antenne-jord-skille

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
De fleste har vel fått med seg dette med galvanisk skille for bruk på/mellom antenne (kabel/inntak) og nye flattv. med jordet netkabel.
Jeg har montert opp en LCD i kjellerrommet og trenger da en til.
Kom da på at jeg for over et år siden fikk en liten antennestump med antannekontakt i den ene enden (ikke noe i den andre) av elektrikern min.
Da hadde jeg allerede kjøpt en sjøl (like før).
Tok nå og monterte en kontakt til på denne, fikk da se på den kontakten som allerede var montert at det sto dc-sperre.

Er dette dermed noe jeg kan bruke til mitt formål (for å skille mellom to forskjellige jordingsplan)?
Ble plutselig i sterk tvil om akkurat det ::)
Mvh.KW

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Prinsippet for slike trafoer er vel ikke så forskjellig fra andre trafoer:

Du kan sjekke om det er skille mellom skjerm - skjerm og senter - senter ved å ohme. Siden alle disse er super-billige kan det tenkes at de har laget et slikt skille med kun to kondensatorer?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Et lite spørsmål; hva hvis TVen står i stikkontakt uten jord? Det er vel bare i nyere hus man kan regne med jord i annet enn våtrom, kjøkken og arbeidsrom. Gjelder kravet om galvanisk skille fortsatt? Og er det relevant?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg har det slik........ uten jord.
Det er en slags jord som følger med kabelen fra kabelselskapet. Det viser seg at det ofte kan være ganske høy spenning mellom denne jorden og nettjord eller TV chassis. Hos meg var det ca halve nettspenningen mellom signalkabelens skjerm og TV chassis. Hadde ingen betydning så lenge jeg ikke holdt i kabel jord og TV jord samtidig.
Nå har jeg sikkret meg med en trafo fra ELKJØP til ca 125,-.

Topp Bunn