ArtDeco's lydgreier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Jaja, så ble det oppgradering igjen. Ny forforsterker. Var på forhånd helt klar på nå var racet kjørt, bare den forforsterker'n så var det gjort, ferdig med oppgradering for noen år. Men nå tviler jeg.. Den onde oppgraderingsdemonen sitter på skuldra og forteller meg at jeg må oppgradere CDspilleren..

Vedlegg

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Gromme McIntosher. 8)
    Sikkert godt trykk i dette oppsettet.

Jeg tror nok også at du ender med en ny CD-spiller ;D, hvorfor ikke en BigMac også på toppen?

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Hva med noen ord om lydbildet og prioriteringer?
    Hva slags lyd sikter du etter og hvorfor er de enkelte komponentene valgt så langt?

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Heh.. Lydbildet og prioritering.. Dynamikk er det viktigste for meg. Deretter "holografi" og tonal balanse. Dynamikken er uovertruffen. Det samme gjelder holografien. Den tonale balansen er på den varme siden, men jeg tror den er rimelig nøytral, er i alle fall fornøyd for nå.
    Har eksperimentert mye med kabler, men om det kan jeg si at det meste er keiserens nye klær.. Kjører nå med gamle Argento sølvkabler, balansert mellom pre og effekt. Høytalerkablene er 1,0m Silver Sonic Q10 uten spader av noe slag. Er i grunnen fornøyd med kablene også.
    Den mest avgjørende faktoren i mitt anlegg var igrunnen da jeg snudde stua og begynte å spille på tvers, da falt det meste på plass, ting jeg hadde kjøpt fordi jeg trodde på dem begynte å lyde som forventet. Det har værtt mange skuffelser. Virgo'ene holdt på å ryke ut fordi de låt dritt rett og slett, nå er de blant mine beste kjøp.
    Synes jeg har nådd målene mine med hensyn på lydfilosofi, men jeg er klar over at den er min, og at andre sikkert vil prioritere annerledes..

K

kbwh

Gjest
    Kult oppsett. Stilig utstyrsbenk også, ser spesialbygd ut. Er du handyman?
    Mener å skimte bjørkeplater i taket i stuen din der. Funkishus?

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Takk for hyggelig kommentar. Det stemmer det med taket, men huset er et typisk "midtpipehus" fra 30 tallet. Selv om vårt er bygget i 60.. Vi henger litt etter her på bygda. Holder på å pusse opp da, og vi kjører en nøktern minimalisme... Bortsett fra Mac'ene kanskje..
    Benken tegnet jeg AutoCad, men leverte tegningen til en møbelsnekker. Etter diverse hjemmeprosjekter har jeg lært at enkelte ting blir dyrere å lage selv.

Edit: Benken er designet for å huse anlegget, pluss diverse HiFi nødvendigheter som nødvendigvis må oppbevares i nærheten. Foruten å romme er den også designet for å være en stabil plattform for komponentene og tillate mest mulig luft rundt høyttalerne. Virgoene må stå fritt for å spille opp.
    Materialer er massiv eik og MDF/panelplater.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Dette var svært stilrent og pent oppsett ..

Hvordan opplever du Mcintosh på Virgoene?
    Har du prøvd ut mange forskjellige HT plasseringer ?

Slet veldig selv med Virgoene før jeg "traff" ....riktig. :)

MVH Johnny

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Da jeg kjøpte Virgo'ene var stuen slik at HT spilte i rommets hovedretning. Det var relativt mye møbler i rommet. Lyden manglet kropp og bass i en slik grad at jeg annonserte Virgoene til salgs. Da hadde jeg prøvd alle varianter av HT oppstillinger fra midt på gulvet til ut i hjørnene, asymmetrisk plassing og ulike dempeelementer plassert rundt i rommet. Og selvsagt en oppstilling slik den er nitidig beskrevet i manualen.

For å være helt ærlig så var det kona som foreslo å bytte helt om på stua. Første oppstilling etter manualen, og vips så var vi 90% i mål. Alle parametere ble bedre. Deretter byttet vi sofa slik at vi slapp vanger mot høyttalerene og ble sittende opp mot bakvegg/vindu. For øyeblikket kjører vi uten gardiner, men jeg synes vi var kommet så langt at Virgoene fikk vist hva de kunne. Lørdag kom Mc220 i hus og akkurat nå føler jeg at jeg er i mål.

Miksen med Virgo og Mac kom litt tilfeldig, jeg hadde på et tidspunkt mange varmt lydende komponenter. Blant annet Shanling CD T100(valgt pga utseendet) og Mc501(Et tilbud jeg ikke kunne motstå).
    Virgoene ble valgt for å kompensere for dette. Det hjalp litt, men ikke nok. Lyden var litt "ullen". Så kjøpte jeg Arcam Pre og etterhvert Arcam CD, men da ble lydbildet ekstremt analytisk og over tid litt kjedelig. Man kunne høre absolutt alt, lydbildet var som skåret ut i papp, men det svingte ikke skikkelig. Med Mc220 er jeg i mål. Nå kan jeg velge ulike lydkilder, Shanling, Arcam og PC via en D2 DAC. Alle kildene har sin signatur, men alle lyder godt. Har litt spillerom med ulike rør i Shanlingen og og ulike Opamper i Dac'en. For øyeblikket tror jeg at jeg er i mål.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Sitter selv litt etter boka .. :)

2,4 Meter mellom HT og 2 meter fra mellomtone til øret.
    Ht vinklet så mellomtonen "skyter" rett bak øret.

Får ett bra fokus samtidlig som dybden i lydbildet er svært bra.
    visst jeg vinkler de helt mot øret går fokus fra bra til svært bra
    mens dybden går fra svært bra til bare bra..

Jeg liker best dybde jeg... ;D

Tør jeg spørre hvilke kabler du bruker ...

MVH Johnny

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Har Argento VDM reference signalkabler med WBT RCA fra CD til Mac, hjemmelagde sølvkabler med WBT fra DAC til Mac, balanserte Argento VDM Reference mellom for- og effektforsterker. Virgoene er forsynt via Silver Sonic Q10.
    Alle strømkablene er Supra Lorad 2,5m2.
    Strømkablene hører jeg ikke. Signalkablene hører jeg, men for meg er det ene omtrent like godt som det andre. Som regel låter det noe ulikt, men hva som er best? Jeg vet det ikke.
    Høyttalerkablene handlet jeg for å ha kortest mulig kabel, og de kjøres uten termineringer. De er billige og akkurat like bra som alt annet jeg har prøvd.

Har massevis av gamle feite og stive interconnects liggende, greie nok men upraktiske.

NB! Mener ikke å være uhøflig eller uinteressert ved ikke å stille spørsmål tilbake, er hjemme med sykt barn og leser om oppsettene deres. Utrolig mye spennende utstyr og lekre løsninger her på sentralen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    ArtDeco skrev:
    NB! Mener ikke å være uhøflig eller uinteressert ved ikke å stille spørsmål tilbake, er hjemme med sykt barn og leser om oppsettene deres. Utrolig mye spennende utstyr og lekre løsninger her på sentralen.
    Sykt barn det kjenner jeg alt til... ;D

Uansett knallfint oppsett spiller sikkert fortryllende.

MVH Johnny

K

Khanate

Gjest
    Lækkert!
    Smart med selvutviklet stereomøbel. Inspirerende
    Hva kostet det hos møbelsnekkeren?

I forhold til dine stilpreferanser synes jeg imidlertid at nicket ditt ikke kler deg. ArtDeco er jo mer jålete (stil altså).
    Rommet, møblene og forsterkerne er vel mer i funkis gata, mens forsterkerne kanskje er litt mer Elvis Presley(?).

Hva med å bytte nick til Elvis Aalto?

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    ArtDeco har hengt med siden internets tidligste dager. Den gangen vi logga på Oslo by night med protokoller jeg ikke lenger kan huske og lastet ned nakne damer i ASCII. Kan nesten ikke skifte nå synes jeg. Selv om Elvis Alto var ganske tøft. :)

Edit: Og så til spørsmålet, jeg ga 9 900,- for møbelet. Det var i grunnen svært billig, selv om finnishen nok kunne vært bedre. Mitt siste DIY prosjekt, CD reolen, kom med fartsbot og diverse verktøyinnkjøp på nærmere 10 000,- den også, og den er tross alt mye enklere.. Jaja, når jeg skal bygge DVD reol blir det forhåpentligvis bare 3-4 000 i materialer.

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Lekkert oppsett, vi bor nok i samme type hus, litt funkisaktig. Men bygget rundt pipa. Har du valmet tak?

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Ikke noe valm her, huset har saltak. Og det er bygget med boks og underpanel under kledningen. Betong etasjeskiller.
    Jeg er bygningsingeniør og betongmann, og en dag skal jeg sette opp et digert vedlikeholdsfritt og superfunksjonelt hus i betong. Det blir ikke direkte funkis, men tilbake til grunnideen om lys, luft, komfort og nada vedlikehold. Og tilrettelagt for god lyd. Må bare arve litt først ;-).

K

Khanate

Gjest
    el_mariachi skrev:
    Art Deco, jålete??
    Ja vist! Strømlinjeformet og glattslikket stilart fra det glamourøse 20tallet. Den nye tiden var kommet, og krakket (nynorsk for "the crack") i Wall Street var fortsatt en utenkelighet.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Khanate skrev:
    el_mariachi skrev:
    Art Deco, jålete??
    Ja vist! Strømlinjeformet og glattslikket stilart fra det glamourøse 20tallet. Den nye tiden var kommet, og krakket (nynorsk for "the crack") i Wall Street var fortsatt en utenkelighet.
    Streamline var jo en egen retning innen art deco, jålete er vel et ord jeg ikke ville blande inn i denne sammenhengen, monumental passer nok bedre.
    Kan ikke kalle kraftstasjonen på Rjukan for jålete liksom.

Her er forøvrig en liten beskrivelse av fenomenet:

Det ble på 1920-tallet gjort forsøk på å skape en modernistisk stil med en egen kubistisk ornamentikk. Denne stilen var en slags dekorativ modernisme, og den ble i ettertid kjent som Art Deco. Selve begrepet Art Deco ble først innført som stilbetegnelse i 1960-årene. Navnet var en kortform av det franske navnet på utstillingen for brukskunst og industriell formgivning i Paris i 1925 (Paris Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes).

Art Deco blir ofte definert som den luksuspregete stilarten som var populær blant 20- og 30-årenes overklasse i Frankrike og USA, og er en stil som nesten ikke eksisterte i Norge. Den internasjonale Art Deco stilen innfluerte både arkitekturen, glass, metall, møbel og tekstilindustrien. Stilen hentet inspirasjon fra flere historiske- og samtidige kilder. Fra utgravningene i Latin-Amerika fikk man impulser fra Aztec, Maya og den pre-columbianske sivilisasjonen, utgravninger i middelhavsområdet førte med seg impulser fra den minoiske, arkaisk greske, asyriske og egyptiske sivilisasjon. Nye antropologiske studier satte fokus på de dekorative elementene i bla. afrikanske- og indianske stammekulturer. Like viktig for Art Deco stilen var avant-garde kunsten i de tidlige 20-årene. Fra kubismen fikk man stilisering og geometrisk abstraksjon, mens de glødende fargene i Art Deco stilen var inspirert av fauvismen. Art Deco delte også futurismens fascinasjon for alt som beveget seg, dette kom til uttrykk ved at man bla brukte sikksakk mønster i dekorasjoner, og metaforer og bilder fra det moderne bylivet. Art Deco stilen eksperimenterte også med moderne materialer hentet fra industrien og la stor vekt på masseproduksjon. Designerne og arkitektene ønsket å lage en estetisk samlingsstil som svarte til det moderne menneskets behov.

Art Nouveau stilen var Art Deco-stilens forløper. Fra den lånte Art Deco stilen de blomstrende og slyngede linjer, men omformet det til en egen geometri. Designerne hentet også inspirasjon fra livsstilen i de “glade 20-årene”, jazzmusikken, Charleston-dansen, de fasjonable nattklubbene og tekniske fremskritt som bilen, flyet, atlanterhavstrafikken, skyskraperne osv. Da det store børskrakket kom i 1929, endret stilen seg i en mer konservativ retning og hyllet nå den heroiske arbeideren og utforsket mer nasjonalistiske verdier. I USA fantes det flere regionale varianter av Art Deco i arkitekturen, mest kjent er nok varianten fra Florida hvor arkitekturen er inspirert av oldtidens Maya og Aztec- bygninger. Fotografiene til ovenfor viser eksempler på dette.

Kilder: Eva Weber: "American Art Deco" (1992)

Beklager OT.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.847
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Fint anlegg, og møbelet gir et ryddig heletlig inntrykk. Når man er inne på Art Deco så må jeg bare nevne kvinneskulpturer i "Chryselephantine" (bronse og elfenben) fra den tiden av kunstnere som Paul Phillipe,Demetre Chiparus og Ferdinand Preiss for å nevne noen få......de er bare helt rå !

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Takk for kommentar på møbelet, jeg er litt kry av det. selv om det ikke er ArtDeco, men heller funkis.
    Enig i at ArtDeco er ganske monumental, men det er også en ornamental stil, med stiliserte, symmetriske og gjerne geometriske former... :) Ville vel valgt et annet nick i dag, selv om jeg har sansen for kvinnesiluettene fra 20 tallet.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.227
    Sted
    Nøtterøy
    Flott anlegg du har Art. Tror du har litt av samme lydfilosofi og smak som meg. Ikke ulikt anlegg heller.
    Cd spilleren som enkelte elsker å hate har du også. Godt valg. ;) Luftig og flott varm lyd.

Har du gjort noen oppgraderinger på din spiller? Byttet til GE NOS rør i tillegg til bytte av nettkabel på min spiller. Dette gjorde godt for min.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Takk for kommentar. For øyeblikket benytter jeg mest en Arcam CD23 med nytt HK og Wolfson DAC (samme som CD33).

Jeg har et sett Bendix rør som er de beste jeg har hørt på Shanlingen, men jeg plukket dem ut for å selge spilleren, og så har jeg forlagt dem.. Så jeg kjører GE NOS nå, helt klart en forbedring i forhold til orginalrørene men ikke så bra som Bendix i mitt oppsett. Har skiftet nettkabel til Supra, men jeg hører ingen forskjell der.

Har i tillegg anskaffet en sub siden bildet ble tatt, nå er jeg så fornøyd med anlegget at jeg fokuserer mest på musikken.

Ser forresten du har Mørch, har en UP4i jeg også, med to armrør. Har desverre ikke skikkelig vinylrigg for tiden, men det spørs om ikke det kommer en etterhvert.

Hva spiller du på platespilleren?

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.227
    Sted
    Nøtterøy
    Prøvde en Supra på min også uten å merke særlig forskjell. Kjøpte en nettkabel som jeg i farten ikke husker navnet på, men har Furutech kontakter som er virkelig bra. Et skikkelig løft på min spiller. Fikk fram mer detaljer.

Hva jeg spiller for slags musikk på platespilleren? Går mye i 80talls musikk. Jazz og jazzrock. Har også kjøpt en del nytt på vinyl. Ikke alt som er den store lydopplevelsen, men det er mere sjarm. 8)

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Ja, da har det vært noen mindre oppgraderinger av alteret. Abrahamsen DAC og LG BD370 er innkjøpt. En Dynaudio SUB300 er anskaffet for å hjelpe Virgoene en smule med de dypeste oktavene.
    En ny TV, Samsung UE46B6050 er også hengt opp over alteret. Samsungen kan dog ikke regnes som HiFi, den har den dårligste lyden jeg har hørt på noen TV.

Velvel, hovedlydkilden er fortsatt PC'en som står i kjelleren under anlegget, tilknyttet DAcen via USB, Coax og Toslink. Så lenge jeg bruker ASIO4ALL hører jeg ikke forskjell på inngangene.
    Sekundær lydkilde er Bluerayspilleren via coax til Abrahamsen. Syns det låter veldig likt PC'en, men det er mulig at mine ører eller Abrahamsen DAC ikke skiller så godt på drivverkene.

Har ellers skiftet til balanserte kabler mellom pre og effekt, og det låter vesentlig bedre enn single ended. Jeg har latt meg fortelle at det skyldes at det balanserte utgangstrinnet i Abrahamsen har bedre kvalitet enn single ended.

Neste prosjekt er platespiller, håper å få noe nytt på plass i løpet av måneden.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig pent oppsett du har her!! :eek: :eek:
    Dette kunne jeg virkelig tenkt meg og fått hørt en dag!!

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Er du i nærheten, Drammen/Modum er du hjertelig velkommen.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ikke til vanlig ihvertfall, trønder ;) Men svigers bor på østlandet så det er ikk umulig du får en pm når jeg er på der engang :)

Mute

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Har silver sonic q10 selv og de fungerer ypperlig! Ellers vil jeg foreslå to par med VCF II M8 fra AP i stedet for de soundcarespiksene. Så ser det bedre ut og du får ht 3cm ned. Bedre stabilitet også.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Den er grei pahf, det er bare å si i fra :) Veldig hyggelig når folk stikker innom.
    Til Mute: Jeg har vurdert å prøve en løsning med VT Feet, de har noen "spikefeet" som ser allrighte ut. Får sete t opp VCF II på lista over ting som skal prøves også :)

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Yesy av Linn Unidisk

Har jo skjedd litt her også. To stykk Dynaudio 300 har flyttet inn og suplerer Virgoene med sårt tiltrengt bass.Desverre er rommet fortsatt av en slik beskaffenhet at bassen varierer enormt mye. Blir jeg ivrig og lener meg 30 cm frem forsvinner den helt.
    Jeg har også prøvet en Linn Unidisk SC i helgen og det var en radikal forbedring i forhold til Abrahamsen V6 som til daglig dekoder musikken:

- Bassen er dypere og difrensierer bedre.
    - Diskanten er luftigere, men også med noe mere sibilanter.
    - Transientene er raskere og spilleren opfasttes som mer rytmisk.
    - Scenen er bredere og dypere og det skilles vesentlig bedre i dybden.
    - Tonal balanse er noe lysere.
    - Romfølelsen er mer tilstedeværende/ekte
    - Stemmer er mindre fremtredende på grunn av mere informasjon i lydbildet.

Selv i mitt lydmessig noe vanskelige rom var forskjellen tydelig positiv.
    Må si jeg savner Linn, men nå er jeg innstilt på å prøve andre DAC'er før jeg handler.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    23.122
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Knall oppsett du har her ArtDeco! Leser at du har jobbet litt med Virgoene du også. Litt slit, men når man får det til så er det verdt alt strevet. Jeg er etterhvert blitt kjempefornøyd :) Ikke så ofte jeg har sett Mcintosh i kombinasjon med AP, morro :) Digger de store turkise VU-meterene!

OU812

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Nytt besøk i racket

Takk for hyggelig kommentar ou812rh. Jeg er rimelig godt fornøyd med AP/Mac, men ser at det finnes forbedringspotensiale.

For tiden har jeg lånt en Embla basic av Ricardo. Har ennå ikke dannet meg et veldig klart bilde av hvordan den låter.
    Jeg har sammenlignet Linn unidisk sc med Abrahamsen dac og fant entydig positive forskjeller. Foreløpig har jeg ikke klart å definere mange forskjeller på Abrahamsen og Embla, de lyder forbausende likt i mitt anlegg. Nå har jeg foreløpig bare spilt rytmisk musikk, og en anelse bedre definert bass er det jeg har fått med meg så langt.

Funksjonsmessig er den en drøm, og byggekvalitet og design er helt rått. Sitter med en sterk vil-ha følelse her nå.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Du fikk med deg Embla'en ja. :)

Takk for en bra kveld i går, bra hos Ricardo og bra på Rich Harper konsert.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Selv takk for en hyggelig kveld:) Vi må prøve å gjenta suksessen. Det er bare å foreslå om du ser noe som er spennende.

Vi prøvde et annet filter på Rickards Embla på morgenen i dag. Det hjalp, ble bedre dypbass, og mer autoritet i anlegget.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Ny baby

I går ble jeg den lykkelige eier av en pent brukt Audio Aero Prestige. Det tok ca 5 minutter fra den ble påslått til til den hadde nådd brukelig arbeidstemperatur og da skjønte jeg at jeg var i mål med CD spiller. Jeg har vondt for å tro at jeg kan få mye bedre utstyr lydmessig. Kraft, timing, opløsning, perspektiv, det bare stemmer. Til og med tidligere problemer med stående bølger er redusert.

Hedligvis er det forsatt noen ting å ønske seg, jeg har stort forbedringspotensiale i rommet. Noe kan ordnes med et nytt og smalere rack og noen nye møbler. Jepp, det er fortsatt en vei å gå.

Får legge inn noen bilder når jeg får tørket støv av anlegget, foreløpig har jeg ikke tid til annet enn lytting.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med kjempeflott spiller, lyttet mye på denne hos Hato som bor i min by, benytter spilleren også som preamp som forer et sett Lamm 300b-blokker og videre til Avantgarde Duo. Nyyydelig!

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Takk, ja det er nesten så det pipler en tåre frem i øyekroken her..
    Det var vel deg jeg kjøpte en Dynaudio Sub300 av, den har siden fått selskap av en tvilling og AA klarer virkelig å få det beste ut av dem.
    Jeg bare sitter og gliser og bytter plater, dytter på med flac. Noen ganger er det helt allright :)

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Dagen startet med et sjokk. Skurring i begge høyttalerene. Først vanntro, så depresjon og deretter feilsøking.
    Etter å ha prøvd litt forskjellig koblet jeg utenom McIntosh C220 og alt falt på plass igen.

Kjører nå rett fra Audio Aero Prestige til MC501, lydmessig er det muligens en forbedring, men komforten er ikke god.

Mon tro om noen har en ide om hva skurringen skyldes?

Har ikke prøvd ulike inputs eller justering av lydtrykk, men det er da litt underlig at begge høyttalerne skal begynne å skrape samtidig?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Har dette skjedd "over natta"?
    Kan du beskrive skurringen litt? Er den konstant uavhengig av om det spilles musikk, ingangsvalg osv?
    Jeg har tidligere hatt 2 alternative "skurringer" selv. Det ene var når jeg hadde fått en jordsløyfe. Anlegget spilte helt fint frem til jeg skulle velge "prosessoringang" for å få lyd fra tv/hjemmekino, da startet skurringen. Og den gikk heller ikke bort når jeg valgte andre inganger etterpå.
    Den andre varianten var faktisk tretthetsbrudd i loddekoblingen i signalkabel som forårsaket. Det finnes selvsagt andre mulige årsaker som defekter i C220 som medfører støy/klipping på utgangssignal, men begynn med å søke etter de enkleste feilene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn