Apple vs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Kort summert betaler man dobbel pris for en maskin grunnet litt pynt. Med mindre man skal bruke en datamaskin med programmer som kun finnes til OSX finnes det ingen god grunn til å velge dette fremfor en windowsbasert PC.

    Mac er å kaste penger ut vinduet og rett i fanget på noen av de mest brutale monopolistene verden har sett.
    Hvor får du det fra? Jeg er Windows bruker, men skulle gjerne kjøpt meg en bærbar PC med den siste Macbook Pro Retina sin spec til en lavere pris. Jeg har ikke klart å finne det fra noen produsenter. Vennligst vis oss hvem som tilbyr det.
    Lukter litt troll av innlegget dit Gjestemedlem.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hallo

    Jeg er litt nysjerrig på hva som får folk, som er vant til en helt ordinær pc og bytte til en Mac?
    Jeg har aldri eid et Apple produkt og lurer på om det er noe jeg ikke har fått med meg.

    Er Mac så mye bedre enn en PC at den er vært dobbelt så mye spenn, eller er det bare en mote greie folk har hoppet på?
    Er Mac bedre på streaming?

    Bob
    Litt mindre venting, litt mindre irriterende, og mye mere flyt.

    Hvilket streaming oppsett er det du tenker på ?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Apple burde kanskje ikke ses på som et computerselskap i det hele tatt, og det ville muligens også oppklart en del av forvirringen mange føler i forhold til selskapet.

    I 2007 fjernet de selv ordet computer fra selskapets navn.


    Apple er et selskap som selv alltid har hevdet det står "at the intersection of technology and the humanities." Noe Jobs gjentok og gjentok gjennom årene. Dette er blitt endret til "intersection of arts and technology," nå som de har fokusert på å være en organisasjonshub for digitalt innhold av alle slag.
    De har målrettet siktet seg inn på musikk, film, bøker, blader, o.a. - og tilbyr programmer og hardware som organiserer, avspiller, redigerer og bearbeider samme.
    Dette er det mange som ikke ser, fordi man betrakter med et tradisjonelt datamaskinfilter.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Egentlig merkelig at Apple klarer å opprøre så meget som de gjør.
    Ja, hvorfor blir jeg så opprørt hver gang jeg leser om strålende fornøyde eplekunder? Lurer oppriktig på det selv, jeg burde jo egentlig bare blitt glad på deres vegne.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kort summert betaler man dobbel pris for en maskin grunnet litt pynt. Med mindre man skal bruke en datamaskin med programmer som kun finnes til OSX finnes det ingen god grunn til å velge dette fremfor en windowsbasert PC.

    Mac er å kaste penger ut vinduet og rett i fanget på noen av de mest brutale monopolistene verden har sett.
    Hvor får du det fra? Jeg er Windows bruker, men skulle gjerne kjøpt meg en bærbar PC med den siste Macbook Pro Retina sin spec til en lavere pris. Jeg har ikke klart å finne det fra noen produsenter. Vennligst vis oss hvem som tilbyr det.
    Lukter litt troll av innlegget dit Gjestemedlem.
    Jeg tenker mest på stasjonære maskiner. Hvis man utelukkende er ute etter en tynn laptop og ikke skal bruke den til noe viktig kan man sikkert klare seg med en macbook, eller en ipad for den saks skyld. Men jeg regner jo ikke laptopper for ordentlige datamaskiner da, der er jo mer nettbrett med tastatur.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du bruker sikkert stasjonære til mye viktigere ting enn meg, men jeg foretrekker en iMac fra mitt ståsted allikevel. Har siste skrik av Lenova stasjonær pc selvsagt, men det er simpelthen ikke samme klasse brukeropplevelse for meg, sorry.

    Et eksempel senest fra idag; dataen kræsjer og det medfører 20 minutter forsinkelse for pasienter hele resten av dagen på lab'en. Det er pc'en som kræsjer som vanlig, flere ganger i uken, ikke Mac'en, den kræsjer aldri.
    Vi har en Lenova og en MB Pro som ble kjøpt samme dag 2009, begge som satelittstasjoner for laben som driver EKG og spirometri; Lenovaen var bra som ny, men uutholdelig etter et år. MB Pro'en er like fresh som ny, og starter opp på ti sekunder der Lenovaen bruker flere minutter. Og Thinkpad'en kræsjer hele tiden. Det er liten tvil om hvilken stasjon jeg liker å bruke i en hverdag hvor nedetid er ille. Sier sikkert like mye om OS som om maskin, men det bryr jeg meg lite om; nettoresultatet er tap av tid og misfornøyde folk som må vente.
     
    Sist redigert:

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Jeg tenker mest på stasjonære maskiner. Hvis man utelukkende er ute etter en tynn laptop og ikke skal bruke den til noe viktig kan man sikkert klare seg med en macbook, eller en ipad for den saks skyld. Men jeg regner jo ikke laptopper for ordentlige datamaskiner da, der er jo mer nettbrett med tastatur.
    Om man ser på iMac vs. stasjonær PC med skjerm er ikkje regnestykket så veldig svart kvitt der heller.
    Men nå er det vel kanskje slik at ei ordentlig datamaskin består av komponenter og skjerm separat?
    :rolleyes:

    Eg ser argumentet ditt om man snakker om Mac Pro. Den koster ein formue og er underspecet. Ein dinosaur av gull. Men samtidig eit nisjeprodukt i Apples portefølje. Då eg var konfirmant var det denne vi sammenlikna med, mhz pr krone, der vi satt og justerte volt i bios.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg blir skremt når jeg ser hva min kones nye vidunder av en 2012 Dell maskin presterer av ytelse. Det er ikke Hardware relatert men Windows i sin sedvanlige hang-up modus. Min Macbook 08 modell med SSD er jo ett fartsvidunder iforhold med Løven i spiss.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Forståelig nok det. Har man en datamaskin som skal kjøre ett program, er jo det eneste som teller at det kjører det bra og stabilt. Om det er windows, osx eller hva som helst annet spiller jo ingen rolle da.

    Men til variert hjemmebruk blir jo kriteriene litt anderledes. Men ingen kjøper da en PC med ferdig installert windows fra en eller annen merkeleverandør, full i bloatware og annet skrot vel?

    Installerer man OS selv, legger det på en kjapp SSD som ikke brukes til noe annet, og lar vær å installere all mulig dritt som folk linker til på Facebook og fra nigeriaemails så tar det ikke mange sekundene å boote en slik maskin heller.

    Poenget er ikke at Mac er skrot, men at man stort sett får en like god PC til halve prisen om man setter den sammen selv med litt omtanke. Så hvis man ikke er opptatt av bonyttfaktoren på datamaskinen så får man svært mye mer datamaskin for pengene med en PC som kjører windows, Linux eller eller andre frie OSer.

    ... men men, appletilhengere er litt som scientologer når det kommer til motforestillinger. Hvis man ikke vil bli en av dem bør man vokte seg vel før man konverterer.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel allikevel litt interessant med synspunkter fra folk med ett bein i hver leir? Som faktisk ikke har noen nær-religiøs interesse i noen av retningene, men som er åpne for begge og faktisk bruker begge? Noen av oss har brukt MS software og pc'er i mer enn 20 år, og har ikke noe antikrist-forhold til det, men ser allikevel at våre behov er bedre ivaretatt med dagens Apple-maskiner og -software, og da føles det ikke veldig saklig å bli sammenliknet med scientologer.

    Jeg er sikker på at jeg har brukt pc mye mer enn du har brukt Mac, tør vedde en månedslønn på det, og da er det vel rent faktisk du som skyter deg selv i beinet med de argumentene der om scientologer etc?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vel allikevel litt interessant med synspunkter fra folk med ett bein i hver leir? Som faktisk ikke har noen nær-religiøs interesse i noen av retningene, men som er åpne for begge og faktisk bruker begge? Noen av oss har brukt MS software og pc'er i mer enn 20 år, og har ikke noe antikrist-forhold til det, men ser allikevel at våre behov er bedre ivaretatt med dagens Apple-maskiner og -software, og da føles det ikke veldig saklig å bli sammenliknet med scientologer.

    Jeg er sikker på at jeg har brukt pc mye mer enn du har brukt Mac, tør vedde en månedslønn på det, og da er det vel rent faktisk du som skyter deg selv i beinet med de argumentene der om scientologer etc?
    Jeg bruker jo av naturlige årsaker ikke noen mac i heimen. Men jeg er har da prøvd å gi dem en sjanse. Senest for en månes tid siden da jeg tenkte at det kunne være interessant å prøve en mac med pure music som avspiller som alternativ til PCen med jriver. Så jeg kjøpte et ekstra lynx AES kort og fikk låne en powerPC med ferdig oppsett. Måtte gi meg på tap etter en kveld med heftig knoting da hverken jeg eller den mackyndige eieren klarte å få en eneste lyd ut av oppsettet. Så det prosjektet blir skrinlagt og kortet havner vel på børsen igjen snart.

    Ikke at dette sikkert er noen allmenn opplevelse, for det er et litt spesielt oppsett. Men myten om at mac skal være lett å bruke og finne ut av står nok for fall.

    Okkesom, så er det en fast gjeng med deltakere som ivrig kaster seg over enhver tråd der mac blir nevnt og proselytiserer heftig for platformen og blir arg og galen om det dukker opp noen som har motforestillinger, eller som gjennomskuer det hele som overpriset datapynt. Derav mine assosiasjoner til nevnte kult. Det er jo på godt og vondt, for blir man en av flokken så får man jo fort hjelp med ting man lurer på.

    Jeg har jo forsåvidt en ipad også, som jeg bruker til fjernkontroll. Liker den godt, bortsett fra batteritiden som er rimelig elendig og padden er tom etter noen få timer påslått.

    Men men, siden det var noen som spurte innledningsvis om en mac var bedre siden den jevnt over koster dobbelt så mye for samme specs. Svaret er nei. Den er ikke det. Det er bortkastede penger, men man får seg sikkert noen nye venner om man kjøper en.
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    problemet med windows er at 96/24 bit fil nedskaleres til 44.1/16
    Ikke noe slikt problem med MAC
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    prøvde med vista og 7 , fikk ikke til ASIO .
    Ja windows nedskalerte. Trur det er mange der ute som trur de avspiller 96/24 192/24 filer , men i praksis så er det "kun" 44,1/16
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har alltid hatt windows (xp, har ikke hatt noe behov for å oppgradere der egentlig). Denne har jeg brukt til diverse, samt rippet hele cd samlingen på, i iTunes.
    For to år siden maste konen at vi måtte ha en bærbar, så jeg startet med rekognosering av markedet for jeg ville helst ikke inngå kompromis på batteri, skjerm, tastatur eller ytelse, ikke fordi den skulle brukes til noe krevende, men jeg har det på litt samme måte når jeg velger ovn selvom den bare skal steke pizza og muffins, sorry, ikke rasjonelt det vet jeg.
    Uansett hvilket produkt jeg så på var der problemer, enten var skjermen dårlig, tastaturet elendigt eller batteriet kunne bare ta 3,5 time borte fra en strømkilde, elelr også var der noe annet. Kunne ikke bestemme meg gitt. Til slutt var jeg innom Eplehuset for å se og jeg må innrømme jeg var solgt med en gang. Dyrt ja, endte opp med en 15,6" MBP med Windows Office pakke. Kort og godt, maskinen er fantastisk, utrolig god skjerm, lekkert lydløst tastatur, batteri der varer, design "to die for" og det eneste der krasjer på den maskine er Office pakken. Oppdatering av Apple software tar et blunk, Office tar en halv evighet men det er vel programmert inn i maskinen tror jeg.
    Bruker den av å til med en mini toslink-toslink kabel koblet til dac, virkelig lekker lyd man får ut da. Har ikke noen fjernkontroll a la iPad, men bruer en bluetooth styreflate. Streamer også Spotify og iTunes til Squeezeboksen med selvom window pc`en som regel har den jobben.
    Eiergleden er stor, oppveier den høye prisen.
    Nyeste dings i huset er en Time Capsule, herlighet for en genial boks. Ventet meg egentlig snart en ny iMac så den gamle windows pc kunne skrottes, men kanskje det blir en iPad istedet. Vet ikke hva jeg skal bruke den til men jeg finder sikkert på noe jo.
    Ingen tvil om at vi kunne klart oss helt fint med en Samsung til 5K men det er vel egentlig et spørsmål om hva man har lyst til, og råd til tror jeg.
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel allikevel litt interessant med synspunkter fra folk med ett bein i hver leir? Som faktisk ikke har noen nær-religiøs interesse i noen av retningene, men som er åpne for begge og faktisk bruker begge? Noen av oss har brukt MS software og pc'er i mer enn 20 år, og har ikke noe antikrist-forhold til det, men ser allikevel at våre behov er bedre ivaretatt med dagens Apple-maskiner og -software, og da føles det ikke veldig saklig å bli sammenliknet med scientologer.

    Jeg er sikker på at jeg har brukt pc mye mer enn du har brukt Mac, tør vedde en månedslønn på det, og da er det vel rent faktisk du som skyter deg selv i beinet med de argumentene der om scientologer etc?
    Jeg bruker jo av naturlige årsaker ikke noen mac i heimen. Men jeg er har da prøvd å gi dem en sjanse. Senest for en månes tid siden da jeg tenkte at det kunne være interessant å prøve en mac med pure music som avspiller som alternativ til PCen med jriver. Så jeg kjøpte et ekstra lynx AES kort og fikk låne en powerPC med ferdig oppsett. Måtte gi meg på tap etter en kveld med heftig knoting da hverken jeg eller den mackyndige eieren klarte å få en eneste lyd ut av oppsettet. Så det prosjektet blir skrinlagt og kortet havner vel på børsen igjen snart.

    Ikke at dette sikkert er noen allmenn opplevelse, for det er et litt spesielt oppsett. Men myten om at mac skal være lett å bruke og finne ut av står nok for fall.

    Okkesom, så er det en fast gjeng med deltakere som ivrig kaster seg over enhver tråd der mac blir nevnt og proselytiserer heftig for platformen og blir arg og galen om det dukker opp noen som har motforestillinger, eller som gjennomskuer det hele som overpriset datapynt. Derav mine assosiasjoner til nevnte kult. Det er jo på godt og vondt, for blir man en av flokken så får man jo fort hjelp med ting man lurer på.

    Jeg har jo forsåvidt en ipad også, som jeg bruker til fjernkontroll. Liker den godt, bortsett fra batteritiden som er rimelig elendig og padden er tom etter noen få timer påslått.

    Men men, siden det var noen som spurte innledningsvis om en mac var bedre siden den jevnt over koster dobbelt så mye for samme specs. Svaret er nei. Den er ikke det. Det er bortkastede penger, men man får seg sikkert noen nye venner om man kjøper en.
    Tror jeg hadde sett meg etter en mere Mac kyndig kompis Gjestemedlem. Selv om jeg er Windows bruker til vanlig ble jeg med å sette opp en Mac Pro i hjemmestudio til en god kompis av meg med en 16 kanls Lynx kort i sommer. Husker at fremgangsmåten var slik.

    1. Installerte AES16 PCIe kortet i Macen hans.
    2. Bootet Macen hans.
    3. Innstalerte driveren herfra: Lynx Studio Download Search Results
    4. Tok en omstart
    5. Satt Lynx som Lyd Ut i Sytemvalgene i Mac OS X og det var lyd ut fra kortet.

    Lynx lydkortet låter forøvrig svært bra.

    En ting som OS X irriterende nok har som er bedre en Windows er utrolig lav latency når du kjører mye plugins i f.eks Cubase.
    Min PC er på papiret kraftigere en hans Mac Pro, men henger ikke med når du kjører 16 kanaler med mye plugins. Mulig dette har noe med Core Audio i O SX å gjøre.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    dette innlegget er skrevet fra jobben, på en stasjonær PC.
    maskina får mye juling hver dag, med heftig bildeflyt og ditto behandling, tunge programmer som kjører i bakgrunnen osv. Vi har hyppige servicer og opprenskninger på denne arbeidsstasjonen, men den funker.

    I tillegg er hver og en av oss utstyrt med hver vår bærbare. Tidligere var dette bloddopete Toshibaer, forbrukte 3 maskiner på 7 år. For snart 1 år siden ble vi endelig utstyrt med Macbook Pro.
    Oh halleluja! Sier ikke at Mac er feilfritt, men aldri har det vært smidigere å jobbe i felt, oppstart og responstid er som en drøm. På hjemmefronten er jeg snart "All-In", kun en stasjonær PC igjen. Utover det, iMac, 2 MBPros, iPad, 2 iPhones, Airport Extreme/Express og AppleTV. For meg som er lite interessert i datastash og styr, det har vært plug&play, ut av boksen hele veien. Har aldri brukt så lite tid på plunder og heft som det siste året. Sagt det tidligere, moro med utstyr som snakker sammen, godt mulig jeg mangler noe, men savner det? foreløpig ikke.

    I tillegg er jeg så dum og enkel at jeg innrømmer en viss eierglede og feelgoodfaktor spiller en rolle som det meste annet i livet.
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Jag köpte en Macbook Air (har alltid haft olika pc/laptops med Windows) och den absolut största skillnaden är att
    allt fungerar. Inget fix och tricks...det bara fungerar.

    //Janne
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vel allikevel litt interessant med synspunkter fra folk med ett bein i hver leir? Som faktisk ikke har noen nær-religiøs interesse i noen av retningene, men som er åpne for begge og faktisk bruker begge? Noen av oss har brukt MS software og pc'er i mer enn 20 år, og har ikke noe antikrist-forhold til det, men ser allikevel at våre behov er bedre ivaretatt med dagens Apple-maskiner og -software, og da føles det ikke veldig saklig å bli sammenliknet med scientologer.

    Jeg er sikker på at jeg har brukt pc mye mer enn du har brukt Mac, tør vedde en månedslønn på det, og da er det vel rent faktisk du som skyter deg selv i beinet med de argumentene der om scientologer etc?
    Jeg bruker jo av naturlige årsaker ikke noen mac i heimen. Men jeg er har da prøvd å gi dem en sjanse. Senest for en månes tid siden da jeg tenkte at det kunne være interessant å prøve en mac med pure music som avspiller som alternativ til PCen med jriver. Så jeg kjøpte et ekstra lynx AES kort og fikk låne en powerPC med ferdig oppsett. Måtte gi meg på tap etter en kveld med heftig knoting da hverken jeg eller den mackyndige eieren klarte å få en eneste lyd ut av oppsettet. Så det prosjektet blir skrinlagt og kortet havner vel på børsen igjen snart.

    Ikke at dette sikkert er noen allmenn opplevelse, for det er et litt spesielt oppsett. Men myten om at mac skal være lett å bruke og finne ut av står nok for fall.

    Okkesom, så er det en fast gjeng med deltakere som ivrig kaster seg over enhver tråd der mac blir nevnt og proselytiserer heftig for platformen og blir arg og galen om det dukker opp noen som har motforestillinger, eller som gjennomskuer det hele som overpriset datapynt. Derav mine assosiasjoner til nevnte kult. Det er jo på godt og vondt, for blir man en av flokken så får man jo fort hjelp med ting man lurer på.

    Jeg har jo forsåvidt en ipad også, som jeg bruker til fjernkontroll. Liker den godt, bortsett fra batteritiden som er rimelig elendig og padden er tom etter noen få timer påslått.

    Men men, siden det var noen som spurte innledningsvis om en mac var bedre siden den jevnt over koster dobbelt så mye for samme specs. Svaret er nei. Den er ikke det. Det er bortkastede penger, men man får seg sikkert noen nye venner om man kjøper en.
    Tror jeg hadde sett meg etter en mere Mac kyndig kompis Gjestemedlem. Selv om jeg er Windows bruker til vanlig ble jeg med å sette opp en Mac Pro i hjemmestudio til en god kompis av meg med en 16 kanls Lynx kort i sommer. Husker at fremgangsmåten var slik.

    1. Installerte AES16 PCIe kortet i Macen hans.
    2. Bootet Macen hans.
    3. Innstalerte driveren herfra: Lynx Studio Download Search Results
    4. Tok en omstart
    5. Satt Lynx som Lyd Ut i Sytemvalgene i Mac OS X og det var lyd ut fra kortet.

    Lynx lydkortet låter forøvrig svært bra.

    En ting som OS X irriterende nok har som er bedre en Windows er utrolig lav latency når du kjører mye plugins i f.eks Cubase.
    Min PC er på papiret kraftigere en hans Mac Pro, men henger ikke med når du kjører 16 kanaler med mye plugins. Mulig dette har noe med Core Audio i O SX å gjøre.
    Drivere er Core Audio og Lynx studio er installert, kortet funnet av maskinen etc. Det er dog et litt spesielt oppsett med aktiv treveis deling og ekstern 6-kanals DAC. Så ikke like enkelt å sette opp som bare et vanlig lydkort. Har et tilsvarende oppsett i PCen med Lynx Studio der også. Ønsket å prøve om Pure Music/Vinyl var verdt å satse på og var villig til å prøve. Men det viste seg som sagt å være så komplisert å sette opp på en mac at det ikke ble en eneste lyd av systemet annet enn støvsugerlyden fra MACen hver gang viftene i maskinen skrudde seg på. Spiller forsåvidt ingen stor rolle. Nevnte det kun for å vise at jeg har vært villig, på tross av betydelig skepsis, til å slippe en Mac inn i stuen til musikkbruk . Det blir nok med det ene forsøket. For Jriveroppsettet funter fint, og etterhvert kommer audiolense på plass der også. Forøvrig nok et program som ikke kan brukes på en Mac (selv om filtrene kan brukes). To når jeg tenker over det. For hverken Jriver eller Audiolense virker i osx/macos. På den annen side finnes jo ikke Pure Vinyl til PC heller, så hvis man vil kjøre det må man jo ha en Mac.

    Har man en spesiell oppgave maskinen skal brukes til, får man velge den platformen som funker beste til det. For generell bruk er blir det for min del windows pcer, samt filservere med Ubuntu.

    Kan ikke se for meg at jeg noensinne kommer til å skifte ut PCen med en Mac., men registrer jo at det er folk som liker disse maskinene. Men hvis man ikke engang vet hvorfor man vil ha noe slikt, så er det i alle fall gode grunner til å styre langt unna.
     

    Phatbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    117
    Antall liker
    16
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    7
    Hallo

    Jeg er litt nysjerrig på hva som får folk, som er vant til en helt ordinær pc og bytte til en Mac?
    Jeg har aldri eid et Apple produkt og lurer på om det er noe jeg ikke har fått med meg.

    Er Mac så mye bedre enn en PC at den er vært dobbelt så mye spenn, eller er det bare en mote greie folk har hoppet på?
    Er Mac bedre på streaming?

    Bob
    Litt mindre venting, litt mindre irriterende, og mye mere flyt.

    Hvilket streaming oppsett er det du tenker på ?
    Ikke noe spesiellt da jeg regner med at Spotify, Wimp osv. funker fint på Mac, men hvis det er hovedsakelig streaming computeren blir brukt til tenker jeg at det er passe dumt å betale 5 sifferet beløp for noe en laptop til 3000,- fikser like bra.
    Lurte egentlig bare på om det det er noen fordeler med tanke på det med streaming og Mac, noe som referdiggjør prisen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    prøvde med vista og 7 , fikk ikke til ASIO .
    Ja windows nedskalerte. Trur det er mange der ute som trur de avspiller 96/24 192/24 filer , men i praksis så er det "kun" 44,1/16
    Ikke noe stress å få til bitperfect avspilling på Windows. Du kan umulig ha prøvd særlig hardt. Det finnes til og med flere alternativer og alle er uhorvelig godt dokumentert på nett.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Ikke noe spesiellt da jeg regner med at Spotify, Wimp osv. funker fint på Mac, men hvis det er hovedsakelig streaming computeren blir brukt til tenker jeg at det er passe dumt å betale 5 sifferet beløp for noe en laptop til 3000,- fikser like bra.
    Lurte egentlig bare på om det det er noen fordeler med tanke på det med streaming og Mac, noe som referdiggjør prisen.
    Om du kun skal streame Spotify finnes det løsninger for under 1000,- som gjør jobben.
    Åpningsinlegget la an til at Mac ikke var verdt pengene og er "mote". Det er eg ikkje enig i. Men at ein enkel PC eller Mediasenter-boks kan gjere ein tilfredsstillende jobb som musikkavspiller (Spotify, Wimp etc.) trur eg absolutt.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Brukte ubuntu, nå fedora. Vært innom xserver og windows homesever. Alle fungerer tilfredstillende. Vært innom alle mac fra 1984 frem til osx for et par tre versjoner siden. Windows har jeg hatt mange nok versjoner av. Likeledes har jeg hatt svært få os relaterte problemer. For meg virker det som en smaksak og hvilke programmer man jobber i. Må innrømme at jeg driter i operativsystemet, det er programmene som er viktige. Det er uansett godt å se at mange er fornøyd med de løsningene de kjører og det er tross alt det viktigste. Så til trådstarter, kjøp det som passer deg, blir ikke feil uansett virker det som.
     

    Phatbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    117
    Antall liker
    16
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    7
    Ikke noe spesiellt da jeg regner med at Spotify, Wimp osv. funker fint på Mac, men hvis det er hovedsakelig streaming computeren blir brukt til tenker jeg at det er passe dumt å betale 5 sifferet beløp for noe en laptop til 3000,- fikser like bra.
    Lurte egentlig bare på om det det er noen fordeler med tanke på det med streaming og Mac, noe som referdiggjør prisen.
    Om du kun skal streame Spotify finnes det løsninger for under 1000,- som gjør jobben.
    Åpningsinlegget la an til at Mac ikke var verdt pengene og er "mote". Det er eg ikkje enig i. Men at ein enkel PC eller Mediasenter-boks kan gjere ein tilfredsstillende jobb som musikkavspiller (Spotify, Wimp etc.) trur eg absolutt.
    At det er verdt pengen skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har eid noe Apple produkt, men at det er en "mote" med Apple produkter er det ingen tvil om.
    Folk går jo "ape shit" når en ny iPhone kommer, og det er vel ikke for at den er så latterlig bra.....og folk kjøper jo AppleTV fgs.

    Åpningsinnlegget var for å høre om dette var noe jeg burde vurdere, men etter hva jeg har lest tror jeg at det holder lenge med en laptop til 3-4 lapper.
    Fordeler som går igjen er det at den er virus og bugg fri, at den er kjapp, brukergrensesnitt, batteri tid, byggekvalitet, operativsystem, skjerm, vekt!....
    Siden dette er fordelene med Mac, blir de da også bakdelene med PC.
    Og for mitt daglige bruk er disse bakdelene noe jeg ikke ser på som noe problem eller hodebry.
    Skulle jeg giddi lært meg et nytt operativsystem og bla opp 2-3 ganger så mye spenn, måtte gulroten vært mye feitere (og kanskje ei pølse).

    Takk for alle svar
    Bob
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel, laptoppen min har 10 timers batteritid,skjermen er full hd Ikke veier den stort heller, 1.45 kg. 10gbminne, i7 prosessor av siste generasjon. Byttet ut he med en 256gb ssd. Og totalsummen er fremdeles under 11.000kr. Kjører windows da. Så om windows er ulempen, vel gå for mac. Koster ikke stort mer.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En fullHD skjerm er alikevel bare 1/4 av oppløsningen til et Retina Display. Den skjermen driver veldig mye av kostnaden på maskinen til otare...
    Apple er et premium-merke, så skal man sammenligne pris, så må man sammenligne med et premium-merke og ikke et "no-name" merke fra billigste nettbutikk.

    Det sagt - Mac og PC gjør forsåvidt nytten uansett, men - kan brukeren fint lite, så mener jeg at en Mac er en bedre løsning.

    Jeg ser det er mange som snakker om rene installasjoner av windows osv. De aller fleste som skal ha seg en PC labber inn på nærmeste Expert eller Elkjip og kjøper en Acer, Compaq eller HP full av skittprogramvare. Da ender de opp med en maskin som i utgangspunktet har halvparten av ytelsen igjen, og som ikke blir noe raskere etter hvert. De aller, aller fleste antivirusprogrammene gjør maskina enormt treg, og f.eks. Acer kommer typisk med McAffee, mens HP og Compaq gjerne kommer Norton. Da er du ute og sykler med en gang. De fleste ser rart på meg når jeg avinstallerer alt sånt og henter MSE - som er et av de få antivirusprogammene igjen som ikke reduserer maskina til en C64... Å foreta en ren installasjon på en vanlig butikk-PC kan en ikke gjøre helt uten videre, siden maskinen kun kommer med reinstallasjonspartisjon. Å gjøre en reparasjonsinstallasjon er heller ikke direkte mulig - kun format og reinstaller...

    Hvis en har bakgrunnen og interessen er det helt greit å ha en PC som holder ytelsen oppe og en ikke plages med. Problemet er at den informasjonen er de færreste PC-brukere interessert i å tilegne seg.

    Sånn sett - for det mange bruker maskina til, så er en iPad perfekt. Surfe på nett, lese litt mail og en og annen runde på nettbanken...

    mvh

    Johan-Kr
     
    N

    nb

    Gjest
    Det største problemet med datamaskiner er - som marsboer korrekt påpeker - brukeren. På andreplass kommer høyst sannsynlig drivere, og her har Eplet en stor fordel siden de har et gitt sett hardware det skal lages drivere for, mens har man en maskin med Windows eller Linux eller hva man nå måtte ha så er man prisgitt at de som har utviklet hardwaren har laget gode drivere, gidder å oppdatere og fikse feil i disse osv osv. Og interessen for det er nok til tider begrenset.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ingen maskiner er noe stort problem hvis man har det som hobby. Hvis man liker å "mekke" blir det hipp som happ om man bruker Mac eller Windows. Det krever større kompetanse for å "mekke" på en Mac fordi man må lære seg UNIX og bruke terminalen hvis man vil under huden på systemet, men behovet for å "mekke" er mindre.
    Men Apple er et premium-merke, og det koster noe mer enn andre maskiner. I noen spesialtilfeller er en Mac faktisk billigere enn en tilsvarende PC (som min Retina-maskin, og da jeg kjøpte min Mac Pro for 5 år siden priset jeg en Dell med samme spesifikasjoner og Dellen kostet det dobbelte av min Mac Pro. Da de første iMac med 30" skjerm kom var også iMacen svært billig - Dell skulle ha mer for en skjerm med den samme spesifikasjonen som iMac-skjermen enn det hele iMacen kostet), men normalen er at en PC er noe billigere enn en Mac. Og man kan konfigurere en PC mer enn en Mac - Apple har relativt få modeller, med de fordeler og ulemper det har.

    Realiteten er imidlertid at de færreste vil ha en maskin som en hobby, de vil bare ha noe som virker. Og sjansen for at du får nettopp det er større med en Mac enn med en Windows-PC. Men at det aldri er noen feil med en Mac er å trekke det for langt. Man kan selvfølgelig få problemer også med en Mac.

    Jeg synes forøvrig, som andre har nevnt, at det er rart at man blir så fryktelig opprørt over at noen velger en Mac framfor noe annet, og at poenget med pris så ofte nevnes. Apple har tross alt bare 4-5% markedsandel og er så definitivt en underdog i dette markedet, og ingen har noen problemer med at noen velger en BMW, Mercedes, Audi eller Lexus framfor en VW, Toyota eller et annet standardmerke, til tross for at BMW (og de andre jeg nevnte) er premium-merker som koster noe mer enn alternativene. For mellomlegget mellom en BMW og en Toyota kan du kjøpe 10 Macer!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det blir feil å se på Apple som noe slags premiummerke. For de er beinharde monopolister og de eneste som tillates å levere maskiner med OSX. Velger man derimot en annen plattform kan man skreddersy maskinene etter ønsker, behov og lommebox. Da gir det mening å rangere leverandører og komponenter. Med Apple har man noen få overprisede hermetikkløsninger.. take it or leave it.

    'Leave it' er nok mitt råd, med mindre man er en person med særskilte behov.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Apple lager overlegent bedre bærbare maskiner . Det er bærbare maskiner som er aktuelt for meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Vi har registrert at du mener det, ja. Og vi har også forstått at du tar feil. (Svar til Gjestemedlem)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Apple lager overlegent bedre bærbare maskiner . Det er bærbare maskiner som er aktuelt for meg.
    Dette er jo bare tull. Dette kommer utelukkende an på hvilken produsent og produktserie du sammenligner med. Det er ingen problem å finne glimrende laptoper som det ikke står Apple på, men også her koster kvalitet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vi har registrert at du mener det, ja. Og vi har også forstått at du tar feil. (Svar til Gjestemedlem)
    Det kan være han opererer med en egen definisjon av hva som utgjør en premium merkevare i en kategori. ;)

    Dette er forresten noe man har lite bevissthet omkring her på berget. Selv Orklas merkevareskole driver egentlig kun med "branded goods," altså varer som er merket med et navn.

    En merkevare oppstår i det man oppnår mer for varen en kategorigjennomsnittet, og den er premium når den ligger i toppskiktet for kategorien. Det er veldig få merker i Norge som arbeider bevisst med å øke hva folk er villige til å begå av innsats for å oppnå merkevaren (betalingsvilje, merkelojalitet, vilje til å vente i stedet for å kjøpe alternativer, osv).

    Apple innfrir definisjonskravene for en premium merkevare på alle punkt, selvsagt. At Gjestemedlem ikke liker Apple er noe annet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Apple lager overlegent bedre bærbare maskiner . Det er bærbare maskiner som er aktuelt for meg.
    Dette er jo bare tull. Dette kommer utelukkende an på hvilken produsent og produktserie du sammenligner med. Det er ingen problem å finne glimrende laptoper som det ikke står Apple på, men også her koster kvalitet.
    Har forsøkt flere. Alle er svært mye dårligere. Det har jeg konstatert. Gidder selvsagt ikke å bestille på nettet og lete rundt som en annen tulling. marsboer! jeg skriver for egen regning. Vær litt forsiktig med å kalle meg en tulling
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg syntes vi må skille mellom Hardware og OS. Selve skallet og det som står på innsiden er ikke noe unik på noen måte såvidt jeg har skjønt. Det er derimot operativ systemet som i mine øyne er helt overlegent Windows - Og når du i tillegg kan toppe med iTunes som er det overlegent beste musikkbibloteket jeg har prøvd, det er lynraskt, lite bugs og annet dritt. Og setter du deg inn i det vil du oppleve at det har mange flere valg enn det noe enkle grensesnittet først gir uttrykk for og ihvertfall mer enn nok for undertegnende. Du for i tillegg nok at programmer som legger seg over iTunes og kopler ut Audiomotoren slik at du kan legge siste finpussen over avspillingen. iTunes fungerer bare da som ett bibloteket men spiller ikke av de aktuelle filene.

    ## Og for all del dere med pc`er ikke skynd dere nå og last ned iTunes for det fungerer desverre ikke slik det gjør til Macer - eller jo det fungerer på en måte, bare mye mer buggete og​ tregere ##
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn