Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    405
    Antall liker
    480
    Sted
    Brøttum
    Jeg hørte for lenge siden oppsettet hos @authentic med fult AS 1723 oppsett, mener det var Atmos også men jeg husker ikke helt, er noen år siden nå. Jeg har en 1723 center på vei som forhåpentligvis jeg får plass til, håper at denne klarer å holde følge med frontene mine (diy linjekilder). Skal i utgangspunktet drives av senter-kanalen på en Marantz SR-6015, men hvis det blir alt for pinglete så får jeg eventuelt anskaffe en effektforsterker til den etterhvert. Hva tror du? SPL og god vokal er egentlig de eneste kriteriene, derfor valget falt på en slik en også. ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ja er noe hundre + som har hørt oppsettet mitt. Gøy å vise at selv Norske "billige" produkter kan holde en svært høy standard lydmessig og byggmessig. Jeg sammenlignet 1723 Centeren direkte mot Epicon senteren fra Dali som jeg solgte. Dynamikken og råskapen er ikke Epicon i nærheten av men har mer luft i lyden og en mer "polert" lyd på godt og vondt. Tar en det prismessige aspekteret med i beregningen er det bare en vinner og det er 1723 selv om det skal sies at Epicon kan se litt spenstigere ut for mange vil jeg tro.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Amir har testet 1723:


    Conclusions
    The Arendal 1723 makes a strong showing in build and finish quality and power handling. Its frequency response is almost perfect with a slight hint of treble brightness which you may prefer. The MTM configuration works well in vertical axis. Not so sure about horizontal. While I usually don't take price into the consider, I must in this instance: what makes the 1723 great is the low cost for this level of performance. I think you will have a hard time finding an alternative that competes with it in price performance in bookshelf configuration.

    I am happy to put the Arendal 1723 speaker on my recommended list. I am also happy that the company was willing to have its speaker tested by sending it to me.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.575
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Oslo
    Jeg vurderer 2 stk 1723 1s . Valget står mellom den eller 2 stk rythmik f12. Servo sub. Noen som har hørt begge ? Noen stor forskjell på disse ? Hører mest på musikk. Er arendal enkle å integrere
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    4.784
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Ikke all verdens sammenligningsgrunnlag her (kun SVS 100 Pro), men jeg er ekstremt fornøyd med Arendal 1723 1S som erstattet SVS hos meg.
    Lekende lett å tilpasse (appstyrt EQ er og blir et absolutt must for min del) og en langt bedre bass på alle måter.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vurderer 2 stk 1723 1s . Valget står mellom den eller 2 stk rythmik f12. Servo sub. Noen som har hørt begge ? Noen stor forskjell på disse ? Hører mest på musikk. Er arendal enkle å integrere
    Spørs litt på utstyr og kunnskap. Har man en DSP løsning er man nærmere audionirvana en uten. Front/sub bør jobbes med i tid for å få alt til å sitte ;) Arendal har mange muligheter, SUB1S har DSP løsning med peq filter også for korrigering av rommet.
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Full ommøbelering av rommet, etter den nye TV'en kom på plass. Ikke noe mer stacking, men i stedet en SUB2V på hver siden av tv bordet. Tror faktisk jeg foretrekker det slik, ihvertfall visuelt :)

    Kalibrering å slikt utsettes til helgen, for nå er jeg lei av å løfte å flytte på disse høyttalerne. Må jo omtent være "strongman". Eller er det kanskje jeg som begynner å bli gammel? :LOL:

    Ikke bry dere om gjenskinnet av lampen i TV'en. Er ekstra lys på for bildet sin skyld :-D

    PXL_20231122_174718859.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    På tide med ny oppgradering. Bestilt 3xMonitor 1723 og dual SUB2S. Bygger falsk vegg som skal huse dette så alt blir skjult bak 129" AT screen. Lager rammer idag av Velour av høy kvalitet bestilt på avshop ;)
    1.jpeg
    Skjermbilde 2023-11-23 kl. 08.10.22.png 3.jpeg 2.jpeg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Meget respektabel kurve!! Åssen syns du det låter da?
    Tørt og kontant, utrolig digg egentlig ;) Har vært i mange kinoer med råere løsninger og jeg ligger ikke så langt etter. Man bruker rommet og det man har og gjør det beste ut av det. Kommer tre pakker til som skal wrappes i barduk så blir mer bredbåndet. Over helga er ting på plass tenker jeg.
     

    Vedlegg

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Tørt og kontant, utrolig digg egentlig ;) Har vært i mange kinoer med råere løsninger og jeg ligger ikke så langt etter. Man bruker rommet og det man har og gjør det beste ut av det. Kommer tre pakker til som skal wrappes i barduk så blir mer bredbåndet. Over helga er ting på plass tenker jeg.
    Veldig gøy!
    du savner ikke skyvet helt i bunnen slik sub3 har..?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette ser jo meget ryddig ut 😀👍
    Blir spennende å høre hva endelig konklusjon blir når alt er på plass og innspilt😀
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Veldig gøy!
    du savner ikke skyvet helt i bunnen slik sub3 har..?
    Kan være den ekstra kraften kommer tilgode på noen filmer men i det store og hele så er SUB2S mer enn nok power. Disse skal jo stackes videre på tenker jeg :devilish:
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Kan være den ekstra kraften kommer tilgode på noen filmer men i det store og hele så er SUB2S mer enn nok power. Disse skal jo stackes videre på tenker jeg :devilish:
    Det høres moro ut! Mer av det gode er alltid rett!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn