Digitale avspillere Arcam irDAC bestillt.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
arcademic_south: Det kan man si er merkelig. Jeg kan med hånden på hjertet ikke si med sikkerhet at det skjedde noe spes. med min IrDac etter utallige timer med innspilling, selv om jeg skrev at det skjedde noe tidligere i tråden. Jeg ville uansett bare latt den stå på med musikk de første dagene. På den måten er du i det minste sikker på at den blir innspilt :D
Det er vel heller liten vits i å skru den av. Den bruker ikke strøm i det hele tatt. Min står på hele tiden.

IrDac er uansett helt fantastisk. Det er etter min mening den rene stramme bassen som setter mye annet i skyggen. Jeg liker også hvordan den får riktig fylde på stemmer og instrumenter. Den låter rett og slett veldig ekte og riktig.

Sist redigert:
X

X186841

Gjest
IrDac er det rette valget ja. Det blir best lyd ved å koble ladeledningen i Apple USB inngangen på baksiden. Prøvde dette på Wimp Hifi og ble virkelig imponert.

X

X186841

Gjest
Den trenger en 20 minutter for å bli varm i trøya første gangen , siden har jeg ikke slått den av.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det blir best lyd ved å koble ladeledningen i Apple USB inngangen på baksiden
Men må du enten løpe frem og tilbake for å skifte sang da, eller har du en veldig lang ladekabel frem til sitteposisjonen?

X

X186841

Gjest
Satte igang spillelista mi og trakk opp en øl. Men skal du stadig skifte sang er det mer praktisk med trådløst , men jeg synes lyden ble betydelig bedre med tråd enn å gå igjennom AirPort eller appletv .

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Er irdac og Airdac identiske innvendig? Synes Airplay og trådløs muligheten på Airdac gjør den enda mer spennende

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Vi bare si at denne Arcam-dac`n seiler nå opp som en av de beste dac`ene på markedet (bare se på de fantastiske internasjonale reviews`ene). Men "gjengangeren" nesten over alt er at kjøperne bes om å være tålmodige: Dac`en trenger tid før den åpner seg opp og vellyden brer seg ut i rommet. Kanskje litt merkelig at en Dac (uten bevegelige deler) trenger flere dager med "innspilling"?

Jeg og måtte ha noen dager før jeg følte den slapp helt ja. Har i grunn ikke så stor tro på innspilling av elektronikk, menn akkurat på irdacen mener jeg bestemt det skjedde store forandringer på bl.a rytme og tempo etter noen dager.

X

X186841

Gjest
De er forskjellige og det er litt for få innganger på airdac til mitt bruk.
[h=3]Technical Specifications[/h]
  • DAC: TI PCM5102
  • Inputs: Airplay, SPDIF (Coax), Toslink Optical
  • Frequency response: 10Hz — 20kHz, ±0.1dB
  • Total Harmonic Distortion + Noise: 0.002%
  • Signal-to-noise ratio (A –Weighted): 106dB (24-bit)
  • Line output level: 2.15Vrms
  • Supported sample rates: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz
  • Bit depth: 16-bit, 24-bit
  • Power requirements: 7W max
  • Dimensions (wxdxh, mm): 190 x 120 x 44
  • Weight: 1.1kg
- See more at: Arcam - airDAC - Airplay Digital to Analogue Converter

[h=3]Technical Specification[/h]
  • DAC: TI PCM1796
  • Inputs: USB, 2x SPDIF, 2x optical, iPod
  • Total Harmonic Distortion: + Noise 0.002%
  • Signal-to-noise ratio (A –Weighted): 112dB (24-bit)
  • Line output level: 2.2Vrms
  • Supported sample rates: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 192kHz
  • Supported bit depths: 16-bit, 24-bit
  • Dimensions: (wxdxh, mm) 190 x 120 x 44
[h=3]Made for:[/h]
  • iPod touch (5th generation), iPod touch 4th generation) iPhone 5, iPhone 4S, iPhone 4, iPad (4th generation), iPad Mini, iPad (3rd generation), iPad 2
- See more at: Arcam - irDAC - Digital to Analogue Converter

S

SAH

Gjest
Har forstått det slik at Ipaden lades ved tilkobling til denne DAC'n - stemmer det?

X

X186841

Gjest
Har prøvd mye ja , men denne er jeg mest fornøyd med.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Samme her. Har hatt Hegel HD2, HD11, HD20. NAD M51, Byrson 160, masse CD spillere osv. Jeg bruker IrDac driver til windows 7 for å bruke USB 2.0.
Maskina med Windows 7 er en liten netbook som er veldig stillegående. Disse små PCene har ikke vifte o.l. Den står fast ved siden av DACen. Software på maskina er Foobar 2000. Alle CDene mine er rippa til FLAC med Cover. Da brukte jeg EAC. Maskina er koblet til IrDac med USB kabel. Jeg styrer hele greia med
Windows 8 Telefon (Samsung Ativ S) Foobar 2000 remote app. . Det funker veldig bra :D

S

SAH

Gjest
Ser ut som om graden av fornøydhet er stor når det gjelder Arcam irDAC, da løper man vel ikke noen stor risiko ved å kjøpe en :)

Sist redigert av en moderator:
X

X186841

Gjest
Er troligvis ikke det du kommer til å angre mest på her i verden :)

• Liker
Reaksjoner: SAH

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
De er forskjellige og det er litt for få innganger på airdac til mitt bruk.
Technical Specifications

• DAC: TI PCM5102
  • Inputs: Airplay, SPDIF (Coax), Toslink Optical
  • Total Harmonic Distortion + Noise: 0.002%
  • Signal-to-noise ratio (A –Weighted): 106dB (24-bit)
  • Line output level: 2.15Vrms
  • Supported sample rates: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz
  • Bit depth: 16-bit, 24-bit
  • Dimensions (wxdxh, mm): 190 x 120 x 44
  • Weight: 1.1kg
- See more at: Arcam - airDAC - Airplay Digital to Analogue Converter

Technical Specification

• DAC: TI PCM1796
  • Inputs: USB, 2x SPDIF, 2x optical, iPod
  • Total Harmonic Distortion: + Noise 0.002%
  • Signal-to-noise ratio (A –Weighted): 112dB (24-bit)
  • Line output level: 2.2Vrms
  • Supported sample rates: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 192kHz
  • Supported bit depths: 16-bit, 24-bit
  • Dimensions: (wxdxh, mm) 190 x 120 x 44
Made for:

• iPod touch (5th generation), iPod touch 4th generation) iPhone 5, iPhone 4S, iPhone 4, iPad (4th generation), iPad Mini, iPad (3rd generation), iPad 2
- See more at: Arcam - irDAC - Digital to Analogue Converter

OK. Takker. Bortsett fra at de har forskjellig dac modul, kan noen lese ut av tallene om det er andre viktige forskjeller dem i mellom?

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
402
Bortsett fra at de har forskjellig dac modul, kan noen lese ut av tallene om det er andre viktige forskjeller dem i mellom?
Det er jo ekstremt viktig da. Forskjellen i lyden kan blir ganske påtakelig bare med små endringer, så jeg ville i alle fall ikke tatt noen sjanse, uten å sikre muligheten til returrett.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Palace: Det er flere ting som ikke er nevnt. Analog delen er veldig viktig. Husk at digitalsignalet skal gjøres om til analogt og sendes videre. Jeg mener å ha lest at IrDac har arvet analogdelen til sin storebror som koster rundt kr 20 000,-
Ta en titt oppi en DAC og du vil finne mange komponenter. Jeg vet lite om AirDac men etter hva jeg har fått med meg er det en eldre og enklere utgave enn IrDac.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Jeg kjøpte en. Tror jeg får den i løpet av 3-4 dager. Skal komme med lytteinntrykk. Kosta 143 Euro med frakt på dør. Blir litt i moms også selvfølgelig. Jeg vil tippe total kr 1 500,-
Hvis den gjør fantastiske IrDac en lite lite hakk bedre på en eller annen måte er det helt klart verdt det for meg.

http://www.squeeze-upgrade.com/images/HiFi Choice review.pdf

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Er det Soundgarden som selger disse eller er det andre forhnadlere i Oslo også?

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
402
Jonas; Er Arcam`dac mye bedre enn den som finnes integrert i Parasound P5? Hvis ja, på hvilken måte?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jonas; Er Arcam`dac mye bedre enn den som finnes integrert i Parasound P5? Hvis ja, på hvilken måte?
Ja, jeg synes det. Grunnen er så enkel at irdacen må sammenlignes med dacer fra 10-15k og oppover. Største forskjellen er bassen, som er mer dynamisk, stram og tung. Som at du opplever at effektforsterkeren plutselig er dobbelt så kraftig. Mer ro, flyt og tyngde. Dacen i p5 er veldig god, men irdacen er så latterlig god til enda latterligere pris :)

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
402
Ja, jeg synes det. Grunnen er så enkel at irdacen må sammenlignes med dacer fra 10-15k og oppover. Største forskjellen er bassen, som er mer dynamisk, stram og tung. Som at du opplever at effektforsterkeren plutselig er dobbelt så kraftig. Mer ro, flyt og tyngde. Dacen i p5 er veldig god, men irdacen er så latterlig god til enda latterligere pris :)
Takk skal du ha. Det var det jeg håpte på :)

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hva med signaturen i henhold til varm/kald?
Åpenhet og detaljer?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hva med signaturen i henhold til varm/kald?
Åpenhet og detaljer?
Vanskelig og si hva signaturen er, men jeg håper det er dette som er nøytralt, for alt føles riktig.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Da har jeg testet SBooster med Linear power supply noen dager. Den switch mode strømforsynengen som følger med er ikke akkurat i high-end klassen.
Første jeg la merke til var bedre sentrering av stemmer og instrumenter. Den ryddet helt klart opp en del i lydbildet. Lyder står mer klart frem. Sikkert et lag med støy som er fjernet fra tidligere. Ting spruter litt mer ut. Det er litt IrDac på steroider uten at det er antydning til ubehageligheter. Den er faktisk blitt et lite hakk mer behagelig i klangen også.
Med fakt og moms kostet dette kr 1500,- noe som jeg anser som veldig rimelig.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Og plutselig koster irDAC 6K;) Ikke noe å klage over det hvis det ga ett løft på et allerede godt produkt.

M

MusicBear

Gjest
6 høvdinger, OK. Men er den fortsatt så god som det påstås?

Har sjeldent sett et produkt omtalt så positivt, som denne dac, uten de store relegiøse forhold til dinsen det gjelder... Edruelige omtaler, som igjen betyr at man begynner å bli interessert i en dac som egentlig er for billig. For å si det sånn.

Beklager, hvis noen allerede har uttalt seg om dette i tråden, men hvordan er den i mot eksempelvis Hegel HD25 til nesten tre ganger prisen?

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Musicbear: jeg har hatt hd25 hjemme og eid både hd20 og hd11. Uten direkte sammenligning mener jeg irdac er på nivå med hd 20. Med sbooster og linear strømforsyning er den på nivå med hd25.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Da har jeg testet SBooster med Linear power supply noen dager. Den switch mode strømforsynengen som følger med er ikke akkurat i high-end klassen.
Første jeg la merke til var bedre sentrering av stemmer og instrumenter. Den ryddet helt klart opp en del i lydbildet. Lyder står mer klart frem. Sikkert et lag med støy som er fjernet fra tidligere. Ting spruter litt mer ut. Det er litt IrDac på steroider uten at det er antydning til ubehageligheter. Den er faktisk blitt et lite hakk mer behagelig i klangen også.
Med fakt og moms kostet dette kr 1500,- noe som jeg anser som veldig rimelig.
Har du link til herligheten?

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Jonas: Se lenger bak i tråden så finner du den ;)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Gleder meg til å lese tilbakemeldingen for den psuen der.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Ou812: Nice :) van halen er helter. Like best det med David. Fair warning albumet er vel favoritten.

Topp Bunn