Arbeidstråd: David Bogen DB-10

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    I disse mørke koronatider, med bunnløse grøfter og bleket sinn, har et lite lysglimt kommet seilende inn porten. Det hadde seg slik at @pekaill fant en skatt til sitt voksende hifi-harem, og sendte henne til meg for både sminke og stell. Men hva har så dukket opp på trappene?

    IMG_2747.JPG

    David Bogen DB10-1. Anno 1950

    I dag vil noen kalle det en "monoblokk". Den gangen kalte man det en forsterker. Den gryende hifi-industrien var i startgropen, og David Bogen var en av dem som var med på å fylle markedet.

    Her har vi en snasen 10 (15) watter, med inngang for både keramisk og magnetisk pickup, samt to linjeinnganger (radio og aux). Sluttforsterkningen bestykkes av to 6v6 i push-pull-konfigurasjon. Før disse er to forforsterkertrinn + to for phono, hvilket vil si fem hele trinn ved bruk av platespiller. Dette var ikke noe far fikk fra felleskjøpet. Dette var for de kresne. Dette var hifi. Og ikke noe mor fikk komme borti med støvkosten sånn uten videre.

    IMG_2748.JPG IMG_2749.JPG
    AES? LP? Dette var tiden før RIAA, så en god forsterker lot deg justere etter hva du hørte på


    David Bogen var ikke hvemsomhelst. Etter å ha begynt med videresalg, for så å produsere egne intercom- og PA-systemer fra ca midten av 1930-tallet, kastet de seg på Hifi-bølgen som kom på tampen av 40-årene. Det var etter hvert mange som ville ha en del av den kaken, men Bogen var blant de første. Med en fartstid og erfaring som strakk seg omtrent like langt som teknologien selv, var de så godt rustet som noen til å ta opp hansken og definere en ny æra av høykvalitetslyd! Sjefsdesigner Bernard Kardon la hele sin erfaring i denne boksen, godt hjulpet av kollega og bestekompis Sidney Harman, som hadde jobbet hos Bogen helt siden begynnelsen.

    David Bogens påvirkning på hvordan hifi-bransjen har blitt i dag, kan ikke undervurderes. I tillegg til å produsere egne apparater, drev Bogen også med videreutvikling og videresalg av eksisterende produkter for å utfylle porteføljen. Platespillere var en av disse, og da sivil produksjon ble gjenopptatt etter krigen hadde produsentene av motorene til disse bestemt seg for å mangedoble prisen. David var rasende på Goliat, og ville finne alternativer. Gjennom en bekjent fikk han noen vareprøver av et lite sted i Sveits som kunne lage spillerne han var ute etter. For å gjøre en lang historie kort, så dro han over og ble mektig imponert. Den lille landsbyen hadde dog ikke kapasitet til å produsere nok, så med svært gunstige lån og oppmuntring fra Bogen satte de i gang å bygge fabrikk... og Lenco AG ble grunnlagt.



    Skal vi ta en kikk inni?

    IMG_2664.JPG

    Point-to-point wiring. Ikke noe robot-samlebånd her!

    Her ser alt ganske så originalt ut. Cornell Dubilier, Tiger. Voks, olje og pergament. Forførende dufter! Heldigvis er kretsskjema relativt lett tilgjengelig, og de ser ut til å stort sett ha holdt seg til oppskriften.

    Jeg sjekker rørene. Det er ingen kortslutninger, og alle filamentene er i god behold. Om vakuumet er ute vet vi ikke før vi til syvende og sist får strøm på. Men først må alle kondensatorer byttes, for i denne alderen kan ting fort bli fali. Vi skal også teste hver enkelt av alle motstandene, og bytte ut de som er for slitne. Ellers virker denne boksen ganske pent behandlet; en fryd!

    IMG_2746.JPG IMG_2753.JPG
    Det ser skummelt ut, men det er system i galskapen.. og her er alt så fint, til og med lyspæren virker intakt!


    I neste episode skal vi drille. Stay tuned :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Søte, de der... Good luck! Ser ut til å trenge en hel del TLC...
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da kom endelig pakken fra Mouser, og nye deler var på plass!

    Første oppgave nå er å rive ut alle de gamle kondensatorene, sørge for at kretsene er helt frakoblet og måle motstandene. Utrolig nok er det bare to av dem som er utenfor spekk - resten er like gode som nye!

    Så er det å måle de nye kondensatorene og merke dem etter hvilken leder som er ytterst. De var nøye med slikt i hine hårde dager, og det var riktig å sette alle kondensatorer riktig vei. Det hjelper mot during, og vi liker å gjøre det ordentlig, så da gjør vi det.

    IMG_2802.JPG IMG_2807.JPG IMG_2806.JPG
    1. Nye kondiser.... 2. og 3: Forskjell i brum på en kondensator satt rett og gal vei

    IMG_2808.JPG IMG_2803.JPG
    Da var alle målt og markert, klare til å settes inn! Litt mindre enn de gamle også..



    Ikke så mye mer som skjedde i denne omgang, men inspirert av boligannonser (som gjerne inkluderer bilder av en skinnende oppvaskkran, et stykke kringle eller et stearinlys) så er her noen tilfeldige stemningsbilder:

    IMG_2751 2.JPG IMG_2759.JPG IMG_2770.jpg IMG_2772.jpg IMG_2817.JPG IMG_2820.JPG
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ser bra ut! Gleder meg til å prøve denne :)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjer det noe her da? Jo! Alskens hverdagslige adspredelser og sen oppdatering hører med.. hva er så skjedd?

    Vi fortsetter eventyret..


    Jeg sa opprinnelig jeg skulle borre. Det har seg slik, at det på toppen av forsterkeren er to kondensatorbanker som sørger for stabil og fin strømforsyning. De er montert øverst fordi det ser fett ut. Og ikke minst, fordi de er litt store -- kraft tar plass! Men vi kan ikke bruke dem lenger, de lekker strøm og vil bare skape baluba.

    IMG_2758.JPG IMG_2757.JPG
    Fete kanner

    Man har liksom tre valg når det kommer til sånt. Enten a) bytte dem ut med noe nytt. b) koble dem fra, og snike noe inn i chassis i stedet. Da står de mest til pynt (men pynt er jo fint), eller c) røske ut innmaten og sette nye kondensatorer inni.

    Jeg lekte veldig med tanken om c), men fant ut etter hvert at erstatningskondensatorene var små nok til å få plass inni. Det, samt litt graving i hvilke tungmetaller og annet som kanskje er i dem, gjorde at jeg av hensyn til husfreden valgte b). Da vil de fortsatt trone på toppen, mens litt magi skjer under panseret..

    Vi går til verks, og løsner forsiktig én og én av de ærverdige voksrullene som nå sikkert er dødsfeller. Kobler til nye, friske og tilnærmet evigvarende erstatninger, samt sørger for litt mer moderne sikkerhet. Den originale strømkabelen er faktisk ganske flott og fin, så den får være med videre!

    Her henger alt sammen ved å lodde komponentene i hverandre, så pent er det ikke helt.. men funksjonelt!

    IMG_2875 2.jpg IMG_2873 2.JPG
    Alt på plass! På tide med litt test..

    Vi kobler til og øker spenningen forsiktig. Alt virker ok, spenningene ser riktig ut... vi er oppe i 117VAC, akkurat der vi skal være. FZZZZZZT!!!!! SPREKK!! KRAKLE!

    Å guri malla, hva skjer? Jeg rekker akkurat å skru av strømmen, men ikke før en liten poff kommer fra utgangstransformatoren.

    IMG_3233 2.JPG
    Ser du den lille svarte flekken?

    Auda.. her er det en liten venn som ikke helt hang med. Hvordan kan så det ha skjedd? Det er flere muligheter, men høyst sannsynlig har den enten morknet etter flere år liggende på loft eller i kjeller, eller noen har prøvd den, enten a) i nyere tid, eller b) uten høyttalere koblet til.

    Rørforsterkere må alltid ha koblet til en last, hvis ikke stresser det utgangstransformatoren noe voldsomt. En annen viktig sak, er at de tidligere nevnte kondensatorene begynner å lekke strøm fra den ene siden til den andre. Dette merker man kanskje ikke sånn umiddelbart, men fortsetter å bruke forsterkeren likefrem. Hvis du hører noen si de har rør-hifi fra 50-60-tallet som fortsatt fungerer originalt, så er det et godt tegn på at de kanskje snart trenger kjøpe noe nytt. Sakte men sikkert blir det høye spenninger der det ikke skal være høye spenninger, og maskiner fungerer litt som oss mennesker sånn sett. Det begynner å svi litt forsiktig, og passer man ikke på kommer det både sår og blemmer!

    Men hva gjør vi nå da??? Vi gir ikke opp, det er svaret! En ny utgangstrafo er surt... så vi må finne på noe smart. Aha! Hva med å prøve å prøve en reparasjon?

    Det krever litt forberedelse, men utføres på følgende måte:

    0) Koble fra trafo
    1) Sørg for å ølle kona godt og rikelig.

    IMG_3237 2.JPG
    1619445541146.png

    2) Skru stekeovnen på, maks 80 grader
    3) Bak trafoen en god stund, så den blir skikkelig gjennomvarm

    IMG_3266.JPG

    4) Forsiktig pensle passende oppvarmet lakk ned inni der, så det trekker godt inn. Litt om gangen, så all luft kommer ut
    5) Hvis du ikke har skrudd på avtrekk enda, bann og svert litt
    6) La det tørke en god uke, gjerne mer, men ikke mindre!

    IMG_3267 2.JPG

    7) Pass på å avspore kona de neste dagene, frem til kjøkkenet ikke stinker lenger..
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Interresant, men er du sikker på at trafoen tok kvelden sånn bare helt av seg selv?
    At lakken på kobberstråden var morknet sund og dermed kortsluttet...
    og å injisere ny lakk fikser det... tja, mulig det.

    Spørs om ikke du ender opp med å må vikle den om igjen om du ikke finner en erstatter.

    Apropos de store fete kondensatorene, når de ikke står så iøynefallende som de gjør på den Bogen saken,
    så kan slike adapterplater være et greit alternativ.
    Passer inn i hullene til de gamle kondisene og har hull for nye typer.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Snedig sak, den adapteren! Man må like fullt tømme kanna da, om man vil ha den over..

    Spenningene var fine og greie av det jeg kunne måle, så aner meg den trafoen har kortsluttet før. Men sånt vet man jo aldri. Ser Hammond har noen som ligner specmessig, men 10k inngangsimpedans virker å være litt knotete å få tak i, i hvert fall hvis man vil ha ned i 20-30Hz og 15W.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så var det dags igjen.. Vi er jo veldig spente på om den transformatoren har overlevd, men - med tanke på historikken, før vi gjør alt dette, så er det lurt med litt "due diligence"..

    IMG_3573.JPG

    Spente på deg, vi nå..

    Opprinnelig kunne jeg bare teste rørene ved å sjekke at det ikke var noen kortslutninger eller lignende, men utstyrsparken har økt siden sist. For å være på den helt sikre siden; la oss teste alle rørene i en dedikert rørtester -- så vet vi om det er liv (eller død?) i dem.

    Maskinen konfigureres, og én etter én blir de veid og målt.

    IMG_3577.JPG

    Det holdes øye med at alt går rett for seg

    Fin denne boksen her. Vi tester kortslutninger, isolasjonsevne, emisjon, transkonduktans og vakuum. Rørene er kanskje litt vassne, men fullt mulig å teste med. Unntaket er 6V6-ene, som virker totalt daukjørte. Spørs om vi ikke bør bytte ut de to utgangsrørene før vi går videre. Er ikke sikkert de klarer gi noe som helst. Jeg skal prøve grave i skuffene og se hva jeg finner.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så var det dags for å introdusere T292, som etter endt manikyr hadde sittet tålmodig på hyllen og ventet på catwalken.

    For sikkerhets skyld ble utgangsrørene midlertidig erstattet med noe periodisk passende.

    IMG_3600.JPG

    Det er tydelig at disse er gode venner

    6V6 og 6V6GT er egentlig samme sak. GT står ikke for Grand Touring, men heller Glass Tube -- tipper jeg, da det opprinnelig var forskjellen. I dag virker det ikke som noen bryr seg, men 6V6 i metallinnkapsling var opprinnelig dyrere og skulle være bedre. Men folk syntes tydeligvis glass var penere.. så etter en liten stund byttet de plass på prisstigen.

    Vi fester T292 på plass og dobbeltsjekker alle loddepunkter. Vi er spente nå; hvordan vil dette gå?? Vil David klare seg? Eller vil det hele ende i et eneste stort fyrverkeri???


    FØLG MED I NESTE EPISODE... neida, ikke helt. Men nesten.


    Vi kobler til, og øker forsiktig spenningen -- både i volt og pikogram per mililiter. En liten kurve begynner synes på skjermen.

    SNATT! KRAKK! Skopet danser litt.

    Vi skrur brått av. Hva var det? Var det det vi trodde det var? Vel, vi har ingenting å tape. Vi begynner igjen. Denne gangen ingen ulyd. Går forsiktig opp til 80V og holder det der.

    IMG_3604.JPG

    Ole Brumm

    Joda, vi har en sinus. En del 50Hz-dur, men det er greit. Det kan vi finne ut av senere. Jeg lar den stå en stund og holde på - justerer litt volum opp og ned, osv. Men fortsatt på 80V inn. La oss ta dette rolig. La trafoen bli varm og venne seg til den nye verden. Vi vet enda ikke om den kommer til å holde.

    Jeg drikker øl med kona som sitter og strikker ved siden av. Tenker på en artikkel jeg så på NRK her forleden hvor det stod at alkoholisme ikke hadde noe med mengde å gjøre, men hyppighet. Er litt hyppigere nå under korona, altså. En halv øl på en hverdagskveld. Ender i helvete, vi.

    Så blir det sent, og best å legge seg. Jeg tar det ikke lenger nå, da er risikoen for å tryne større. Følg med i neste episode...

    Og vi avslutter med et lite profilbilde av dagens gjest:

    IMG_3602.JPG
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, som røpet over her, så gikk det ikke som håpet. Trafoen fungerte langt bedre etter lakkeringen, og vi kunne fint starte opp forsterkeren. Men - jeg måtte ha diskantknotten på full guffe for å få flat frekvensrespons. Det er jo ikke nødvendigvis krise, men under stresstest så klikket det for den stakkars gamle da vi nådde 17Khz. Det sa gnistre, sprak, krakk og poff! Og det ved 6W effekt..

    Jeg gråt og gråt, ofret naboens katt og ba til alle guddommer jeg fant på Wikipedia. Etter en hel natt med dette skvalderet skinte en stråle ned fra skyene, og der stod @Audiomix !

    Og han sa: "Jeg har en trafo. Flott og riktig, og til like flott pris"!

    David Bogen, som nå lå i respirator og ikke hadde annen glede enn en pakke saltpastiller på nattbordet (pluss tørket blomst i pleksiglasskule, du vet sånn man får i kiosken på sykehuset) -- det er vanskelig å videreformidle den gleden jeg så i chassiset hans da.

    "Du vet, David", sa jeg - "den nye trafoen er STOR. Du kommer til å få en pukkel på ryggen."
    "Det kalles muskler det," sa David, og var ikke det minste misfornøyd.
    "Vi må omorganisere deg litt også", sa jeg. "Du vil få et nytt utseende. Er du klar for det?"
    "Får jo ikke f**te med denna skrotten, så klart jeg er klar!" ljomet den gamle, fektet med stokken og rev ut kanylene.
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trafoen fra Audiomix kom i dag..

    IMG_3655.JPG IMG_3656.JPG IMG_3657.JPG IMG_3659.JPG
    Unboxing!

    Heftig svær og tung sak, langt større enn originalen. Ikke noe tull her, altså. Vi må forberede oss for å borre hull og greier, men aller først synes jeg David fortjener en liten vask; sist gang var vel lenge før jeg ble født.

    Du verden så flott lakken var! Og de som er lei av gulnet plast - her er det ingen flammehemmere, så hvitt forblir hvitt (i hvert fall etter en omgang med klut, børste og såpevann :))

    IMG_3660.JPG

    Sikkert mer tungmetaller i lakken her enn i resten av Oslo tilsammen :D

    IMG_3661.JPG

    Mmm...



    Plassering av trafoen er en greie.. den får akkurat plass uten at jeg tar bort den ene kondensatoren. Det blir litt bissi der -- så jeg kan ta den bort likevel, men da får vi et hull som vi må fylle med ett eller annet, så ikke sikkert at det blir pent det heller. Her må det tenkes litt.

    IMG_3662.JPG

    Er sånn omtrent her den må stå.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Og se, Herren var med oss, Hans navn var Audiomix! Håper dette ikke ble for blasfemisk! Kjempeflott, "mvno_subscriber"! Hvordan er det mulig at så gammelt utstyr framstår som nytt???(Var det noen som hvisket "gammel og god kvalitet"?) Mvh ToreP PS. Nå blir David en lykkelig mann igjen!😀
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hvis han slipper å drasse på noe tyngre enn en liten Klipsch RP Premiere II…😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tidsriktig her betyr horn, rør og vinyl. Ingenting i veien for å modernisere oversetterne. Det vil forsterkeren tvert imot ha mer enn godt av. Er tross alt svakere enn Trafomatic Aries..
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tidsriktig her betyr horn, rør og vinyl. Ingenting i veien for å modernisere oversetterne. Det vil forsterkeren tvert imot ha mer enn godt av. Er tross alt svakere enn Trafomatic Aries..
    Hah! Imbesile knark! At du våger!? David har 15W, takk. Å sidestille den med en SET.. jeg gremmes
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er da en større trafo på serberen….altså er reservene større. Men prøv en RP, du..tipper det viser hva den lille grønne klarer..
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    "Auditor"! Du våger ikke å si noe om noen annen forsterker som kan sette "vår David" i et "dårlig lys"! Da kommer gamlingen til deg med staven sin og gir deg "grisebank" i Oslo! Trå varsomt, Auditor!! Mvh ToreP
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @pekaill har du noen pics av hjemmet og vennene han kommer til? Det vil gi oss sjelefred og søndagsro 🙂
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ja, hvor skal en begynne? Har mange her som venter på Bogen sin ankomst😀

    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
    Det blir mono og 78 plater som disse den skal få bryne seg på. Har flere spillere og pickuper for 78 plater.

    Håper fortsatt å finne Tandberg 165 BK element.
    image.jpg

    Skal være med å arrangere ‘’78-platekveld’’ i løpet av sommeren. Da vil DB10 være æresgjest👍🏻

    Lenco L70 blir naturlig kompanjong. Lenco het Bogen i USA.
    image.jpg
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ser artig ut det prosjektet, "pekaill"! Men "mvno_subscriber", hvordan går det med "David"? Har det skjedd noe? Har sjelden vært "så spent" på noen tråd! Mvh ToreP
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    David har feiret 17. Mai, og fikk for anledningen en liten sløyfe. Men neste blir å borre hull til ny trafo og montere videre. Det skjer nok i løpet av uken 🙂
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Kjempeflott, mvno_subscriber! Er oppriktig opptatt av "den gamle vennen"! Og så synes jeg din måte å fortelle om jobben på er helt flott! Skaper en helt spesiell "atmosfære"! Er spent på fortsettelsen! Mvh ToreP
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på ToreP her, veldig spennende å følge med på jobben som gjøres, og det er noe ved selve forsterkeren, og det pekaill skal bruke den til. Dedikerte oppsett og prosjekt i sin enkelhet liker jeg veldig godt.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Underskrives, "Lancaster"! Det som slo meg var at dette ble en "livshistorie"! Først forhistorien, som forøvrig var meget interessant! Så selve "gjenfødelsen" der "David" blir "besjelet", og til slutt får vi se hvor "David" til slutt skal hjem til "pekaill" og få nyte livet igjen! (Beklager meget for at den gamle norsklæreren i meg tok overhånd.) Mvh ToreP
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Til sommeren blir det 78 platekveld på Bjartmars Favorittkro ved Atlanterhavsveien
    1621359868265.jpeg

    Ganske smalt område dette, så grensen på 10 personer går nok helt fint!
    1621360026662.jpeg

    Her kan en nyte en øl mens en hører på Jens Book-Jenssen slik det kunne høres ut i 1952.

    Det vil bli lyttet til musikk, diverse utstyr vil vises frem og forhåpentligvis kommer noen som kan fortelle litt rundt 78 plater og avspilling av disse..

    Dato og mer detaljer kommer etter hvert:)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, så var det dags for å komme et skritt videre. Jeg hadde endelig fått tinget litt pappatid med en tur til Alna senter. For de innvidde, så vet de at der finnes Biltema. Å dra dit alene er derfor en utflukt, et eventyr -- og en øvelse i moderasjon.

    På forhånd var det bygget opp handleliste - skruer, muttere, skiver, o-ringer, oppbevaringsesker, verktøy +++. Jess!

    Jeg tilhører den generasjonen som ikke har bil, så det vil si at jeg må transportere meg selv sammen med andre.. mennesker. Du vet, disse ekle vesenene med fire lemmer. Samt én eller to utvekster endene, avhengig av kjønn. Pleide å være vant med slike, men etter corona virker jo alt skummelt.

    Nok om det, jeg hamstret på Biltema og fikk de siste delene jeg trengte til å feste trafoen. Pluss veldig mye annet unyttig. Stas.

    IMG_3744.JPG
    Ny trafo, nye hull..

    Jeg sa opprinnelig i begynnelsen av tråden av jeg skulle borre. Så gikk jeg tilbake på det. Men, som de sier i utlandet: "Karma's a bitch". Dermed måtte vi trå til med en ny trafo på taket. Det krevde noe planlegging, men som en liten flørt fra skjebnen fikk jeg det aaaaakkurat til å passe, på millimeteren!

    IMG_3745.JPG IMG_3747.jpg
    Til venstre: Ny og gammel... til høyre: David poserer for kamera

    Ble slettes ikke så verst dette her altså. Nå gjenstår å koble villnisset inni. Vi må bruke litt ekstra motstander og koble kreativt, da vi må matche både impedans og DC-motstand til trafoen for at vi ikke skal overopphete de stakkars rørene våre. Vi må også koble+mekke til utganger for 4, 8 og 16 ohm. Det har jeg heldigvis forberedt en natt her forleden (like greit å bruke søvnløshet til noe nyttig..)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ledninger her og der, påny under kniven.

    IMG_3749 2.JPG
    Søster, skalpell takk..

    Vi kobler og måler og får alt på plass. En trafo er ikke bare en trafo, og selv de som passer må tilpasses. Impedans skal være innenfor riktig område, vi må sørge for at rørene får riktig mengde strøm så de ikke brenner opp, og ting skal helst ikke kortslutte heller.

    Til syvende og sist er alt på plass!

    IMG_3777.JPG
    Tada!

    Vi får ordnet utganger til både 4, 8 og 16 ohm. Vi dobbeltsjekker og smaker. Fint. Men spiller den da? Trippelsjekker at ingenting er koblet slik at det vil si pang, og skrur på strømmen.. "SPROINNNG!! ZAPPP!! PEW! PEW!"

    Reneste laserorkesteret der inne. Det vil si, det er trafoen som lager disse lydene. Jeg har koblet den feil vei, gitt. Den har en brun og en blå ledning, og de må være koblet i riktig fase. Den gamle trafoen hadde også brun og blå kabel, så jeg gikk etter farge, men her betydde de det motsatte. Ok, da bytter vi om. No harm done, selv om det virker voldsomt.

    Denne gangen er historien ganske annerledes. Frekvensrespons er fin, alt virker ok. Vi kobler til høyttaler og lyssnar lite. Prøver å la den stå på en stund og presse den litt. Alt fungerer knirkefritt.

    Jeg avslutter med å polere RCA-kontaktene og strømkontakten. De hadde fått noe vanvittig korrosjon på seg, så var lurt å jasse dem opp litt. Samme med høyttalerkontaktene. Vet ikke helt hva det er som har lagt seg på metallet, men det støvet var ikke sunt. Godt jeg har avtrekk.

    Good to go.


    "Nå, David, se på deg! Dette hadde du ikke trodd vel?"

    Han sier ingenting. Trenger ikke det. På tide å komme seg ut i verden.

    IMG_3797.jpg
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    "mvno_subscriber"! O salige stund uten like! Det var ikke noe lik, det var David, full av liv og pågangsmot, og snart på vei ut i verden! Og det vil si hjem til Nordmøre! Fine bilder, flott tekst(som vanlig) og et flott resultat! Gratulerer!! Mvh ToreP
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Helt utrolig at du har fått liv i David. Kunstig åndedrett og litt tålmodighet😉
    ToreP med glødende engasjent.
    Greit å forville seg en tur i vintageavdelingen, lite konflikter, og virker til å være seriøse folk. Spennende å følge tråden. Støtter meg på Auditor med "dont you die on us David" 🤬😇🤓
    Der ser vel fin ut nå - enn så lenge...
     
    Sist redigert av en moderator:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Må si det er veldig trivelig med sånne kommentarer altså. Blir fort en arbeidstråd til :)

    Nå er jeg spent på hvordan det vil låte der ute i havgapet. Med litt flaks om ikke så lenge 🤞🤞
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Men husk det viktigste, mvno_subscriber! Det er du som skaper atmosfæren og gleden med en slik tråd!!! Vi andre trenger bare å "henge oss på"! Jeg håper på mange tråder fra deg, og hvis du ikke har noe imot det så "henger jeg meg gjerne på"! Slike tråder i moderat fart tror jeg er bra i vår "stressede" tid! Tenk å ta seg tid til å tenke seg om! Nok en gang: Takk for en fin tråd! (Jeg savner allerede David Bogen)! Mvh ToreP
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Den ble fin , den😎 Da håper vi du finner passende høyttalere der…uansett hva du velger.

    ToreP: Bare rolig😎 Noe forteller meg at ting er på vei i mer enn riktig retning hos deg også. Som det burde være😊
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nå er det bare å vente til den ankommer @pekaill sitt "reservat".

    Ny tråd er på trappene, men har en Blu-rayspiller jeg må få orden på først. Ikke like spennende. I mellomtiden, en sniktitt:

    4290E335-97C7-470F-A383-81265A7F99ED.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn