Arkitektur...er alt tillatt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.147
    Torget vurderinger
    2
    feil?, det er en katastrofe og voltekt av byen som vil miste kontakten med sjøen. Byen er blir muret inne og en kald og mørk og vindfull køft skapes på baklsiden.

Jeg rtor ikke at noe slikt kan vedtas og passere ute korrupsjon, kamaraderi og samrøre med gangsteraktive entreprenører.
    HORRIBELT.
    Jeg jobber i sjøkanten foran barcode med en bro til den fremtidige havnepromenaden som på sikt vil forbinde Sørengautstikkeren faktisk med Tjuvholmen. Har sånn fått sett en god del oversiktstegninger og jeg er overbevist om at byen blir flyttet nærmere sjøen og ikke lenger unna. Den trafikkmaskinen som nå heldigvis er vekk var ikke akkurat en skjønnhet...
    Man kan jo håpe, men foreløbig lite håp for andre enn de som kan betale 100 000 kr pr m2 for å bo på forsiden...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke sikker på det Tremor. Din del av byen kommer nok nærmere sjøen, min gjør det ikke (jobber på Grønland). På den annen side tror jeg det kan komme noen demografiske fordeler ut av dette. Flere høyinntekts arbeidsplasser i området sentrum-øst kan gjøre deler av området gradvis mer attraktivt for boliger til den samme gruppen. I dag er Grønland ganske preget av sammenklumpet armod, nærmest ghettotendenser, som neppe er av det gode.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    891
    Sted
    Tromsø
    Ja, det er åpenbart at man bør være velbeslått for å bosette seg i sjøkanten, men det faktum jeg ønsket å formidle var at den promenaden langs sjøkanten blir erstatning for trafikken og således blir mye bedre for den som vil bevege seg dit. Det er jo faktisk ikke mulig pdd. På sikt blir forhåpentligvis også lambda et naturlig stoppested på rusleturen til sjøkanten. Eller sykkelturen, hva vet jeg? :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er nok rett som du sier. Likevel synes jeg argumentet halter på et kritisk punkt. Trafikkmaskinen ville blitt borte uansett hva som erstattet den. Alternativene er derfor ikke før og etter, men forskjellige utgaver av etter. Her mener jeg det ville blitt langt bedre med et etter som inneholdt lavere bebyggelse enn den som bygges nå. Det blir en skygge på baksiden av strekkoden, og byen får en front mot sjøen som jeg ikke synes er fin.

V

vredensgnag

Gjest
    Den største katastrofen der nede er Thons Hotell Opera.

Hvordan fikk de lov? Byrådet påstår at de ikke hadde forstått byggetegningene. Jeg tror at når trafikkmaskinen er borte, og man har fått opparbeidet området, så kommer det til å bli usedvanlig fint å kunne spasere rundt Akershus festning og videre langs vannet helt bort til Gamlebyen ...
    Men det er noen innemuringsplaner på gang når det gjelder nye bygninger foran Barcode igjen, og det skal bli interessant å se hva sluttsum er. Problemet med Barcode er at det kommer til å se gammeldags ut om noen få år - pluss at man ikke vil kunne se bygningene om det tillates bygget foran dem igjen, så hele idéen blir borte.

images.jpeg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.240
    På Frogner kan man se mye rart; her fra Vestkanttorvet.

image.jpg

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    891
    Sted
    Tromsø
    Det er nok rett som du sier. Likevel synes jeg argumentet halter på et kritisk punkt. Trafikkmaskinen ville blitt borte uansett hva som erstattet den. Alternativene er derfor ikke før og etter, men forskjellige utgaver av etter. Her mener jeg det ville blitt langt bedre med et etter som inneholdt lavere bebyggelse enn den som bygges nå. Det blir en skygge på baksiden av strekkoden, og byen får en front mot sjøen som jeg ikke synes er fin.
    Ja, det estetiske ved de legoene kan man diskutere til man blir grønn i ansiktet. Selv syns jeg de så mer og mer morsomme ut og kunne knapt la vær å le når jeg så de reise seg opp der borte. Men i dag er jeg vant til de og syns ikke de tar seg så aller verst ut selv om det er litt problematisk å se helheten i de med min grunne kjennskap til arkitektur.

Tror det er viktig å huske at om man ønsker både boligbebyggelse og næringseiendommer i sentrum er man nødvendigvis nødt til å benytte høyden før eller senere. Vi snakker jo tross alt om et område relativt begrenset i størrelse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har lenge vært tilhenger av å flytte markagrensa nordover. Jeg har gått en god del oppi der, og kan ikke si at den endrer karakter noe sted. Skau er skau. Det som vil endre seg er plasseringen av grensa i forhold til eksisterende bebyggelse. Noen som i dag har attraktive eiendommer i randsonen vil plutselig ha bebyggelse rundt seg, i stedet for bebyggelse på en side og natur på den andre. Tro meg, jeg skjønner at det vil være et tap for dem...... Men byen trenger å vokse, og den trenger å vokse nordover. Se bare på et kart, det er snart sammenhengende by fra Drammen til Lillestrøm og fra Lillestrøm til Ski. En så avlang bebyggelse gir lange avstander i forhold til arealet.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    891
    Sted
    Tromsø
    Det er jo latterlig mye som skjer oppe på Ensjø også nå for tiden, men det virker som om markedet er nærmest umettelig. Så en prognose (muligens i Morgenbladet, uten at jeg er i stand til å si med sikkerhet) som sa at Oslo ville ha 800 000 innbyggere om 30 år. 800 000! Troligvis må man bygge i alle retninger... Og under vann. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    I mai skal jeg være vert for en arkitekturjournalist som kommer over fra USA. Viste ham rundt til en del steder sist han var her, for ti år siden. Mye har skjedd siden - tar gjerne i mot tips på bygg han bør få med seg.
    Han fikk se flere av Fehns villaer, Mortensrud kirke, Villa Damman. Vi var på det sjøsykeinduserende konserthuset i Sandvika før de åpnet (og straks ble tvunget til å bygge om så folk ikke skulle stå og spy i pausen). En rekke offentlige og private hus i tillegg.

Men mye har skjedd på ti år. Han har aksjonsradius (skriver for AD, NYTimes, bøker, o.l) og kan flytte på seg om noe er verdt å registrere.

Tips? Gjerne pr PM.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I mai skal jeg være vert for en arkitekturjournalist som kommer over fra USA. Viste ham rundt til en del steder sist han var her, for ti år siden. Mye har skjedd siden - tar gjerne i mot tips på bygg han bør få med seg.
    Han fikk se flere av Fehns villaer, Mortensrud kirke, Villa Damman. Vi var på det sjøsykeinduserende konserthuset i Sandvika før de åpnet (og straks ble tvunget til å bygge om så folk ikke skulle stå og spy i pausen). En rekke offentlige og private hus i tillegg.

Men mye har skjedd på ti år. Han har aksjonsradius (skriver for AD, NYTimes, bøker, o.l) og kan flytte på seg om noe er verdt å registrere.

Tips? Gjerne pr PM.
    Det står ein merkeleg "bunker" i verdas surfeparadis, Hoddevika, på ytre Stadlandet....dette burde skremme han.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.916
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker det. Kontrapunkt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.916
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Hva er galt med tolvtonemusikk da?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.190
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det tilbygget koblet sammen med det eksisterendeblir litt som russisk kaviar og Ha-på.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.171
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Uharmonisk påbygg, ja det ser vel mest ut som en industribygning:

Silje utvidet trehuset med 160 kvm - bt.no
    Kan ikke helt skjønne hvorfor hun hyret inn en arkitekt for det der- kunne hun ikke bare ha kjøpt en Rubb-hall først som sist?

mvh
    Man kan synes hva man vil, om det er stygt eller stilig. Problemet er at man har fått lov av byantikvaren å gjøre noe sånt med et verneverdig gammelt trehus.
    Påbygg, på 160 kvm, firkantet betongkoss, i to etajser?
    Byantikvaren burde satt foten ned og tydelig fortalt dem at da eier de feil hus.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.240
    Uharmonisk påbygg, ja det ser vel mest ut som en industribygning:

Silje utvidet trehuset med 160 kvm - bt.no
    Kan ikke helt skjønne hvorfor hun hyret inn en arkitekt for det der- kunne hun ikke bare ha kjøpt en Rubb-hall først som sist?

mvh
    Man kan synes hva man vil, om det er stygt eller stilig. Problemet er at man har fått lov av byantikvaren å gjøre noe sånt med et verneverdig gammelt trehus.
    Påbygg, på 160 kvm, firkantet betongkoss, i to etajser?
    Byantikvaren burde satt foten ned og tydelig fortalt dem at da eier de feil hus.
    Hah.. latterlig hvis dette korrekt sitert: " - Det har vært veldig viktig for oss å få de to byggene til å henge sammen på en god måte, slik at det ikke ser ut som om det nye i betong overfaller det lille huset, sier Silje Jaques."

V

vredensgnag

Gjest

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.052
    Torget vurderinger
    29

Vis vedlegget 186279
    Morsom insider-joke.
    Hmmm... hva skal man svare? Må få skryte av folkene i 2. etasje, fantastiske kollegaer.
    Hvis det er innen arkitektur, så ville jeg ikke bedt dem om byggetegninger..
    Har du dårlige erfaringer med oss som kontor hører jeg gjerne fra deg på PM.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.240

Vis vedlegget 186279
    Morsom insider-joke.
    Hmmm... hva skal man svare? Må få skryte av folkene i 2. etasje, fantastiske kollegaer.
    Hvis det er innen arkitektur, så ville jeg ikke bedt dem om byggetegninger..
    Har du dårlige erfaringer med oss som kontor hører jeg gjerne fra deg på PM.
    Nei, poenget var at jeg ikke spør et firma som holder til i et arkitektonisk ramponert hus, om byggetegninger.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.432
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Husk at det viktigste med arkitektur er at arkitektene får drive med selvrealisering. Må ikke ødelegge deres rett til å uttrykke seg vet du.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.155
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Husk at det viktigste med arkitektur er at arkitektene får drive med selvrealisering. Må ikke ødelegge deres rett til å uttrykke seg vet du.
    Vel, de fleste arkitektene har en byggherre å forholde seg til........

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.086
    Bygg for all del ikke noe som gjenspeiler dagens arkitektur. Det beste er å bygge kopier av 1700-tallshus.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.155
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bygg for all del ikke noe som gjenspeiler dagens arkitektur. Det beste er å bygge kopier av 1700-tallshus.

Du får si ifra hvis dette er din estetiske smak. Du kan jo tenke etter om du synes at utvidelsen av Kviknes hotell i Balestrand tilfører noe av arkitektonisk verdi.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.155
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Og for å illustrere poenget mitt ytterlgere, et bilde fra Bryggen i bergen:

hotellbryggen.JPG

Den mørke takprofilen mellom bryggen og kirketårnet er SAS- hotellet. Takke Faen for at bygningsmyndighetene ikke insisterte på at "det skulle være så stor forskjell som mulig" mellom gammel og ny bebyggelse.

"Kontrapunkt"?? My ass!

mvh

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Helhet tror jeg de glemte å lære bort på høyskolen. Jaffal i Oslo.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    I Norge ender de fleste arkitekturdebatter med en banal stygt/pent diskusjon. Arkitektur er da mye mer enn det..

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.086
    Langesund2_5439215a.jpg

Langesund kirke, gammel og ny. Det går godt an å tilpasse ny arkitektur til eksisterende, gammel bebyggelse. Ny arkitektur er litt mer enn tkrs eksempel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn