Arm til Thorens TD124 ; nyere eller gamlere?

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Er lysten på en arm i tillegg til min SME 3009 S2 improved, til Thorensen, og trenger råd.
Armen må være compatibel med min Lyra Delos og ihvertfall med min VDH The Grasshopper Condor XGM.
Sistnevnte vil gjerne ha en arm med effektiv masse fra 12 til 20 gram.

Har sett på "selvfølgelige" alternativ som nyere SME (309,312), men når jeg leser meg opp
på nett rundtomkring finner jeg også en del eldre interresante armer.
Har bl.a. sett på Technics EPA 100 (PTechnics EPA-100 on thevintageknob.org)

Vis vedlegget 161912

og Victor-UA-7082 (Gimbal support tonearm JVC/Victor UA-7082 | Fonolab)

Vis vedlegget 161916

Begge sistnevnte har VTA justering under spilling, noe jeg syns er en veldig god ide.Justering av stifttrykk under spilling,
hadde også vært noe.Victoren er en 12 tommer, og det liker jeg tanken på. TDet finnes sikkert mange andre bra armer med nevnte funksjon der ute, men hvilke kan være aktuelle til dette oppsettet?
Vet det finnes mye kunnskap om vinylavspilling her inne og håper på gode forslag.
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Tok en titt nå på Ortofon armene som kommer i både statisk og dynamisk versjon. Prismessig ligger de i samme leie som f.eks Reed 2A, som ser spennende ut med tre i armrøret.Innstegsmodelen 2A har ikke allverdens av justeringsmuligheter dog.Noen synspunkter på de eldre armene ?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.843
Sted
Hus
Har en SME 3009R arm til min Thorens TD 124. Har ikke fått dette på plass ennå, så jeg kan ikke gi tilbakemelding på denne armen. Hørt at SME 3009 S2 skal vær en god arm til denne spilleren, og dette er en arm som trenger en stiv MC pickup for å funke godt :)
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Hei, nå er ikke jeg misfornøyd med min 3009 S2 imp, men tror det fins mer å gå på i forhold til de nevnte pickuper, og en 12er hadde vært stas.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.843
Sted
Hus
Har et armbord til en 3012 hjemme. 3009 S2 er en tyngre arm enn improved, og så har den knivlager av stål i stedet for plast :)
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Det har du rett i. Min improved har vært så snill at den har fått knivlager av bronse dog.)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.796
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
En vintage arm kler kanskje spilleren bedre rent visuelt, men farger ofte lyden mere enn en nyere arm av god kvalitet. Spørs helt hva du foretrekker..............
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Denne så ikke dum ut.
Men det ser ut som om den anbefales brukt med pickuper mellom 11 og 20 gram.
Delosen er 7,3 og Condor er 9,25. Kan kanskje bli litt mismatch?

Når det gjelder estetikken, så er det selvfølgelig også et moment, men andre parameter er nok viktigere.
Hadde vært artig å høre noen tanker om Victor og Technics armene nevnt tidligere.
Schick er absolutt et alternativ, får gode skussmål, er relativt rimelig og vil garantert kle spilleren.
Men lesing på fora rundtomkring gir inntrykk av atThomas Shick har så mange bestillinger, at det blir et prosjekt for framtiden.
Jeg vil ha en arm NÅ (eller om en liten stund). ;)
 
Topp Bunn