Antikke CD-spelarar med noko sterkt attåt – Stig Arne si dagbok mars 2022

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SAD-0322 (1 of 1)-2.jpg


    Våren trugar, men me held stødig fram med CD-spelarar, og i ølspalta har ølet denne gongen vorte destillert til whisky.

    4 CD-SPELARAR
    I februar-dagboka skreiv eg om ein for meg totalt ukjend CD-spelar, Xenon CDH-O5F, med framifrå resultat. Eg samanlikna han med ein Philips CD-618, kjøpt i ein bruktbutikk i Førde. Dermed var eg komen litt inn i ei CD-boble, og nokre få kveldar seinare heldt eg fram med å prøva ut eit par andre spelarar eg har hatt liggjande lenge, ein Harman Kardon HD 7400, og HD 7600 II. Etter denne samanlikninga ville eg atter lytta til Xenon, og sette denne oppå HD 7600. Då let han slett ikkje slik eg hugsar. Han let diffust. Eg fekk ein mistanke. Eg fjerna HD 7600 og let Xenon stå åleine. Då kom den gode lyden attende.

    Eg oppdaga med dette noko eg eigentleg visste frå før, nemleg at komponent som står oppå kvarandre, dvs kloss i kvarandre, smittar. Det kan vera brum frå trafoar, eller andre ting, som kan gje ein litt klemt lyd. Når det gjeld CD-spelarar, er det visstnok slik at konverterane (DAC), om dei ikkje er godt isolert, eller om ikkje kabinettet er godt isolert, sender ut høgfrekvent støy, som kan smitta over på andre nærståande apparat. Eg gjennomførte difor testen på ny, ein CD-spelar i gongen, medan dei andre sto til oppvarming andre stader. Eg har no sett saman ein ny “test” av desse fire CD-spelarane, i von om at det framleis er aktuell lesnad. Eg trudde at CD-spelarar var heilt “ute”, men Oddvar i Brukt´n seier at det framleis er god etterspurnad etter brukte CD-spelarar. Truleg av di mange av oss har mange CD-plater, som me framleis ynskjer å spela.

    HARMAN KARDON HD 7400 (1991)
    Akkurat som med Xenon, tok eg denne med heim frå Brukt´n, for å sjå om det var liv i han. Det var det, eg kopla han opp på anlegget og det let fint.....

    Les heile dagbokartikkelen til Stig Arne i Audiophile.no

    SAD-0322 (3 of 3).jpg
     

    Kommentarer

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.840
    Sted
    Hus
    Det var 14 og 16 bit, ikke sant? En onkel av meg har vel framleis 16-biteren. Jeg husker at skuffen skranglet allerede på åttitallet.
    14 biten kom først, og den har vel drev 2.10 og TDA1540 DAC fra Philips CD 150 med flere.. 16 biten fikk TDA1541 DAC, 2.10 eller 4.25 drivverk. Skuffen var lealøs da den var ny også. CD`n sitter godt inni under avspilling.
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Jeg kjøpte nylig ekstern DAC: Mytek Liberty II.

    Den har jeg kobla til Blu-ray spilleren: Oppo BDP-95EU.
    Spilleren fikk veldig god kritikk som CD spiller i sin tid (min er fra 2011).

    Jeg trodde at jeg var fornøyd med lyden fra den, helt til jeg kobla på DACen.

    Det ble et ganske stort lydmessig løft.

    Jeg ser ingen grunn til å kjøpe hverken ny CD spiller eller CD transport.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.129
    Antall liker
    2.649
    Jeg kjøpte nylig ekstern DAC: Mytek Liberty II.

    Den har jeg kobla til Blu-ray spilleren: Oppo BDP-95EU.
    Spilleren fikk veldig god kritikk som CD spiller i sin tid (min er fra 2011).

    Jeg trodde at jeg var fornøyd med lyden fra den, helt til jeg kobla på DACen.

    Det ble et ganske stort lydmessig løft.

    Jeg ser ingen grunn til å kjøpe hverken ny CD spiller eller CD transport.
    Men konklusjonen din er at ny digitalteknologi (Mytek Liberty) er bedre enn den gamle digitalteknologien som er i Oppo spilleren?

    Isåfall er det i samsvar med det jeg ville frem til i tråden.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.129
    Antall liker
    2.649
    Gøy å ha disse i hus!
    Den Technics spilleren...ja, når Technics var (er) kongen på platespillere som Dj's bruker, så skulle dem sannelig være det på CD spillere også! Noe sånt lages ikke i dag, naturlig nok ;)
     

    Itamar2010

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2022
    Innlegg
    48
    Antall liker
    170
    Sted
    Bergen
    Den Technics spilleren...ja, når Technics var (er) kongen på platespillere som Dj's bruker, så skulle dem sannelig være det på CD spillere også! Noe sånt lages ikke i dag, naturlig nok ;)
    Det skal være sikkert! Bygget som en tanks, litt som med platespillerne i 1200 serien eks. mk2 er det massive greier. Denne cd spilleren mener jeg veier 14,5 kg, platespilleren 1200 mk2 tror jeg var 12 kg....👍
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.338
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Stavanger
    har en sony 5disc karusell med DSP, Rock, Hall, Blues osv. med justerbart reverb. ganske morsomt å spe på cder med flat lyd . stort display med mye info 👍
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.129
    Antall liker
    2.649
    Misunner deg denne, @Itamar2010 . Hifihistorie. Everything else is gaslight, sa Herbert von Karajan.

    Karajan var jo synonymt med CD og digitallyd. Alle de mest berømte verkene han innspilte analogt, ville han ha innspilt på nytt digitalt. Tror ikke alle var like happy med digitalinnspillingene til DG ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, de fleste digitalinnspillingene til Karajan var ganske fæle. Det finnes unntak har jeg latt meg fortelle, men hvilke vet jeg ikke. Mannen gjorde 1279 innspillinger til sammen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg om Hebbe: Hans aller siste innspilling; Bruckner 7 med Wienerfilharmonikerne, regnes som svært god:

    1651075349804.png
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Svar til Espen i post #44:
    Ja, jeg vil si at digitalteknologien har blitt bedre, hvis Oppo-spilleren er et slags referansepunkt.

    Han PS audiofyren mente i en YouTubevideo fra 2019 at Blu-ray / CD-spillere ikke trenger å være noe dårligere enn en ren CD-spiller.
    Det er digitaldelen etter spilleren som har noe å si sa han.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
993
Link til alle artikler
413
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

  • 0
' I dag har Bang &B Olufsen lette på sløret for en ny klassiker. Beosystem 9000c er en oppfølger til Beogram 4000c, som kom høsten 2020. Bang & Olufsen vi få muligheten til å feire 100-års...
Fortsett
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Topp Bunn