Apple TV nyere som signalkilde?

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
I og med at apple TV nyere generasjoner bare har hdmi ut, så lurer jeg på om det er en bra måte å kjøre lyden utenom tvn og rett i dac?
Har bare en gammal flatskjerm koblet til apple tv og tapper toslink fra flat TV til dac. Men fins det en bedre måte? Den kan jo brukes som roon endpoint ved hjelp av airplay.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kan kjøpe en HDMI-svitsj med digital avtapping.

Jeg kjøpte en på Clasen for noen hundrelapper, som har 4 HDMI inn som uavhengig kan svitsjes til to utganger.
I tillegg har den optisk og coax digital ut, og audio ut kan velges mellom 2.0 og 5.1.
Det ser ut som at denne er ut av sortimentet til Clasern, men den finnes hos Kjell & co. Der er den et par-tre hundre dyrere enn det jeg betalte
https://www.kjell.com/no/produkter/...nert-4k-hdmi-switch-og-splitter-4-veis-p69272

Johan-Kr
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg bruker en slik til akkurat dette formålet (extracte lyd fra alle HDMI-kilder før TV), rett og slett fordi den støtter absolutt alt av HDMI 4K tjafs med EDID helvete, HDR og kan skreddersy EDID-informasjon via meny eller webgrensesnitt akkurat som du vil. Den har også en dedikert HDMI audio ut hvis du har kilder som kan ta i mot det.
Den kan fjernstyres både med IR, RS232 og webgrensesnitt.

I tillegg støtter den ARC fra TVen, dvs at den også kan ta i mot lyden fra interne TV-apper via HDMI-link mot TV og sende dem ut på audioutgangene.

Jeg er ikke klar over noe bedre produkt enn dette på markedet til akkurat dette formålet.

https://www.hdfury.com/product/4k-vertex2-18gbps/
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
I og med at apple TV nyere generasjoner bare har hdmi ut, så lurer jeg på om det er en bra måte å kjøre lyden utenom tvn og rett i dac?
Har bare en gammal flatskjerm koblet til apple tv og tapper toslink fra flat TV til dac. Men fins det en bedre måte? Den kan jo brukes som roon endpoint ved hjelp av airplay.
Jeg har koblet det akkurat likt som deg. Undres om det er noe å hente på å kjøre det uten om?
 
M

MusicBear

Gjest
Vurderer nye nye Apple TV og ønsker å koble lyden fra denne til en separat DAC, som ikke har HDMI inn.
Finnes det noen overganger til dette uten at man får problemer med synronisering av lyd til bilde (leppe-sync)?

Har i dag annen generasjon Apple TV, bortsett fra 4K, er det egentlig mye mer man får brukt siste versjon til?
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.605
Antall liker
1.708
Sted
Sandefjord
Bjørn, hva med å kjøre optisk ut fra ATV?
(må innrømme jeg ikke har sjekket om nye nye ATV har dette....;) )
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Nyere AppleTV (4 gen) har ikke optisk utgang. De har bare HDMI og Bluetooth.
Jeg bruker BT-DAK til stereoanlegg.
AppleTV har en elegant metode for å kalibrere leppesync ved bruk av en iPhone.
 
M

MusicBear

Gjest
Nyere AppleTV (4 gen) har ikke optisk utgang. De har bare HDMI og Bluetooth.
Jeg bruker BT-DAK til stereoanlegg.
AppleTV har en elegant metode for å kalibrere leppesync ved bruk av en iPhone.
Kan du si noe om denne BT-DAK?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Dersom du kun skal bruke Apple TVen til ting som krever bilde, dvs at TV er på, så fungerer HDMI til TV, og deretter optisk ut fra TV til DAC utmerket. Da får du samtidig med alle andre kilder som sender lyd via TVen. Dette fordrer selvsagt en TV som evner å dekode formater selv og sende alt ut på optisk. Enkelte TVer gjør ikke det.

Min gamle TV var ikke like egnet for optisk ut, så der hadde jeg en HDfury HDMI prosessor med audio extraction nettopp for å hente ut lyd optisk fra alle HDMI signalkilder, inkludert Apple TV 4K, og sende signalet til DAC. Det var vel denne her: https://hdfury.com/product/4k-vertex2-18gbps/
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.515
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hadde ventet til etter 23. mars hvis du ikke allerede har bestilt. Dog har vel Apple stort sett for vane å tenke minst mulig porter, men kan det jo hende de angrer seg 👍🏻
 
M

MusicBear

Gjest
Dersom du kun skal bruke Apple TVen til ting som krever bilde, dvs at TV er på, så fungerer HDMI til TV, og deretter optisk ut fra TV til DAC utmerket. Da får du samtidig med alle andre kilder som sender lyd via TVen. Dette fordrer selvsagt en TV som evner å dekode formater selv og sende alt ut på optisk. Enkelte TVer gjør ikke det.

Min gamle TV var ikke like egnet for optisk ut, så der hadde jeg en HDfury HDMI prosessor med audio extraction nettopp for å hente ut lyd optisk fra alle HDMI signalkilder, inkludert Apple TV 4K, og sende signalet til DAC. Det var vel denne her: https://hdfury.com/product/4k-vertex2-18gbps/
Men blir ikke dette et lyd-forringende ledd da - alt via TV’n?
 
M

MusicBear

Gjest
Hadde ventet til etter 23. mars hvis du ikke allerede har bestilt. Dog har vel Apple stort sett for vane å tenke minst mulig porter, men kan det jo hende de angrer seg 👍🏻
Takk for godt råd - kan du faktisk ha rett i.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Men blir ikke dette et lyd-forringende ledd da - alt via TV’n?
Jeg antok at du skulle benytte dette til film/video og siden lyden da må downmixes til stereo så får du uansett ikke den originale lydkvaliteten. Om du har en god DAC som ikke bryr seg nevneverdig om jitter skal ikke det at signalet går via TVen ha noe å si, så lenge du har en moderne TV som håndterer downmix fra alle kilder.

Til musikklytting er Apple TV 4K uansett ikke egnet til annet enn bakgrunnsmusikk eller fest siden alt går i kverna og resamples til 48kHz internt, uavhengig av om signalet går via TVen eller ei. Jeg har en raspberry pi 4 med roon og bitperfekt spotify integrasjon for musikk.
 
M

MusicBear

Gjest
Takk for alle gode bidrag. Apple TV er åpenbart kun til filmbruk, uten særlig tanke på musikkgjengivelse - heller ikke musikk via filmer/konserter kjørt via en slik 48 kHz «eple-musikk-dreper-boks» slik jeg forstår det.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Nyere AppleTV (4 gen) har ikke optisk utgang. De har bare HDMI og Bluetooth.
Jeg bruker BT-DAK til stereoanlegg.
AppleTV har en elegant metode for å kalibrere leppesync ved bruk av en iPhone.
Takker så meget 😃 Jeg har ikke væt klar over at det er BT tilkobling på AppleTV. Så jeg har drevet å brukt zone2 fra Yamaha surround for å få AppleTV lyd over til stereoanlegget. Men nå, "4"tastetrykk senere er lyden rett inn i ToppingD70 dac via BT😃 HELT konge👍👍👍
 

Froggy

Medlem
Ble medlem
31.01.2013
Innlegg
24
Antall liker
9
Sted
Askim
Torget vurderinger
5
Har man en dac/streamer til anlegget med airplay kan man også ta imot lyden fra AppleTV trådløst den veien. Dog for de som kun bryr seg om 2-kanals lyd. Hdmi rett i tv’n, gå inn på innstillinger og del lyd med airplay mottaker. I mitt tilfelle en naim streamer. Til musikklytting benyttes dog andre løsninger!
 
Topp Bunn