antiskating og nåltrykk

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Er helt ny ifht Vinyl. Har kjøpt meg en acoustic solid classic wood platespiller, men Rega 301 arm. Totalt grønn på innstillinger så har jeg forsøkt lese meg opp på forskjellige tråder her. En ting jeg ikke er blitt helt klok på er om antiskating skal stilles likt vekttrykk

Eller er jeg helt ute å sykler her..

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
vidarn skrev:
Er helt ny ifht Vinyl. Har kjøpt meg en acoustic solid classic wood platespiller, men Rega 301 arm. Totalt grønn på innstillinger så har jeg forsøkt lese meg opp på forskjellige tråder her. En ting jeg ikke er blitt helt klok på er om antiskating skal stilles likt vekttrykk

Eller er jeg helt ute å sykler her..
Nål sliping(forming) har også påvirkning på skating kraften, antiskating skal motvirke kraften F=m*g*(gnidning koeffisient)* sin(vinkel) som forekommer på grund av kraft vektor der viser mot sentrum. Skating kraften beskrevet er vekttrykk gange tyngdekraft som skaper gnidning motstand mellom platten og nålen, derfor skal gnidning koeffisient med der. Da armen er ikke parallell på platen forkommer den vektor mot sentrum skrevet med sinus til vinkelen ved arm-basen, dvs. kraften blir større når vinkelen er mindre.
Når du øker vekttrykk så økes også den skating kraft som skal null stilles.

Men hvis man skal være helt kritisk så skjær nålen sin egen bane i platten ved spilling og antiskating test på testplatter skal ikke være den ene sannhet :)
Jeg bruker dog hifi news og ortofon test platte til tilnærmelse av dette.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.861
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Einaste måten å få antiskating korrekt justert på, er å kjøpe seg ein tangentialarm. Men i dei aller fleste tilfella justerer ein seg fram til kompromiss som er til å leve med. I min relativt enkle JMW 9Sig har eg hatt svært påkosta pickupar, og faktisk fått dei til å spele slik at eg "fekk igjen for pengane".
Men det er ein kunst å justere dette. Eg har ei testplate utan riller om lag midt på eine sida, og tek utgangspunkt i dette. Om lydbildet ikkje er skikkeleg, brukar eg ei rillefri plate (B-sida på ein maxisingel) og justerer slik at armen bevegar seg sakte innover, med så jamn fart som råd. Pass på å bruke så mykje at han ikkje aksellererar der innerrillene normalt er. Då er det faktisk betre at han står i ro somme stadar (oftast i ytterrille-området). Gløym heller ikkje å ta utgangspunkt i kva skalaen til armprodusenten seier.
Dei som brukar JMW sin metode, får det ikkje heilt rett. Ti dei dyrare pickupane frål Benz og Dynavector brukar eg det tradisjonelle antiskatingutstyret. Men ein del pickupar (typisk i mellomklassen) fungerer forbausande bra med å tvinne leidninga - kanskje irriterande, men slik er det...

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Hjelp hjelp!!! Såvidt jeg nå har forstått så er antiskating justeringen på "armhvileren" på armen. Alrtså knappen man skyver inn og ut. Men der er det ikke noen tall å se noen sted... Så hvordan da finne ur av antiskatingen, eller er det noe jeg ikke ser??

Z

Zomby_Woof

Gjest
Den mest korrekte måten er vel egentlig å skaffe en av disse testskivene med spor for å måle hvor kraftig modulasjon pickupen klarer å spore uten forvrengning. Deretter er det bare å justere til den begynner å vrenge i begge kanaler samtidig.

Ikke det at jeg bekymrer meg særlig. Ortofon sporer som engelske bloodhounds, omtrent er mer enn nok.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
I fare førr at noen motsier mæ ;) Siden antiskating er litt omtrentlig:Slipp PU ned midt på plata og se hvilken vei nålefanen bøyes.Vil PU inn mot senter så har en førr lite antiskaing og omvendt.Har testet denne metoden opp mot HifiNews-testskive og det stemmer bra faktisk 8)

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Skal prøve det trikset, Filip. :)
Flott,artig om du kom med tilbakemld på ka du finn ut. Det her med antiskating trur æ ikkje man skal ta så gravalvorlig,blir jo aldri 100% likevel.Men selfølgelig e det vel kanskje varierende fra PU til PU

mvh Filip

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.861
Sted
Torget vurderinger
0
Eg har ikkje funne noko direkte informasjon om det, men mykje tyder på at nåleslipinga har ein del å seie for korleis antiskatinga skal vere, og kor kritisk dette er. Men med mindre du får tydeleg skilnad på ting i høgre/venstre kanal, dynamiske merkelegheiter, eller underleg sporing, trur eg ikkje du vil gjere så mykje gale, iallfall ikkje på rimelegare picukpar.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.448
Torget vurderinger
2
Aldri spilt så bra her som etter jeg kutta ut hele antiskatinga. Var så følsom på Helious armen at det ble bare fikkel.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Audiophile-Arve skrev:
Eg har ikkje funne noko direkte informasjon om det, men mykje tyder på at nåleslipinga har ein del å seie for korleis antiskatinga skal vere, og kor kritisk dette er. Men med mindre du får tydeleg skilnad på ting i høgre/venstre kanal, dynamiske merkelegheiter, eller underleg sporing, trur eg ikkje du vil gjere så mykje gale, iallfall ikkje på rimelegare picukpar.
Nålesliping har noe at sige, vil gjerne tro at de nåler som går dypere i rillen som vdH nåler har mindre gnidning areal og dermed mindre motstand.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve skrev:
Dei som brukar JMW sin metode, får det ikkje heilt rett. Ti dei dyrare pickupane frål Benz og Dynavector brukar eg det tradisjonelle antiskatingutstyret. Men ein del pickupar (typisk i mellomklassen) fungerer forbausande bra med å tvinne leidninga - kanskje irriterande, men slik er det...
Jeg fant ingenting å utsette på sporinga på JMW9 Memorial med Audiovector karat 17d3 p.u'en. Jeg har ikke rørt tvinningene på kabelen, heller. Antiskatinga på Rega-armene derimot, er noe raklete plastikkherk -emo...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.861
Sted
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Jeg fant ingenting å utsette på sporinga på JMW9 Memorial med Audiovector karat 17d3 p.u'en. Jeg har ikke rørt tvinningene på kabelen, heller. Antiskatinga på Rega-armene derimot, er noe raklete plastikkherk -emo...
Det er ikkje lett å få DV 17 III til å spore storarta uansett arm, men 60-70µ går nok bra med litt stifttrykk. Og det er godkjent i mi bok. http://www.audiophile.no/?did=9076766

Elles har alle DV pickupar eg har prøvd i JMW-armen oppført seg storarta musikalsk, med flott lydbilete og ingen avvikande tendensar. Og når ein superduperpickup som Te Kaitora Rua sporar 80µ og yter det eg trur er mesteparten av potensialet sitt i ein såpas billeg sak, er det ingen grunn til å vere ulukkeleg om det teoretisk optimale liksom ikkje skal vere til stades.. http://www.audiophile.no/?did=9085074

JMW9-armen er velsigna enkel i bruk, og funkar såpass godt og er såpass rimeleg at eg konverterte frå tangentialarmsfundamentalistane. Kvifor gråte fordi det kan verte litt meir korrekt om du brenn av dei ekstra titusenane som skal til for å vere heilt der oppe mellom englane? Og så får du ikkje platekrans på (særleg mange) spelarar med tangentialarm.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Sliveleifen og trøttheita hadde visst overmanna meg i går aftes....ser at jeg spilla med Audiovector pu....skal sjølsagt være Dynavector...men det skjønte dere jo. Iallefall gjorde du det, Arve.

Jeg har aldri målt eller prøvd sporingsevne med testplate. Når det høres realistisk ut, er det greitt nok for meg. Om det skulle skurre i en kanal, høres det veldig godt. Akkurat nå lytter jeg til Knut Reiersrud's "Woodoo without killing chicken", og Scouten med DV17d3 bidrar til en etter mitt skjønn kjempeflott gjengivelse. Bare Lyric hadde fått fram pris m.v. på ei arm sånn at jeg kan få prøve Ortofonen også. Unipivot-armene er jo veldig greie sånn, det er en enkel sak å bytte mellom forskjellige p.u'er. Spilleren har så langt imponert meg skikkelig. Den "glei" bare rett inn her - ALT stemte. Jeg var veldig spent på arma, og den derre tvinninga av kabelen som antiskating - men jeg har ikke rørt kabelen! Jeg la på plass arma, plugga inn kabelen og spilte. At det ikke kom lyd i venstre kanal i de første forsøkene, skyltes brudd i en medfølgende ic - men jeg hadde en NO - bit liggende, så det ble lyd. Og snart skal den erstattes med BM REv. ic'er. Jo, Scout'en ble heilt rett for meg. Nå spørs det hvor lang tid det tar før trangen til en Scoutmaster eller Aries melder seg....

Men on topic igjen: På andre spillere, f.eks. T60'en, skulle antiskatinga stilles etter nåletrykket. Spilte man med 2 gram på nåla, skulle rattet på antiskatinga stilles på 2. På Rega'ene som jeg har prøvd - aldri eidd sjøl - har antiskatinga vært noe rakkel. En plastdings uten skalering, bare noen hakk, som dras ut - nei, det virka rett og slett billig! Jeg fikk den ikke 100%, heller. Både på P3, P5 og P7, ville arma for mye utover.

;D

PS: Den Reiersrud-skiva er ikke dum....f.eks. 5 little chicken's - og det på de "vanskelige" inner-rillene..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.861
Sted
Torget vurderinger
0
Det er veldig greitt om du har ei plateside utan riller. Då kan du plassere pickupen inne/midten/ute på plata, og sjå kor fort ho rører seg innover. Problemet for veldig mange armar er at ho går raskare innover i innerrillene, om du justerer antiskating slavisk etter skalaen. Av og til kan det vere greitt, men eg har opplevd at spesielt tredimensjonaliteten vert litt merkeleg då. JMW har ingen skala, og tvinninga verkar litt småvilkårleg, særleg på DV, Benz og eit par andre sine dyrare konstruksjonar, difor likar eg best å bruke motvekta som er "ekstrautstyr". Dette stemmer betre etter mine erfaringar. Dersom ein får pickupen til å gå sakte innover med om lag same fart på alle stader du plasserer pickupen, må du ha lukkast. Men nesten alltid aksellererar pickpen innover når vi kjem nærare slutten av plata. Unntaket er tangentialarmar, som har eit par andre utfordringar (spesielt tangentialarmar som ikkje er luftlagra...)

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Audiophile-Arve skrev:
Det er veldig greitt om du har ei plateside utan riller. Då kan du plassere pickupen inne/midten/ute på plata, og sjå kor fort ho rører seg innover. Problemet for veldig mange armar er at ho går raskare innover i innerrillene, om du justerer antiskating slavisk etter skalaen. Av og til kan det vere greitt, men eg har opplevd at spesielt tredimensjonaliteten vert litt merkeleg då. JMW har ingen skala, og tvinninga verkar litt småvilkårleg, særleg på DV, Benz og eit par andre sine dyrare konstruksjonar, difor likar eg best å bruke motvekta som er "ekstrautstyr". Dette stemmer betre etter mine erfaringar. Dersom ein får pickupen til å gå sakte innover med om lag same fart på alle stader du plasserer pickupen, må du ha lukkast. Men nesten alltid aksellererar pickpen innover når vi kjem nærare slutten av plata. Unntaket er tangentialarmar, som har eit par andre utfordringar (spesielt tangentialarmar som ikkje er luftlagra...)
Jeg opplevde akkurat det motsatte. På min VPI Classic var det enklere å få riktig antiskating ved et par tvinn på armkabelen, og kople ut den medfølgende antiskating-mekanismen.
Mvh Roger

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.861
Sted
Torget vurderinger
0
roger skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Jeg opplevde akkurat det motsatte. På min VPI Classic var det enklere å få riktig antiskating ved et par tvinn på armkabelen, og kople ut den medfølgende antiskating-mekanismen.
Mvh Roger
To tørn eller to halve tørn?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Har ingen erfaring med tangensialarmer, unntatt den første tangensialarmspilleren til B&O - som var svært velspillende sammenlignet med '70-tallets spillere. F.eks. ERA med SME-arm, og div. Thorens. Arma var sikkert full av feil. Jeg opplevde den største feilen som det at den ikke tok andre p.u'er enn B&O's egne. Den var iallefall 100% "plug-and-play". Aldri noe tull, bare stille nåletrykk og spille.

;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Hørt noe ang. platter'n til Scoutmaster'n???
Blir Lyric tur i morgen :)

Nå er den to ukers lange fadderperioden over, har vært fest hver kveld etter skolen...

;D ;D ;D

Topp Bunn