Apogees venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Hva mener du egentlig med "noe ukjent skrudd sammen i Tyskland" tror du virkelig en norsk importør satser sitt navn og renome på noe jallamikk ?
    Har ikke hørt maken, selv om ikke du har hørt om dette er det bare tvilsomt og useriøst.
     
    Sist redigert:

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Det er seriøst videreutviklet med helt andre materialer i membraner og alle komponenter.Det er kun en ting å si om dette "State of the art". Har handlet
    hos Audio Media siden midt på nittitallet, Jadis, CAT, Duntech, EAR, van den Hul pickup og kabler. Vil aldri tvile på Sven, dønn seriøs og service helt utenom det vanlige. Siden du har så mye du lurer på angående disse høyttalerne synes jeg du skulle ta kontakt.
    Cadillacman
    Det du beskriver der er akkurat det jeg har og var liksom poenget med de 1-4 første postene i denne tråden... Apogee Acoustics har videreutviklet hele greia med nye membraner - både produksjons metode, materialer osv osv.

    Her er det 3 veier å gå:
    1-få oppgradert dine evt gamle Apogees med nye membraner.
    2-kjøpe ferdige oppgraderte Apogees. Her er det snakk om nye membraner,nye delefilter, terminaler, interne ledninger, ny finnish, ny front plate (hvis ønskelig), nye føtter/stativ osv osv. Denne løsningen har jeg og det er de jeg har tatt bilder av her i tråden.
    3-kjøpe noen av Apogee Acoustics nyutviklede modeller - ala modell "Classic", "Synergy", "Perigree" osv. Dette er nye modeller utviklet av Apogee Acoustics med all verdens muligheter til oppgraderinger av materialer osv osv.

    For meg er dette Apogee og det er det jeg brenner for. Apogee Acoustics har tatt arven videre og det er det jeg ønsker å formidle til de som sitter på disse gamle legendene og vil ha dem oppgradert - enten på samme måte som jeg har gjort, eller ved å kjøpe noen av de nye modellene. Om det er andre cloner der ute, ja så er det sikkert mulig - noe vi nå får bekreftet skjer i Tyskland. Men det er ikke Apogee høyttalere for meg da det ikke har noe med Apogee Acoustics å gjøre. Det blir som om noen i Norge skulle finne på å lage noe som ligner en Ford Mustang fra 68'. Den vil ikke ha noe med Ford å gjøre, uansett hvor mye den ligner.....

    Men for all del, jeg sier ikke at disse clonene nødvendigvis ikke låter alright, har dårlig kvalitet osv-for jeg har hverken sett dem, hørt dem og ikke vet jeg hva de heter heller. Har du Cadillac?
    Uansett, løp og kjøp og så blir du sikkert fornøyd ;-)

    Jeg er i alle fall fornøyd med mine Apogee Duetta Signatures.

    N
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Det er din sak hva du velger. Om du ikke vet om andre så har du vel ikke fått med deg det ganske enkelt. Ja jeg har Cadillac Eldorado Cab 1972
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Hva mener du egentlig med "noe ukjent skrudd sammen i Tyskland" tror du virkelig en norsk importør satser sitt navn og renome på noe jallamikk ?
    Har ikke hørt maken, selv om ikke du har hørt om dette er det bare tvilsomt og useriøst.
    Syntes forøvrig det begynner å bli litt useriøst det du kommer med selv.
    1: Kan du forklare hvorfor i all verden oppgraderte Apogee høyttalere IKKE skal låte bedre enn det de gjorde når produksjons tolleransene fra gammle dager var sloppy og gjort for hånd? Med dagens metoder er membranene skåret med CNC maskin og tolleranser ett menneske aldri kan repetere 100vis av ganger... Jeg tror din bekymring om at oppgraderte Scintillas ikke skal låte bedre enn de du hørte back in the days er noe du kan kaste over bord og glemme. Useriøst.
    2: Du markedsfører noe man hverken kan se på web eller få ett inntrykk av hva er.
    3: Den norske distributøren er knapt å oppdrive på web. Litt useriøst, uansett om han har værdens beste service og produkter-noe jeg ikke betviler.
    4: Du sier du skal kjøpe noe som kalles Apogee Duetta og produseres i Tyskland av noen som ikke har noe med Apogee Acoustics å gjøre. Dette er ikke Apogee høyttalere men i beste fall en clone som er produsert av noen som kopierer teknologien som Apogee Acoustics har videreutviklet. I værste fall ikke bassert på Apogee Acoustics teknologi i det hele tatt-men noe de har funnet på selv. Da er det i hvertfall ikke noen Apogee høyttalere!

    Uansett, kjøp det du måtte ønske og så blir du sikkert fornøyd med de clonene du handler-men ikke si det er Apogee høyttalere-for det er det ikke og det er jeg sikker på vil være konklusjonen når jeg får svar fra Apogee Acoustics.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Har forsøkt å holde en saklig diskusjon men det lar seg jo vanskelig gjøre. Lykke til med kjøpet og jeg for min del ser gjerne du poster her uansett hva du ender opp med. Men det får du jo finne ut av selv.
    N
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Mitt siste råd : Ta kontakt med Audio Media så får du saklig svar.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.720
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har slettet noen av de siste innleggene da dette ble veldig useriøst. Personangrep er heller ikke tillatt.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Litt info for de som er interessert - her er info fra Apogee Acoustics : Kort fortalt - de siste postenes debat kommer ikke fra Apogee Acoustics. Det har vært noen få kloner på Ebay "with thick cloth covers so you can't see how the panels actually look, which is quite rough". I tillegg er det vist en kollega av Apogee Acoustics sin tyske installatør som har tatt seg friheter hvor "The bodywork of those Scintillas is actually good, but the panels are crap."

    EDIT: Forøvrig er vist dette gammel info og har vært dementert tidligere - men her er i alle fall en tråd ang dette på Apogee Acoustics hjemme side (med dertil forum) : http://www.apogeeacoustics.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=671

    Håper fortsatt på at det blir flere som rigger seg til og får disse legendene i hus :cool: Mine skal snart opp med en Plinius - når furtebua er omorganisert...

    Happy listening :D
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.876
    Antall liker
    17.470
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Når man vurderer å kjøpe gamle Apogee Duetta Signature, hva vil være kjennetegn på at panelene er gode og friske? Eller omvendt, hva kjennetegner paneler som er nær «siste reis»?
    40FE0655-2723-4003-B805-0E587C217ED6.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.144
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Diskant/mellomtone båndene kan være strukket ut - skjer ved klipping fra forsterker. Dette kan også til en viss grad skje som følge av tidens tann og tyngdekraften.

    Bassene begynner ofte å rasle på enkelte frekvenser fordi skumgummien som holder elementene fast går i oppløsning med tiden. Det velkjente Apogee Buzz.

    Om bassene ikke er stramme, men har skrukker er det grunn til å styre unna. Dette indikerer hard bruk og er estetisk sett no go for de fleste.

    Hadde Apogee Duetta selv og har en softspot for disse høyttalerne;)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.876
    Antall liker
    17.470
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for svar. Om panelene ryker, så kan nye bestilles fra Australia fremdeles? Og hva koster evt det?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.144
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har ihvertfall hørt om gode erfaringer med en som restaurerer Apogee i UK:

    Apogee
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.876
    Antall liker
    17.470
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Herlig. Takk for link.
    Godt å vite om det skulle oppstå behov en gang :)
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    287433645_10158756078228061_2060975356538712016_n.jpg


    Full Range bygget av Henk Van Der Hooven.

    287589871_10158756078428061_1704010693368567127_n.jpg


    287316153_10158756078638061_3508698940060887520_n.jpg


    287534878_10158756078793061_317872459535580011_n.jpg


    Man kan bruke passivt eller Krell KBX mono 3-veis aktivt filter.

    287058324_10158756080113061_3967066054727405246_n.jpg


    Accuphase A-200 driver diskanten, Krell KRS 200 mellomtone og Krell KRS 400 bassen.

    287620870_10158756079478061_6870615827951101361_n.jpg


    287087008_10158756079838061_6505284616723007462_n.jpg


    287506357_10158756079358061_156793514021758484_n.jpg


    287540167_10158756080723061_8394961589843791783_n.jpg
     

    Hifi&Vinyl

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.11.2021
    Innlegg
    257
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    13
    Når man vurderer å kjøpe gamle Apogee Duetta Signature, hva vil være kjennetegn på at panelene er gode og friske? Eller omvendt, hva kjennetegner paneler som er nær «siste reis»?
    Vis vedlegget 811940
    Jeg har kjøpt ett par Duetta Sig. (De på bildet over)
    Det viser seg at den ene har den buzz i bassen. Det virker som om de klirrer helt nederst i det ene basspanelet.
    Er det full service/bytte paneler hos en av de nevnte repratører som gjelder? Hank i Nederland eller de i UK. >Finnes det en DIY fiks på dette om man antar at det ikke er så mye av skumgummilisten som er borte?

    Jørgen
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvilke forsterkere drifter dere disse høyttalerne med? Ekte bånd kan være hard kost for enkelte forsterkere :) Apogee inc driftes knapt noe lengre? Har lest at de kan levere deler til de gamle, og kan bygge på bestilling? Bli sikkert kostbart!
    Sies også at all restaurering må gjøres av utvalgte. Har sikker litt med tilgangen og levering av rep. set. Seriøse greier dette!
    Noe dumt spørmål det første ;) Det bli nok forsterkere med kraftig stømforsyninger som vis lenger frem i tråden!
     
    Sist redigert:

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Jeg har kjøpt ett par Duetta Sig. (De på bildet over)
    Det viser seg at den ene har den buzz i bassen. Det virker som om de klirrer helt nederst i det ene basspanelet.
    Er det full service/bytte paneler hos en av de nevnte repratører som gjelder? Hank i Nederland eller de i UK. >Finnes det en DIY fiks på dette om man antar at det ikke er så mye av skumgummilisten som er borte?

    Jørgen
    Hei Jørgen,

    Har ikke vært inne her på år og dag, så oppdaget ikke de siste kommentarene før nå.... Ang spørsmålet ditt så er det flere veier å ta. Når jeg bygde mine så var det ett problem at jeg clampet alu listene direkte på membranen. Dette ga en buzz noe som jeg forsket litt på. Løsningen for meg (da) var å lime på en litt tykkere gummi list inntil det som clampet / holdt membranen ned mot rammen. Så tapet jeg over denne gummilisten og alu flatjernet og alt var OK.

    Dette var da på mine selvbygde. Når det gjelder de originale så vil jeg tro at det som er nevnt om at det som holder membranet mot bakplaten og clamper dette kan være morknet opp. Om dette er noe jeg ville gitt meg ut på selv kan jeg ikke svare på da jeg aldri fikk råd til å kjøpe noe originalt før i voksen alder. De jeg nå har er helt mint og servet av den nevnte personen i UK.

    Skal du ha glede av disse ville jeg enten sendt de du har over og fått dem fikset evt bare kjøpt noen som er renovert. Jeg fikk veldig dårlig "innbyttepris" på brukte høyttalere når jeg kjøpte mine så jeg valgte å droppe alt og kjøpe ferdige fixet. De står enda i furtebua og spiller så hårene i nakken står i grønn 90, når kilde materialet er rett.

    Beklager seint svar, du har vel fikset dette nå så send en update her i tråden :)
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Diskant/mellomtone båndene kan være strukket ut - skjer ved klipping fra forsterker. Dette kan også til en viss grad skje som følge av tidens tann og tyngdekraften.

    Bassene begynner ofte å rasle på enkelte frekvenser fordi skumgummien som holder elementene fast går i oppløsning med tiden. Det velkjente Apogee Buzz.

    Om bassene ikke er stramme, men har skrukker er det grunn til å styre unna. Dette indikerer hard bruk og er estetisk sett no go for de fleste.

    Hadde Apogee Duetta selv og har en softspot for disse høyttalerne;)
    Diskant/Mellomtone strekkes ikke ut ved klipping. Når jeg brukte for liten forsterker så skjedde det motsatte, alu banene blei for varm og trakk seg sammen og krympet hele diskanten...

    Bass: Helt enig. De som har vært på service bytter alt av gummi og monterer noe som er langt bedre enn det som var vanlig for 25-30 år siden.

    Man kan ikke se om bassen ikke er stam eller ikke. Dette måler man med mic og tonegenerator for å justere inn resonansfrekvensen på panelet. Estetisk - ser det ut som ett dass så låter det ofte som ett dass. Service er påkrevd og man får så en høyttaler som man virkelig kan nyte i lange drag :)
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Hvilke forsterkere drifter dere disse høyttalerne med? Ekte bånd kan være hard kost for enkelte forsterkere :) Apogee inc driftes knapt noe lengre? Har lest at de kan levere deler til de gamle, og kan bygge på bestilling? Bli sikkert kostbart!
    Sies også at all restaurering må gjøres av utvalgte. Har sikker litt med tilgangen og levering av rep. set. Seriøse greier dette!
    Noe dumt spørmål det første ;) Det bli nok forsterkere med kraftig stømforsyninger som vis lenger frem i tråden!
    Impedansen på både diskan bånd og mellomtone er reint ohmsk. Dvs, får du diskanten til å bli 4 ohm så er den 4 ohm over hele frekvensområdet. Samme gjelder for bass/mellomtone. Det som gjør at disse kan spise forsterkere er at impedansen på enkelte modeller går veldig lavt ned - fort under 1 ohm. Da tapper disse en hel del strøm fra forsterkeren, så en strømsterk forsterker kan være lurt.

    Når jeg bygde mine på 80 tallet så brukte jeg fatterns gamle Pioneer receiver. Den tok hverken fyr eller noe annet, men så holdt jeg meg til nivåer hvor ampen ikke klippet. En kompis kom med en PA forsterker og den var på ingen måte noe bedre, den klippet temmelig kjapt så konklusjonen da - i en alder av 16-17 år var at dette var "fæle" høyttalere.

    Vår venn i Australia vil ikke selge den nye teknologien til hvem som helst. Derfor er det enkelte utvalgte som får kjøpe de nye membranene og gjøre restaureringen av disse smykkene. Jeg gikk til UK, Hank i Nederland er en annen (som jeg ikke har vært i kontakt med) og de gjør nok begge veldig gode jobb. Jeg ville ikke kimset ett sekund på å kjøpt samme høyttalerne - da refurbished - fra noen av de som er godkjent for å gjøre disse jobbene.

    Selvplukk, DIY og kjøp av membraner fra andre funker sikkert det og, men jeg har jobbet såpas mye med dette nå at nå vil jeg bare lytte.. Den jobben jeg gjorde for mange år siden tiltaler ikke what so ever, men det lar seg gjøre :)

    Amper jeg har brukt er : Nakamichi PA 7 E MK2 (har den enda), Onkyo M508, Threshold S500 og nå Plinius.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Hei! Litt usikker på hva du mener med ny teknologi på disse? Mener de er originale Duetta Signature med s-n: 13842
    Leser du fra start så ser du at det er utviklet nye membraner for bass/mellomtone samt diskant. Disse er CNC skjært og har full backingmembran bak alu-delen. De originale fra 80tallet var skjært med kniv av billibob-sam i USA og kepton backingen blei limt der hvor hver slisse er. Håndarbeid begge deler. Det kunne gi stress i alu banene og føre til brudd.
    Uansett godt å se at det ikke bare er jeg som bruker Apogee :)
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Da var feriemodusen der-tenkte forresten å måle impedansen på mine ila sommeren, kan være interessant å se hva de nye membranene ligger på👍

    God helg og happy listening🤘🏻
     

    geirf

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    243
    Sted
    Nord Trøndelag
    Da var feriemodusen der-tenkte forresten å måle impedansen på mine ila sommeren, kan være interessant å se hva de nye membranene ligger på👍

    God helg og happy listening🤘🏻
    !
    Hei Newton! Blir interessant å se forskjellen på impedanse forløp på standard Duetta Signature og dine:)! Her er mine:)! Forløpet over 50kHz skal være resistivt, men målekabler gir induktivitet over 50kHz. Merk også liten resonans på ca 30Hz. De 3 målingene indikerer 3 settinger: High, Normal og Low.
    WIN_20230702_13_05_21_Pro.jpg
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Er utrolig fornøyd med mine tyskproduserte Apogee Duetta magnestater, lyden er helt formidabel. Veldig god kombinasjon med Jadis JA200 og MI 23,5.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn