Høyttalere Asbjørns hytteanlegg - trenger litt råd her

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Ironi igjen, men du skal alltid ha rett da
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Samme med hytta på fjellet. Der står et Tivoli-anlegg, med sub. Låter varmt og deilig og helt på trynet ift alle hifi-kriterier. Funker det også
    Joda, jeg forstår den. I hovedhuset er "anlegget" en Tivoli-radio og en Yamaha THR10 gitarforsterker med audiosignal fra mobiltelefonen. Men det blir litt stusslig i et rom på ca 250 kubikkmeter, spesielt hvis det skal danses.

    Vakker hytte altså. Cv dc 1515 passer vel ikke akkurat inn der

    Mitt tips er Nordost Valhalla, begynn der.
    Det første jeg tenkte på var faktisk Cerwin-Vega XLS-15. DC1515 er enda råere, men det vil ikke løse plasseringsproblemet. Arkitekten har plassert dører og trapper bak tre av de fire logiske høyttalerplasseringene. Gulvstående høyttalere er ikke riktig løsning, dessverre, og det er heller ingen opplagte steder å bygge en falsk vegg for innfelte studiomonitorer heller. Jeg kan forøvrig garantere at det ikke kommer noen Nordost-produkter inn i dette huset. :)

    Jeg må tenke mer på horn-løsninger, ser jeg. Det er et betydelig poeng i å kunne "belyse" gulvarealet med lyd uten at den også går i alle andre retninger. Riggen bør også kunne plasseres 2-3 meter opp på veggen for å løse plasseringsdilemmaet. En relativt liten monitor som Genelec 8050 blir nok også litt spinkelt her.

    Man kunne jo starte med JBL 2360 horn vinklet passe skrått nedover, men de krever også en søyle av en eller flere 15-tommere helst rett nedover fra der hornet står, og da blir det litt plasseringsutfordringer mht dobbeltdøren inn til rommet igjen. Dessuten var fru arkitektens ansiktsuttrykk nokså megetsigende da jeg viste henne bildet av sånne. :)

    Derimot legger jeg merke til at Danley har en del annet interessant også, fra kanskje litt i underkant til totalt overkill:
    Go 2
    SM Series - Molded Synergy Horn Loudspeakers
    SBH-Series - Skinny Big Horn
    GH Series - Genesis Horn
    Total overkill høres helt riktig ut for det rommet ditt! :)

    Mvh
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Siterer meg selv fra en annen tråd:

    Vi har sommerhytte i Sandefjord, som vi overtok for et par år siden. Det første jeg tenkte på var - selvsagt - hva slags anlegg jeg skulle ha der.

    Først prøvde jeg en geneva xl. Det låt altfor svært og brumlete. Så kjøpte jeg en huldra 10 og et par Tandberg system 11. Låt fint, men krevde plassering som ødela litt i en liten stue.

    I mellomtiden kjøpte jeg en touring L (reiseradioen som er inspirert av Tandbergs gamle). Og vips, der falt alt på plass. Lyder mer enn bra nok til at musikken gleder og begeistrer, fyller den lille stua fint med godlyd. Tas med til grillen, kjøkken, strand, utestue osv ved behov.

    Og deilig med litt fri fra audiofilia nervosa i noen uker

    Samme med hytta på fjellet. Der står et Tivoli-anlegg, med sub. Låter varmt og deilig og helt på trynet ift alle hifi-kriterier. Funker det også
    Samme tanke slo meg, en fantastisk hytte, men det er kanskje greit å ikke ha det akkurat som hjemme.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I hovedhuset er "anlegget" en Tivoli-radio og en Yamaha THR10 gitarforsterker med audiosignal fra mobiltelefonen. Men det blir litt stusslig i et rom på ca 250 kubikkmeter, spesielt hvis det skal danses.
    Hæ? Danse? Ja men så si nå det da, hvem her skulle tro at du i tillegg til målinger & sånt beveger føttene?

    OK, i fullt allvor, jeg ville vurdert to av disse her på ei hytte, som tåler all slags vær/bruk - herav lettere regnvær utendørs - lett å flytte på og ikke minst her har man også uteanlegg (OBS; svensk pris):
    https://www.4sound.se/pa/pa-system/ld-systems-maui-28-g2

    Jeg har fire lignende av merket Fender (utgått nå), som fruen har sunget i STORE kirker med. Kan overhodet ikke sammenlignes med tradisjonelle PA-høyttalere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Nå må jeg si Asbjørn har skuffet meg. Jeg trodde at en mann i hans posisjon leide inn et band når det skal danses, ikke bare sette på noe på stereoanlegget.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.749
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vil ikke begi meg ut på anbefalinger, spesielt ikke til et sånt rom, men jeg kan skrive under på at RME dac’en nevnt innledningsvis er knakende god. [emoji1303]
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med ny hytte!

    Genelec har en del fine case studies: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=genelec+case+study&ie=UTF-8&oe=UTF-8

    Noen av dem kan kanskje gi inspirasjon?

    Hvis penger er ingen hindring, er den nye S360 helt fenomenal. Den måler 36x36x53. Toveis, kompresjonsdrevet diskant. Fyller rommet. Case study basert på S360: https://www.genelec.com/basso-club-stands-out-crowd-genelec

    For oppheng på vegg, tak og andre kreative løsninger kan disse tilbehørslistene kanskje gi noen idéer?

    https://www.genelec.com/professional-audio-accessories-0
    https://www.genelec.com/sites/defau...ies/genelec-accessories-catalog-bbage045g.pdf
    https://www.genelec.com/accessories-drawings-and-manuals

    PS: Når du først er inne på Genelec, så er det klart at de nye koaksialhøyttalerne gir mer nøytral gjengivelse både horisontalt OG vertikalt (som kanskje blir viktig på en slik hytte hvor man både sitter og står litt om hverandre). Koaksialene er dessverre litt dyrere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Alle dere som anbefaler Genelec - noen gang hørt på aktive studiemonitorer som selges innenfor musikkbransjen?
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    256
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Halla

    Synes Asbjørn sitt eget og første forslag med JBL Pro - innbygd sterker mm høres helt kanon ut , kan jo henges og vinkles
    i alle mulige retninger mm + at de ser jo noe anonyme ut så ved et evnt innbrudd på hytta finnes jo sjansen for at de blir
    oversedd osv . Gjenstår da bare kilde / kabeltrekk mm .

    mvh

    Morten .
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Det er helt klart at du må starte med kablene . Tommelfingerregelen er vel 25% av husprisen , og lytte på dem i et par måneder. Så kan du tune inn de siste detaljene med høyttalere til slutt!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Det er helt klart at du må starte med kablene . Tommelfingerregelen er vel 25% av husprisen , og lytte på dem i et par måneder. Så kan du tune inn de siste detaljene med høyttalere til slutt!
    Ganske lurt, da blir man vant til kablenes egenlyd.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Cabasse the Pearl er jo en pakkeløsning for en monden stuga, men du blir jo snytt for endel kabler da.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.494
    Antall liker
    35.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For et anneks. For et rom. Hvordan ser hovedhuset ut da? Uansett kult å se at folk med god smak, gode intensjoner, arbeidslyst og midler får tak i slike skatter. Innebygde horn ville jeg også gått for. Steike. Hvordan fyres det kirkerommet opp? Hvis dere stenger ned vinterstid blir det vell rått. Volumet tilsvarer vell en enebolig på 150m2 så 15-20000kwh holder vell. Gratulerer herfra.
    Takktakk. Hovedhuset er en nokså typisk danskinspirert sak fra 1965:

    20190801_194037 (Medium).jpg


    Mye kobberdetaljer og håndbanket teglsten. Sypressen har blitt nokså forvokst, men bak den er hele fasaden en rad med vinduer. Vinterhave på baksiden. Da vi kjøpte var det lekkasje i taket og sopp i kjelleren. Det er det ikke lenger. Dessuten er taket på vinterhaven skiftet ut fra lakkerte stålplater til kobber, for vi syntes det så mye riktigere ut når vi først var i gang. Senere fant vi arkitektens tegninger, hvor det vitterlig sto "koppar". OK, vi har skjønt det, liksom.

    Dessuten er det et litt mindre, postmoderne anneks med søyler foran og en 1970-talls garasje. Tilsammen blir vel dette enslags katalog over trender i skandinavisk småhusarkitektur fra 1965 til 1995.

    Atelieret varmes med tidstypiske varmelister, men det skal inn en luft-til-luft varmepumpe med det første. Åpenbar kandidat for en slik løsning, for å holde strømregningen litt i sjakk.

    Skulle man skaffe bedre høyttalere til hovedhuset må det nesten bli noe Carlson-greier. Från tiden, men det huset er også helt håpløst mht konvensjonell høyttalerplassering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.494
    Antall liker
    35.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Omtrent hvor i rommet tenker du å ha høyttalerne?
    Hva slags trommesett er det forresten?
    På kortveggen ved dobbeltdøren inn til rommet.
    Tama trommer (stor + skarp + tamtams) og tre Zildijan cymbaler så vidt jeg kan se.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Er det i nærhet av Kungshamn? Det må vel være vakrest plass på jord. Henta kaviar der. Det er det vakre med kjøring, kjørt Norge, Svergie i 10 år, myyye vakker natur
     
    Sist redigert:

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Vakkert der da. Smart kar som vanelig, på andre siden koster d vel 10gangen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.598
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fint sted.
    Beolab 90 tenkte jeg først, men de kan du jo ikke henge i taket.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Du er vel en mini Røkke, disse er flotte. Kone må jo elske disse


    Mvh
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    For et anneks. For et rom. Hvordan ser hovedhuset ut da? Uansett kult å se at folk med god smak, gode intensjoner, arbeidslyst og midler får tak i slike skatter. Innebygde horn ville jeg også gått for. Steike. Hvordan fyres det kirkerommet opp? Hvis dere stenger ned vinterstid blir det vell rått. Volumet tilsvarer vell en enebolig på 150m2 så 15-20000kwh holder vell. Gratulerer herfra.
    Takktakk. Hovedhuset er en nokså typisk danskinspirert sak fra 1965:

    Vis vedlegget 555963

    Mye kobberdetaljer og håndbanket teglsten. Sypressen har blitt nokså forvokst, men bak den er hele fasaden en rad med vinduer. Vinterhave på baksiden. Da vi kjøpte var det lekkasje i taket og sopp i kjelleren. Det er det ikke lenger. Dessuten er taket på vinterhaven skiftet ut fra lakkerte stålplater til kobber, for vi syntes det så mye riktigere ut når vi først var i gang. Senere fant vi arkitektens tegninger, hvor det vitterlig sto "koppar". OK, vi har skjønt det, liksom.

    Dessuten er det et litt mindre, postmoderne anneks med søyler foran og en 1970-talls garasje. Tilsammen blir vel dette enslags katalog over trender i skandinavisk småhusarkitektur fra 1965 til 1995.

    Atelieret varmes med tidstypiske varmelister, men det skal inn en luft-til-luft varmepumpe med det første. Åpenbar kandidat for en slik løsning, for å holde strømregningen litt i sjakk.

    Skulle man skaffe bedre høyttalere til hovedhuset må det nesten bli noe Carlson-greier. Från tiden, men det huset er også helt håpløst mht konvensjonell høyttalerplassering.
    Nydelig hus. Gøy å se at slikt finnes. Et nydelig feriehjem for dere, barn og det som hører til.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Omtrent hvor i rommet tenker du å ha høyttalerne?
    Hva slags trommesett er det forresten?
    På kortveggen ved dobbeltdøren inn til rommet.
    Tama trommer (stor + skarp + tamtams) og tre Zildijan cymbaler så vidt jeg kan se.
    Skjønner. Det hadde jo vært konge med noen hvitlakkerte Danley, og diskret plasserte suber. Det virker som de har jobbet ganske målbevisst for å komme seg inn på kirkemarkedet i statene, så det blir jo bare riktig med ditt "cathedral ceiling". Låvetak er kanskje mer treffende på norsk? Og selv om du fort kan ende opp med 130dB headroom så MÅ du jo ikke skru opp på fullt.

    Danley.jpg


    Tama? Hvis de er av litt eldre årgang så bør det stå Superstar, Granstar eller Artstar på dem om de skal holde tritt med flygelet kvalitetsmessig. Zildjian er alltid gull!

    Edit: P.S! Den lille Danley-riggen her er forresten nok til å dekke en arena med 6000 mennesker.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Spredningskontroll er vel alltid en god idé, hva med å bygge egne Synergy horn? Du leser deg opp på et par, ti timer og det er plenty av inspirasjon på diyaudio. Det de fleste sliter med der er vel å få integrert en mellomtoneløsning som når høyt nok opp for å dele mot de enkle horndriverene som de fleste bruker. Velg en robust driver og alt er mye enklere. Men du trenger ikke så mye spl, hva med å bruke en fulltone i Synergy? Utrolig bra data på den https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/285030-bookshelf-multi-source-horn.html

    En annen morsom sak er denne, også toveis men med et Klipsch 402 horn, storforma driver og bass: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://community.klipsch.com/index.php%3F/topic/161404-a-k-402-based-full-range-multiple-entry-horn/%26page%3D27&ved=2ahUKEwjhgtKyx4jlAhWypIsKHUcqAOQQFjASegQIChAB&usg=AOvVaw0RJr-qAAYVCPazrJRI6up6
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert bygg!!! Jeg ville fokusert på høytalere som kunne monteres på veggen, helst aktive og trådløse, som har stor spredning og fyller hele rommet med godlyd. Klarer ikke å se hvor du skulle plassert noen gulvstående høytalere, men hvis du hadde hatt noen plassering for det, og plass for en forsterker og airport express, ville jeg gått for noe i Klipsch heritage serien. Jeg personlig ville prøvd å unngå noe som "låste" meg til en sweet spot.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som om det sirkles inn aktiv PA her. Moderne PA-høyttalere låter urovekkende bra, ingenting å skamme seg over. I hvertfall ikke om man vil danse.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser ut som om det sirkles inn aktiv PA her. Moderne PA-høyttalere låter urovekkende bra, ingenting å skamme seg over. I hvertfall ikke om man vil danse.
    Jeg tilhører klart denne gruppen, forutsatt moderne i form av at tradisjonelle løsninger kjempestor bass + horn erstattes av mindre mellomtoner. I praksis line array løsninger, hvor italienske FBT (tror jeg de heter) trolig var den første ut med det feteste av "den nye høyttaler-verden."
    Dette tar over, og de mindre utgavene låter bra (nok) også hjemme - riktig justert - således år foran hi-fi bransjen hva det siste angår.
    En annen ting, gode PA anlegg får man fot av, noe som ikke så lett oppstår med hi-fi høyttalere, jeg vil si svært sjelden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Alle dere som anbefaler Genelec - noen gang hørt på aktive studiemonitorer som selges innenfor musikkbransjen?
    Genelec låter i alle fall helt høggorm i mine ører....
    Enig, og spesielt de mindre modellene av Genelec.

    Til ei hytte - aktive Presonus studiomonitorer med subber - svært så ørevennlige i forhold til en del av de dyrere "huggorm-monitorer" :) Men, nå må vi også huske på at studiemonitorer ikke er laget for å låte pent hjemme hos folk.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med utrolig flott hytte Asbjørn! Kan ikke se annet enn at det er et godt utgangspunkt for å skape et flott sted for rekreasjon og hygge.


    Når det kommer til musikken, så synes jeg du har gode ideer i første innlegget. PA kan fort bli litt «industrielt» i et slikt rom synes jeg. JBL har noen fine Atmos høyttalere for montering i taket som kanskje kan være gode både som hovedkanaler med hjelp av suber og supplerende høyttalere andre steder, men også som supplement til hovedkanalene? Disse er dimensjoner for lydtrykket du søker. De har også flere stuevennlige inwall-løsninger.
    https://www.jblpro.com/www/products/cinema-market/surround-systems/8320#.XZr_vso8yfA
    B4A792A4-25DF-419E-A9A1-77CDD35A9FB4.jpeg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror jeg hadde gått for PA anlegg.
    Seriøst anlegg har du jo hjemme og da må det vel være moro å ha noe annet en annen plass.
    JBL høres nå seriøst ut også.

    Mvh
    Lovemusikk
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Naturlyd er inne på noe. Du som liker å pusle med ting, og er en mann, tilsynelatende uten begrensninger, bør ta en kikk på DIY av Synergy horn.
    Hørte noen DIY varianter i Danmark i helgen nå, og ble meget imponert. Første høyttaler jeg har sittet på sideplass og opplevd stemmer fra midt i mellom høyttalerne.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.318
    Torget vurderinger
    1
    Til finfjøset hadde jeg kanskje hadde vurdert å henge opp horisontale linjekilder i en av de eksisterende «lys-riggene» som allerede henger i taket. Det kan gi en ganske jevn distribusjon av lydenergien i hele rommet, og uten dominerende «hotspots». Det bør kunne gjøres på en måte som integrerer bra med interiøret og en unngår utfordringer med gulvplassering av HT. En utfordring er kanskje å få en tilstrekkelig bassrespons, ev å få en god integrering/sammenheng med separate subwoofere. På den andre siden så bør f.eks. en ca 7-8 meter lang linjekilde kunne ha tilstrekkelig headrom til mye jonglering (EQ) selv med små HT-elementer. Jeg regner med at lys-riggen ev. bør forsterkes.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.494
    Antall liker
    35.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Naturlyd er inne på noe. Du som liker å pusle med ting, og er en mann, tilsynelatende uten begrensninger, bør ta en kikk på DIY av Synergy horn.
    Hørte noen DIY varianter i Danmark i helgen nå, og ble meget imponert. Første høyttaler jeg har sittet på sideplass og opplevd stemmer fra midt i mellom høyttalerne.
    Jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken (og allerede lest meg opp på hvordan de fungerer - patenter er fine ting), men jeg er ikke sikker på at jeg har tid til å gjøre det mellom alt det andre som også behøver å gjøres. Kanskje som et steg to.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.494
    Antall liker
    35.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når det kommer til musikken, så synes jeg du har gode ideer i første innlegget. PA kan fort bli litt «industrielt» i et slikt rom synes jeg. JBL har noen fine Atmos høyttalere for montering i taket som kanskje kan være gode både som hovedkanaler med hjelp av suber og supplerende høyttalere andre steder, men også som supplement til hovedkanalene? Disse er dimensjoner for lydtrykket du søker. De har også flere stuevennlige inwall-løsninger.
    https://www.jblpro.com/www/products/cinema-market/surround-systems/8320#.XZr_vso8yfA
    Interessant. Den JBL surroundhøyttaleren har noen storesøsken også. Riktignok passive, men ellers veldig interessante. Jeg har forsåvidt noen ledige monoblokker stående rundt om, så det kan jo fungere slik også.
    https://www.jblpro.com/www/products/cinema-market/surround-systems#.XZtN4so8xvI
    https://www.jblpro.com/www/products/cinema-market/surround-systems/9350#Features
    http://www.jblpro.com/ProductAttachments/9350 Spec Sheet.pdf
    https://www.jblpro.com/ProductAttac...al Dissimilar Radiators-WhitePaper_051616.pdf
    https://www.jblpro.com/ProductAttachments/SR9350-Floating Waveguide Technology-WhitePaper_050616.pdf
    https://www.jblpro.com/ProductAttachments/JBLPro_SR9350-Multiple Path Decoupling-WhitePaper.pdf

    Den ser ikke ut til å være så veldig dyr heller, MSRP $1550 pr stk:
    https://www.avlgear.com/jbl-9350-3-way-15-inch-cinema-surround-loudspeaker-with-configurable-pattern

    White-paperene så ut som patenttekster, og det var de jammen også:
    https://patentimages.storage.googleapis.com/73/9f/9e/e927976b2fedb7/US20190037306A1.pdf
    https://patentimages.storage.googleapis.com/43/c5/f3/a0f6f0f72c21b8/US20190037303A1.pdf
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvis du trenger å fylle den kåken med folk, gjerne etter at du har fylt den med musikk, så bidrar jeg gjerne med en enhet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.494
    Antall liker
    35.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg ender opp med 15-tommere og to hornladede kompresjonsdrivere pr kanal skal du se at jeg greier å tømme kåken også, pluss å få skylden for at gravide seler aborterer ute ved Väderöarna...

    JBL 9350 ser fortsatt veldig interessante ut. Her har noen tenkt. Jeg har sendt en mail til Lydrommet om norsk pris.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    hvorfor 3 drivere men bare oppgitt en delefrekvens på 2.2khz? isåfall veldig høyt for en 15". full kollaps i nedre diskant da vel, om man kan kalle det direktivitet? men skjønner da at den skal tåle juling så...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Om jeg ender opp med 15-tommere og to hornladede kompresjonsdrivere pr kanal skal du se at jeg greier å tømme kåken også, pluss å få skylden for at gravide seler aborterer ute ved Väderöarna...

    JBL 9350 ser fortsatt veldig interessante ut. Her har noen tenkt. Jeg har sendt en mail til Lydrommet om norsk pris.
    Thanks God, med dette trenger vi ikke bekymre oss for gravide seler rundt eller ved Väderöarna. Men, Asbjørn, med ditt engasjement på dette forum så er det nesten så noen burde pålagt deg hanke-stereo eller billig PA på hytta. Fordi hytter skal være avslappende, i tilfelle du er fersk hytteeier ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.494
    Antall liker
    35.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hvorfor 3 drivere men bare oppgitt en delefrekvens på 2.2khz? isåfall veldig høyt for en 15". full kollaps i nedre diskant da vel, om man kan kalle det direktivitet? men skjønner da at den skal tåle juling så...
    Det er nettopp for å kontrollere direktiviteten, men dette er ikke en "vanlig" to- eller tre-veis. Les white papers eller patentene:
    https://www.jblpro.com/ProductAttachments/SR9350-Floating Waveguide Technology-WhitePaper_050616.pdf
    https://www.jblpro.com/ProductAttac...al Dissimilar Radiators-WhitePaper_051616.pdf
    https://patentimages.storage.googleapis.com/43/c5/f3/a0f6f0f72c21b8/US20190037303A1.pdf
    https://patentimages.storage.googleapis.com/73/9f/9e/e927976b2fedb7/US20190037306A1.pdf

    9350-right-nogrille_r.jpg


    Annotation 2019-10-07 211751.jpg


    Horisontal spredning:

    Annotation 2019-10-07 211851.jpg


    Vertikal spredning:

    Annotation 2019-10-07 211651.jpg


    Den har noen fellestrekk med den litt større Danley GH60.
    https://www.danleysoundlabs.com/products/loud-speakers/gh60/

    specifications_gh60_2_03.png


    JBL har til og med tenkt gjennom hvordan de skal håndtere refleksjonen fra veggen med en høyttaler som er hengt på veggen heller enn felt inn i den. Derfor de akustiske ventilene på siden av kabinettet:
    https://www.jblpro.com/ProductAttachments/JBLPro_SR9350-Multiple Path Decoupling-WhitePaper.pdf

    Dette er en sofistikert liten rakker.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn