Anti Amerika?..

O

om.s

Gjest
Det er for mange av dere!, hvor har dere lest alt dette? har noen av dere overhodet noengang møtt en Amerikaner? eller enda bedre har dere vært der?
Eller snakker vi dagen politiske kurs her?..

Hva vil jeg? jo det er for mange som mener uten å vite uten å ha vært der....

mvh

K

knutinh

Gjest
Re: Anti Amerika..

Har vært i USA
Har møtt amerikanere
Har sterke meninger om dagens politiske ledelse

Betyr det at jeg er uenig med Bush at jeg er antiamerikaner? I så fall må jo det at man mener det er greit å stille krav til innvandrere bety at man er rasist, eller?

-k

O

om.s

Gjest

Har vært i USA
Har møtt amerikanere
Har sterke meninger om dagens politiske ledelse

Betyr det at jeg er uenig med Bush at jeg er antiamerikaner? I så fall må jo det at man mener det er greit å stille krav til innvandrere bety at man er rasist, eller?

-k
Amerika er mer enn Bush, dvs Amerika er IKKe bush, det burde du ha fått med deg glupen..(forøvrig mener jeg også at det burdes stilles krav til innvandrere, b åde her og der...).

mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
I manges øyne er det helt greit å snakke om dumme amerikanere som om det er en vedtatt sannhet, mange reagerer ikke på det uttrykket lenger. Hadde man derimot snakket om dumme tyrkere eller dumme japanere så tror jeg mange hadde lurt på hva som var galt med deg. Helt enig med deg om.s , altfor mange har et slags barnslig hat til alt som har med Amerika å gjøre, det er blitt en merkelig innarbeidet vedtatt sannhet. Egentlig bare misunnelse, vi skal ikke tro at vi er noe, det skal ingen andre heller, i hvertfall ikke de som faktisk har fått til noe her i verden, her gjør amerikanerne en kjempebrøler, de tror at de er noe, det er ikke bra.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
Kanskje på sin plass å minne om at Amerika er mer enn bare USA? Det er faktisk navnet på hele verdensdelen fra Kapp Horn i sør til Kanada i nord.

Det minner meg om da jeg skulle sende en pakke til Brasil fra mitt lokale postkontor og måtte betale frakt til "øvrige verden" til tross for at det også var en takst for "Amerika, Færøyene, Grønland". Visste dessverre ikke om de ulike takstene da. En annen gang fikk jeg spørsmålet: "hvor er det da?" når jeg skulle sende en annen pakke til samme land.

Man trenger tydeligvis ikke å være amerikaner for å være dum. På en annen side er jo veldig mange i USA etterkommere av skandinavere. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kanskje på sin plass å minne om at Amerika er mer enn bare USA? Det er faktisk navnet på hele verdensdelen fra Kapp Horn i sør til Kanada i nord.

Det minner meg om da jeg skulle sende en pakke til Brasil fra mitt lokale postkontor og måtte betale frakt til "øvrige verden" til tross for at det også var en takst for "Amerika, Færøyene, Grønland". Visste dessverre ikke om de ulike takstene da. En annen gang fikk jeg spørsmålet: "hvor er det da?" når jeg skulle sende en annen pakke til samme land.

Man trenger tydeligvis ikke å være amerikaner for å være dum. På en annen side er jo veldig mange i USA etterkommere av skandinavere. ;)
Helt klart, men når folk flest snakker om amerikanere så tenke de aller fleste på USA.

Det at mange av de er nære slektninger av oss i Europa er det mange som glemmer ja, mange der borte er vel 3 og 4 og 5-menninger av oss... vil tror at utviklingen av intelligens ikke forandrer seg SÅ fort. ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Hvem liker USA`s utenrikspolitikk? Ikke mange, -ikke mange fra USA engang. Så bare kritiser Bush og andres feilslåtte utenrikspolitikk, dere har mange fra USA med dere, og de blir ikke fornærmet. USA står desverre bak endel grove feilslag utenrikspolitisk, og i Norge er det bare Fr.p som forsvarer alt de gjør.
Amerikanere flest er greie på sitt vis, slik alminnelige folk fra alle land er det.

K

knutinh

Gjest

Amerika er mer enn Bush, dvs Amerika er IKKe bush, det burde du ha fått med deg glupen..(forøvrig mener jeg også at det burdes stilles krav til innvandrere, b åde her og der...).

mvh
Hva har jeg skrevet i mitt innlegg som avkrevde en slik tone fra deg?

Finn gjerne et sted i posten min der jeg insinuerer at hele USA står bak Bush, at alle amerikanere er dumme eller noe annet som gjør meg til en ignorant USA-basher.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvem liker USA`s utenrikspolitikk? Ikke mange, -ikke mange fra USA engang. Så bare kritiser Bush og andres feilslåtte utenrikspolitikk, dere har mange fra USA med dere, og de blir ikke fornærmet. USA står desverre bak endel grove feilslag utenrikspolitisk, og i Norge er det bare Fr.p som forsvarer alt de gjør.
Amerikanere flest er greie på sitt vis, slik alminnelige folk fra alle land er det.
Det å "hate" USA har ingenting med Bush å gjøre, det er noe som har eksitert lenge. Sikkert mye man kan kritisere USA for, men det samme gjelder veldig mange andre land som det dessverre ikke er like interessant å kritisere. Man får fordele litt ut både her og der, for enkelte er USA-hatet nærmest en livstil og virker litt fanatisk.

Det er to land som klarer å få i gang demonstrasjoner når noen av deres politikere ankommer Norge,det er USA of Israel, hvorfor er det nesten ingen som demonstrerer når en politiker fra andre land, som bryter menneskerettigheter i fleng, kommer på besøk?

K

knutinh

Gjest
Det er to land som klarer å få i gang demonstrasjoner når noen av deres politikere ankommer Norge,det er USA of Israel, hvorfor er det nesten ingen som demonstrerer når en politiker fra andre land, som bryter menneskerettigheter i fleng, kommer på besøk?
http://www.tibet.no/
"TIBETANERE SKUTT OG DREPT AV KINESISKE GRENSESOLDATER

Den norske Tibet-komité og det Tibetanske samfunn i Norge arrangerer minnestunden Tenn et lys utenfor Stortinget, mandag 23. oktober kl 16.00-18.00."

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article933531.ece
"Amnesty krever reaksjon mot Iran
Dødsdommen over en mentalt tilbakestående tenåring må få følger for vårt forhold til myndighetene i Teheran, mener Amnesty i Norge.

Samtidig har Amnesty i Norge satt i gang en underskriftskampanje og tillyst en demonstrasjon utenfor den iranske ambassade mandag morgen."

http://www.universitas.no/?sak=46992
"Studentforeningen Studenter for fritt Iran reagerer med avsky på den iranske presidentens uttalelser om å stryke Israel fra kartet.

Studenter fra Universitetet i Oslo (UiO) deltok på demonstrasjonen mot det iranske regimet, i forbindelse med mandagens EU-toppmøtet i Brussel. "

Jeg er enig i at Israel og USA må tåle ekstra streng kritikk. På samme måte som at jeg vil korrigere broren min kraftigere hvis han er på ville veier enn en vilt fremmed.

-k

O

om.s

Gjest

Hva har jeg skrevet i mitt innlegg som avkrevde en slik tone fra deg?

Finn gjerne et sted i posten min der jeg insinuerer at hele USA står bak Bush, at alle amerikanere er dumme eller noe annet som gjør meg til en ignorant USA-basher.

-k
Bla bla bla, se avataren din, for meg er du en som er i opposisjon selv om du egentlig er enig..

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Jeg har vært med å okkupere andre land sammen med amerikanarane, og jeg er i full rett til å mene hva jeg vil om politikken deres og amerikanske realpolitiske handlemåter utenfor USA!!

Mvh.

K

knutinh

Gjest
du starter med å ville diskutere seriøsiteten av diskusjonen om usa, men besvarer alle innlegg som har en annen mening enn deg med argumenter som "bla bla bla"?

Kanskje det er du som burde gå i deg selv og vurdere seriøsiteten og argumentene for dine holdninger?

-k

O

om.s

Gjest
Jeg har vært med å okkupere andre land sammen med amerikanarane, og jeg er i full rett til å mene hva jeg vil om politikken deres og amerikanske realpolitiske handlemåter utenfor USA!!

Mvh.
Så gå å runk bak stabburet el utedassen, du blir ikke noe bedre menneske av den/e grunn..(ps det har ikke med egen opplevelse/følelse å gjøre, var mitt poeng..)

mvh

O

om.s

Gjest
du starter med å ville diskutere seriøsiteten av diskusjonen om usa, men besvarer alle innlegg som har en annen mening enn deg med argumenter som "bla bla bla"?

Kanskje det er du som burde gå i deg selv og vurdere seriøsiteten og argumentene for dine holdninger?

-k
Hehe, stå på......personlig er jeg mer enn veldig trøtt på folk, som deg, som skal konkludere med hva jeg egentlig mener og ikke, spis løk! det gir deg annet å tenke på...

mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Det å "hate" USA har ingenting med Bush å gjøre, det er noe som  har eksitert lenge. Sikkert mye man kan kritisere USA for, men det samme gjelder veldig mange andre land som det dessverre ikke er like interessant å kritisere. Man får fordele litt ut både her og der, for enkelte er USA-hatet nærmest en livstil og virker litt fanatisk.

Ja, men tråden tar opp USA-kritikk, og den finnes også i saklig form. Det må gå an å kritisere det som kommer fra USA og det som kommer fra Israel uten å bli betraktet som en hater.
I denne tråden må vi skille mellom de som hater og de som er saklig kritiske, ellers kommer vi ingen vei.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
OMS: hold deg til sak, eller hold deg unna!

K

knutinh

Gjest
Ja, men tråden tar opp USA-kritikk, og den finnes også i saklig  form. Det må gå an å kritisere det som kommer fra USA og det som kommer fra Israel uten å bli betraktet som en hater.
I denne tråden må vi skille mellom de som hater og de som er saklig kritiske, ellers kommer vi ingen vei.
Dette må da være første gang at jeg er helt enig med deg, Gjest.

Når all kritikk mot innvandringspolitikk blir stemplet som "rasisme" av venstre-sida så er det et grep for å kneble vanskelige spørsmål.

Når all kritikk mot usa/israel blir stemplet som "anti-amerikanisme/antisemittisme" av høyre-sida så er det et grep for å kneble vanskelige spørsmål.

Er det bare jeg som ser koblingen mellom disse to?

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Når all kritikk mot innvandringspolitikk blir stemplet som "rasisme" av venstre-sida så er det et grep for å kneble vanskelige spørsmål.

Når all kritikk mot usa/israel blir stemplet som "anti-amerikanisme/antisemittisme" av høyre-sida så er det et grep for å kneble vanskelige spørsmål.

-k
Nei, den æren skal du ikke få. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
All denne kritikken av amerikanere skyldes at folk har så høye forventninger til amerikanerne. Spør meg ikke hvorfor.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.377
Torget vurderinger
1
Det å "hate" USA har ingenting med Bush å gjøre, det er noe som  har eksitert lenge.
Det å kritisere deler av deler av USA`s politikk blir oversatt av enkeltpersoner til å "hate USA". Det er neppe noe særlig fruktbart utgangspunkt for en debatt, men kan opplagt være formålstjenlig dersom man ønsker å avspore en debatt omkring denne politikken.

Og ja, dette virkemiddelet har vært benyttet lenge før unge Bush kom til makten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
En hegemon vil alltid tiltrekke seg omverdenens kritiske blikk. Dette er fordi hegemonens politikk har reell innvirkning på livet til mennesker langt utenfor sine egne grenser.

Kritikken som USA møter i Norge (og andre steder) varierer fra det åpenbart velbegrunnede til det aldeles absurde. At USA vurderes med kritiske øyne av omverdenen er ikke bare rett og rimelig. Det er nødvendig.

Skal verden først ha en hegemonisk makt er USA tross alt noe av det beste vi kan få. Vi har sett noen eksempler som kunne vokst seg til vesentlig styggere monstre. Hadde f. eks. Kina, eller Svjetunionen hatt hegemonisk verdensmakt, hadde kritikken vært mye sterkere mot dem enn den vi nå ser mot USA.

Hvorfor er dette så jævlig vanskelig å akseptere?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926

-k
Nei, koblingen er helt grei. Den koblingen blir utydelig om du bare leser aviser fra en side i politikken.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det å kritisere deler av deler av USA`s politikk blir oversatt av enkeltpersoner til å "hate USA". Det er neppe noe særlig fruktbart utgangspunkt for en debatt, men kan opplagt være formålstjenlig dersom man ønsker å avspore en debatt omkring denne politikken.

Og ja, dette virkemiddelet har vært benyttet lenge før unge Bush kom til makten.

Det finnes mennesker i landet vårt som ser ut til å ha det som et livsmål å demonstrere, da helst mot USA og Israel, en del av disse sitter vel nå i fengsel i Danmark og ingen vil frakte de hjem…

Denne tråden skulle vel helst handle om kritikk av de som stadig skal kritisere USA om jeg forstod det rett, det er ikke enda en USA-kritikk tråd nei.

Å hive ut trådstarter og kuppe tråden er vel litt drøyt…?

Jeg har aldri påstått at man ikke skal kunne kritisere USA, men synes det ofte tar helt av, blir usaklig, og ute av proporsjoner sett i forhold til andre lands overgrep både mot egne og andres innbyggere.

Selvsagt foregår det i ny og ne også demonstrasjoner mot andre land knutinh, det skulle jo og bare mangle. Men ikke med samme hat og samme engasjement som man ser mot USA og Israel, i så fall har det gått meg totalt hus forbi.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.377
Torget vurderinger
1
Denne tråden skulle vel helst handle om kritikk av de som stadig skal kritisere USA om jeg forstod det rett, det er ikke enda en USA-kritikk tråd nei.

Var denne myntet på mitt innlegg?

K

knutinh

Gjest
Greit nok at dette er offtopic-hjørnet. Men når trådstarter indirekte anklager alle som kritiserer USA for å være useriøse, så faller det hele litt i fisk når om.s. sitt eneste argument er:
"bla bla bla "
"Det er for mange av dere!"
"dvs Amerika er IKKe bush, det burde du ha fått med deg glupen.."
"for meg er du en som er i opposisjon selv om du egentlig er enig.. "
"Så gå å runk bak stabburet el utedassen, "

Så må man vel få si at han bare dummer seg ut?

Innlegget ditt inneholder jo betydelig mer substand, komponenten. Men jeg ser ikke helt poenget i å kritisere noen for å kritisere så lenge vi lever i et demokrati. Det er da mye mer formålstjenelig å tilbakevise kritikken når den er usaklig eller farget? Det er vel liten tvil om at enkelte på venstresida ser rødt bare man nevner Usa. De om det.

Usa har faktisk gjort ganske mye ugagn, det å ikke nevne det ville være uheldig for både oss og dem. Å bare kritisere Usa og ikke Ahmejadin tyder selvsagt på en mildt sagt ubalansert virkelighetsforståelse. Eller at kritikken man lar komme til utløp ikke nødvendigvis er proporsjonal med den meningen man sitter med. Jeg tror kanskje at enkelte regner Iran som "beyond hope", noe som betyr at kritikk av Usa indirekte er en anerkjennelse.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Greit nok at dette er offtopic-hjørnet. Men når trådstarter indirekte anklager alle som kritiserer USA for å være useriøse, så faller det hele litt i fisk når om.s. sitt eneste argument er:
"bla bla bla "
"Det er for mange av dere!"
"dvs Amerika er IKKe bush, det burde du ha fått med deg glupen.."
"for meg er du en som er i opposisjon selv om du egentlig er enig.. "
"Så gå å runk bak stabburet el utedassen, "

Så må man vel få si at han bare dummer seg ut?

Innlegget ditt inneholder jo betydelig mer substand, komponenten. Men jeg ser ikke helt poenget i å kritisere noen for å kritisere så lenge vi lever i et demokrati. Det er da mye mer formålstjenelig å tilbakevise kritikken når den er usaklig eller farget? Det er vel liten tvil om at enkelte på venstresida ser rødt bare man nevner Usa. De om det.

Usa har faktisk gjort ganske mye ugagn, det å ikke nevne det ville være uheldig for både oss og dem. Å bare kritisere Usa og ikke Ahmejadin tyder selvsagt på en mildt sagt ubalansert virkelighetsforståelse. Eller at kritikken man lar komme til utløp ikke nødvendigvis er proporsjonal med den meningen man sitter med. Jeg tror kanskje at enkelte regner Iran som "beyond hope", noe som betyr at kritikk av Usa indirekte er en anerkjennelse.

-k

Selvsagt bør kritikk være saklig, men man føler vel ofte på begge sider at man snakker til veggen, og så går man av og til lei.
Å ikke kritisere noen fordi de er ”beyond hope” kan sende ut veldig feile signaler, tror ikke de som er ”beyond hope” oppfatter dette på rette måten.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Vi er veldig raske til å kritisere USA for det ene og det andre, det er nemlig politisk korrekt.
Men hvis man snur litt på flisa, hva hadde norge vært uten USA?

Marshall-hjelpen, hjelp tilå finne/utvinne olje, salg av forsvars-materiell, biler osv.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Hva hadde USA vært uten Norge? Norske nnvandrere som har vært med å bygge USA, NATO-samarbeid, være med på å utvinne olje, selge jagerfly, cola, biler, olabukser, plater, burgere til oss osv.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.768
Sted
Holmestrand
Det å "hate" USA har ingenting med Bush å gjøre, det er noe som  har eksitert lenge. Sikkert mye man kan kritisere USA for, men det samme gjelder veldig mange andre land som det dessverre ikke er like interessant å kritisere. Man får fordele litt ut både her og der, for enkelte er USA-hatet nærmest en livstil og virker litt fanatisk.

USA og Israel er "demokratier" og våre venner. Det er derfor naturlig å minne dem om at vi ikke liker alt de gjør. At andre land har like mange svin på skogen endrer ingen ting. USA er selvoppnevnt verdenspoliti og forfekter frihet og demokrati. Det er defor naturlig å benytte våre demokratiske rettigheter å si hva vi mener.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hva hadde USA vært uten Norge? Norske nnvandrere som har vært med å bygge USA, NATO-samarbeid, være med på å utvinne olje, selge jagerfly, cola, biler, olabukser, plater, burgere til oss osv.
Ganske optimistisk uttalelse med tanke på hvor mange prosent av USA's befolkning som er av norsk avstamning.

G

Gjestemedlem

Gjest
"America... just a nation of two hundred million used car salesmen with all the money we need to buy guns and no qualms about killing anybody else in the world who tries to make us uncomfortable."

-Hunter S. Thompson

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Ganske optimistisk uttalelse med tanke på hvor mange prosent av USA's befolkning som er av norsk avstamning.
Ja, men hadde ikke Norge eksistert uten USA?

K

knutinh

Gjest
Vi hadde vel vært en del av det tredje riket kanskje...?
Vanskelig å si, men godt poeng.

På samme måte som jeg ikke bærer personlig nag ovenfor dagens Tyskere, så mener jeg ikke at man kan være i evig skyld ovenfor USAs nåværende innbyggere når det gjelder hva foreldre og besteforeldre gjorde for oss.

mvh
Knut

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Synes det er umulig å argumentere med hva som kunne skjedd hvis historien var slik eller sånn...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Synes det er umulig å argumentere med hva som kunne skjedd hvis historien var slik eller sånn...
Vi har alltid trukket lærdom av historien. Mener du vi skal slutte med det?

Topp Bunn