Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ble forespeilet at 1723 Monitor/Tower var bedre enn de liknende prisede (den gang) XTZ Divine 100.33. Jeg mener å huske at mine synspunkter kom litt frem i ettertid av noen her inne som tidligere hadde eid Divine om at de kanskje spilte på en annen måte, greit nok. Når man leser litt om hvordan disse kassene blir lovprist har jeg egentlig ingen fordommer mot å sammenligne de mot andre "pris-killere" slik som XTZ Divine 100.49 som ble lansert til 36k tilbake i 2010 eller når de først kom ut. I mine øyne/ører har ikke 1723 Tower noen ting å stille opp med mot disse i hverken diskant, mellomtone eller bass. Sammenlignes 1723 Tower med en del Klipsch opp til 50k er jeg helt enig i at AS er bedre, det er kanskje greit å dra frem at AS 1723 Tower/Monitor spiller som det de er, høyttalere til henholdsvis cirka 30k og cirka 20k. Jeg blir ikke begeistret for noen ting under 50k så hvorfor disse skulle være noe annerledes var for meg en gåte, men det tok ikke lang tid før jeg skjønte at hypen jeg hadde blitt fortalt, faktisk bare var hype. Jeg regner med (i ettertid) at de som anbefalte meg noe i denne stilen ikke vet noen ting om meg og min preferanse. ;)
    Blir spennende å se hvordan jeg selv opplever dem :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen tanker @Håkon_Rognlien ? Fra RF-7 II til AS 1723 Tower. Jeg liker å spille skrikete høy musikk, jeg liker bass (tight og fin), kunne tenke meg litt mindre hissig topp og mer tydelig mellomtone, gjerne mer oppløsning. Og det må være kapasitet til å spille skikkelig høyt.
     

    Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen tanker @Håkon_Rognlien ? Fra RF-7 II til AS 1723 Tower. Jeg liker å spille skrikete høy musikk, jeg liker bass (tight og fin), kunne tenke meg litt mindre hissig topp og mer tydelig mellomtone, gjerne mer oppløsning. Og det må være kapasitet til å spille skikkelig høyt.
    Nå er ikke jeg Rognlien da. Men de har bra bass, i mine ører litt for laidback i toppen. Mellomtonen er jo tydelig den, men jeg synes ikke den passet meg, mangler «magi». Og de kan spille skikkelig høyt. Så tikker jo av mange av dine kriterier 😊 fordi de ikke passet meg kan det være du synes de er helt fantastiske
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen tanker @Håkon_Rognlien ? Fra RF-7 II til AS 1723 Tower. Jeg liker å spille skrikete høy musikk, jeg liker bass (tight og fin), kunne tenke meg litt mindre hissig topp og mer tydelig mellomtone, gjerne mer oppløsning. Og det må være kapasitet til å spille skikkelig høyt.
    Hei Alek264, jo jeg har forsåvidt noen synspunkter. Realchef er inne på det, men jeg vil ikke være like kategorisk som ham, da... :)

    Jeg skrev en epistel om dette i en av de siste Fidelity (da en direkte sammenligning med RP280F), du finner artikkelen her:

    Denne vil nok dekke ganske bra også forskjellene på Arendal og RF7 Mk2, de sistnevnte må jeg nok innrømme at jeg aldri fikk skikkelig til, da jeg ikke makter å få vekk noe oppbrytningsfenomener i mellomtonen, og disse skaper (for meg) en hardhet der det gjør som mest vondt, egentlig.

    Jeg tror dine forsterkere tryller det beste som er mulig å få ut av Arendal Tower; men husk at de er ikke Klipsch, og de vil aldri bli det. På godt og vondt.
    Min påstand er at Arendal Tower er bedre enn Klipsch på det aller meste, men kanskje ikke akkurat i det som skaper underholdningen og kjærligheten til disse tivoli-høyttalerne. De slår ikke like hardt, de spiller ikke like dypt, og de har ikke den samme galskapen.
    Men fy f... hvor høyt de kan spille!!!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei Alek264, jo jeg har forsåvidt noen synspunkter. Realchef er inne på det, men jeg vil ikke være like kategorisk som ham, da... :)

    Jeg skrev en epistel om dette i en av de siste Fidelity (da en direkte sammenligning med RP280F), du finner artikkelen her:

    Denne vil nok dekke ganske bra også forskjellene på Arendal og RF7 Mk2, de sistnevnte må jeg nok innrømme at jeg aldri fikk skikkelig til, da jeg ikke makter å få vekk noe oppbrytningsfenomener i mellomtonen, og disse skaper (for meg) en hardhet der det gjør som mest vondt, egentlig.

    Jeg tror dine forsterkere tryller det beste som er mulig å få ut av Arendal Tower; men husk at de er ikke Klipsch, og de vil aldri bli det. På godt og vondt.
    Min påstand er at Arendal Tower er bedre enn Klipsch på det aller meste, men kanskje ikke akkurat i det som skaper underholdningen og kjærligheten til disse tivoli-høyttalerne. De slår ikke like hardt, de spiller ikke like dypt, og de har ikke den samme galskapen.
    Men fy f... hvor høyt de kan spille!!!
    Takk for utfyllende svar Mr :) Testen du linker til har jeg forøvrig lest flere ganger, å er spent på å få dem i hus. Mye av musikken jeg spiller blir veldig skarp når volumet stiger på Klipsch, det ble den forøvrig med RF-7 mk3 også, musikksmaken har blitt hardere med årene så kanskje AS passer inn nå, hvem vet :)
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Selv om dette ikke er høyttalere du lurer på, har du hørt/vurdert Jbl sin hdi3600/3800? Syns de passer bra til metal musikk. Ikke skrikende som Klipsch, kan spille høyt med tyngde i bassen å en mellomtone å horn som ikke blir slitsom, av det jeg har hørt på de.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Selv om dette ikke er høyttalere du lurer på, har du hørt/vurdert Jbl sin hdi3600/3800? Syns de passer bra til metal musikk. Ikke skrikende som Klipsch, kan spille høyt med tyngde i bassen å en mellomtone å horn som ikke blir slitsom, av det jeg har hørt på de.
    Takk for tips, hvis ikke AS sitter så skal jeg kikke på de :)
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    122
    Antall liker
    92
    hvorfor ikke putte penger i lydbehandling/demping av rommet heller ? Evt prosessor for og korrigere
    Det har spart meg for mye tid og penger.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Takk for tips, hvis ikke AS sitter så skal jeg kikke på de :)
    Vil tro AS går i retur ganske kjapt om musikk med tempo er hovedføde :) Jeg holdte på å bli gal av dem den korte tiden jeg hadde1723 tower.

    Men til film er de helt rå.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Vil tro AS går i retur ganske kjapt om musikk med tempo er hovedføde :) Jeg holdte på å bli gal av dem den korte tiden jeg hadde1723 tower.

    Men til film er de helt rå.
    Å hdi serien er råe på Heavy, metal, rock, køntri å film for å nevne noe
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Vil tro AS går i retur ganske kjapt om musikk med tempo er hovedføde :) Jeg holdte på å bli gal av dem den korte tiden jeg hadde1723 tower.

    Men til film er de helt rå.
    Var min erfaring også.

    Gikk fra klipsch rf7 mk2 til as tower og var strålende fornøyd når det kom til film. Men på musikk, vel, de låter ekstremt forsiktig og flate. Ingetingting stikker seg ut og det kvittet om jeg satte på Diana Krall, WASP eller Dimmu Borgir;: det låte like forbasket uengasjerende og møkk kjedelig. Kastet inn håndkledet og bestilte ett par Klipsch RF7 mk3. Det var i 2018 og klipschene står her enda.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Vil tro AS går i retur ganske kjapt om musikk med tempo er hovedføde :) Jeg holdte på å bli gal av dem den korte tiden jeg hadde1723 tower.

    Men til film er de helt rå.
    Okei, men til film er også Klipsch helt råå så kanskje jeg bare skal droppe hele greia? 🤔
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Var min erfaring også.

    Gikk fra klipsch rf7 mk2 til as tower og var strålende fornøyd når det kom til film. Men på musikk, vel, de låter ekstremt forsiktig og flate. Ingetingting stikker seg ut og det kvittet om jeg satte på Diana Krall, WASP eller Dimmu Borgir;: det låte like forbasket uengasjerende og møkk kjedelig. Kastet inn håndkledet og bestilte ett par Klipsch RF7 mk3. Det var i 2018 og klipschene står her enda.
    Altså ingenting som stikker seg ut? Så de er nøytrale?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Alle sammen sikkert?
    Rognlien eller var det noen andre?
    Mente det samme om 7 som jeg mener om rp280f
    For snilt..
    Nå blir det fryktelig mye Klipsch her. Men kort fortalt, jeg er ikke enig i at mk3 er for snill men heller akkurat passe hissig.. selv hatt den i 3 år :) Den og RF-63 er mine favoritter. Det var det siste om Klipsch for min del i denne tråden :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vi spore tilbake til det tråden handler om.
    Når det snakkes om at de er tamme på musikk men tøffe på film....sammenligner en da med Klipsch eller er det på et generelt grunnlag mot andre høyttalere?
    For eks på Dynaudio og slikt?
    Prøve danne meg et bilde av lyden
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Dersom noen synes AS er flatt og kjedelig har de ikke rett elektronikk på 😂😂😂😂
    Men de krever en del power....
    Jeg hadde emotiva xpr5 før som gir 2 ganger 500w i 8 ohm... Har switchet til Ati 6005 som skal være mye bedre. Men minimal forskjell hos meg, kanskje ati er ørlite bedre.
    Hos meg låter det magisk vertfall, men har dedikert rom med mye akustikk tiltak.
    Folk som bor i nærheten av Kristiansand må bare komme på lyttebesøk om de ønsker 😎
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vi spore tilbake til det tråden handler om.
    Når det snakkes om at de er tamme på musikk men tøffe på film....sammenligner en da med Klipsch eller er det på et generelt grunnlag mot andre høyttalere?
    For eks på Dynaudio og slikt?
    Prøve danne meg et bilde av lyden
    Dra og hør på et par så får du svaret, i mine øyne/ører har de ikke raffiniment nok rett og slett, bare masse dunder og brak, mangler alt det jeg verdsetter i en god stereohøyttaler. Jeg vil ha alt knallhardt, men det er mye som ikke rekker opp til min standard altså. Et annet par er nevnt på siste side her ...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dra og hør på et par så får du svaret, i mine øyne/ører har de ikke raffiniment nok rett og slett, bare masse dunder og brak, mangler alt det jeg verdsetter i en god stereohøyttaler. Jeg vil ha alt knallhardt, men det er mye som ikke rekker opp til min standard altså. Et annet par er nevnt på siste side her ...
    Det er ikke alle som bor på Østlandet, så blir evnt blind kjøp for å bare høre..
    Vil de evnt spille mye bedre med en moderne kraftig klasse D kanskje?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Det er ikke alle som bor på Østlandet, så blir evnt blind kjøp for å bare høre..
    Vil de evnt spille mye bedre med en moderne kraftig klasse D kanskje?
    Jeg har kjørt de på en icepower 1200 sak med rundt 700w på. Da opplevde jeg liten til ingen forskjell på PL300 (mine ører/min leilighet). Kjører de nå på denon x4700 og opplever de litt mere slørete.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ATI NC 542 på mine , og det spilte som f... i mine ører :)
    Hadde først MC 501 blokker , men ATI'en lagde enda mer futt og fart i dem.

    Klart den finnes mer raffinerte HT , men til prisen synes jeg dem var meget gode , og jeg har ingen problemer med å gi AS mine beste anbefalinger for folk som liker å dra på litt både til film og musikk :)



    Har den faktisk den ATi'en for salg nå om noen skulle være interesert.
    Send PM i såfall.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hadde ATI NC 542 på mine , og det spilte som f... i mine ører :)
    Hadde først MC 501 blokker , men ATI'en lagde enda mer futt og fart i dem.

    Klart den finnes mer raffinerte HT , men til prisen synes jeg dem var meget gode , og jeg har ingen problemer med å gi AS mine beste anbefalinger for folk som liker å dra på litt både til film og musikk :)



    Har den faktisk den ATi'en for salg nå om noen skulle være interesert.
    Send PM i såfall.
    Er vel det som er så lett å glemme, de er gode til prisen. Så ingen grunn til å ikke tenke på disse om budsjettet er i dette sjiktet.
    Men du får bedre til musikk om du er villig til å betale mer. Jeg sliter i grunn med å si at du får noen høyttalere i det heletatt som er spesielt gode i dette prissjiktet :)

    Ett fint sted å begynne vil jeg si, så kanskje interessen tar deg videre senere.
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Kjører mine 1723 på en streng metal diett og syns det låter Utmerket. Kommer selvsagt an på innspillingskvalitet. Gitarer låter helt rått på AS. Er også detaljert nok til å finlytte på ting som anaal nakhtraat.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Det er mange faktorer som spiller inn..... Uansett er det lurt å høre høyttalere før en kjøper de.
    Jeg var på demo i Arendal og fikk ett veldig godt inntrykk. Og kjøpte de dager etterpå og vært kjempefornøyd i 3 år nå (lenge for meg 😂)
    Men vil også påpeke hvor mye Rommet betyr!
    Jeg hadde epicon 6 oppe i stuen og de låt dårligere på alt i forhold til AS tower.... Ikke fordi de er dårligere høyttalere, men fordi rommet mitt i kjelleren er mye bedre.
    Jeg turte aldri ta ned epicon 6 ned i kjelleren, jeg vil anta de hadde vært bedre. Men det ble feil å ha de oppe i stuen så lenge de låt dårligere der oppe. Derfor solgte jeg dem hehe.
    Jeg har hørt bw 802 d3 på hifiklubben i Kristiansand, og det låter helt ordinært. Men det lytterommet de har er elendig.... Ingen hadde kjøpt de høyttalere etter en demo vertfall.
    Arendalsound mener jeg de fleste burde hørt og gjort seg en mening om.... Og jeg har hatt toppmodeller av bw, dali, system audio og dynaudio 😁
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har hørt bw 802 d3 på hifiklubben i Kristiansand, og det låter helt ordinært. Men det lytterommet de har er elendig.... Ingen hadde kjøpt de høyttalere etter en demo vertfall.
    Jøss, trodde jeg var aleine om å mene at (kostbare) 802 D3 ikke låter bra. Derimot syntes jeg 805 D3 låter veldig, veldig bra.

    Men dette gjelder Arendal, og det jeg har hørt av Tower syntes jeg låter greit - greit nok/veldig greit til prisen - men mangler det siste som for min del betyr at en høyttaler ikke må ha iboende negative egenskaper som man ikke klarer unngå å høre hele tiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn