Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kane69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Antall liker
    417
    Sted
    Arendal
    Da var de i hus. Ser nå at det må litt støv tørking til, litt kalibrering, og rydding av kabeler nå som Center ikke er der til å skjule det lengre. Blir å la de stå å spille i kveld/natt, så tar jeg første kalibreringen i morgen tenker jeg...

PXL_20250221_145352203.MP.jpg

PXL_20250221_145707434.MP.jpg

PXL_20250221_145740118.jpg

Sist redigert av en moderator:

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    437
    Grattis ! De så penere ut irl enn på bilder…!
    har du noen heelt initiellle inntrykk?

Kane69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Antall liker
    417
    Sted
    Arendal
    Grattis ! De så penere ut irl enn på bilder…!
    har du noen heelt initiellle inntrykk?
    Enormt headroom, skremmende mye bass inkludert kjellerdyp bass ved behov, fantastisk separasjon mellom instrumenter å slikt. Ble heller aldri "plagsomme" i toppen, uansett hva jeg matet de med og volum jeg krevede av de.

Har ikke mer enn kanskje 1 time siden jeg kjørte kalibrering, så er begrenset med feedback jeg har å gi enda. Blir det å bruke de til over helgen, så kjøre en ny kalibrering etter de har fått ihvertfall de 50t som Arendal Sound anbefaler.

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.125
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Uansett hva du måtte ha her er det antakelig det beste utgangspunktet noen kan be om. Grattis :)

Kane69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Antall liker
    417
    Sted
    Arendal
    @Kane69
    Har du fått lytta litt mer til AS 1528..?
    Vært mest at de har stått å spilt i bakgrunnen. Vært endel jobbing de siste dagene. Men det lille jeg har lyttet kritisk, så er jeg veldig fornøyd :)
    Får se om jeg ikke får lagt unna litt så jeg kan få Center også i hus i løpet av året :)

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    437
    Vært mest at de har stått å spilt i bakgrunnen. Vært endel jobbing de siste dagene. Men det lille jeg har lyttet kritisk, så er jeg veldig fornøyd :)
    Får se om jeg ikke får lagt unna litt så jeg kan få Center også i hus i løpet av året :)
    Rått , blir det den normalt store eller den tilsvarende fronter du tenker kommer inn da?

Kane69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Antall liker
    417
    Sted
    Arendal
    Rått , blir det den normalt store eller den tilsvarende fronter du tenker kommer inn da?
    Vil jo helst ha den store, men er ikke sikker på om jeg får plass. Målte kjapt nå uten å flytte på noe, og mangler da 7 cm. Så må i så fall se om jeg kan tweake plasseringen av høyttalere og subber for å hente inn 7cm ekstra der fremme....

Har snakket med Jan Ove, og han mener det bør holde lenge med den "normale", men er redd det vil gnage i bakhodet mitt at jeg ikke har den store, så får se hva jeg får til. Har jeg heldigvis endel mnd på å tweake plasseringer osv før jeg eventuelt tør ta meg råd til å bestille.

Kane69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Antall liker
    417
    Sted
    Arendal
    Kjøpt meg en Knedahl IcePower 1200AS1/2. Skal vel kunne levere opp til 1250w i 4ohm til hver av Arendal høyttalerne med den, så det bør jo holde. Brukt den en liten uke nå, og så langt er imponert over hva den leverer :)

PXL_20250618_181310774.jpg

Sist redigert av en moderator:

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    692
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer og kjøpe Arendal Sound Tower 8. Er det noen her med erfaring med disse ?
    -m

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.705
    Torget vurderinger
    13
    Har du sjekket ut Arendal Sound Exclusive på face, mener det er en der som hadde kjøT disse..:unsure:

Sist redigert:

mega1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Antall liker
    192
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Ser knallbra ut, men du sliter ikke med vibrasjoner i lerrete som gjør at det går utover bildekvaliteten når du ser på de heftigste action filmene?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.705
    Torget vurderinger
    13
    Nei ikke noe jeg har merket enda, strammet det opp når jeg hadde det nede i helgen. Håper jeg slipper det 😆 @mega1

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.125
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Får melde meg inn i denne klubben siden jeg har satt 1610 Slim8 i bestilling. De skal erstatte Dali Rubicon LCR i mitt beskjedne hytteanlegg. Håper det er plass til mer enn imponerende kino stoff i denne klubben.
    1778744865993.png

Litt om valg, nerding, forventninger og eventuelle skuffelser for mitt valg av Arendal 1610 slim8

For det første er det begrensningene på hytta hvor jeg er låst til vegghengt som styrer valget. Har siklet på toppmodellen 1528 slim8 siden den kom, men synes denne ble for stor på hytta og har unnlatt.
    Oppdaget først i Påsken at Arendal slapp sin nedskallerte 1610 serie i februar i år. Her har man beholdt alle drivernes motorer, men nedskalert membranene til ikke fullt like eksotiske materialer. Kabinettene er nedskalert. Vi snakker vel 48 mm frontbaffel istedenfor 76 mm. Kabinettene er fortsatt HDF som i storebror og ikke mdf som de fleste i prisklassen. Delefilterne holder høy kvalitet.
    Denne 1610 slim8 har så å si samme fotavtrykket som mine Rubicon Lcr. Det vil si at de klemmer elementene mye mere sammen og utnytter hele høyden på kabinettet maksimalt.

8 tommer i bunn mot Dali 6,5
    5 tommer mellomtone mot Dali ingen mellomtone
    28 mm diskant i waveguide mot Dalis hybriddiskant med 28 mm + superdiskant.
    Sealed vs Dali som har bass reflex.

På i nærheten av samme fotavtrykk på vegg finnes ingen annen høyttaler på markedet uansett pris som er tre veis med 8 tommer i bunn. Dette er helt nytt i segmentet vegghengt og sånn sett unikt (sett bort fra Arendals toppmodell).
    Alle konkurrenter på tilsvarende fotavtrykk er to veis konstruksjoner.

Når man får et dedikert 5 tommers mellomtone element med kraftigere motor enn de fleste bassmellomtoner og som er delt på 330/2300 hz borger det for en forvregningsfri og livlig/dynamisk mellomtone som ingen konkurrenter er i nærheten av.
    Eneste alternativet jeg kan tenke meg er Perlisten sin R serie, men da er vi vel på 2,5x prisen og ikke like aktuelle.
    Så har man Sigberg, men de er aktive.

Det var mellomtonen. 8 tommer bass med kraftig motor i lukket kabinett taler for seg? Jeg elsker lukket, og ikke minst når det skal overleveres til sub.

Diskanten lurer jeg jo mest på. Har sans for waveguide og måten den er konstruert med vid spredning horisontalt og litt mere snevert vertikalt. Siden jeg har lav takhøyde på hytta 2,23m, bør dette gi mindre takrefleksjoner i mitt rom. Dali sprer vidt alle veier, men gir jo en meget luftig og omsluttende atmosfære hvor Arendal blir litt tightere, men ikke helt Perlisten tight. Kan ikke skjønne annet enn at dett skal passe hos meg, men uansett, her er jeg kanskje mest spent.

Og en siste ting. Arendal har en buet baffel for time alignment av alle drivere. Hvor mange gjør det?🧐 Mye ved disse som sier riktig konstruksjon for hodet mitt og sikkert derfor hodet ikke slutter synge før kløen er stilt🤪

Har ikke hvert innom skuffelser enda. Med det jeg har skrevet er det vel enkelt å si at jeg blir skuffet om de ikke innfrir. Også er det dette med lavt volum. Jeg elsker jo at høyttalerne har evnen til å åpne uten at man må spille høyt. Dali er veldig gode på akkurat dette område og en egenskap jeg helt klart kan bli skuffet over. Gleder meg og har skikkelig trua. Må også skryte litt av kundeservice. Rett etter bestilling ombestemte jeg meg på leveringsadresse og ønsket denne endret. Sendte en mail og fikk positivt svar etter 5 minutter 👍

Dette er sånn ca hvordan det skal bli på vegg hos meg.. Velger å kalle det en avansert lydplanke.
    1778745318433.png

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn