Ang. Fosses og VidarPs vintråd

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Ser at en rekke folk reagerte på modereringa jeg gjorde i den tråden. Post gjerne spørsmål og kommentarer her, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette burde få et etterspill i form av en prinsippdiskusjon, fordi det er ingen vinylentusiaster som har brutt noen regler her, hverken skrevne eller uskrevne! Tvert om så har alle vært svært vennlige og hatt en hyggelig dialog omkring temaet Lyra og andre gleder i livet, i påvente av info om Kleos osv.

Alle (unntatt Rudi selvsagt med sine egenslettede uhyrlige ballespark mot Fosse, meg og andre (har skjermbilder om noen er interessert for prinsippets del)) har vært svært vennlige, og deltatt i tråden om Lyra, hvor det også har penset innom vin på en veldig vennlig og naturlig måte. Ethvert nytt innlegg med enhver ny info om Lyra Kleos ville ha satt tomgangsdebatten om vin til en ende, og fått tråden inn på Lyra igjen.

Det bør ikke være greit å slenge ut ondsinnede ballespark mot medentusiaster bare fordi en tråd tar en vennligsinnet liten omvei innom andre hyggelige aspekter ved livet. Det er heller ikke greit imo at disse ballesparkene forsøkes skjult ved sletting, og at dette får praktisk support fra moderatorer.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Følgende innlegg postet jeg igår, og er nå slettet, skjønner strengt talt ikke hvorfor. Av en eller annen grunn tok jeg en kopi til meg selv. Klok av skade heter det visst.

"Og poenget med dette var?

Ymse korrigerende PMer "førte" ikke frem? HFS blir bare tristere og tristere hvis vi ikke tåler en smule koloritt og lettbente avsporinger. Å sklitakle medlemmer som i hovedsak fører gode ting med seg, vel, jeg finner det humørløst og trist.

Pådro meg sikkert nok en uvenn med dette, men det får så være. :'( "

Ser at mitt forsvar av Fosse fortsatt er bevart på førstesiden. Kort tid etter den postingen mottok jeg en smule sur "korreks" pr. PM.
Kan ikke akkurat påstå jeg er noen utpreget Lyra-motstander med to eksemplarer av arten(e) i egen portefølje. Ikke bare blir det for dumt, det er rett og slett dommt......

For ordens skyld finner jeg vinylkunnskapen og ikke minst PU-lista som veldig informativ, og har hatt mye glede av det, men usaklig surmulet sletting er og blir en uting. Sorry mac!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg har såvidt fått med meg hva som har skjedd, men jeg synes kritikk mot moderator (som forsøker å gjøre jobben sin på beste måte) er helt unødvendig i denne sammenheng.

Jeg ser heller ingen grunn til at dette skal bli noen diskusjon, og jeg foreslår at vi legger denne debatten død og går videre. Enkelt og greit.

Mvh
Høvdingen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis dette er en avdeling for diskusjon omkring forumets drift, så synes jeg det er helt relevant å diskutere ting som moderering, især når moderator åpner en tråd og ber om kommentarer. Noe annet blir merkelig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her må jeg bare erklære meg dypt uenig med høvdingen. Å 'legge denne debatten død og gå videre' innebærer også å gå videre i samme, temmelig triste, retning.

Skal jeg være helt ærlig hadde det hadde vært bedre hvis Rudi hadde beklaget sine oppgulp, i stedet for å 'fjerne bevis'.

Det var kortversjonen av innholdet som forsvant.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Dere må gjerne være uenig, det var bare et forslag. Tråden er ryddet opp i, og jeg kan ikke helt se at det er så mye mer å diskutere, men som sagt, det er kun min mening.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da gjentar jeg mitt slettede forslag fra den andre tråden. Gjenopprett alle innlegg postet i den forrige tråden, gi den et passende navn, og flytt den til 'Kommentarer og hjelp til forumet'. De to siste er forsåvidt allerede på plass.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det hadde vært en god ide, fordi da kunne man ha tatt tak i hva som egentlig skjedde, og hvorfor den i utgangspunktet veldig hyggelige tråden med sine fornøyelige sidesprang ble så sur. Til senere læring mener jeg.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Det hadde vært en god ide, fordi da kunne man ha tatt tak i hva som egentlig skjedde, og hvorfor den i utgangspunktet veldig hyggelige tråden med sine fornøyelige sidesprang ble så sur. Til senere læring mener jeg.
Jeg har ikke fått meg meg hva som egentlig skjedde, men det ser ut for meg som åpningsinnlegget ble endret på av trådstarter, og det er selvfølgelig en god grunn til å innskrenke tidsfristen for redigering av innlegg.

Utover dette så er det vel enkelte medlemmer som avsporet tråden, og dette kan også være en uting. Det er ikke alle trådstartere som finner avsporing like morsomt, selv om det kanskje ikke er vondt ment på noen måte.

Enkelt oppsummert så tror jeg dette kunne vært unngått hvis avsporingen ikke hadde funnet sted, og uansett hva en måtte mene om avsporing så er nok dette årsaken til denne saken.

"Sidesprang" er nok alltid fornøyelige, men de kommer alltid med en pris, og det vel også årsaken til at vi i reglene oppfordrer til å unngå avsporing som leder en debatt ut av kurs.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Høvdingen: I så fall bør i det minste du gå tilbake og lese gjennom alt som ble postet, redigert og slettet i tråden. Hvis du tror at den tråden døde da den sporet av i retning vin, så tar du forferdelig feil. Rett og slett forferdelig feil.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Høvdingen: I så fall bør i det minste du gå tilbake og lese gjennom alt som ble postet, redigert og slettet i tråden. Hvis du tror at den tråden døde da den sporet av i retning vin, så tar du forferdelig feil. Rett og slett forferdelig feil.
Det er ikke så enkelt å lese gjennom innlegg som er redigert ettersom det originale innholdet da er borte vekk.

Jeg har forøvrig ikke skrevet at "tråden døde", men jeg nevner "avsporing", og det virker på meg som det er årsaken til denne diskusjonen.

V

vredensgnag

Gjest
Kanskje HFS må få en back-up funksjon, der medlemmers opprinnelige innlegg kan oppbevares, som personlig arkiv, dersom de plutselig forsvinner... ?

Tenk at Ernst-Hugo ble slettet - han var da ekstremt relevant i tråden!
;D

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Formålet med modereringa av tråden var å få den tilbake til vin og lyra - det som ble sletta var innlegg som kommenterte på medlemmer på sentralen eller som var langt unna noe som kunne sees å være topic (selv med topic definert som lyra og vin). Det at enkelte velger å slette sine egne innlegg i nevnte tråd gjør jo selvfølgelig tråden noe kaotisk, for å si det forsiktig, men det er nå engang lite å gjøre med det.

At noen reagerer på at jeg redigerer innlegg hvor de poster skjermdumper av sletta innlegg, får så være - jeg mener at så lenge du kan slette innlegg her på sentralen, så skal det respekteres at hvem som enn gjør det ikke ønsker at det innlegget skal være tilgjengelig lengre og ergo blir det i min verden noe sært å post skjermdumper av slike innlegg for så å fortsette diskusjonen med den personen.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Mbare skrev:
At noen reagerer på at jeg redigerer innlegg hvor de poster skjermdumper av sletta innlegg, får så være - jeg mener at så lenge du kan slette innlegg her på sentralen, så skal det respekteres at hvem som enn gjør det ikke ønsker at det innlegget skal være tilgjengelig lengre og ergo blir det i min verden noe sært å post skjermdumper av slike innlegg for så å fortsette diskusjonen med den personen.
Jeg ser den, på den annen side kan det til tider være svært opplysende å lese slike skjermdumper.

@vreden, i blant føles det som om flere aspekter av Riget kan fungere som en glimrende allegori opp mot HFS.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette kan da umulig være tilfelle, Mbare. En rekke innlegg var fjernet lenge før ordet vin ble ytret. Jeg vil tro før druene ble plukket også. En ting er at Rudi fjernet sine, men flere andres innlegg ble også redigert eller fjernet for lenge siden. Dette er det bare moderatorene som kan gjøre, ikke sant?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg kan bare svare for det jeg har gjort og alt jeg har gjort, gjorde jeg i kveld. Har ikke sett tråden før. Så hvis det er gjort noe før, så kan ikke jeg svare for det. Det er bare den som skrev innlegget (i inntil 10 dager) og vi som er moderatorer som kan redigere innlegg, ja.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det uheldige var primært at tittelen på tråden ble endret. Det førte bla til at enkelte begynte å tro at det var en reell vintråd.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
En interessant tanke: hva mener medlemmene at skulle ha vært gjort i den aktuelle tråden? Bare la den gå, altså ikke gripe inn i det hele tatt?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var ingenting galt med tråden før tittelen ble endret og det ble utvist aggresjon fra trådstarter. Hvem som helst av moderator eller trådstarter kunne på en vennlig måte ha bedt deltakerne om å holde seg til topic dersom man følte at de små sidesprangene ikke var ønskelig, det hadde vært evig nok.

Istedet ble det delt ut aggressiv pepper med betydelige ukvemsbeskrivelser av medlemmers person fra trådstarter. Det er gjerne når det blir utvist manglende dømmekraft, dårlig impulskontroll og stor aggresjon at tråder ender slik. Det var det eneste som behøvde moderering i tråden etter mitt syn. Istedet ble en drøss helt uproblematiske innlegg slettet. Det er nå iallefall mitt syn.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det var ingenting galt med tråden før tittelen ble endret og det ble utvist aggresjon fra trådstarter. Hvem som helst av moderator eller trådstarter kunne på en vennlig måte ha bedt deltakerne om å holde seg til topic dersom man følte at de små sidesprangene ikke var ønskelig, det hadde vært evig nok.
+1. Trådstarter skulle bedt om det. Om det ikke hjalp (og det hadde det nok gjort), skulle henvendelsen gått til moderator.

Tittelendring og utskjelling var det som ødela tråden.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.792
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
har jeg gått glipp av noe morsomt her? ???

kan en eller annen vennlig sjel gi meg kortversjonen på pm?

det er nitrist vær i oslo, og jeg er in limbo før jeg drar på ferie. :(

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.149
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Trådstarter lager ny tråd
Noen innlegg rundt tema
Så kommer det plutselig opp noen OT innlegg om vin
Trådstarter blir lei seg og endre trådtittel
Temp'en stiger, barnslig og andre karakteristikker hagler.
Vi er nå over i hfs beste popcorn & øl tråd
mbare praktiserer forumgartnerrollen og sletter halve tråden
Og det er vel ca. der vi er nå.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.792
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ok, takker mteinum.

V

vredensgnag

Gjest
Hvor ble det av Ernst-Hugo, sier jeg bare? Fullstendig mystisk sletting. Jeg kompenserer med et annet klipp - relevant til den sensurerte trådens ulike innlegg om hvem som hadde størst utstyr:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.792
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hehe, kongescene.

der gav du meg et tips, vreden.
får ikke gjort en dritt uti hagen idag allikevel, så jeg snurrer alle episodene av riget og bestiller pizza.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Som relativt fersk på hfs lot jeg meg delvis begeistre og smått sjokkere av vendingen denne nevnte tråd tok; det var nokså stromfullt til tider ;D.

Mine OT innlegg ble nokså korrekt slettet da moderator tok grep, men tørrvittighetene var kun ment som et forsøk på å ta fokus vekk fra en noe aggro stemning.

Alt dette sagt, eg er temmelig nyfiken på Lyra p/u. Ting skal jo oppgraderes etter kvert...

V

vredensgnag

Gjest
På side 8 i Kulturseksjonen til Tanta leser jeg at det er avsatt førti millioner "for å forske frem en ny nasjonalfølelse" i god tid før 200-års jubileet. (Red. anm. 2014)

"Nasjonalstaten Norge kommer til å bestå ihvertfall en stund til. Dette er en sjanse til å stoppe opp og se hva man ønsker å fylle den med," sier Knut Kjelstadlie som professorerer i det daglige, visstnok i historie.

Jeg legger dette inn her. Til opplysning. Takk for oppmerksomheten.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Men hvorfor ligger det en vintråd på vinylforumet... ;D
Moderatorer bruker jo VELDIG flink å få tråder i rett kategori.
Er forbauset at den ikke har havnet under off topic allerede.

Jada, jeg vet at den startet med Lyra, men nu er det en vintråd.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.519
Torget vurderinger
28
Jeg har vært på ferie og ikke fått med meg denne tråden.

Det som skjedde i denne tråden var at jeg kom med en, etter egen og de fleste andres oppfatning, saklig kommentar rundt Lyra Kleos med det resultat at Rudi skjeller meg ut i tråden og per PM.
Videre sletter Rudi alle sine innlegg slik at resten av tråden fremstår meningsløs. Så går moderator inn og sletter mine innlegg uten å underrette meg om modereringen, det har jeg faktisk problemer med, all den tid jeg har brukt tid på å skrive dem.

Rudi endrer tråden til å inneholde mitt og Vidar Ps navn uten å spørre oss om det er greit, og uten at moderator byr seg om at vi blir latterliggjort.

Slett moderering spør du meg, og noe overraskende. Rudis innsats var derimot som forventet.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg var ikke selv involvert i denne modereringen, men jeg tror det var nokså vanskelig for moderator å få full oversikt over hva som egentlig gikk for seg i denne tråden. Når ting blir endret på underveis så er det ikke så enkelt å vite hva som har blitt endret uten å ha fulgt med fra start.

Jeg har forøvrig all forståelse for at det er irriterende at seriøse innlegg blir tatt bort hvis en har brukt tid på å skrive dem (og det beklager jeg), og som sagt, denne tråden var nokså spesiell, og vi så den rett og slett for sent.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.519
Torget vurderinger
28
Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å ha oversikt, det vil man aldri kunne oppnå og det vil jeg heller ikke forvente.
Jeg har likevel et ønske om at man får beskjed om at innlegg man har kommet med blir moderert.

Ikke alle innleggene mine fremstod saklige etterhvert, i og med at Rudi slettet sine og de med ett ble hengende i løse luften.
Med den moderatorlinjen det er lagt opp til har jeg også litt problemer med å forstå hvorfor ny trådtittelen ble godtatt.
Jeg bryr meg ikke, men i prinsippet er hele tråden off-topic og vi er et par stykker som blir forsøkt hengt ut her.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Ikke alle innleggene mine fremstod saklige etterhvert, i og med at Rudi slettet sine og de med ett ble hengende i løse luften.
Med den moderatorlinjen det er lagt opp til har jeg også litt problemer med å forstå hvorfor ny trådtittelen ble godtatt.
Jeg bryr meg ikke, men i prinsippet er hele tråden off-topic og vi er et par stykker som blir forsøkt hengt ut her.
Mulig det da hadde blitt en kort tråd.....

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
mteinum skrev:
Trådstarter lager ny tråd
Noen innlegg rundt tema
Så kommer det plutselig opp noen OT innlegg om vin
Trådstarter blir lei seg og endre trådtittel
Temp'en stiger, barnslig og andre karakteristikker hagler.
Vi er nå over i hfs beste popcorn & øl tråd
mbare praktiserer forumgartnerrollen og sletter halve tråden
Og det er vel ca. der vi er nå.
Tråden skulle heller vært om brennevin- da blir alt mye morsommere ;D (om ikke heitere)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
RJEL skrev:
Men hvorfor ligger det en vintråd på vinylforumet... ;D
De trenger jo mye vin for å få vinylen til å låte bra... ;D

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å ha oversikt, det vil man aldri kunne oppnå og det vil jeg heller ikke forvente.
Jeg har likevel et ønske om at man får beskjed om at innlegg man har kommet med blir moderert.

Jeg bryr meg ikke, men i prinsippet er hele tråden off-topic og vi er et par stykker som blir forsøkt hengt ut her, hvorfor ikke gi tråden tittelen "Rudis ego og sviktende selvinnsikt"?
Som sagt så tror jeg hele svaret fra vår side var at vi så tråden altfor sent.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.519
Torget vurderinger
28
Det forstår jeg Høvding, og jeg har ingen problemer med det. Men jeg synes på generell basis dere bør vurdere om man skal underrette den som får innlegget sitt moderert.
(Jeg skjønner at dette kan være vanskelig av hensyn til ekstraarbeid, men en diskusjon rundt det kunne vært på sin plass).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg foreslår at Fosse og jeg får kreditert 1000 poeng (innlegg) ekstra, som en oppreisning :)

Seriøst så mener jeg som Fosse at det er tildragelsene fra Rudi som burde vært moderert, all annen deltakelse i tråden var både vennlig og trivelig, og noe var sågar tildels saklig også. Men det gjør meg forsåvidt ingenting å bli forsøkt mobbet av Rudi på denne måten, det tar jeg uhyre lett på. Noen ganger er pepper mot meg på sin plass, andre ganger (som denne) er det ikke det. Det går opp i opp det. No sweat :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.519
Torget vurderinger
28
Vidar P skrev:
... det gjør meg forsåvidt ingenting å bli forsøkt mobbet av Rudi på denne måten, det tar jeg uhyre lett på.
Det er vi sannelig to om.

Har forresten lånt dagen til chablis, riesling og prosecco i solsteiken før jeg avsluttet med lun oksefilet, slik forledes man til å tro det fortsatt er ferie.

Topp Bunn