satte inn passthrough-utganger for uprosessert høyre og venstre + en summert mono senterkanal med fast -6 dB pad for å få samme signalnivå som sidekanalene. De tre utgangene med fast nivå er ment for eventuelle subwoofere, selv om det er fullfrekvenssignaler ut av denne boksen. Da ser den slik ut:

    Vis vedlegget 558020

    Den ser fortsatt ut til å gjøre det den skal, her med 1 V input bare i høyre kanal og rattene på 45/55:

    Vis vedlegget 558021

    Den viktigste støykilden er termisk støy fra potensiometerne, så her har jeg også redusert dem fra 10k til 5k. Da driver inngangstrinnet to slike i parallell + de faste motstandene i pad'en til summert mono senterkanal. Det skulle bli ca 1,5 kOhm last, og det er ikke noe problem å drive for to LME49710 i parallell. Støytettheten ligger rundt 17 nV/sqrt(Hz) gjennom mesteparten av audiobåndet.

    Vis vedlegget 558026

    Det gir en total støy på 2,35 uV (-110 dBu). Selv om jeg setter ned forsyningsspenningen fra 15 til 12 V for å gi rom for spenningsregulatorer og filtrering etter en +/- 15 V SMPS er det fortsatt et SNR på ca 129 dB og 21 bits oppløsning. Dette gir fortsatt ca 6,5 uV kombinert fra DAC3 + denne, som blir til 130 uV med 26 dB gain i effektforsterkeren. Hvis vi kan redusere gainet i effektforsterkeren til 12 dB (4x) blir det bare 26 uV (-89 dBV, -92 dBV), men selv det blir +7 dB SPL foran høyttalere med 99 dB effektivitet. Jeg tipper likevel den støyen maskeres av støygulvet i rommet. Det er veldig stille der nede i naturreservatet, men ikke stille. Passthrough-kanalene får bare tilført 2 uV total støy (laveste kurve i grafen).

    Til sammenligning: Spec sheet for Miles M86 oppgir total utgangsstøy på -84 dBu og 110 dB SNR, dvs 18 bits. Ikke så verst, det heller, men heller ikke på nivå med DAC3's 126 dB SNR.
    Med Genelec ville du fått all tidsforsinkelse osv. med på kjøpet gjennom DSP-pakken deres. Men det blir jo en mye dyrere løsning.

    Når det gjelder muligheten til å styre større systemer, er det en boks jeg synes ser interessant og lekker ut (jeg har forsøkt lillebroren m905, og den gir en veldig god kvalitetsfølelse), nemlig Grace M908: https://gracedesign.com/products/monitor-controllers/m908/

    Den gir output både til digitale og analoge høyttalere, har mulighet for DSP osv. Ville kanskje gitt deg full kontroll over et flerkanalssystem?

    :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.183
    Torget vurderinger
    2
    Jo, hvorfor gjøre det enkelt hvis man kan gjøre det interessant?

    Her var det også en mulighet til å koke i hop noe som er ganske forskjellig fra anlegget hjemme med alle sine DSP-kanaler og kardioide-høyttalere. Jeg har fortsatt et lite håp om at en Miles M44 eller M86 vil dukke opp, ihvertfall som en midlertidig løsning, men de vokser ikke på trær, akkurat.
    Jaudå, har respekt for den innstillingen. Men er fortsatt av den oppfatning at det jeg linket til noen sider tidligere, er superspennende. Definitivt annerledes enn det de fleste har hjemme. Håper nesten at jeg selv finner et sted jeg har bruk for noe sånt! :)


    mer i detalj:


    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tviler ikke på det. Danley Synergy i hvert hjørne ville sikkert også blitt veldig bra.

    Husk også at jeg er omtrent like opptatt av å forstå hvordan greiene fungerer som av å bruke dem. Hjemmeanlegget er dypest sett et eksperiment i hvordan oppnå et troverdig stereoperspektiv i et reflekterende stuemiljø. Stikkordene der er spredningskontroll, steindøde høyttalerkabinetter, kontrollert frekvensgang, lav støy og lav forvrengning for å sikre at høyttalerne ikke gir fra seg noen lokaliserbare ulyder i noen retning, men at reflektert lyd får samme frekvensinnhold som direktelyd. Det ser ut til å fungere bra, med et stabilt lydpanorama fra vegg til vegg når man sitter i sweet spot.

    Dette er en helt annen akustikk, så eksperimentet her handler mer om hvordan skape et noenlunde troverdig og stabilt stereoperspektiv over en stor flate. Refleksjonene får helt andre nivåer og tidsforsinkelser enn i stuemiljøet. Spredningskontroll og gainstruktur er fortsatt viktig, men jeg nappet altså litt på den ideen om å plassere "center image" i en egen høyttaler for å tvinge det til å stå der det skal også om man nytter fra noen meter til side for "sweet spot". Derfor også behovet for en boks som gjør det mulig å regulere nivået på den effekten.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, noen nevnte subwoofere: Jeg fant ut at hvis jeg tar de Beyma 12SW1300Nd-elementene jeg har liggende, setter dem i 48 liters lukkede kasser, og setter to og to slike kasser med elementene inn mot et felles plenumskammer på 64 liter, borer et hull og setter inn et 120 cm langt 150 mm støperør fra Biltema oppå som bassrefleksrør, og driver det hele med en Hypex FA501 plateforsterker, så blir det noe slikt som dette:

    Annotation 2019-10-27 190217.jpg


    Enslags nedskalert El Pipe-O i båndpasskasse. Det blir nok ikke noe som gleder fru arkitekten og smetter ubemerket inn i interiørdekoren, det heller. Det kan lage en del bass, men likevel ikke nok til å holde tritt med JBL 9530 med sine 130 dB max SPL. (Jo, jeg vet, en tapped horn-rigg med såpass størrelse at den flyttes med gaffeltruck vil løse det også. :))
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Men det fører til den interessante problemstillingen at jeg behøver et nytt stereoanlegg. Dette blir absolutt ikke finlytting i en trang sweet spot, men mer å fylle rommet med musikk hvis man skulle ha lyst til å danse eller holde en fest. Dessverre er huset nokså dårlig lydisolert, og det ligger inne i et naturreservat. Det er nok ikke nødvendig å dimensjonere for 120 dB, men kanskje 105 dB.
    ----------
    Hehe.. Baller det på seg nå? :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. :)

    Det er nok tryggest å montere også de sub'ene oppe på veggen med tuten ned, for å være sikker på at ingen mister et ølglass eller lignende nedi en sen kveld...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja. :)

    Det er nok tryggest å montere også de sub'ene oppe på veggen med tuten ned, for å være sikker på at ingen mister et ølglass eller lignende nedi en sen kveld...
    Ja slikt noe er lurt å tenke på. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ikke ennå. I øyeblikket heller jeg mer mot en RME ADI 2 for å få innebygget DSP med eq i samme boks, men jeg har ikke bestilt en ennå. Derimot kom jeg utrolig nok over en original Miles Trisonic på ebay. Jeg tenker å prøve den først og høre hvor mye sus det blir før den egendesignede kretsen bygges. Tidsplanen er å få dette til å spille før sommeren, naturlig nok.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har kjøpt JBL 9350. Har ikke fått hørt på dem ennå, men de står på hytta og venter på å kobles opp. En vesentlig del av kompromisset med arkitekten var at høyttalerne ikke kunne være svarte, så jeg har plukket dem fra hverandre og skal male kassene hvite neste gang jeg er der. Så er det montering, DAC, forsterkere og en strømforsyning til den 110 volts TriSonic'en. Progresjonen kommer nok til å avhenge litt av virussituasjonen og hvor mye tid jeg kan tilbringe der.

