Ang. skambud på bruktmarkedet

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
Skriver man "selges til høystbydende", har man egentlig lovt å selge til høyest bydende, selv om budet er et "skambud".

Skriver man "Vurderes solgt. Gi bud!", kan man velge å ikke selge hvis budene er for lave.

Det er som alltid bare å sørge for å skrive det man mener på en tilstrekkelig nøyaktig og forståelig måte, og holde seg til de premissene man selv setter.
Man er ikke forpliktet til å selge før man har akseptert kjøpstilbudet. Selv om man skriver "Selges kr. 1000,-" står man fritt til å avvise kjøpere man ikke liker. Det er vel forskjell på "utbud" (at man kringkaster at man ønsker å selge for en pris) og at man henvender seg til en potensiell kjøper og sier at han kan få kjøpt varen for en gitt pris. I det sistnevnte tilfellet er avtalen etablert når kjøperen slår til, men ikke i det første. Har vi en avtalerettsekspert i salen?

N

nb

Gjest
Å legge noe ut for salgt på et nettforum forpliker ikke til noesomehelst. En konkret avtale om et kjøp til en konkret pris er dog i teorien bindende, i praksis kan begge parter trekke seg fra avtalen uten å være redd for noesomhelst.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Dazed skrev:
Skriver man "selges til høystbydende", har man egentlig lovt å selge til høyest bydende, selv om budet er et "skambud".

Skriver man "Vurderes solgt. Gi bud!", kan man velge å ikke selge hvis budene er for lave.

Det er som alltid bare å sørge for å skrive det man mener på en tilstrekkelig nøyaktig og forståelig måte, og holde seg til de premissene man selv setter.
Man er ikke forpliktet til å selge før man har akseptert kjøpstilbudet. Selv om man skriver "Selges kr. 1000,-" står man fritt til å avvise kjøpere man ikke liker. Det er vel forskjell på "utbud" (at man kringkaster at man ønsker å selge for en pris) og at man henvender seg til en potensiell kjøper og sier at han kan få kjøpt varen for en gitt pris. I det sistnevnte tilfellet er avtalen etablert når kjøperen slår til, men ikke i det første. Har vi en avtalerettsekspert i salen?
Det var jo ikke det jeg sa. jeg sa derimot at hvis man skriver "selges til høystbydende", uten noen minstepris eller forbehold, så betyr jo nettopp det at man har forpliktet seg til å selge til det høyeste budet som faktisk kommer.

Man inngår i prinsippet en avtale med den som kommer til å by mest i det man skriver "selges til høystbydende" i annonsen sin. En avtale er juridisk sett bindende, men selvsagt slipper man alltid unna med å trekke seg fra en slik avtale. Stygt er det uansett, og ser eller opplever jeg slikt, handler jeg aldri (mer) fra den aktuelle selgeren. Ordnung muss sein! ;)

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Det var jo ikke det jeg sa. jeg sa derimot at hvis man skriver "selges til høystbydende", uten noen minstrepris elelr forbehold, så betyr jo nettopp det at man har forpliktet seg til å selge til det høyeste budet som faktisk kommer.
Det har man neppe.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Dazed skrev:
Det var jo ikke det jeg sa. jeg sa derimot at hvis man skriver "selges til høystbydende", uten noen minstrepris elelr forbehold, så betyr jo nettopp det at man har forpliktet seg til å selge til det høyeste budet som faktisk kommer.
Det har man neppe.
Forklar gjerne.

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Forklar gjerne.
Det foreligger ingen bindende avtale mellom to parter i en slik situasjon. Og høystbydende innen når? Selger kan jo vente i 15 år på et passende bud om han så skulle ønske det.

Du sier i praksis at dersom noen legger ut en "selges til høystbydende" og den eneste som byr noe tilbyr seg å kjøpe aktuelle dings for 5 kroner så er selger forpliktet til å selge den. Det er han ikke. Det stiller seg nok noe annerledes om man legger ut noe til salgs på eBay eller annen organisert markedsplass uten å legge inn en minimumspris.

Det er heller ingen "markedsplassregler" man må akseptere ved å legge ut en annonse på bruktbørsen her. Bruktbørsen er kun et tilbud for at felles interesserte kan annonsere til hverandre, intet annet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Det foreligger ingen bindende avtale mellom to parter i en slik situasjon. Og høystbydende innen når? Selger kan jo vente i 15 år på et passende bud om han så skulle ønske det.
Det gjør det i samme øyeblikk som noen legger inn et bud, IMHO. Du har rett i at det i "høystbydende"-annonser absolutt burde være en tidsfrist for budrunden. At selger kan velge å vente i all evighet på bedre bud, er jo et effektivt smutthull, ha.

Jeg ville aldri finne på å lage en salgsannonse uten minstepris, i alle fall. Jeg pleier forøvrig å starte med en fast pris, og så evt. følge opp med en "bud mottas", "prisen kan diskuteres", "bud kan vurderes" e.l. etter noen dager hvis varen ikke blir solgt.

nb skrev:
Du sier i praksis at dersom noen legger ut en "selges til høystbydende" og den eneste som byr noe tilbyr seg å kjøpe aktuelle dings for 5 kroner så er selger forpliktet til å selge den.
Det er nettopp det jeg sier, ja. I klartekst, til og med. Det er jo akkurat det "selges høystbydende" betyr, hvis det ikke oppgis en minstepris.

nb skrev:
Det er han ikke. Det stiller seg nok noe annerledes om man legger ut noe til salgs på eBay eller annen organisert markedsplass uten å legge inn en minimumspris.
Hvorfor ikke? Hvorfor skulle det være annerledes hvis man bruker en "megler"?

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Hvorfor ikke? Hvorfor skulle det være annerledes hvis man bruker en "megler"?
Fordi man da gjerne har samtykket i en del vilkår for hvordan transaksjonen skal gjennomføres, f.eks forpliktet seg til å selge til høystbydende innen en viss tid eller lignende.

Jeg er ikke jurist, men innen avtaleretten er det stort sett selve avtalen som regulerer det. Når man legger ut en "selges til høystbydende" på f.eks Hifisentralen så foreligger det ingen avtale om noesomhelst. Selger kan jo endatil selge til den med nest høyeste bud om han så skulle ønske det fordi han liker trynet på vedkommende bedre eller vedkommende kan komme å hente osv osv.

Så igjen: Alle handler som skal gjennomføres som følge av en bruktbørsannonse er kun regulert av de involverte parters moral og folkeskikk, intet annet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Fordi man da gjerne har samtykket i en del vilkår for hvordan transaksjonen skal gjennomføres, f.eks forpliktet seg til å selge til høystbydende innen en viss tid eller lignende.
Hvis det eneste man har skrevet om salgsprisen i annonsen sin er "selges til høystbydende", der det DET som er den avtalen som gjelder. Ikke noe annet. En avtale like gyldig som noen annen. Den andre parten i avtalen blir den som kommer med det høyeste budet. ...Og strengt tatt gir vel ikke dette noen mening hvis det ikke er satt noen sluttdato for budgivningen.

nb skrev:
Jeg er ikke jurist, men innen avtaleretten er det stort sett selve avtalen som regulerer det. Når man legger ut en "selges til høystbydende" på f.eks Hifisentralen så foreligger det ingen avtale om noesomhelst.
Jo, avtalen er nettopp "selges til høystbydende".

nb skrev:
Selger kan jo endatil selge til den med nest høyeste bud om han så skulle ønske det fordi han liker trynet på vedkommende bedre eller vedkommende kan komme å hente osv osv.
Nei, i prinsippet ikke, så lenge han har sagt "selges til høystbydende".

Hvordan skulle samfunnet fungere hvis man kunne vri seg ut av en avtale med "ja, det VAR det jeg skrev, men det var jo ikke det jeg MENTE, så det trenger jeg ikke bry meg om!"

Tror ikke å diskutere dette videre har noen hensikt, men jeg ville uansett bare få frem at det er viktig å formulere seg på en slik måte at det ikke kan oppstå noen uklarheter rundt handelen.

nb skrev:
Så igjen: Alle handler som skal gjennomføres som følge av en bruktbørsannonse er kun regulert av de involverte parters moral og folkeskikk, intet annet.
I praksis, ja. Det forandrer ikke det faktum at det er avtalebrudd å ikke selge til "skambud" dersom slike er de eneste som gis i en "selges til høystbydende"-annonse uten minstepris.

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Nei, det foreligger ingen avtale. Det foreligger ingen plikt om salg heller, for den saks skyld.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Dazed skrev:
Nei, det foreligger ingen avtale. Det foreligger ingen plikt om salg heller, for den saks skyld.
Hvordan definerer du en avtale?

Hvis jeg sier: "Denne bilen er til salgs, og den selges til den som kommer med det høyeste budet i løpet av en uke", og det deretter kommer kun én interessert som sier "jeg byr deg 5000 Kr for bilen", bryter ikke jeg da en avtale med denne interessenten dersom jeg sier: "Nei, det selger jeg ikke for. det er alt for lite"?

Jeg hadde jo lovt å selge bilen til det høyeste budet som kom, mener jeg.

Jeg skjønner ikke at dette kan oppfattes annerledes.

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Jeg skjønner ikke at dette kan oppfattes annerledes.
jeg har skjønt at du ikke skjønner det;)

Jeg mener det først foreligger en avtale når selger har en avtale med en konkret kjøper om å selge til en konkret pris. Å trekke seg fra den representerer et avtalebrudd.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Jeg mener det først foreligger en avtale når selger har en avtale med en konkret kjøper om å selge til en konkret pris. Å trekke seg fra den representerer et avtalebrudd.
Det hadde vært interessant å høre hva en jurist syntes om denne problemstillingen. Bare av interesse og for prinsippets skyld.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nb har rett, til syvende og sist koker det ned til folkeskikk.
og uskrevne, kompliserte ting som selvfølelse, ære, sosial intelligense, osv.

man kan bli indignert, irritert, sint, såret, vonbroten, hevde sin rett, springe til purken, true med advokat, gråte på skulderen til mamma, whatever - det fører uansett ikke noe vei.

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Det hadde vært interessant å høre hva en jurist syntes om denne problemstillingen. Bare av interesse og for prinsippets skyld.
Joda, enig i det. Men jeg er ganske sikker på at en bruktannonse ikke forplikter til noesomhelst med mindre det skjer på en markedsplass der man aktivt påtar seg en forpliktelse om å selge innen en viss tid.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jepps NB har nok rett her.

En avtale/kontakt er først inngått når det er oppnådd en enighet mellom kjøper og selger. At man som kjøper møter selgers forlangende eller vilkår er i seg selv ikke nok til å inngå en avtale. Det krever også selgers aktive godkjennelse av kjøpers bud.

Så om noen skriver i en annonse at de selger en dings for 10K og noen andre gir selger et tilbud på 10K så har man ingen avtale ennå. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste dette, selv om det er i samsvar med annonserte priser og vilkår.

Men når man først har inngått en avtale, muntlig eller skriftlig, så er man bundet av denne. Så hvis selger eller kjøper trekker seg er det å regne som kontraktsbrudd og man kan risikere å bli holdt rettslig ansvarlig og erstatningspliktig hvis man løper fra avtalen. (F.eks. hvis man som selger får et høyere bud i ettertid)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det finnes marked hvor man forplikter seg til å selge til høystbydende, f.eks qxl. Brukbørsen her er ikke et slikt marked.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så dere mener altså at en selger kan skrive hva han vil i annonsen sin, og deretter bare velge å ikke etterkomme det tilbudet han selv har kommet med?

Og på det grunnlaget klager man på budgiverne! :eek:

Vel, desto større grunn til å ønske at bruktannonser faktisk formuleres på en måte som er gjennomtenkt og "umulig å misforstå".

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Så dere mener altså at en selger kan skrive hva han vil i annonsen sin, og deretter bare velge å ikke etterkomme det tilbudet han selv har kommet med?
Ikke etter normal folkeskikk, men i praksis, ja.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Dazed skrev:
Ikke etter normal folkeskikk, men i praksis, ja.
Jeg har aldri tvilt på at det er det som skjer i praksis.

Jeg sier bare at det ikke er riktig. :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
Jeg har aldri tvilt på at det er det som skjer i praksis.

Jeg sier bare at det ikke er riktig. :)
Dersom man bryter en muntlig avtale om salg må man lyve for å slippe unna et erstatningskrav ("har jeg aldri sagt"), men om man bare nekter å selge til annonsert pris kan man ærlig fortelle om at man ikke ville selge til vedkommende fordi han ga et dårlig inntrykk eller fordi noen andre ga mer.

I praksis er muntlige avtaler ikke mer bindende enn ærligheten til den mest skurkeaktige parten. og det er synd og skam. At man ikke er forpliktet til å gjøre foretninger med enhver som svarer på en kringkastet annonse er derimot veldig bra.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Dazed skrev:

Og på det grunnlaget klager man på budgiverne! :eek:

Vel, desto større grunn til å ønske at bruktannonser faktisk formuleres på en måte som er gjennomtenkt og "umulig å misforstå".

jeg mener ikke at en selger (eller kjøper) kan skrive hva han vil og oppføre seg som han vil.
jeg mener alle må bruke sunn folkevett både når det gjelder kjøp og salg.
jeg mener samtidig at dersom man først møter en tulling, så er det fint lite man kan gjøre med det.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.876
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Nå er det faktisk en selger som skambyr selv! :eek:
Audio Physics Scorpio til hbo 5000,- på bruktbørsen nå. Lurer på å legge inn et bud på 6000,- men dette virker jo lit merkelig?
Mer auksjon enn salg?

R

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
FatmanFlump skrev:
Står litt om skambud i forbindelse med boligkjøp her:

http://www.aftenposten.no/bolig/boligokonomi/article4023767.ece
Hvis en annonserer en hifikomponent på bruktbørsen her, hvor mange kan man forvente å få på visning?
Spørs hvor dyrt utstyr du skal selge det......jo dyrere jo flere blir fristet til å komme på visning. Men regner med at de alle sammen sjekker at du ikke er hjemme før de "banker" på......

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Når vi snakker om visning: Jeg annonserte noen moderat prisede rørforsterkere her. Prisen 14.000 kroner.

Da var det en på forumet her som tok kontakt og ville komme å høre på de.
Og fyren kom.
Han fortalte mange interessante "fakta" om seg selv.
Han hadde så mye rør og hifiutstyr liggende fortalte han, at når naboleiligheten der han bodde ble til salgs, så hadde han kjøpt den baaaare for å lagre utstyret sitt.
Han var hos meg i fem-seks timer. Faktisk.

Jeg burde jo egentlig ha luktet lunta når han kom i skitten strikkagenser og var ubarbert.
Sjekka skattelistene og han hadde inntekt på trygdenivå.

Utvilsomt et psykiatrisk tilfelle.

Han hadde et dobbeltnavn der initalen i fornavnet er lik initalen i etternavnet. (Får vel neppe lov å identifisere fyren nærmere enn det, her.)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Eivind E skrev:
Han hadde et dobbeltnavn der initalen i fornavnet er lik initalen i etternavnet. (Får vel neppe lov å identifisere fyren nærmere enn det, her.)
Eivind E ;D

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Antall liker
15
Sted
Båtstø
Har skiftet en del utstyr gjennom årene og mitt inntrykk er at jo dyrere utstyr jo mere seriøse er kjøperene. Tommy

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Holmium skrev:
Eivind E skrev:
Eivind E ;D
Hahaha, nice try :D

Jeg skal ikke si hva fyren heter, men han hadde et dobbelt navn av type "Harry Tony", presiserer at det faktisk ikke er det ordentlige navnet.

Topp Bunn