Juss og økonomi Annonsering på internett - revolusjon

H

Hardingfele

Gjest
Har vært med i reklame og marketing i noen år. Begynte i reklamebransjen da reklamebyråer hadde heftige provisjonsavtaler med annonsemedier, ble med inn i reklame-TV og deretter internett. Ble bedt om å holde foredrag for Kreativt Forum på 1990-tallet, om internettets muligheter og trusler. Stinn brakke og stor interesse, men gjennomgående respons var at "internettet ikke kom til å bety stort."

To tiår etter det foredraget er reklamebransjen totalt endret, tradisjonelle medier er i krise og internettannonsering dominerer. Merker det selv - har nylig satt opp nettbutikk for et selskap jeg er involvert i. Og er i gang med annonsering for samme på facebook. Prisen for målrettede kontakter via nettet er så lav at det sammenlignet med tradisjonelle medier blir galskap å velge disse.

Kunde av meg, på et annet oppdrag, sa det enkelt. For hva han brukte på å rykke inn en annonse i lokalavisen kunne han nå tusener i lokalmiljøet målrettet og med to-veis dialog. Han hadde sluttet å annonsere i papiravisen.

Google-Ads, Facebook og tilsvarende kanaler er i ferd med å snu opp-ned på hvordan man kan nå ut -- og skaper store muligheter for små aktører, som ellers ville druknet i støyen fra giga-annonsører. Veldig spennende å følge utviklingen. Og utrolig hva som er tilgjengelig av verktøy for målrettet salg, nettbutikker, fakturering og belastning, forsendelser og tracking -- med enkle middler/apps.

Hvilke erfaringer har andre HFSere med dette?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.569
Google-Ads, Facebook og tilsvarende kanaler er i ferd med å snu opp-ned på hvordan man kan nå ut -- og skaper store muligheter for små aktører, som ellers ville druknet i støyen fra giga-annonsører. Veldig spennende å følge utviklingen. Og utrolig hva som er tilgjengelig av verktøy for målrettet salg, nettbutikker, fakturering og belastning, forsendelser og tracking -- med enkle middler/apps.
Det kan du si. Senest idag fikk jeg denne i Facebook-feeden min etter å ha kjøpt en blå dykksag herfra for noen dager siden:

Skjermbilde 2016-08-12 kl. 18.53.36.png

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.422
Jeg får reklame for Jølstad begravelsesbyrå på hfs så helt feilfritt er det ikke

G

Gjestemedlem

Gjest
Man må beskytte seg.

Adblock
Anti-adblock via Tampermonkey e.l.
Ghostify
Facebook, gmail etc. blokkerere.

mange flere også-

Installer dem og bli forskånt fra overvåkning og reklame.

Det er alltid litt katt og mus her, så man er aldri sikker, men kan kan luke bort det meste.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hadde jeg vært en av de som plaget folk med dette, hadde jeg valgt å ligge lavt i terrenget, fela.

Topp Bunn