Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forsterker

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Heisann!

Hvilke gulvhøyttalere vil dere anbefale til min far som skal bytte ut sine snart 20 år gamle?
Budsjettet er på ca 10000. Om det er nødvendig å gå opp litt, overlever vel han :)

Vil dere heller anbefale å kjøpe brukte høyttalere til den prisen?



Så en passende forsterker. Prisklasse der er jeg veldig usikker på, men kan dere med peiling finne en god en som vil passe til høyttalere som blir anbefalt?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Hvor stort er rommet og hvilken musikk hører han på ?

Bassbehov?
 
N

nb

Gjest
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Hvilken musikk?
Hvor stort rom?
Hva liker han?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Du får dobbelt så bra og ferdig innspilte høyttalere brukt som ny.

Det finnes interessante forekomster på bruktbørsen her:

F. eks Usher X-719:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1136448261

eller Gradient Evidence:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1136400327

eller Klipsch KLF-20:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1136310176
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

har han noen kriterier når det gjelder størrelse og utseende?
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Vil dere heller anbefale å kjøpe brukte høyttalere til den prisen istedet?
Blir jo en del billigere, men man må nesten vite hva man vil ha når man satser på bruktmarkedet.
Mvh. Johan.
 

SOS

Medlem
Ble medlem
30.06.2005
Innlegg
8
Antall liker
0
Torget vurderinger
10
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Hvilke høyttalere har han nå (de snart 20 år gamle)?
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Musikk ja.. Hmm. Han hører egentlig på alt mulig rart. Mye gammelt rolig rock lignendes greier. Pink Floyd, Johnny Cash, Bruce Springsteen o.l. Sjeldent at lite-pop og heavy metal (Han har hørt litt på system of a down da men :) ) o.l. står på menyen. Rolling Stones og Foo Fighters er vel det 'hardeste' han hører på. Hender også at rolig / klassisk musikk høres på...

Rommet der det sannsyneligvis må stå, er ganske ugunstig egentlig. Den enden av rommet der hans nåværende høyttalere står (og der de nye må stå) har vanlig takhøyde, og er ca 3-4 meter bred kan jeg tenke meg. Men takhøyden øker gradvis, og er ca 4 meter på det høyeste, før den går ned igjen til 2,5. Samme bredde overalt, kan tenke meg at rommet er dobbelt så langt, som bredt, 8m ca. Midt på ene langsia, er det åpent ut til stua. Ca 3 m åpning. På andre sia er det mye vinduer.

Han liker dyp, klar og fin bass ;) Ikke sånn 'ungdomsbass' hvis dere skjønner hva jeg mener ;)

Ellers, takk for kjappe svar, og håper noen kan svare like kjapt nå også


Design Accustics (litt usikker på hvordan det skrives men) var det engeste merket jeg kunne finne på høyttalerne. Er det et merke? Det er gulvhøyttalere det også. Med et ganske stort basselement i bunnen, og diskant øverst. Kan tenke meg at de er en meter høy, og 30cm bred og dyp.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

kjøp brukt.
kandidater:

impulse h2
proac 2.5
monitor audio studio 20 se
vienna acoustic beethoven

alle disse kan fåes for under 15k, og særlig proac'ene dukker opp titt og ofte på bruktbørsen.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Jeg tenker Audio Pro Blue Diamond v2 med innebygd aktiv 10" sub 12995,-(billigere i Sverige) eller Black Diamond v2 + Sub B1.36 - totalt 9990,- http://www.audiopro.se/products/image_bluediamondv2.asp, sammen med for eksempel Rotel integrert forsterker til den prisen han vil ta seg råd til.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Hvilken signalkilde har fattern?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Jeg har selv Audio Pro V2 og XTZ A-100, og er svært fornøyd.
Jeg spiller alt fra jazz, klassisk, rock til barnas hiphop, rap og techno.

www.fyndborsen.se tilbyr hele greia til 12.995 svenske lire! Det synes jeg er et kupp.

"XTZ Class A-100 + AP Blue Diamond v.2
Ett prisvärt och "vasst" stereopaket där vi som förstärkare har valt XTZ Class A-100, vilken är en High End förstärkare med både Klass A och Klass AB drift. Fullregisterhögtalarna är AudioPro:s påkostade Blue Diamond v.2.
Vårt pris: 12995:- / paket"
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Jeg tenkte ikke på XTZ, sammen med Blue Diamond, men dette ser ut til å være serdeles mye for pengene og et meget godt forslag, xerxes. Dette er noe jeg kunne satset på, selv om jeg ikke har hørt kombinasjonen. Go, go, Gadget arms and legs!
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Først av alt må jeg bare få takke for alle svarene, og all hjelpa! :D

Har sett litt tester av både den Blue Diamond høyttaleren og den XTZ forsterkeren. Begge får jo kjempe-skryt! Og prisen på det pakketilbudet tilsvarer jo prisen for kun høyttalerne på andre butikker. Dette må jo være et bra alternativ å gå for? Noen som har erfaringer med noen av delene? Passer de bra sammen f.eks?
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

kjøp brukt.
kandidater:

impulse h2
proac 2.5
monitor audio studio 20 se
vienna acoustic beethoven

alle disse kan fåes for under 15k, og særlig proac'ene dukker opp titt og ofte på bruktbørsen.
Det er faktisk et par brukte Impulse H2 hos Hifihuset.


Mvh. Johan.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Det er faktisk et par brukte Impulse H2 hos Hifihuset.


Mvh. Johan.
du vil finne ut at de er solgt.
 
A

Apache

Gjest
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Hvis han øsker klar og fin bass, kjøp Triangle Altea Esw.
Koster kr. 11.900,-. De er lettdrevne og spiller bra med små forsterkere.

mvh.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Klarer du å få tak i et par pent brukte ProAc Response 2.5 for 12-13 000 blir fatter'n din fornøyd. Dra'n med deg ned til Lyric i Torggata og hør på Response D25 så får dere en pekepinn på hvordan det låter.

FZ
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Audio Pro Black Diamond. Ekstra sub er ikke nødvendig med mindre rommet spiser bass. De går dypt, og er utrolig tighte og lettdrevne. God høyttaler til prisen!

Forsterker kunne for eksempel være Denon PMA-1500 AE. 7000 kroner for en såpass god amp er ikke ille:)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Audio Pro Black Diamond. Ekstra sub er ikke nødvendig med mindre rommet spiser bass. De går dypt, og er utrolig tighte og lettdrevne. God høyttaler til prisen!

Forsterker kunne for eksempel være Denon PMA-1500 AE. 7000 kroner for en såpass god amp er ikke ille:)
Når du først er på Klubben, så kan du jo lytte litt på Ikon 6 eller Ikon 7.
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Liker normalt ikke at folk legger ut salgsannonser på forumet, men nå føler jeg meg nesten pliktet. De fleste i mitt nærmeste HiFi "miljø" har startet med Audiovektor i en eller annen form. Da er M3 Signature MkII til 8k nærmest uslåelig! De kan jeg skaffe ::)

Dog er jeg litt usikker på din definisjon av ønsket bass. Audiovektor spiller ikke den dypeste bassen til prisen, men har en veldig naturlig og rask bass.

På forsterkersiden vil jeg til M3 anbefale en brukt SAT Amplifix eller lignende. Burde være mulig å finne denne også brukt til under 10k
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

heggaII: Kan du sende mer info om de på PM? Tlf. nr og slikt? :)



Hvordan vil lydenopplevelsen med Audio Pro Blue Diamond v2, sammenlignet med et par til 20-30 k (bruk, til 10k+-)?
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Sender PM.

Overlater til andre å sammenligne med Audio Pro. Der er jeg dessverre blank:)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Har som sagt AP selv.
Jeg ville også ha vurdert M3 Signature MkII som jeg faktisk var på utkikk etter selv før jeg kjøpte. Jeg fant nemlig ikke brukt M3 i nærheten. :)
Ja, jeg har hørt begge, men med lang tid i mellom, så jeg vil ikke innlate meg på sammenligning.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Jeg har hatt stor sans for Audiovector helt siden de het F3/Lyd. M3 Sign. MkII er meget god og dette er nok et godt alternativ og et trygt kjøp. Jeg tror allikevel at disse kanskje er mer krevende til resten av utstyret. Når jeg sier krevende så mener jeg ikke at de vil fungere dårlig med en billigere forsterker, men at de vil skille mer mellom innspillinger slik at de kanskje er vanskeligere å "leve sammen med" i hverdagen. Når man ikke skal lytte kritisk etter detaljer, men mer etter helhet og drive i musikken så tror jeg at Blue Diamond gjør jobben på en mer tilfredsstillende måte i så henseende. De er også lettere å tilpasse rommet ettersom dypbassen kan justeres individuelt (såvidt jeg kunne skjønne, så var rommet de skulle brukes i relativt stort og med god takhøyde...). Dette er i stor grad synsing fra min side, men jeg tror at jeg er inne på noe...
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Har selv XTZ forsterkeren og er veldig fornøyd. Har et par kompiser som er mer audiofile enn meg selv, og det menes at prisen er latterlig billig for denne. Også er den fri for alt dill dall.
Kjempefornøyd:)
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Så om han kjøper seg denne pakken med XTZ forsterker og Blue Diamond høyttalere vil han bli fornøyd?

Hva med CD-spiller, noen anbefalinger der? Han skal nemlig bytte ut hele sitt nåværende annlegg. Hva med Harman/Kardon HD970 til ca 2,5 k fra fyndbørsen? Har fått 'EISA award'...
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Kan ikke garantere 100% - har ikke hørt kombinasjonen, men jeg tror mulighetene er meget gode. Ang. cd-spiller: Vanskelig å anbefale noe konkret, men har jo hørt mye bra om de rimelige spillerne til Marantz i 2500-3500,- prisklasse. Har selv ikke veldig sansen for HK, men dette bygger ikke på opplevd lydkvalitet da jeg nesten ikke har hørt det, men heller en subjektiv og uforklarlig totalopplevelse av merket.
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

OK. Fikk plutselig greie på at han skulle ha en DVD spiller istedet for CD spiller. Er det en bra løsning foresten?

Hva med Pioneer DVR-530H-S?

Eller vil dere anbefale andre DVD spillere/opptakere fra fyndborsen.se? :)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

http://www.duet.no/jungsonmoonharbourprogressivescandvd.htm 4550,- Kinesisk i fantastisk byggekvalitet i forhold til pris (kanskje også uavhengig av pris?). Er nok verdt å sjekke ut. Et annet alternativ kunne være Philips DVD 963SA brukt. Holder godt følge med dagens spillere og var en formidabel prisbombe da den kom på markedet. Har en slik selv og er meget godt fornøyd.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Hva med å gå til en god forhandler, få høre på systemer, få låne hjem alternativer og kjøpe det man blir mest fornøyd med...?

Mvh Vidar P
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Det kan jo være greit å få noen tips om komponenter som kan representere kjøp som gir mer enn gjennomsnittlig for pengene. Dette er jo, nettopp som han ber om, anbefalinger. Kjøper man det man blir mest fornøyd med hos en gitt forhandler, så går man kanskje glipp av nettopp disse gode kjøpene.
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Klipsch (RF-3/RF-3mkII/RF-35) + ECI-3 + Arcam CD/DVD-spiller. Dynamikk, flott bass og oppløst lyd uten harde, irriterende kanter...

Mvh. Johan.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Det kan jo være greit å få noen tips om komponenter som kan representere kjøp som gir mer enn gjennomsnittlig for pengene. Dette er jo, nettopp som han ber om, anbefalinger. Kjøper man det man blir mest fornøyd med hos en gitt forhandler, så går man kanskje glipp av nettopp disse gode kjøpene.
Må jo huske på at dette er en godt voksen mann, som antakelig har meninger om hvordan ting skal se ut eller være.. og som kanskje har helt andre prioriteringer ift utstyr enn "ungdom" har.
F.eks så er han ikke mer interessert i lyd enn at han lar sønnen komme med anbefalinger heller enn å prøve selv..
Kanskje er det viktig for ham at de nye produktene kan vare enda 20 år, slik som de gamle...? Hvor vil de kinesiske produsentene være hen da? Ingen vet, men straks importørleddet er borte kan man iallefall bare glemme fabrikkoverhaling, skjema etc ift de kinesiske fabrikkene.
Kanskje vil denne mannen være mer komfortabel med å kjøpe et produkt fra mer solide etablerte produsenter? Kanskje vil han gjerne ha noe europeisk...? Jeg vet iallefall at jeg vil det..

Ingen vet hans prioriteringer, og jeg har selv (i ivrig ungdom) "brent" meg på å skulle prakke mine prioriteringer over på foregående generasjoner.. med lite suksess.

Mvh Vidar P
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
255
Antall liker
150
Sted
Tromsø
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Hifi center kjeden kjører jo sitt januar salg..... System audio 1550 til kr 4995 ,- er meget godt kjøp til den prisen....Pink Floyd høres i værtfall helt ok ut på de :))
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Carlsson OA 58 er spesielt lettplasserte og lette som belastning for en forsterker. De gir uten videre en musikalsk, veloppløst og behagelig gjengivelse og koster 6000,- for et par. Les test i Fidelity!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

OK. Fikk plutselig greie på at han skulle ha en DVD spiller istedet for CD spiller. Er det en bra løsning foresten?

Hva med Pioneer DVR-530H-S?

Eller vil dere anbefale andre DVD spillere/opptakere fra fyndborsen.se? :)
Jeg kjører en Pioneer DV-350 sammen med XTZ og AP Blue Diamond. Ikke fordi den er best eller noe, men fordi jeg hadde den da jeg fant ut at min gamle CD spiller falt igjennom. Dog er den slett ikke dårlig, men den står nære døra ved neste korsvei. Kjøpte nytt anlegg som konsulent for en kamerat forleden. Hørte på Denon. Han endte med en DENON DCD-1500AE fordi han ønsket en ren CD-spiller. Jeg hadde antagelig gått for DENON DCD-1500AE CD-spiller siden jeg vil mulighet for SACD.
Hvis DVD-siden er viktig ville jeg ha sjekket ut Pioneer DVR-530H-S. Jeg har god tro på Pioneer i dette området. ;)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

[quote Hifi center kjeden kjører jo sitt januar salg..... System audio 1550 til kr 4995 ,- [/quote]

Det er et kjempekjøp: spiller selv på SA 1750, de er hurtige og dynamiske. Par de gjerne opp med en rørforsterker, for 5000 kr skal du lete godt for tilsvarende. Må prøves hjemme(gjelder uansett type)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Vidar P: Det kan nok være et poeng dette med fremtidige servicemuligheter. Hva denne mannens prioriteringer er, som du selv påpeker, er det "ingen" som vet. Ikke engang du. Derfor er det greit å holde seg til tråden og svare på hva det spørres om, og overskriften definerer dette ganske tydelig. Når han "lar sønnen komme med anbefalinger", så er han vel forberedt på å takle resultatet. For alt vi vet kan han jo være mer "ungdom" enn deg.
 
Topp Bunn