Fra angrerettloven:
Loven gjelder ikke for:
f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne
Angrerettskjemaet:
DU HAR 14 DAGERS ANGRERETT
Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen
og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte (se side 2
av dette skjemaet). Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom
opplysninger om angrerett ikke er gitt.
Melding om bruk av angreretten må gis til selgeren innen fristen, og kan gis på hvilken som helst måte. Du kan
bruke dette skjemaet som skal være utfylt av selgeren som spesifisert nedenfor. Fristen anses overholdt dersom
meldingen er avsendt innen fristens utløp, og du bør sørge for at dette kan dokumenteres.
ANGREFRISTENS UTGANGSPUNKT
Opplysningene i henhold til angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte når kravene i § 9 jf. § 7 er
oppfylt og dette skjemaet er mottatt ferdig utfylt med de opplysningene selgeren skal fylle ut. Se utdrag fra §§ 9
og 7 nedenfor.
§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse
I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren
motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet
varig medium som forbrukeren råder over:
a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f
b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten
c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår
d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet
e) bekreftelse av bestillingen.
Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene
senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en
annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis
først etter levering av varen. Opplysningene etter bokstav b-e
skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på
denne måten tidligere.
§ 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen
Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta
opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få,
herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen
lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:
a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper
b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle
avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de
enkelte elementene i totalprisen
c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) eller
ikke
d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering
eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens
varighet når avtalen gjelder løpende ytelser
e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse
f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i
OPPGJØR OG RETURKOSTNADER VED BRUK AV ANGRERETTEN
Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av
firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.
(jf Angrerettloven § 6, punkt e)
Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt (alle kostnader som
faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og
selgeren skal ha tilbake varen.
Eventuelle kostnader ved retur av varer skal bæres av selgeren dersom avtalen er inngått ved
telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted (f.eks. dørsalg, gatesalg, messesalg og
"homeparties"). Dersom avtalen er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg (f.eks.
postordresalg, internettsalg og tv-shopping) må du bære returkostnadene selv, med mindre
selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en
erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.
ANDRE OPPLYSNINGER
Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i
vesentlig samme stand og mengde. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter
bl.a. kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler eller forsinkelser. Dersom du beholder varen,
kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare), erstatning eller heve kjøpet (få
pengene tilbake). Du må da reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen/mangelen.
Har du spørsmål om angrerettloven, kjøpsloven eller andre regler som angår deg som
forbruker, kan du kontakte Forbrukerrådet i ditt hjemfylke.
http://www.forbrukerradet.no