Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forsterker

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Vidar P: Det kan nok være et poeng dette med fremtidige servicemuligheter. Hva denne mannens prioriteringer er, som du selv påpeker, er det "ingen" som vet. Ikke engang du. Derfor er det greit å holde seg til tråden og svare på hva det spørres om, og overskriften definerer dette ganske tydelig. Når han "lar sønnen komme med anbefalinger", så er han vel forberedt på å takle resultatet. For alt vi vet kan han jo være mer "ungdom" enn deg.
For all del... det var bare løse tanker omkring en ikke ukjent problemstilling. Svaret var forøvrig like myntet på sønnen, som til de som anbefaler kombinasjoner de ikke har hørt.. ;)

Mvh Vidar P
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Mange kloke hoder her, ingen tvil om det. Men det er nå engan ikke slik at jeg, ene og alene, skal finne annlegg/høyttalere til han. Han er selvsagt meget interisert i det selv også. Jeg er jo interisert selv også, men mangler fullstendig kunnskap. Laga derfor denne topicen for å få litt tips og ideer og se mer på.

I morgen skal vi (kanskje :p ) på Tan Art i Trondheim, (bor like utenfor...) for å høre om de kan prøvespille AP Blue Diamond til oss :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Venter i spenning her ....
 
O

OldBoy

Gjest
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Jeg er sannsynligvis gammel nok til å kunne ha spilt rollen som far her, og vil bare si at jeg ville ikke vært så bekymret for fars musikksmak og mulige preferanser m.h.t. valg av utstyr. Husk at vi blir bare gamle utenpå. Inni er vi fortsatt store gutter.

Så hvis du kjøper noe som du selv synes er bra, vil nok også senior like det. Han er nok ikke uvitende. Kanskje litt lat, men ikke uvitende.

Alt det som er nevnt ovenfor er fullt brukbart også for oss som er godt oppi åra. Og et godt musikkanlegg er vel et som spiller på all slags musikk, ikke bare på Stones og Pink Floyd.

Til slutt: hvis dere går for en DVD-spiller som lydkilde ville jeg vurdert å supplere anlegget med en rimelig DAC, for å sprite opp stereolyden.

Lykke til! Etter min erfaring, kan en felles interesse som musikk og musikkanlegg fungere som lim mellom generasjonene.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Jeg kjører en Pioneer DV-350 sammen med XTZ og AP Blue Diamond. Ikke fordi den er best eller noe, men fordi jeg hadde den da jeg fant ut at min gamle CD spiller falt igjennom. Dog er den slett ikke dårlig, men den står nære døra ved neste korsvei. Kjøpte nytt anlegg som konsulent for en kamerat forleden. Hørte på Denon. Han endte med en DENON DCD-1500AE fordi han ønsket en ren CD-spiller. Jeg hadde antagelig gått for DENON DCD-1500AE CD-spiller siden jeg vil mulighet for SACD.
Hvis DVD-siden er viktig ville jeg ha sjekket ut Pioneer DVR-530H-S. Jeg har god tro på Pioneer i dette området. ;)
burde jeg anbefale deg ny kilde ;D
har en 380 stående, og jeg blir nesten sjøsjuk av analogutgangen :-/
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Vi var å hørte på disse Audio Pro Blue Diamond på lørdag. Gode høyttalere det, men de ga ikke den helt store "wow" følelsen. Det skal kanskje ikke høyttalere i den prisklassen gjøre heller, så det er nok fortsatt gode alternativ. I dag har han visstnok vært på HiFi-Klubben (I trondheim) å hørt på Dali Ikon 7, sammen med en forsterker, nedsatt fra 14k til 9k som han vurderer. Dette var visst også et godt alternativ, så ingenting er enda bestemt!

Hva tror dere om Dali Ikon 7 da? 6'ern har jo fått gode skussmål, så en dyrere og endra bedre verson av den kan vel umulig være dumt? At den kun går ned til 36Hz, har det noe å si? I praksis?
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Dali ikon 6 og 7 er, etter min mening, svært gode høyttalere til prisen. Forskjellen opp til Ikon 7 er merkbar med hensyn til dynamikk, bass og max. lydtrykk. Ikon 7 krever også litt mer fra forsterker, så det blir opp til deg og din far å vurdere hva som er behovet.

Ikon høyttalerne ligner lydmessig veldig på de høyttalerne jeg har selv, Dali Helicon 400, men har et mindre påkostet kabinett, rett og slett. Har alltid vært kjempefornøyd med Helicon, og med hensyn til prisen, gir nok Ikon 7 enda mer valuta for pengene. Jeg har hørt både Ikon 6 og 7, og ble svært imponert over lyden til begge disse høyttalerne. Mye av lyden til Helicon, til en tredjedel av prisen...

At høyttalerne strekker seg ned til 36Hz er jo slettes ikke verst. Uansett, har det lite å si i praksis hva som står på papiret. Varierer veldig hvordan ulike høyttalerprodusenter måler dette. Helicon 400 er oppgitt til å strekke seg ned til 31Hz. I praksis er dette høyttalere som spiller dypere enn alt annet jeg har hørt av høyttalere, med kun to stk. 6,5" basselementer pr. høyttaler.

Lykke til!  :)
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Da vil jeg bare gratulere pappa med nye høytalere ;D.
Og måtte gudene stå ham bi og spe på med elektronikk i samme klasse...
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Forøvrig en usedvanlig sympatisk pappa!
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Ikon 7 er solide saker og et godt alternativ. Lettdrevne er de også slik at de kan spille høyt. Selv om de har mange elementer og 6 ohm nominell impendans så er de impendanslineære slik at forsterkeren får enklere arbeidsbetingelser. Det faktum at de vil være lettsolgte på bruktmarkedet veier sikkert ikke like tungt. Husk bare at det beste alternativet er å prøve sakene hjemme før man kjøper da dette gir mer riktige betingelser. Dette er også det eneste brukbare alternativ til å sammenligne forskjellige kandidater. Rommet er jo den komponenten som påvirker lyden mest. Denne "wow-følelsen" kan forøvrig være noe å passe seg for da den er meget avhengig av rammebetingelser og selgerens demonstrasjonsevne, men uavhengig av dette er Ikon 7 altså et trygt kjøp.
 
O

OldBoy

Gjest
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Et lite tips angående økonomiske rammer, også kalt budsjetter, som jeg lærte av en dreven prosjektleder.

Hva skal du ha?
Hva tror du at det koster?
Multipliser dette tallet med 2.
Multipliser igjen med pi.

Nå har du et budsjett du kan leve med.

De fleste glemmer å gange med pi og får problemer når "mye vil ha mer".

Og dessuten, hvis faren din følger sine tradisjoner, skal han vel ha dette nye anlegget i 20 år også. Ingen grunn til å snu på kronene da. Billig kan bli dyrt.
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Jaja. Nå har 'gamlingen' kjøpt seg høyttalere. Noen skikkelig også! Fikk tak i noen brukte Ton Arn Aural ( http://home.loopme.com/tonart/sites...roduct&lang=nob&path=0i6330i21083i25248i31520 ) til en forholdsvis billig penge (sprengte jo budsjettet litt da, men var nok værdt hver eneste krone ;D )

Nå er han naturlig nok på utkikk etter en passende forsterker og CD spiller. Har sett på Denon PMA 2000 AE, nedsatt til 9-10k på Hifi Klubben, og Denon DCD 1500AE cd spiller til 6k. Vurderingen er vel nå om han skal kjøpe det, eller noe brukt. Noen som har anbefalinger til forsterker og CD spiller i 'den klassen', brukt? Forsterker bør helst være kraftigere enn den Denon'en, eller iallefall like kraftig...
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Gratulerer med spennende høyttalere! Ligger en S.A.T Amplifix på bruktbørsen. Burde være mulig å få for under 10000,- Nypris 16-18000,- Mye for pengene og meget bra. Jeg har en slik selv...Men: kjøpe brukt er skummelt hvis man ikke har mulighet til å ombestemme seg. Jeg tror Aural er kresen på forsterker.
 
O

OldBoy

Gjest
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Gratulerer!!

Det er nå det gjelder å trå til skikkelig og sprenge budsjettet ytterligere. Gjør du ikke det, vil både du og senior angre.

Ville nok ha satset på noe annet enn Denon på forsterkersiden. Kjenner ikke høyttalerne, så jeg kan ikke si noe mer. Husk bare på å få noe med fjernkontroll. Er det noe vi gamle gutter ikke liker, så er det å sprette opp av sofaen i tide og utide.
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Noen som vet av gode sanger med dyp og 'tøff' bass til å teste på nykommerne?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Gratulerer!!

Det er nå det gjelder å trå til skikkelig og sprenge budsjettet ytterligere. Gjør du ikke det, vil både du og senior angre.

Ville nok ha satset på noe annet enn Denon på forsterkersiden. Kjenner ikke høyttalerne, så jeg kan ikke si noe mer. Husk bare på å få noe med fjernkontroll.  Er det noe vi gamle gutter ikke liker, så er det å sprette opp av sofaen i tide og utide.
Enig. Og enig. Tror ikke gummiklang fra Denon (no offense) for en billig penge er noe å satse på med disse glimrende høyttalerne!
Og elektronikken (inkl kilden!) er absolutt ikke noe man bør spare inn på dersom høy musikalsk ytelse er et mål..

Konkret; jeg ville nok ha holdt en dialog med Tonart om elektronikk, de kjenner høyttaleren. Skulle ikke forbause meg om noe slik som Cyrus CD8x/8vs/PSX-R fra Stereofil ville være i den gata disse høyttalerne klangmessig vil like (har ikke hørt kombinasjonen). Her gjelder det å få soliditet, åpenhet, crisphet og hurtighet... ikke gummi  ;)

Mvh Vidar P
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

En brukt pathos logos kanskje? (som jeg selvsagt aldri har hørt...)Jeg er forrige eier av høytalerene og har prøvd en del forskjellig. Unngå elektronikk som heller for mye mot det lyse, men de hurtige bassene er glad i strøm... Rør i cd-spiller og/eller en rørpre har jeg gode erfaringer med på auralen.
 

kjor1

Medlem
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Hva med Primare I20 eller I21? Har sett noe sånt brukt til en forholdsvis rimelig penge. Vil det være nok kraft i slike, eller er det bare å glemme?
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Den blir litt i letteste laget. Storebroren 30.1 (eller hva den nå heter nøyaktig) som koster/kostet ca 18000kr har jeg imidlertid testet på auralene med godt resultat.
 
O

OldBoy

Gjest
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Storebrorens nøyaktige navn er Primare A30.1, og den bør du kunne du få brukt for rundt 8000 kroner. Den oppgraderte versjonen, som heter I30, koster vel noe mer.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

Jeg brukte I21 Primare på mine M3 og det er mer enn nok krefter (overdimensjonert trafo)
Men en brukt A30.1 er sikkert enda bedre.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Re: Anbefalte gulvhøyttalere til ca10.000 + forste

ICE. Gammeln er ny i gamet, styr rett mot framtia, først som sist. ICE ryder opp i det meste, og en del av egenskapene de har skal det en del til å kopiere i prisleiet. Embla er jo selvskreven her. Og selv om det sikkert er politisk ukorrekt (det er jeg jo hele tia): Cambridge cd-speller. Putt resten av penga i en dugelig pre.
gudd løkk!

Honkey!
 
Topp Bunn