Angrefrist ved handel på internett

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hei,

For en stund siden bestilte jeg en stereokomponent ved å sende en e-mail til en forhandler i Norge. Jeg betalte på forskudd og fikk varene som avtalt et par dager etterpå. Nå har jeg hatt komponenten i litt over en uke og er ikke helt fornøyd. Spørsmålet er om angrerettloven ved handel på internett gjelder i mitt tilfelle? Grunnen til at jeg lurer er at det ikke fulgte med et angrefristskjema som det ofte gjør. Gjelder angrefirsten bare nettbutikker hvor en har en handlekurv med utsjekk og greier eller gjelder også angrefristen i tilfeller hvor kjøper kontakter selger via e-mail som jeg gjorde?

Takk for svar.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hvordan er dette når en har bestilt en vare og betalt, men ikke får noe?
...Og selger ikke svarer på mail?
Mvh Jan I

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jan_I skrev:
...Og selger ikke svarer på mail?
Mvh Jan I
Ja da kan du virkelig angre. ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jan_I skrev:
I det tilfellet kan du ikke returnere varen 8).

(Sorry, flåsete svar. Kjedelig sak)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
I slike saker hjelper neppe et angrefristskjema, dette kommer vel i kategorien svindel og da er det vel kun en politianmeldelse som muligens kan gi resultat.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Gjelder angrefristen når man har tatt varen i bruk?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det gjør den - eneste unntaket som er normalt fra dette er undertøy o.l. (skulle vel bare mangle? - Hei, jeg skulle returnere disse kondomene - jeg har bare brukt de en gang? :D)

Johan-Kr

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Fra angrerettloven:

Loven gjelder ikke for:

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

Angrerettskjemaet:

DU HAR 14 DAGERS ANGRERETT
Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen
og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte (se side 2
av dette skjemaet). Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom
opplysninger om angrerett ikke er gitt.

Melding om bruk av angreretten må gis til selgeren innen fristen, og kan gis på hvilken som helst måte. Du kan
bruke dette skjemaet som skal være utfylt av selgeren som spesifisert nedenfor. Fristen anses overholdt dersom
meldingen er avsendt innen fristens utløp, og du bør sørge for at dette kan dokumenteres.

ANGREFRISTENS UTGANGSPUNKT

Opplysningene i henhold til angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte når kravene i § 9 jf. § 7 er
oppfylt og dette skjemaet er mottatt ferdig utfylt med de opplysningene selgeren skal fylle ut. Se utdrag fra §§ 9
og 7 nedenfor.

§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren
motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet
varig medium som forbrukeren råder over:

a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f
b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten
c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår
d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet
e) bekreftelse av bestillingen.

Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene
senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en
annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis
først etter levering av varen. Opplysningene etter bokstav b-e
skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på
denne måten tidligere.

§ 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen

Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta
opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få,
herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen
lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:
a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper
b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle
avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de
enkelte elementene i totalprisen
c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) eller
ikke
d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering
eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens
varighet når avtalen gjelder løpende ytelser
e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse
f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i
OPPGJØR OG RETURKOSTNADER VED BRUK AV ANGRERETTEN
Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av
firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.
(jf Angrerettloven § 6, punkt e)
Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt (alle kostnader som
faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og
selgeren skal ha tilbake varen.
Eventuelle kostnader ved retur av varer skal bæres av selgeren dersom avtalen er inngått ved
telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted (f.eks. dørsalg, gatesalg, messesalg og
"homeparties"). Dersom avtalen er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg (f.eks.
postordresalg, internettsalg og tv-shopping) må du bære returkostnadene selv, med mindre
selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en
erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.
ANDRE OPPLYSNINGER
Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i
vesentlig samme stand og mengde. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter
bl.a. kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler eller forsinkelser. Dersom du beholder varen,
kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare), erstatning eller heve kjøpet (få
pengene tilbake). Du må da reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen/mangelen.
Har du spørsmål om angrerettloven, kjøpsloven eller andre regler som angår deg som
forbruker, kan du kontakte Forbrukerrådet i ditt hjemfylke.

http://www.forbrukerradet.no

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har i dag omsider fått kontakt med butikken og de var helt klar i sin tale; jeg får ikke returnert varen uten avslag i prisen. Returrett gjelder kun nettbutikker med handlekurv og utsjekk. Så da så!

mvh,
OS

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
OS skrev:
Jeg har i dag omsider fått kontakt med butikken og de var helt klar i sin tale; jeg får ikke returnert varen uten avslag i prisen. Returrett gjelder kun nettbutikker med handlekurv og utsjekk. Så da så!

mvh,
OS
Dette ville jeg ikke tatt for god fisk, sjekk med en eller annen forbrukerinnstans.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
el_mariachi skrev:
OS skrev:

mvh,
OS
Dette ville jeg ikke tatt for god fisk, sjekk med en eller annen forbrukerinnstans.
Jeg ringte forbrukerrådet akkurat nå og forklarte saken. Damen jeg snakket med begynte å snakke frem og tilbake om at hun hadde jobbet med dette i 30 år og bla bla men jeg fikk ikke noe klart svar. Hun sa at slike saker ofte var så kompliserte at de gikk til høyesterett. Når jeg da minte henne om at dette var en veldig enkel sak og at det var hun som hadde sagt til meg at hun hadde jobet med dette i 30 år så skjelte hun meg ut og sa at hun ikke kunne hjelpe meg mere.

mvh,
OS

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
OS skrev:
Hei,

For en stund siden bestilte jeg en stereokomponent ved å sende en e-mail til en forhandler i Norge. Jeg betalte på forskudd og fikk varene som avtalt et par dager etterpå. Nå har jeg hatt komponenten i litt over en uke og er ikke helt fornøyd. Spørsmålet er om angrerettloven ved handel på internett gjelder i mitt tilfelle? Grunnen til at jeg lurer er at det ikke fulgte med et angrefristskjema som det ofte gjør. Gjelder angrefirsten bare nettbutikker hvor en har en handlekurv med utsjekk og greier eller gjelder også angrefristen i tilfeller hvor kjøper kontakter selger via e-mail som jeg gjorde?

Takk for svar.

mvh,
OS
Jeg kan ikke forstå at det skal være noen forskjell på hvordan du bestillte varen, men tror allikevel ikke du har noen angrefrist-rett basert på at du har benyttet dette produktet i en uke. Da må det isåfall være i helt strøken stand, ref Forbrukerrådet:
Begrensninger i angreretten:
Du er avskåret fra å benytte angrerett dersom varen er forringet eller skadet så den ikke kan leveres tilbake i ”tilnærmet samme stand og mengde”, og dette skyldes manglende omsorg eller uaktsomhet fra din side. Det kan derfor være lurt å ta vare på originalemballasjen dersom du ikke er sikker på at du vil beholde varen.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
OS skrev:

mvh,
OS
Kan egentlig ikke skjønne at denne saken skal være så vanskelig. I følge loven gjelder angrefrist ved "fjernsalg" eller som det står:

1. Når gjelder angrerettloven?
Lov om angrerett kommer i flg. §1 til anvendelse ved "salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted".

Videre:
Med "fjernsalg" mener loven salg via fjernkommunikasjon som telefon, TV, postordre, Internett osv., uten at partene er tilstede på samme sted, samtidig.

Hva er det da som er uklart eller komplisert?

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
topline skrev:
OS skrev:

mvh,
OS
Kan egentlig ikke skjønne at denne saken skal være så vanskelig. I følge loven gjelder angrefrist ved "fjernsalg" eller som det står:

1. Når gjelder angrerettloven?
Lov om angrerett kommer i flg. §1 til anvendelse ved "salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted".

Videre:
Med "fjernsalg" mener loven salg via fjernkommunikasjon som telefon, TV, postordre, Internett osv., uten at partene er tilstede på samme sted, samtidig.

Hva er det da som er uklart eller komplisert?
Problemet oppstår her når butikken kun bruker webside for å innformere, og har et fysisk utsalgssted. Det at en kunde velger å ringe og bestille kan dessverre ikke selger rammes for. Selger kan selvfølgelig nekte kunden å kjøpe varen om han ikke møter opp, men det blir jo litt dumt igjen da.

Reglene på dette er litt søkt, og du kan få forskjllig svar fra forbrukerombudet avhengig av hvem du snakker med.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Ja, alt er vel rom for tolkning.

Man kan jo se på angreretten som et gode for begge parter.
Kunden får angrefrist på et produkt vedkommende ikke har sett eller prøvd.
Og selger får mulighet for økt salg ved at kundegruppen blir større, og kunden kan "ta sjansen" på den type kjøp.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Enkelte forhandlere er steike dumme. De skjønner ikke at det koster dem langt mer med misfornøyde kunder enn det koster å ta tilbake en vare som kunden er misfornøyd med.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
BT skrev:
Enkelte forhandlere er steike dumme. De skjønner ikke at det koster dem langt mer med misfornøyde kunder enn det koster å ta tilbake en vare som kunden er misfornøyd med.
Enkelte kunder er også så dumme at de ikke skjønner hvilke kostnader dette påfører bedriftene. Denne kostnaden må igjen dekkes av kundene.....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Om selger har butikk eller ikke, er irrelevant. Det som er utløsende for at angrefristloven skal gjelde, er at varen er kjøpt utenfor fast omsetningssted. Dvs at har du tatt en telefon eller sendt en email for å bestille en vare og fått varen i posten (mao - du har ikke fått sett eller testet produktet i butikken), så gjelder angrefristloven.

Varen skal dog selvfølgelig leveres tilbake i samme stand som når du mottok den - inklusive emballasje.

Det kan være unntak, dersom varen har måttet spesialbestilles til deg - f.eks. hvis du har kjøpt noe som butikken ikke har i sitt normale sortiment. Da må du som et minimum regne med å betale noen gebyrer for å heve kjøpet...

Jeg driver et lite datafirma, og angrefristloven er grunnen til at jeg ikke prøver å slå meg opp på å selge via nettbutikk. Kostnadene ved returer og å plutselig kunne få mye produkter på lager som en alikevel må betale distributøren for er rett og slett for høye. Skal en ta betalt for denne risikoen, så er en ikke kokurransedyktig med de store nettbutikkene. Å havne i krangel med en kunde som vil levere tilbake varene er også uhyre kostbart for renomeet...

Johan-Kr

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
joje skrev:
BT skrev:
Enkelte kunder er også så dumme at de ikke skjønner hvilke kostnader dette påfører bedriftene. Denne kostnaden må igjen dekkes av kundene.....
Den kostnaden er minimal. De selger den jo bare til en annen til nedsatt pris, som fortsatt gir fortjeneste, om ikke like stor.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hei!

I mitt tilfelle løste saken seg til slutt ganske bra. Selger refunderte beløpet jeg betalte minus kr. 500 og det er jeg fornøyd med. Jeg rakk desverre å selge komponenten som bomkjøpet skulle erstatte og måtte kjøpe den tilbake fra importør. Summen ble at jeg tapte kr. 1500 på transaksjonen men det var nyttig lærdom; jeg kommer aldri til å kjøpe dyre komponenter igjen uten å få muligheten til å teste de i mitt system uforpliktende først!

mvh,
OS

Topp Bunn