Digitale avspillere Arcam irDAC bestillt.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Grattis howard_nor!

OU812
Takk takk!

Har kjørt blindtester i dag sammen med en hifi interessert kamerat for å fjerne eventuelle placebo effekter.

det var ingen tvil om hva som låt best :)
Gratulerer!
Ser du har Cambridge 751BD. Håper du si noe om hvordan irDAC låter sammenlignet med denne.
Takk.
Takk takk!

Cambridgen har alltid fungert som rent drivverk for cd eller digital musikk, har egentlig aldri giddet å teste den ut uten ekstern dac.
Kjøpte den jo mest for film egentlig. :)
Okeida. Tror egentlig at 751BD ikke er så aller verst som CD-spiller, dvs dersom den spiller sånn omtrent som 752BD. Ikke sikkert det er så stort sprang fra irDAC......men forstår jo det ikke nødvendigvis er så interessant å teste ut for din del :)
God påske!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.118
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Da må Dacen i 751BD være mye bedre en den som sitter i Oppo BD93. Den DACen som satt i Oppo spilleren ble glatt slått at Musical Fidelity V-Dac II og blir vel regelrett grusa av irDacen.

OU812

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Gratulerer!
Ser du har Cambridge 751BD. Håper du si noe om hvordan irDAC låter sammenlignet med denne.
Takk.
Takk takk!

Cambridgen har alltid fungert som rent drivverk for cd eller digital musikk, har egentlig aldri giddet å teste den ut uten ekstern dac.
Kjøpte den jo mest for film egentlig. :)
Okeida. Tror egentlig at 751BD ikke er så aller verst som CD-spiller, dvs dersom den spiller sånn omtrent som 752BD. Ikke sikkert det er så stort sprang fra irDAC......men forstår jo det ikke nødvendigvis er så interessant å teste ut for din del :)
God påske!
God påske ! :)

REman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.11.2013
Antall liker
49
Noen som (har hørt begge) som kan sammenligne denne lydmessig med Electrocompaniet ECD1?

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Er det ikke negativt at den ikke har XLR-ut? eller kjører dere digital ut?

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Kjører RCA fra dac til pre. Fungerer helt utmerket.

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Kjører RCA fra dac til pre. Fungerer helt utmerket.
Har du mulighet så prøv å kjøre Coax ut og digitalt inn i P5 og se hva som skjer lydmessig.
Tenkt tanken, men sånn som jeg ser det blir det feil. Da bruker jeg jo dac'en i P5 istedetfor.
Tror det har vært noen diskusjoner her ang dac til dac. Uansett er jo Irdac'en et par hestehoder foran den innebygde dac'en i P5.

Noen andre som har erfaringer om dette?

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Vet ikke hvor mye det har for seg hvis man bruker CD som kilde, men på USB så har jeg gjort det flere ganger med meget fint resultat. Uansett, bare å prøve og stole på dine egene ører :)

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Skal teste det en gang, må bare skaffe en kabel til. Bruker nesten aldri usb'en på irdac. Bruker coax inn fra cd spilleren. Den er også mediaspiller.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Jeg har cambridge cambridge 752bd. Jeg brukte den en liten stund som dac etter jeg solgte hd20. Irdac er en del bedre på det meste. Skulle ønske det ikke var sånn. Alt for mange bokser ;)

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Jeg har cambridge cambridge 752bd. Jeg brukte den en liten stund som dac etter jeg solgte hd20. Irdac er en del bedre på det meste. Skulle ønske det ikke var sånn. Alt for mange bokser ;)
Det var tanken min når jeg kjøpte Parasound P5 også :). Men sånn ble det ikke.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.118
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har lagt merke til at irDacen er mindre varm (ikke at den var veldig varm i utgangspunktet) etter at jeg oppgradere til MCRU PSU. Noen andre som har samme erfaring?

OU812

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Har lagt merke til at irDacen er mindre varm (ikke at den var veldig varm i utgangspunktet) etter at jeg oppgradere til MCRU PSU. Noen andre som har samme erfaring?

OU812
Ja, den blir ikke varm i det hele tatt med mcru psu. Mener at den ble litt varmere med orginal strømforsyning.

amatørnissen

Fersking
Ble medlem
09.06.2014
Antall liker
0
Nå skal jeg banne litt i kirka her... Har lest gjennom denne tråden og skjønner at dere alle er på en annen planet enn undertegnede når det gjelder slike ting. Prøver likevel...

Har 2 stk JBL TL260 som jeg skal ha på gutterommet nå som huset vårt er ferdig. Har en drøss med cd'er som jeg skal rippe i lossless, så musikkilden blir en iMac.

Har sett etter en DAC jeg kan bruke, Parasound Zdac har jeg sett på, men kom så over denne. Og etter det jeg har lest kjøper jeg sikkert en irDAC. Men så var det noen spørsmål fra en amatør, da...

* Har lest at DAC bare er et mellomledd, en konverter. Antar derfor at det må en forsterker til for å bringe lyden til høyttalerne. Dette er ikke nevnt med et ord i denne tråden, så har jeg blingsa? Sikkert verdens dummeste spørsmål sett med deres øyne, men...

Er evt valg av forsterker likegyldig?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Neida, det er riktig at du også må ha forsterker for å få lyd frem til høyttalerene. Dac er som en cd spiller uten skuffen til å legge cd plata i. Du kan også gå for en løsning som f,eks Hegel H100 eller Primare I22 som har innebygget dac i forsterkeren. Med Rega iRdac så er god lyden fra kilden sikret, men resultatet vil ligge i hva du velger av forsterker. Jo bedre forsterker jo bedre lyd. Noen sitter med for dårlig signalkilde (dac/cd spiller), og da vil aldrig resultatet bli bedre enn svakeste ledd, selv om både høyttalere og forsterker holder mål. Du kan lage en ny tråd med utgangspunkt i at du vurderer irdac og dine høyttalere, og se hva forumets brukere kommer med tips om forsterker. Lykke til :)

amatørnissen

Fersking
Ble medlem
09.06.2014
Antall liker
0
Neida, det er riktig at du også må ha forsterker for å få lyd frem til høyttalerene. Dac er som en cd spiller uten skuffen til å legge cd plata i. Du kan også gå for en løsning som f,eks Hegel H100 eller Primare I22 som har innebygget dac i forsterkeren. Med Rega iRdac så er god lyden fra kilden sikret, men resultatet vil ligge i hva du velger av forsterker. Jo bedre forsterker jo bedre lyd. Noen sitter med for dårlig signalkilde (dac/cd spiller), og da vil aldrig resultatet bli bedre enn svakeste ledd, selv om både høyttalere og forsterker holder mål. Du kan lage en ny tråd med utgangspunkt i at du vurderer irdac og dine høyttalere, og se hva forumets brukere kommer med tips om forsterker. Lykke til :)
Takk for svar :cool:

Jeg er jo ingen hifi-freak, så veldig mange av merkene jeg leser om her er totalt ukjente likevel. Men saken er som følger:

2 stk JBL TL260 på rommet mitt
2 stk DALI Phantom Helicon i taket på stua

Tenkte SONOS for å spre musikken rundt i huset. Må derfor ha en extra forsterker for å hjelpe SONOS litt. Hadde egentlig tenkt en egen sak til rommet mitt, men ser nå at de kanskje kan kombineres.

Forsterker og DAC på rommet mitt nær iMac og høyttalerne, så SONOS på et teknisk rom noen meter unna. Kan sikkert bli en 10-12 meter siden rørene ikke ble trukket rett frem.

Men hva slags kabel skal jeg da koble mellom forsterker og SONOS? Bruk f eks NAD C275BEE som eksempel, mulig jeg lander på den

amatørnissen

Fersking
Ble medlem
09.06.2014
Antall liker
0
Ta et enklere spørsmål, kanskje. Om jeg velger irDAC, hvilken forsterker (prisklasse) bør jeg ha da?

Hvor mye betyr forsterkeren for lydbildet, etter at irDAC har gjort sitt? Er det sånn at irDAC blir selve hjertet da, og så mottar forsterkeren bare et analogt signal som den formidler videre til høyttalerne?

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Sonos har vel såvidt jeg vet digital ut, enten via coax eller toslink. Da kjører du digitalt fra sonos og rett inn i dac, du kan gjøre det samme med f.eks cd spiller, tv eller pc. Dac'en blir på en måte en turbo for lyden, får frem detaljene bedre rett og slett.
hvilken forsterker du bør velge? Det finnes det vel ikke noe fasitsvar på, jeg har en forforsterker til 10k og en effektforsterker til 20k. Du kan også velge en integrert forsterker.
Både dac og forsterker har endel å si på om lyden blir bra. Du kjører lyden via vanlig rca (rød og hvit) kabel mellom dac og forsterker.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Ta et enklere spørsmål, kanskje. Om jeg velger irDAC, hvilken forsterker (prisklasse) bør jeg ha da?

Hvor mye betyr forsterkeren for lydbildet, etter at irDAC har gjort sitt? Er det sånn at irDAC blir selve hjertet da, og så mottar forsterkeren bare et analogt signal som den formidler videre til høyttalerne?
Både og. DACen tar det digitale signalet fra cd-spiller, pc, mobiltelefon osv og gjør det om til analoge. En ekstern DAC vil da bruke bedre komonenter og følgelig gi bedre lyd enn det som er innebygd i disse. En Dac med flere innganger gir deg dessuten muligheten til å koble forskjellige apparater sammen og og dermed få alle komponentene på anlegget. Om den blir hjertet i anlegget er vel på ta hardt i, for forsterkeren og høyttalerne vil nok ha mye mer å si for det totale lydbildet enn en skarve DAC. Når du skal velge forsterker bør du velge ut fra smak og behag, behov og lommebok - det finnes knapt noen fasit på det, men med en irDAC bør du spandere på deg en forsterker i 10-15 tusen kroners klassen - minst!

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2013
Antall liker
167
Sted
Stathelle
Torget vurderinger
23
Hei har en hegel HD11 dac og vurderer å bytte til irdac. Lurer da på om noen har prøvd disse mot hverandre og hva dere syns funket best og hvorfor.
Takker på forhånd.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Noen har sagt noe om det tidligere i tråden? Det du kan gjøre er å ta med Hegelen til et sted hvor de selger Arcam og teste de mot hverandre, hvis det er praktisk mulig. Vil forøvrig anbefale deg å sjekke ut NAD D1050 som koster det samme som irDac i England, men 1700kr mindre i Norge. Etter litt nettlesing ende jeg opp med den og den låter supert! Tipper en Klipschmann som deg vil elske det enorme skyvet i bassen den har!

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2013
Antall liker
167
Sted
Stathelle
Torget vurderinger
23
Klipsch rf82 er blitt byttet ut med Audio Physic virgo 1 så trykket er ikke lenger like moro som før.
AP er riktignok en helt annen høyttaler en rf82 og dem har vær sine måter og formidle musikk på.
Men tilbake til spørsmålet ang irdac så skal det brukes sammen med AP så flott om det er noen som har AP og arcam som kan komme med sin erfaring AP og irdac.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
23.010
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Jeg overtok nikosidis' irDAC med lineær strømforsyning for et par uker siden og er strålende fornøyd. Passer svært bra med Cary, Krell og SF. Jeg kan bekrefte at bassen i irDAC er enestående, og resten av frekvensspekteret låter også oppløst, detaljert og fint :)

Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
552
Sted
Stockholm
Drar fram denne tråden litt igjen.

Går og funderer på en slik, men hvordan står denne seg lydmessig over tid? Noen farging man legger merke til etter en stund?

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
23.010
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Har ikke opplevd noen farging her i heimen. Låter uforskammet bra til prisen! At burken er liten og nett er definitivt også et pluss. Byggekvaliteten virker å være svært god.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
552
Sted
Stockholm
Det låter jo bra. Får inntrykk av at den kan være på den varme siden av nøytral i noen tester. Noen skriver også at om de må finne et minus med den så er det en liten avrulling mot de lavere frekvenser.

For min del står det litt mellom denne og Bladelius USB dac som kan være bra synergi med min Bladelius Tyr 2.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
552
Sted
Stockholm
Et det ingen andre som har noen erfaringer å dele?

Ser i lista over mest populære dacer her på sentralen at det bare er 2 som har ført opp denne. Kan dette brukes som en indikator mon tro?

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Plutselig dødde min irdac. Strømforsyningen tok kvelden. Hvor kjøper jeg en ny en?

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
23.010
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Hvor du får kjøpt en originalforsyning vet jeg dessverre ikke. Kanskje forhandler har mulighet til å skaffe? Jeg brukte en lineær strømforsyning fra SBooster. Koster en del men gir et løft i lyden.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Takk for tips:) Jeg trenger ikke orginal strømforsyning. Det viktigste nå er å få lyd i DACen igjen slik at familien kan få sin daglige dose musikk.Kan jeg kjøpe en strømforsyning på Clas Olson? Har du en link med pris til Sboostern?

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Tusen takk for hjelpen, ragwo:)
Sbooster vil koste meg mer enn jeg gav for Irdacen, så den må evt komme senere. Nå vil jeg bare at Dacen skal fungere igjen.
Om noen kan hjelpe meg å velge hvilken av strømadapterene jeg må kjøpe på linken nedenfor, så blir jeg glad.
søk | Clas Ohlson

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Takk igjen, ragwo:) Beklager, men dette må jeg ha inn med teskje. Hvordan sjekker jeg at pluss og minus stemmer med det gamle adapteret? Hvilke konsekvenser har polaritetsvenderen for meg?

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
23.010
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Der det står output på ditt gamle adapter ser du en forklaring av hva som er pluss og minus på adapteret. Ringen er minus, senter er pluss. Du må passe på at det blir likt på det nye adapteret, i verste fall kan du ødelegge DACen hvis du kopler feil. Regner med at betjeningen på Clas Ohlson kan hjelpe deg hvis du er usikker.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Hva skulle jeg gjort uten HFS:)
Nå spilles det musikk igjen. Takk igjen Ragwo:)

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
23.010
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Bare hyggelig; godt å høre at du har fått liv i dacen igjen :)

Topp Bunn