Antikke CD-spelarar med noko sterkt attåt – Stig Arne si dagbok mars 2022

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SAD-0322 (1 of 1)-2.jpg


    Våren trugar, men me held stødig fram med CD-spelarar, og i ølspalta har ølet denne gongen vorte destillert til whisky.

    4 CD-SPELARAR
    I februar-dagboka skreiv eg om ein for meg totalt ukjend CD-spelar, Xenon CDH-O5F, med framifrå resultat. Eg samanlikna han med ein Philips CD-618, kjøpt i ein bruktbutikk i Førde. Dermed var eg komen litt inn i ei CD-boble, og nokre få kveldar seinare heldt eg fram med å prøva ut eit par andre spelarar eg har hatt liggjande lenge, ein Harman Kardon HD 7400, og HD 7600 II. Etter denne samanlikninga ville eg atter lytta til Xenon, og sette denne oppå HD 7600. Då let han slett ikkje slik eg hugsar. Han let diffust. Eg fekk ein mistanke. Eg fjerna HD 7600 og let Xenon stå åleine. Då kom den gode lyden attende.

    Eg oppdaga med dette noko eg eigentleg visste frå før, nemleg at komponent som står oppå kvarandre, dvs kloss i kvarandre, smittar. Det kan vera brum frå trafoar, eller andre ting, som kan gje ein litt klemt lyd. Når det gjeld CD-spelarar, er det visstnok slik at konverterane (DAC), om dei ikkje er godt isolert, eller om ikkje kabinettet er godt isolert, sender ut høgfrekvent støy, som kan smitta over på andre nærståande apparat. Eg gjennomførte difor testen på ny, ein CD-spelar i gongen, medan dei andre sto til oppvarming andre stader. Eg har no sett saman ein ny “test” av desse fire CD-spelarane, i von om at det framleis er aktuell lesnad. Eg trudde at CD-spelarar var heilt “ute”, men Oddvar i Brukt´n seier at det framleis er god etterspurnad etter brukte CD-spelarar. Truleg av di mange av oss har mange CD-plater, som me framleis ynskjer å spela.

    HARMAN KARDON HD 7400 (1991)
    Akkurat som med Xenon, tok eg denne med heim frå Brukt´n, for å sjå om det var liv i han. Det var det, eg kopla han opp på anlegget og det let fint.....

    Les heile dagbokartikkelen til Stig Arne i Audiophile.no

    SAD-0322 (3 of 3).jpg
     

    Kommentarer

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Min fjerde CD spiller var nettopp en sånn Harman/Kardon 7600 mk2, hadde en MASH 3,5bit D/A converter (bitstream). Vekten på spilleren skyldes en stålplate som er festet til topplokket på spilleren…kun for å gi inntrykk av «soliditet»😅. Gamle CD spillere kan gi en nostalgisk følelse, men hører egentlig hjemme på søppeldynga. Vil man hente max informasjon ut av sølvplatene, da må man investere i noe langt nyere spillere.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva begrunner du egentlig det med?? Selv CD-drev til et par hundrelapper leverer bit prefect data.. At det er forskjeller på D/A convertere er det egentlig ingen grunn til å diskutere, men så lenge man holder seg på digitalsida, er forskjellene nærmest mikroskopiske, - om de er der i det hele... VI har jo også hatt en del eksempler på at "Hi-End" spillere bruker nettopp vassbillige PC-drev og blir skrytt opp i skyene.... helt til fakta kommer for en dag....
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Jeg har hatt CD spillere siden 1985, frem til i dag. Så jeg snakker av erfaring. Digital-delen, inkl D/A og jitter undertrykkelse er noe helt annet i dag. I tillegg er det skjedd en del på analogsiden av spilleren og PSU. Uten det minste tvil.

    Da jeg kjøpte min første SACD spiller fra Sony i år 2000 var det mest bemerkelsesverdige hvor mye mer informasjon den «hentet opp» fra sølvrillene fra CD og satte informasjonen i en musikalsk kontekst, sammenlignet med tidligere spillere. Samme med alle dem som kjøpte Sony SCD-1 og SCD-777 rundt år 2000, det var jo først og fremst et slags gjennombrudd i CD avspilling. SACD ble en bonus.
    Og det var jo nettopp digitalseksjonen i spilleren som på den tiden var bemerkelsesverdig. Selv den ambisiøse og svindyre spilleren fra Mark Levinson lansert på tidlig 90-tallet ble jo parkert.

    Ps! I dette innlegget har jeg ikke nevnt CD-drev og kvalitet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Og for å ha sagt det, jeg ser det har vært et slags nostalgisk rush rundt Philips TDA1540/1541 D/A. Jeg har hatt spillere med begge disse chips.
    Disse er dessverre passé målt mot de beste i dag.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Og for å ha sagt det, jeg ser det har vært et slags nostalgisk rush rundt Philips TDA1540/1541 D/A. Jeg har hatt spillere med begge disse chips.
    Disse er dessverre passé målt mot de beste i dag.
    Fortell det til Audio Note og alle andre som ønsker at det skal låte så "analogt" som mulig. Selv har jeg to CD spillere hvor den ene er NOS sak med TDA1541 og den andre er en nyere "high end" sak. Jeg foretrekker nok den med TDA1541.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og for å ha sagt det, jeg ser det har vært et slags nostalgisk rush rundt Philips TDA1540/1541 D/A. Jeg har hatt spillere med begge disse chips.
    Disse er dessverre passé målt mot de beste i dag.
    Så du mener at chip som måler best automatisk låter best? Eller er det kanskje et par faktorer til? :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Så du mener at chip som måler best automatisk låter best? Eller er det kanskje et par faktorer til? :)
    Generelt i audio, fravær av støy og forvrengning er det grunnleggende for god lyd. Er ikke dette tilstede, kan du glemme best mulig lyd.

    Technics sin nye referanse forsterker SU-R1000 som låter himmelsk og setter nye standarder lydmessig, i følge Stereophile og Absolute Sound skriver, er nettopp det: fravær av støy og forvrengning.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Fortell det til Audio Note og alle andre som ønsker at det skal låte så "analogt" som mulig. Selv har jeg to CD spillere hvor den ene er NOS sak med TDA1541 og den andre er en nyere "high end" sak. Jeg foretrekker nok den med TDA1541.
    Dem som driver med rør i fremtiden vil ha en hemsko mht best mulig lyd. Se hva Stereophile skriver om den Technics forsterkeren.
    Selv om noen vil hate det jeg skriver 😀
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.930
    Antall liker
    4.479
    Torget vurderinger
    1
    Denne multi-saken (DVD/CD/SACD) bruker et par Burr-Brown DSD-1796.
    Synes det låter ok i mine ører....
    Denn.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Denne multi-saken (DVD/CD/SACD) bruker et par Burr-Brown DSD-1796.
    Synes det låter ok i mine ører....
    Vis vedlegget 812034
    Samme D/A som står i min Yamaha SACD spiller. En av de mest vellydende fra Burr Brown, ifølge kjennere.
    Min neste CD/SACD vil ha AKM i «velvet sound» serien. Den er bestilt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Generelt i audio, fravær av støy og forvrengning er det grunnleggende for god lyd. Er ikke dette tilstede, kan du glemme best mulig lyd.

    Technics sin nye referanse forsterker SU-R1000 som låter himmelsk og setter nye standarder lydmessig, i følge Stereophile og Absolute Sound skriver, er nettopp det: fravær av støy og forvrengning.
    Ikke uenig i at støy og forvrengning ikke er ønskelig. Men skjønner ikke helt hva dette har med chip av den typen å gjøre som forannevnt? En integrert cd spiller er så øye mer enn en chip.
    Generelt i audio, fravær av støy og forvrengning er det grunnleggende for god lyd. Er ikke dette tilstede, kan du glemme best mulig lyd.

    Technics sin nye referanse forsterker SU-R1000 som låter himmelsk og setter nye standarder lydmessig, i følge Stereophile og Absolute Sound skriver, er nettopp det: fravær av støy og forvrengning.
    Skal ikke bruke mer tid på dette, forsvar av egne valg er ofte det som skjer her inne, slik som nå :). "Erfaring med" utgjør som oftest egen erfaring, og er neppe noen fasit for almenheten. Enig i at støy og forvrengning såklart bør minimeres innen rimelighetens grenser.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Fortell det til Audio Note og alle andre som ønsker at det skal låte så "analogt" som mulig. Selv har jeg to CD spillere hvor den ene er NOS sak med TDA1541 og den andre er en nyere "high end" sak. Jeg foretrekker nok den med TDA1541.
    Jeg hadde to CD spillere fra Acoustic Research, CD 04 og CD 06. CD 04 hadde Tda 1540, altså 14 bit med noise shaping, CD 06 hadde den ekte 16-bits Tda 1541. Ellers var dem ganske like.
    Tda 1540 med noise sjaping låt mer «analogt» i de øvre frekvenser, jeg syns den passet meg best.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ikke uenig i at støy og forvrengning ikke er ønskelig. Men skjønner ikke helt hva dette har med chip av den typen å gjøre som forannevnt? En integrert cd spiller er så øye mer enn en chip.

    Skal ikke bruke mer tid på dette, forsvar av egne valg er ofte det som skjer her inne, slik som nå :). "Erfaring med" utgjør som oftest egen erfaring, og er neppe noen fasit for almenheten. Enig i at støy og forvrengning såklart bør minimeres innen rimelighetens grenser.
    Mine erfaringer tilsier at lavest mulig støygulv, minst mulig forvrengningskomponenter er veien å gå for å komme dypest inn i musikken. At musikken oppstår rent, klart og på en beksvart bakgrunn. Min erfaring er at mindre forvregning gir en «glatthet» i lyden, som om noe «korn» blir borte, «korn» som du ikke visste var der, før det er borte. For å gi en slags analogi i en visuell verden.

    Min spådom er at HiFi fremover i større grad blir å dele seg i to retninger. Den ene retninga er sterkt teknologi drevet med f eks denne Technics ampen som eksempel, som virkelig adresserer noen utfordringer for «objektivt» best mulig lyd. Her vil kapitalsterke konsern ha en force.

    Den andre retninga representert med rør og foreldet teknologi som retter seg til en annen gruppe mennesker som ikke nødvendigvis ønsker den mest korrekte lyden.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Den andre retninga representert med rør og foreldet teknologi som retter seg til en annen gruppe mennesker som ikke nødvendigvis ønsker den mest korrekte lyden.
    Jeg skjønner hva du mener, men hva er den korrekte lyden? Finnes den? Selv innspillingsstudioer har jo sin huslyd, produsenter og teknikere har sine preferanser, de ulike musikerne har sine preferanser, uten at det ene er mer riktig enn det andre. Og på konsumentsiden har vi jo alle ulike ører og hjerner og ting som trigger oss, som gjør at vi ender opp med et oppsett vi selv liker. «Hifi» blir mer og mer et litt meningsløst konsept for meg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den andre retninga representert med rør og foreldet teknologi som retter seg til en annen gruppe mennesker som ikke nødvendigvis ønsker den mest korrekte lyden.
    Interessante tanker. Meget mulig det blir slik, selv om inndelingen blir for tabloid etter min smak. Dernest leser jeg ikke disse publikasjonene som har spredd markedsføring og "den nye vinen" i tiår tilbake i tid. Og da er jeg stuck med å teste ut selv, høre på folk som har like "dårlig" smak som meg og forsøke finne en lyd som er rett for meg. Ideal for hifi av I dag finner jeg slitsomt med såkalt "høyoppløst" lyd og mye diskant. Rett og slett masete. Beste gjengivelse jeg har hørt er Sinatra gjengitt via mono pickup, horn spilt inn i 1952 med Neumann rør mic. Artisten stod i rommet. Dessverre har jeg aldri hørt makan hos andre eller meg selv.

    Korrekt er ikke mitt ideal. Men ett opptak som jeg kan tro på. Nå er det slik at mye av det jeg hører på har veldig gode målinger. Så det ene utelukker ikke det andre. Selv om noen enkle sjeler gjerne velger å tro at det gjør det.. 😊
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Gamle cd-spillere har også den samme menneskeskapte syklusen som andre lydkomponenter.
    Cdspillerne fra 30-35 år siden har blitt forbedret og forfinet hvert eneste år siden da, der den ene nye modellen hvert eneste år erstattes med nok en ny modell neste år, hvor alt er mye bedre enn forrige modell, hvert eneste år.
    Så, etter 30 år-ish hentes gamlingen ned fra loftet, ut av skapet, opp fra kjelleren eller fraktes hjem fra musikkorpsets loppemarked i mai og oktober for små kroner, og en oppdager at det låt bedre før, eller minst like bra.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Så, etter 30 år-ish hentes gamlingen ned fra loftet, ut av skapet, opp fra kjelleren eller fraktes hjem fra musikkorpsets loppemarked i mai og oktober for små kroner, og en oppdager at det låt bedre før, eller minst like bra.
    Hvis det gjelder CD spillere, må det samme gjelde for forsterkere, dac’er, platespillere osv. Dvs at vi som kjøper en ny HiFi duppeditt og syns det låter bedre, at teknologien har gått fremover, vi hører egentlig «feil»?

    Ps! Min første CD spiller, en Technics SLP-300 låt så dårlig at jeg sa til folk at det hørtes ut som «robotlyd». Da var jeg 18 år gammel. Neste spiller ut var en Denon som også hadde fått gode kritikker.
    Jeg måtte på spiller nr 3 for å få noe som lignet på musikk.

    Jeg tror mange av oss lever i totalt ulike virkeligheter.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hadde visst stående en gammel sak med TDA 1541 her..... Man lærer noe nytt hver dag :)
    Vis vedlegget 812050
    Sony spillerene på 90-tallet spilte ikke godt. Dem hadde en veldig karakteristisk lyd i de øvre oktaver, jeg hatet lyden. Brodern hadde en 333ES, en venn av meg en 555ES, og dem hadde akkurat samme lyd.
    Gjett om jeg var skeptisk da jeg bestilte meg min første Sony SACD spiller. Men den låt helt annerledes enn nevnte to CD spillere med 1024x oversamplingen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det gjelder CD spillere, må det samme gjelde for forsterkere, dac’er, platespillere osv. Dvs at vi som kjøper en ny HiFi duppeditt og syns det låter bedre, at teknologien har gått fremover, vi hører egentlig «feil»?

    Ps! Min første CD spiller, en Technics SLP-300 låt så dårlig at jeg sa til folk at det hørtes ut som «robotlyd». Da var jeg 18 år gammel. Neste spiller ut var en Denon som også hadde fått gode kritikker.
    Jeg måtte på spiller nr 3 for å få noe som lignet på musikk.

    Jeg tror mange av oss lever i totalt ulike virkeligheter.
    Vet ikke hva folk egentlig hører jeg, men har registrert ørtifnørti ganger at den gamle Pioneer sx, Technicsen, Accuphasen, Luxmanen, toppmodeller fra JVC, Akai, Sony, Nikko, Tandberg osv, laget i "hifiens storhetstid på 70-tidlig 80-tallet" som det gjerne refereres til, gjerne låter så mye "varmere, nærere, bredere, dypere, osv osv".
    Min første cdspiller var en Sanyo DAD 8 som leste plater når den ville, og nr 2 var en Technics SL-P500 som låt helt ok, så en Nakamichi OMS 4 som smakte av fugl den gang da, men om dette i virkeligheten står seg i dag? Si dét...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Vet ikke hva folk egentlig hører jeg, men har registrert ørtifnørti ganger at den gamle Pioneer sx, Technicsen, Accuphasen, Luxmanen, toppmodeller fra JVC, Akai, Sony, Nikko, Tandberg osv, laget i "hifiens storhetstid på 70-tidlig 80-tallet" som det gjerne refereres til, gjerne låter så mye "varmere, nærere, bredere, dypere, osv osv".
    Min første cdspiller var en Sanyo DAD 8 som leste plater når den ville, og nr 2 var en Technics SL-P500 som låt helt ok, så en Nakamichi OMS 4 som smakte av fugl den gang da, men om dette i virkeligheten står seg i dag? Si dét...
    For å skjønne hvor ulike verdener man har som referansepunkt for hva god lyd er:
    En kar på et annet forum roste en vintage CD spiller opp i skyene, en fransk CD spiller som en kort tid var genierklært her på forumet. Den heter Lector og har et 7-tall i modellnavnet.

    Spilleren var liksom designet for å spille like analogt som en Lp plate. I hverfall var det målet. Så kan man tenke seg til hvordan den tekniske tilnærmingen skulle være til saken…
    Jeg hørte spilleren på Horten-messa. Varm, analog og lett svulstig mellomtone…tja, det som var sikkert at en spiller som til de grader manglet fart, hurtighet og «snapp» på transientene, har jeg aldrig hørt. Her var det så til de grader en «designet» lyd, og langt fra «the truth, the whole truth and nothing but the truth» i det å presist gjengi det som er på CD-plata.
    Hvis noen måtte like det, so be it.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For å skjønne hvor ulike verdener man har som referansepunkt for hva god lyd er:
    En kar på et annet forum roste en vintage CD spiller opp i skyene, en fransk CD spiller som en kort tid var genierklært her på forumet. Den heter Lector og har et 7-tall i modellnavnet.

    Spilleren var liksom designet for å spille like analogt som en Lp plate. I hverfall var det målet. Så kan man tenke seg til hvordan den tekniske tilnærmingen skulle være til saken…
    Jeg hørte spilleren på Horten-messa. Varm, analog og lett svulstig mellomtone…tja, det som var sikkert at en spiller som til de grader manglet fart, hurtighet og «snapp» på transientene, har jeg aldrig hørt. Her var det så til de grader en «designet» lyd, og langt fra «the truth, the whole truth and nothing but the truth» i det å presist gjengi det som er på CD-plata.
    Hvis noen måtte like det, so be it.
    Lector er italiensk...

    Tja, hva er greia med illusjon om at nyere automatisk låter bedre enn eldre.. Eller dyrere bestandig låter bedre enn billigere.. Like naive begge to..

    Men for all del, din "opplevelse" rundt Lector kan ingen ta fra deg.. :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Dyrere = bedre har aldri vært synonymt i min verden. Hadde behov for å klargjøre det :)
    Heller ikke at nyere automatisk er bedre. Men den tekniske utviklingen går som regel fremover, også på HiFi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.921
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    De gode spillere fra den gang da jeg har prøvd i senere tid har skuffet stort i alle fall. Jitter og slike ting var ikke helt på stell den gangen - og de overbeviser ikke hverken som drivverk eller komplette spillere. Med noen få unntak. En eldre Rega Apollo f.eks har godt drivverk, men litt døll som komplett spiller. Sony XA5 ES skuffet stort når jeg testet den igjen etter mange år.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Jeg tror jeg elsker CD. Gikk i hylla mi og fant frem Talking Heads «True Stories». Ikke spilt på mange år. Men det var et gledelig gjenhør. Et album som fikk middelmådig kritikk da det kom ut i 1986, men som gledet meg. Sikkert litt nostalgi med i bildet.
    Og så gledes det å høre ekte instrumenter spilles av levende mennesker. Når jeg hørte på den kommersielle delen av Spellemannsprisen sist fredag, så var det mest bare musikk spilt av computere. Veldig flatt er det.

    I en verden der nesten alt slites ned av tidens tann og etterhvert går i stykker, er en CD like perfekt etter 36 år :)
    Og lydmessig låt Talking Heads betydelig mer punchy i nedre mellomtone nå, enn hva jeg sist minnes. Og med større renhet og klarhet. Så jeg tror jeg er på riktig vei.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I en verden der nesten alt slites ned av tidens tann og etterhvert går i stykker, er en CD like perfekt etter 36 år :)
    Og lydmessig låt Talking Heads betydelig mer punchy i nedre mellomtone nå, enn hva jeg sist minnes. Og med større renhet og klarhet. Så jeg tror jeg er på riktig vei.
    Det kan vel kanskje skyldes at du har bedre anlegg nå enn for flere år siden, riktigere høyttalerplassering, bedre lytteforhold m.m. – muligens?

    Ellers er jeg selv stor fan av CD-formatet og handler stadig plater. Spilleren og DAC-en min are going nowhere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat satt en Rotel RCD-955AX inn i anlegget. Mest for å gjøre det mulig å høre på en sølvskive uten å måtte rippe den først. Låter litt antikvert må jeg innrømme.
    SAA7220/TDA1541A inni.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Har akkurat satt en Rotel RCD-955AX inn i anlegget. Mest for å gjøre det mulig å høre på en sølvskive uten å måtte rippe den først. Låter litt antikvert må jeg innrømme.
    SAA7220/TDA1541A inni.
    En av de bedre spillerne fra Rotel.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ny gammel CD i skuffa. Nå en av de verste digitalinnspillinger jeg vet om: Jørn Hoel «Varme ut av is» fra 1987, innspilt digitalt i Danmark. Dårlig dynamikk, ufokusert, dårlig oppløsning, tror det er masse jitter mellom A/D - D/A og A/D. Sannsynligvis mikset analogt.
    Spor nr 2 liker jeg; Svikta igjen. Hører et par steder marginale drop-outs som varer i brøkdelen av et sekund. Aldri lagt merke til tidligere. (Nei, CD’en har ikke oksydert)😀
    Gøy å høre gamle plater igjen.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Har en TCP 3015A 16 bit med TDA1541 DAC`er. Synes den lyder meget godt selv om ut-inn mekanikken til skuffen er skranglete.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Har en TCP 3015A 16 bit med TDA1541 DAC`er. Synes den lyder meget godt selv om ut-inn mekanikken til skuffen er skranglete.
    Husker den var testet i danske High Fidelity. Har bladet i perm. Mener den var testet mot en CD spiller fra Stax.
    Og husker jeg riktig så var den (akkurat som med Audio Research spilleren) først levert med Tda1540, så med Tda1541.
    Litt morsomt at Tda1540 var sett på som en «krykkeløsning» før Tda1541 var klar.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var 14 og 16 bit, ikke sant? En onkel av meg har vel framleis 16-biteren. Jeg husker at skuffen skranglet allerede på åttitallet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn