Arc Deco

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Elementer og materiell er på plass, så da er det duket for en fin byggetråd som skal ta for seg etpar spennende høyttalere som er påtenkt det flotte lytterommet til Sevald. 😃🎵🎶
    20230313_194841.jpg

    Det vil bli en lettere buet høyttaler hvor elementene plasseres i en w-w-w-w-m-t-m-w-w-w-w konfigurasjon.
    Woofers er Seas sin L16RNX3
    Screenshot_20230207-110342_Samsung Internet.jpg

    Mellomtone er Seas w12cy006
    20230214_100450.jpg

    Og som diskant benyttes det Bliesma sin t34b-4 Berylliumdome med Willy-designet 3-d printet waveguide
    20230224_093807.jpg

    På baksiden freses det inn eget kammer for Hypex fusion fa503.
    Finnish på høyttalerne vil bli nøyaktig det samme som på ERK sine Moelva, Gjennomfarget svart mdf og valnøtt-finér.
    Gleder meg til nok en morsom byggetråd 🤓👍☕
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Her blir det masse bilder, men vil jo gjerne dele prosessen med dere😃👍.
    Lakkeres først med etpar tynne strøk plastikgrunning, deretter 2-komponent sparkel ( i 2 omganger) hvor de så etterpå gis 4 strøk med silkematt svart.
    20230219_140705.jpg
    20230219_140721.jpg
    20230219_140739.jpg
    20230219_134800.jpg
    20230221_105722.jpg

    Maskerer og skjærer ut spaltesporet hvor gitteret skal limes nedi.
    Som lim har jeg god erfaring med Araldit 2-komponent, og lar det stå i lett press over natten.
    20230223_113319.jpg
    20230223_114658.jpg
    20230223_121236.jpg

    De gjør seg virkelig godt i silkematt svartfarge.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen spesielle tanker rundt valg av navn? :)... Tror disse blir meget lekre. Må være noe med "fjellufta" i Kolbu... :LOL:
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det var jaggu et lekkert snitt på de kassene! ❤ Insel møblerer Audio-Norge!

    Du får vel ikke mye ro i sjela fremover Sevald?😁
    Det er blitt tatt utgangspunkt i de lekre linjene fra Moelva.
    Det kreves noe mer volum per driver ( Vi ønsker oss et realt punch i midbassområdet 🥊💥) så i god dialog med Snickers-is & Sevald har vi kommet frem til dette snittet.😃
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Et Norsk hifi- eventyr disse designene, etter mine begrep 😊
    Dersom man ikke ønsker separate basstårn, kan det hintes at "Bendits" er til salgs, et komplett nøkkelferdig system og null ventetid. Dette er et system som tåler sammenligning med hva som helst. Ref. reportasje i Stereoplus 7/2020. og kapittel "slik låter det".
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20230313_194556.jpg

    Vår trofaste Cnc-operatør Johnny har frest ei sideplate slik at jeg kan bruke den som fresemal.
    20230308_143541.jpg

    Det er en grei jobb å kopifrese. Streker rundt med en tømmermannsblyant, kjører med stikksag ca 3mm unna streken for deretter å bruke kopifres på overfresen.
    20230308_152047.jpg

    Falser lett for kardioide på innside slik at filt+gitter vil flushe.
    20230308_160044.jpg

    Twintowers ferdig frest
    20230308_154937.jpg

    Her snur jeg malen oppned og merker av, slik at det kan freses ned et spor for indre bakveg mot hypex-kammer.
    20230314_100853.jpg

    Da vil de 4 bassmellomtonene nede ha det nøyaktig samme volumet som de 4 oppe😃🎵🎶.
    Neste ut blir å lage "innredningen"..
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Kult med ny byggetråd!
    Ikkeno småtasser dette, får inntrykk av størrelsen når man ser sideplatene.
    Blir veldig flott med den "usynlige" foten som letter det visuelle uttrykket og samtidig kompletterer designet :love:
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De kommer til å bli i underkant 190 cm høye, så er jo ikke så høye heller🙃😊, men de blir en god str opp ifht The Music. (Forhåpentligvis også lydmessig 🎶😃).
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Utrolig imponert over disse prosjektene og ikke minst sluttresultatene mtp form og finish. Dere er fantastisk dyktige, en fryd å følge.
    En ting som også kunne vært moro og inkludert i start av byggetråden, er noen ord hvordan endte høyttalerne akkurat slik. Da mtp form,størrelse osv. regner med det er en baktanke/beregninger.

    Mvh Jonas
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Jeg gleder meg til å massere DSP-en i denne her i forbindelse med en konfirmasjon på Vestlandet om noen uker.

    Egentlig er denne varianten en slags hybrid mellom @Trg sine høyttalere og "Moelva". Med litt andre drivere fikk den et litt annet estetisk uttrykk. Den har fått en kardioideløsning i mellomtonen som er tilsvarende det som ble gjort med "Moelva", mens nedover i nedre mellomtone blir det å støtte seg på rommets akustikk. Med andre drivere og lukkede kamre vil disse få en del mer kapasitet i midbassområdet. Her deler de DNA med "Totenpålene", men @Sevalds rom tillot en del mer dybde og volum på kassene. Da måtte også dybden i toppen bli en del større enn Moelva. Volumet vi endte på, ca 10 liter pr driver, lar forsterkere og drivere jobbe rimelig lett uten særlig EQ.

    Baksiden på høyttaleren er buet. For å få impedansen perfekt matchet mellom topp og bunndelen av høyttaleren legger derfor Øyvind inn en buet plate inni høyttaleren i nedre del som nøyaktig matcher toppen av høyttaleren. Dermed er det akustiske kammeret nede en nøyaktig speilet kopi av det akustiske kammeret oppe, slik at den ekstra dybden i bunnen bare er kammer til forsterkeren. Sexy shit!

    Bendit til salgs?! Har du en kjøper på gang allerede @inselwind?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.095
    Antall liker
    33.918
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke at det er noe feil med tidligere prosjekter , men designet på denne tiltaler meg veldig. At bunnen og toppen følger samme vinkel og måten sokkelen er festet gjør den nesten litt vektløs . Kan ikke se for meg hva som kunne blitt bedre.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Ikke at det er noe feil med tidligere prosjekter , men designet på denne tiltaler meg veldig. At bunnen og toppen følger samme vinkel og måten sokkelen er festet gjør den nesten litt vektløs . Kan ikke se for meg hva som kunne blitt bedre.
    Ikke for mye skryt nå da.. kan risikere at Snickers-is smelter av oppglødethet🤪.
    De er virkelig fine!😊👍
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Med blokker i flertall er det vel ikke noe problem.
    Hvorfor kjøre McIntosk- lyden gjennom en haug med (taps)spoler og motstander? :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Med blokker i flertall er det vel ikke noe problem.
    Hvorfor kjøre McIntosk- lyden gjennom en haug med (taps)spoler og motstander? :)
    Hvorfor kjøpe massevis av blokker når en neve spoler, kondiser og resistanser fikser issuet? Tipper det tar meg minst 50 år før dette effekttapet tangerer utgiftene på flere blokker og en mer avansert Trinnov. 😁
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tipper det tar 5 uker å tangere lyden til en neve kondiser/spoler/Macintosh med mengder av D-blokker i en aktiv løsning.

    ;)

    :p

    ...men det aner jeg ingenting om.
    Kun en teori.

    Og teorier i denne hobbyen har jeg funnet ut ikke er verd så veldig mye.

    🙄
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En vakker dag... står det etpar flotte passive linjekilder fra Toten nedi grotta di🎵🎶.. Jeg liker å ha trua😊
    Mener ikke å dra det ut på sidelinjen, men ble sittende og tenke litt på dette.

    For forutsetningen for å lykkes med en passiv løsning må jo være at noen brenner for oppgaven, dessuten er det jo ikke særlig lønnsomt ut i fra enkeltprodukt/prototype. Passiv er vel bare kostbesparende om man skal produsere en serie, da R&D kanskje er litt mer tungvint, så jeg sparer kanskje ikke veldig mye? Særlig om jeg ønsker et proft utviklet filter og ikke bare et klasket sammen på feelingen av en motvillig datanisse.

    Så min konklusjon er vel at jeg egentlig må jeg brenne for det selv, eller rett og slett slå fra meg tanken. Foreløpig går jeg nok for det siste.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sporer litt av i forhold til byggetråden. Jeg har også tenkt på dette i forkant av prosjektet på evt passiv løsning. Jeg har ikke nødvendig kompetanse til å hatt noen føringer hvordan det skulle blitt løst. Men praktisk tankegang sier at en først burde optimalisert aktivt og deretter bygget et passivt filter basert på erfaringene en gjorde aktivt. Kostbart, omstendig og uaktuelt ble min konklusjon.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor passivt når man kan aktivt? Jai ikke forstå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn