Anleggets begrensninger

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Etter å ha våknet opp fra en 10 års "hifidvale" for en tre års tid siden, har mye av tiden gått med til å jobbe med anlegget.  Gamle komponenter er byttet til fordel for bedre, og noen har blitt pusset og tweaket på.
Etterhvert har annlegget nærmet seg en lyd som jeg er godt fornøyd med.  Men i går fikk jeg også høre begrensningene.

Som dere sannsynligvis vet består anlegget av følgende:
Phono: Micrseiki RX/RY1500 m Grace arm, MC Rohmann
RIAA Antique Sound USA PP1 integrert med Lundahl LL1681 stepup
CD: EMC1 UP m Spider
Pre: DIY preamp designet av Gary Dews (BP)
Slutt tr: Strathclyde Trascription STD2000 (EL 34 2x30W) kraftig oppgradert med nye komponenter.
Kabler: Synergistic Kaleidoscope/Looking glass, Goertz silver saphire, Infinite Resolution Argentum ref.(fra platespiller til RIAA)
Høyt: Klipsch RF5

Som nevnt har jeg vært veldig fornøyd med lyden.  Når jeg spiller SaraK, Janis Ian, Niels Lofgren eller rolig jazz er alt som det skal.
I går satte jeg meg ned for å lytte til Metallica sin S&M, hvor de spiller med San Fransisco Sympony Orcestra.  Og jeg må erkjenne det....da hang ikke anlegget med!  Dette ble rotete, og lydbildet virket kaotisk.  Jeg prøvde CD'n på hodetelefoner, og det er ikke noe i veien med opptaket, som i er ganske godt.  Her er det anlegget, og dets evne til å holde styr på store orkester, som svikter. Bedritent, men sant!

Er det noen av dere som har lignende erfaringer?

Høytalerne jeg benyttet før "dvalen" var Geir Fredriksens "Multicell". Sammen med bra forstereri opplevde jeg en helt annen kontroll på store orkestre enn hva jeg har nå.

Nå håper jeg at hjørnehorna som er under bygging vil representere et løft som gjør at anlegget kan takle store orkester, men helt bra blir det nok ikke før nytt forsterkeri kommer i hus.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Neivel......
Det var sannsynligvis et dumt spm......

for alle her på sentralen har sikkert oppsett som er så bra at det takler all slags musikk like bra.....untatt meg ???

eller kan det ha noe med å gjøre at man er opptatt av teknikken i større grad enn musikken, og hører egentlig ikke forskjell uansett?

for jeg har liten tro på første uttalelse i dette innlegget. Mitt relativt gjennomarbeidede anlegg kan umulig være det eneste med begrensninger blant så mange.

T

theStig

Gjest
Jeg har hørt Klipsch RF5, og vil tro du har meste av problemene dine der for å si det sånn.... samt at romakustikken også har en finger med i spillet kanskje?

Karlsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
7
Klart att vi inte har sådana problem Erland! :)

Skall testa den när jag kommer hem. Evigheter sedan jag spelat den skivan. Inte helt min stil.
Med risk för massiv kritik vill jag vel säga att Metallica gjort betydligt bättre saker än S&M.

Mvh
Olof

A

atledreier

Gjest
Det er veldig forskjellig hva folk oppfatter som akseptabel kontroll. Det er også mange som ikke har hørt hva et godt anlegg KAN prestere. Samtidig er det utrolig hva et system kan prestere når bare rommet hjelper til.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Alle anlegg har vel begrensninger, men det er vel ikke så mange som har lyst å snakke om de... ???

Mitt system har nok mange begrensninger, men jeg tror de fleste av de er knyttet til rommet..

Store HT i lite og asymetrisk rom er ikke helt å foretrekke.
Jeg har store planer om å bygge et egnet rom,men det blir ikke helt ennå :'(

mvh

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.094
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Det er nok enklere (og billigere) å få et anlegg til å spille rolig jazz, enn når det skal takle store orkesterverker og masse dynamikk.
Stikkord er vel nok strømreserver ,samt en høyttaler som er mest mulig homogen i hele området. Som the Stig er inne på så vil det nok også stilles større krav til rommet også i samme tilfellet.
Jeg føler jeg har et anlegg nå som takler det hele, men det koster dessverre også noen kroner........

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Hmmm, kan det være RF'ene da? Var igjennom en test med noen RF'r for et par år tilbake og de manglet nok en del i de laverere resonanser. Et symfoniorkester med full hemp spenner jo over et vidt register. Ville ha prøvd noen andre høyttalere??

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hehe
så det var mulig å provosere frem en form for respons ja:)

Vil tro det blir mer "svung" på dette når de store hjørenhorna kommer på plass (en gang på sommer'n). Så gir det vel seg selv hva neste store prosjekt blir.....

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.778
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
-> Bytte kåk, og bytte tilbake til multicell igjen :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Siden jeg nå har blitt fokusert på dette begrensningen i oppsettet, måtte jeg teste mer. Jeg ville forsøke å lytte hvor det egentlig slipper taket. I går kveld lyttet jeg gjennom mange av mine gode opptak med klassisk musikk. Både store symfoni orkester, mindre grupper og solo konserter.

og......glem standardfrasen om rom....for jeg har testet på både høyt og veldig lavt volum. Rommet innvirkninger er ikke det avgjørende her!

Det jeg har kommet frem til er at det kan ha noe med delefilteret i høytaleren å gjøre. For det er spesielt når strykerne "trykker til i nokså høy tone" at det mister kontrollen. Akkurat som om noen av de andre instrumentene "drukner" bak strykerne. Mrk. svakheten er hovedsaklig tilstede ved store orkester. Når de går i et lavere toneleie, fungerer det bedre. Det er en overgang der som Jeg kan også erindre at dette har vært omtalt vedr. betydelig dyrere høytalere enn KLipsch RF5!

Det kunne vært spennende å jobbe litt med delefilteret i Kipschene, men siden de kommer til å bli solgt til fordel for hjørnehorna i løpet av sommeren, så skal jeg la de forbli "ubesudlet" for neste eier.

T

theStig

Gjest
og......glem standardfrasen om rom....for jeg har testet på både høyt og veldig lavt volum.  Rommet innvirkninger er ikke det avgjørende her!
Rommets innvirkning på lyden er uavhengig av hvor høyt du spiller, effekten av rommet er der uansett nivå, med mindre du spiller så lavt at romrefleksjonene kommer under følsomheten til øret. Men du spiller vel antagelig høyere enn 30 dB peak...

Men - det er vel kanskje sansynlig at problemet likevel ligger i høyttaleren. Diskantelementer som blir delt for lavt og/eller med for slakke filtre låter gjerne litt presset.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.890
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Dette med at ting roter seg litt til er vel noe Leif Erntsen til dels forklarer med forvrengningsegenskapene til forsterkeren. Altså at forsterkere med høy grad av harmoniske forvrengning vil kunne gi god og lyttevennlig lyd ved enkel musikk, men at de rotet det til ved store orkesterverk.

Ellers tror jeg nok at rommet kan ha mye å si. Har jobbet en del med rommet selv i det siste. Og jo mer jeg har dempet, jo mer kan jeg skru opp før det flyter ut.

Mvh
OMF

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei Erland

Kjenner ikke høyttalerene dine, men vil tro at mye av problemet ligger der.
Små elementer i en kasse begynner å komprimer ved ett visst pådrag. Dette forvrenger som bare katta. (forøvrig flere hundre ganger mere enn forsterkeren) Ta feks multicell høyttalerene som du benyttet før. Mange elementer som beveget seg lite, og spillte innenfor ett mere linjært område. Dette gir langt mindre forvrengning og en mere avslppet gjengivelse ved høye volum. Du skal se at dette løser seg med klipsch hornet ditt. 15 tommeren kommer ikke til å bevege seg så mye :)

Har selv ikke dette problemet som du snakker om. Benytter bare 12 tommere i åpen baffel. (10 stk for øyeblikket)

Mvh
Bjørn

Topp Bunn