De siste dagene har jeg kost meg alldeles hemningsløst med Andsnes siste bud på Mozart, i form av pianokonsert nr. 17 og 20. For meg er dette en åpenbaring av en plate med dyptfølt tolkning og fantastisk dynamikk i spillet. Ikke minst synes jeg lyden virkelig står til verket og musiseringen. Orkesterlyd av klasse, stort rom og en glimrende ivaretatt flygellyd med mengder av klangfarger og tilstedeværelse. Men det er hos meg. Jeg må si jeg hevet et øyenbryn da Sturle Vikshåland i Dagbladet igår gav EMI bøttevis med pepper for noe han oppfattet som utrolig slett håndtverk på lydsiden. En ting er at det er skjelden en anmelder bruker kalorier på å påpeke de lydmessige sidene ved en utgivelse, en annen ting er at når disse vurderingene totalt gjennomsyrer hele teksten og nesten fortrenger de musikalske vurderingene, er det på sin plass å spørre seg selv; Burde noen tilby seg å kikke nærmere på mannens avspillingsutstyr? Har det gått til h.... på et eller annet trinn slik at det er stor forskjell på batchene? Fikk han kun en råtten MP3-fil som anmeldereksemplar og uttaler seg på grunnlag av den?
Derfor; noen med synspunkter på denne skiva?
Derfor; noen med synspunkter på denne skiva?