András Schiffs Beethoven

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.591
Op 109, 110 og 111 har jeg med Schiff. Og Pollini som jeg har spilt jevnlig siden innkjøp på slutten av '70 tallet.
Og Brendel ('70 talls versjonen på Philips). Og nå i høst skaffet jeg meg alle sonatene med Friedrich Gulda (meget, meget bra, en forykende op.57 blant annet)

Har spilt alle 4 versjonene av op.109 siste uke for bedre å sammenligne.
Fascinerende hvor forskjellig det samme stykket kan fremstå.
Ingen grunn til bare ha en versjon av Beethoven sonatene, nei.

Min vurdering av op.109; Pollini foretrekkes. Schiff og Gulda er veldig gode alternativer mens Brendel blir for langsom for min smak.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Pollini i op. 109 er en stor opplevelse. For flyt, linjer og oversikt kan ingen gjøre ham rangen stridig; en overflod av både intellektuelt og teknisk dreiemoment. Dette blir ikke kaldt. Intenst, uten å være for tett på likevel.

Ellers er våre russiske venner også helt på topp her, altså Richter og Gilels i de tapningene som er omtalt før i tråden. Også Artur Schnabel (Naxos) er uforglemmelig i dette opuset. Vanskelig å forklare, men han har en egen evne til å krype under huden. Det har kanskje noe med stillhet og stigning å gjøre.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.654
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ch skrev:
Op 109, 110 og 111 har jeg med Schiff. Og Pollini som jeg har spilt jevnlig siden innkjøp på slutten av '70 tallet.
Og Brendel ('70 talls versjonen på Philips). Og nå i høst skaffet jeg meg alle sonatene med Friedrich Gulda (meget, meget bra, en forykende op.57 blant annet)
Hvilken Gulda; har en følelse acv at det finnes minst 3 sykluseer, inkl en live fra østerriksk radio som iflg noen skal være hans beste?

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.591
Re. Gulda:
"Originally released on Amadeo. Recording: Austria 1967. Producer: Rudolf Mraz"
Gjenutgitt på Brilliant Classics.

http://www.amazon.com/Beethoven-Pia...=sr_1_3?s=music&ie=UTF8&qid=1293567665&sr=1-3

Kanskje et trist tegn i tiden; jeg fikk kjøpt denne i den lokale platebutikken i høst til 350-400 nok. Spurte nylig om den fremdeles kunne skaffes, men svaret var nei, det kunne den ikke lenger.

PS. Med fare for å være litt OT; jeg kjøpte forleden Goldberg variasjonene med Schiff på ECM. Meget bra det også, selv om jeg må beskjemmet legge til at jeg ikke har noe sammenlignings grunnlag. Men det kommer seg, man blir jo inspirert til å handle klassisk av å følge med på HFS klassisk trådene.

Topp Bunn