    Fun fact: Man får eksakt en JBL 9350 i originalemballasje inn i en Tesla Model S.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Nice compact compacts!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Jeg sliter med å se valg av høyttalere og plassering i et teknisk, estetisk og lydmessig perspektiv. Hvordan har du egentlig tenkt her?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ble vel beskrevet litt tidligere i tråden. Rommet er 250 kubikk stort, så det behøves en del membranareal. 15‘’+toveis horn blir jo ikke helt Bose lifestyle-størrelse. Det er ingen opplagte steder å plassere gulvstående høyttalere. JBL 9350 er konstruert for plassering på vegg som sidehøyttalere i kinosal, så loben peker pent nedover, de sprer passe bredt, og de har en semi-kardioide-karakteristikk for å kverke kanselleringen fra veggen. Det bør funke ganske bra.

    Her vil jeg forsøke en tre-kanals løsning med summert senterhøyttaler i et forsøk på å skape jevnt lydtrykk og et slags stereoperspektiv over en stor del av rommet. Fruen vil gjenoppfriske gamle kunster i ballroom dancing. Og så er det en del av et litt omfattende program med å lufte ut forrige eiers eksentrisitet og erstatte det med min egen.

    Estetisk, vel... Tror fruen tar det pent, men det kan koste meg en symaskin. Igjen. :)
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Stedet er jo råflott, ville hatt det uten høytalere, eventuelt satt et par langs veggen et sted å gitt blaffen i "perfekt" lyd..Men det er meg da..Sikkert bra det som er satt opp muligens, men ser jo ikke ut;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Det ble vel beskrevet litt tidligere i tråden. Rommet er 250 kubikk stort, så det behøves en del membranareal. 15‘’+toveis horn blir jo ikke helt Bose lifestyle-størrelse. Det er ingen opplagte steder å plassere gulvstående høyttalere. JBL 9350 er konstruert for plassering på vegg som sidehøyttalere i kinosal, så loben peker pent nedover, de sprer passe bredt, og de har en semi-kardioide-karakteristikk for å kverke kanselleringen fra veggen. Det bør funke ganske bra.

    Her vil jeg forsøke en tre-kanals løsning med summert senterhøyttaler i et forsøk på å skape jevnt lydtrykk og et slags stereoperspektiv over en stor del av rommet. Fruen vil gjenoppfriske gamle kunster i ballroom dancing. Og så er det en del av et litt omfattende program med å lufte ut forrige eiers eksentrisitet og erstatte det med min egen.

    Estetisk, vel... Tror fruen tar det pent, men det kan koste meg en symaskin. Igjen. :)

    Joa, jeg har da fulgt med. Hadde dette vært en gymsal hadde jeg forstått valgene dine 100%.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Du er flott kunnskap, men klarer du å gi komplement? Ser drit bra ut
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joa, jeg har da fulgt med. Hadde dette vært en gymsal hadde jeg forstått valgene dine 100%.
    Vel, husk også at dette er i huset som er dedikert studio/atelier. Bolighuset og huset med fruens sysaker er andre bygninger. Atelieret er kanskje ikke gymsal, men litt låveaktig. Det er definitivt ikke et stuemiljø.

    Skal man finlytte i nærfelt står dette anlegget i samme rom:
    3C43F6C0-4453-422A-B019-ED85EDE0D1E6.jpeg

    Nede i bibliotekshulen blir det kanskje noe headfi etterhvert.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    @Asbjørn , gratulerer med flott utført høyttaleroppsett👍🏻

    Men hva gjør du med den dypere bassen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes en plan, men fruen må bli vant til disse først. Bass for 250 m3 blir heller ikke helt smått. Et par tapped pipe båndpasskasser bør løse det ganske bra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser det behøves en liten oppdatering på dette. Det hele tok litt tid, men det begynte jo å spille musikk etterhvert. Jeg fikk tak på en Miles Trisonic på ebay. Den har 110 V strømforsyning og får strøm via en trafo fra Kjell & Co. En Google Chromecast Audio og Toslink-kabel kjøpte jeg allerede i fjor sommer. Det tok litt tid å skaffe DAC, siden RME var utsolgt i lengre tid, men til slutt kom jo en RME ADI2 Pro. Pro, fordi den også har analoge innganger egnet til å plugge inn en miksepult eller hva man nå måtte finne på. Effektforsterkerne er inntil videre overskuddslageret av gamle Hypex UcD monoblokker, alt sammen stablet på en hendig trillevogn jeg hadde for hånden. Patch-kablene er standard proff-kvalitet fra Thomann til en femtilapp stykket.


    1617135571489.png


    Det låter riktig bra, men en helt annen type lyd enn jeg har hjemme. Der er det et holografisk widescreen-panorama i sweet spot. Det er det ikke her, men mer et diffust lydbilde som fyller rommet. Det er mer eller mindre stereo-effekt stort sett i hele lengden av rommet. Oppe på hemsen er det OK mono-lyd. Høyttalerne greier å gi denne uanstrengte spillemåten som jeg var ute etter i det svære rommet, og som mindre høyttalere formodentlig ville vært sjanseløse til å få til. There is no substitute for cubic inches, og 15’’ basser + to hornladede kompresjonsdrivere pr høyttaler har en del cubic inches. Høyttaleraksen peker 30 grader ned fra høyttalerfrontene, brattere enn fronttrekket tyder på. Den er siktet inn på sitteplasser langs veggen og stående ca midt i rommet. En høyttaler sikter på trommesettet, en på pianokrakken, og en sånn omtrent på miksepulten i hjemmestudioet (hvor Gnurkene er nærfeltsmonitorer). Når man kommer nærmere veggen med høyttalerne ruller det av i toppen, naturlig nok.

    Det ble jo ikke perfekt, dette heller. Det er tydelig at høyttalerne er veldig følsomme (103 dB @ 1 W), så forsterkersuset er lett hørbart på tomgang. Det blir passe høyt med volumkontrollen på -50 dB eller så. Forsterkere med lavere egenstøy og mye lavere gain ville være en stor fordel, med mindre man faktisk har tenkt å skru helt opp og få ca 130 dB SPL i rommet. Det er også tydelig at høyttalerne ruller av bratt ved 50 Hz, så noen dypbass er det jo ikke. Men da finnes det jo litt grunn til et par nye hobbyprosjekter med forsterkere og subwoofere også.

    Nå er det litt vaktavløsning her. Mitt jobbprosjekt i Sverige er såpass ferdig at jeg ikke behøver å ha base i Sverige de neste ukene, samtidig som junior kom flyttende tilbake til reservatet for å ha hjemmekontor herfra noen måneder. Han var behørig imponert og ble bare sittende på pianokrakken og lytte. «Jeg er på konsert», sa han. Siden har det vel spilt mer eller mindre kontinuerlig der borte, tror jeg. :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Herlig! Ta ikke monoaspektet ved hemsen så tungt, på Rockefeller var det ikke akkurat sweetspot når en sto og hang i baren og ventet på øl.... Stereo er oppskrytt. REALISTISK lydbilde derimot er mangelvare nær sagt all over!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Er det en større bygning i tilknytning til et hus?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.704
    Antall liker
    21.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oooh! Cocktailparty!

    Fete greier, Asbjørn. Du må være Sentralens mester i tysk infanteritaktikk: - Finn på noe!
    (De Rietveld-stolene kan du godt male om.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.472
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det en større bygning i tilknytning til et hus?
    Ja, det er et atelier/studio for kunst og musikk i en separat bygning. Bygget inneholder også en liten leilighet med kjøkken, bad og soverom, men bolighuset er et stykke unna. Det ble tegnet og bygget av en arkitekt/kunstner/jazzmusiker for eget bruk i 1980. Hemsen er et lite arkitektkontor med tegnebord. Jeg holder på med en gradvis prosess med å bytte ut den gamle arkitektens eksentrisitet med min egen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skjønte alt unntatt det med eksentrisitet?
    Trodde alt på Hifisentralen dreide seg og pragmatisk elektrisitet? :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Asbjørn er ikke eksentrisk - han er 100% ingeniør og følgelig helt forutsigbar og konform :LOL: :LOL:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Vi som like å måle er f eks avhengig av EDB = Elektrisk Data Behandling
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Asbjørn er en blanding av Helmut Ormestad og Einstein og da blir det aldri kjedelig! :D
    Einstein var et rodehoved. Hans skrivebord var det rene kaos. Tror Asbjørn er sirlig som bare pokker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn