Anbefalt sub

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Som aldeles blodfersk 60-åring erkjenner jeg at hørselen ikke er helt på topp lenger, og med konas tillatelse og fulle støtte, vurderer jeg nå å anskaffe meg en sub. Høyttalerne mine, Proac D28, er av produsenten beskrevet med frekvensområde 20-30.000Hz, men uten referanse til avrulling. I mine ører er det ikke mange db'ene igjen når det nærmer seg 20z.
Ved bruk av Stereophile's test-cd kan jeg fornemme noe ved 20Hz, men jeg vil jo gjerne høre noe også da.
Vi hører mer på musikk enn vi ser på film, og en "musikalsk" sub foretrekkes fremfor en "jordskjelv-sub".
Siden jeg har Proac høyttalere, burde det kanskje være naturlig å velge Proac's sub, men jeg er neimen ikke sikker. Derfor søker jeg jeg nå hjelp fra De Vises Raad; noen forslag til hva jeg bør velge?
Vi har satt en øvre grense på kr 10.000. Gjerne brukt.
I tillegg til D28, består anlegget mitt av:
Accuphase E-450 integrert forsterker
Magnum Dynalab tuner
Audio Aero Capitole CD-spiller (har musikksamlingen min på pc og bruker DACen på cdspilleren via Apple Express)
Wireworld i ymse versjoner
Balansert drift

Alle forslag mottas med takk.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bare en liten advarsel: Min ProAc ER1 sub - som til daglig gjør god nytte for seg sammen med et par små ProAc Response D1 - har vist seg forholdsvis umulig å få integrert med mine ProAc Response D25 i hovedanlegget mitt. Jeg har jo vært nysgjerrig nok til å prøve - når jeg først har muligheten - men det ga ikke mersmak. D28 er noe annerledes i klangen enn D25 - jeg er klar over det - men det kan jo gi en viss pekepinn.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.688
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Standardsvaret på en musikals sub er vel REL.

Min anbefalingvil vel heller å være å gå for en av disse "nye merkene" Velodyne/SVS/JL eller noe lignende som har 1) en eller annen form for aktiv deling og korreksjon og 2) Nok effekt + størrelse på element.

Det er i mine øyne umulig å få til subintegrasjon uten gode jsuteringsmuligheter.
Det er også en kjempefordel å avlast hovedhøytalerne.
Headroom gir deg lav forvrenigng - man må ikke riste ned huset selv om man kan

Mvh
OMF

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Denne tråden er også jeg MEGET spent på utviklingen av, her jeg sitter på gjerdet og betrakter den sammen med mine D28-er..........

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Steinar_Lund skrev:
Som aldeles blodfersk 60-åring erkjenner jeg at hørselen ikke er helt på topp lenger, og med konas tillatelse og fulle støtte, vurderer jeg nå å anskaffe meg en sub. Høyttalerne mine, Proac D28, er av produsenten beskrevet med frekvensområde 20-30.000Hz, men uten referanse til avrulling. I mine ører er det ikke mange db'ene igjen når det nærmer seg 20z.
Ved bruk av Stereophile's test-cd kan jeg fornemme noe ved 20Hz, men jeg vil jo gjerne høre noe også da.
Vi hører mer på musikk enn vi ser på film, og en "musikalsk" sub foretrekkes fremfor en "jordskjelv-sub".
Siden jeg har Proac høyttalere, burde det kanskje være naturlig å velge Proac's sub, men jeg er neimen ikke sikker. Derfor søker jeg jeg nå hjelp fra De Vises Raad; noen forslag til hva jeg bør velge?
Vi har satt en øvre grense på kr 10.000. Gjerne brukt.
I tillegg til D28, består anlegget mitt av:
Accuphase E-450 integrert forsterker
Magnum Dynalab tuner
Audio Aero Capitole CD-spiller (har musikksamlingen min på pc og bruker DACen på cdspilleren via Apple Express)
Wireworld i ymse versjoner
Balansert drift

Alle forslag mottas med takk.
Hei,

Tror neppe du bommer med en god REL sub, det er ofte ts brukt også innen det budsjettet du skisserer
Det er så mange typer her tilgjengelig så skal ikke anbefale en spesielt men det må være en som kan gå dypt.
De nyere har vel også fjernkontroll, det kan tenkes at du deler den veldig lavt på musikk og endel høyere når du ser film.
Ser at OMF skriver at standardsvaret er REL, men det er nå slik at er man en fornøyd REL bruker så har man vel ikke større problemer med å anbefale dette, når det er sagt så finnes det mange å velge imellom, av de "hotteste" nå er vel også subber fra JL phantom, skjelden sett de ts brukt, var ts for en liten uke siden men de forsvant altfor fort, dvs jeg var for sen til å kjøpe to stk :-\

Mvh
Geir

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.512
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
kun et råd:
kjøp 2!
mvh
Leif

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for alle svar så langt.
REL er et navn som ofte dukker opp i sub-sammenheng, og jeg har blinket meg ut ut navnet.
At det kan være en fordel med 2 subber er jeg forsåvidt klar over (mener å huske at danske high fidelity anbefalte det sterkt for noen år siden), men jeg vet ikke helt hvorfor? Diskant kan jeg forstå, men kanskje noen kan forklare hvorfor det er så viktig med to subber? Akkurat nå er lommeboka mi litt vond å ha med å gjøre, så jeg tror at i denne omgang vil jeg gå for én sub til 10.000 kr heller enn to til 5.000, og så heller spe på med en sub til av samme merke når den særs lokale finanskrisen er over.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Hei

Du har komponenter av høy kvalitet og det er ikke lett å finne en sub til under 10 lapper som matcher dette utstyret.
Har ikke prøvd denne selv, men man kan nå få XTZ 99 W12 DSP med mic og programpakke.
Mye av utfordringen med en sub, er å få den stilt inn riktig. En slik løsning gjør at det blir mye enklere.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.512
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Audio Physic Luna II er en god sub som du kanskje finner ned i din prisklasse?
mvh
Leif

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det kom kanskje ikke så godt frem i innlegget mitt, men jeg kjøper gjerne brukt. Da er det kanskje lettere å finne en bra sub ned i min prisklasse?

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Steinar_Lund skrev:
Det kom kanskje ikke så godt frem i innlegget mitt, men jeg kjøper gjerne brukt. Da er det kanskje lettere å finne en bra sub ned i min prisklasse?
Hei,

Det mener jeg absolutt er mulig på bruktmarkeded så ikke tenk veldig mye over dette, prisen brukt er ofte ca 50% av ny pris så du får en bra sub.
Vedrørende en eller to subber, det har vert heftige diskusjonstråder om dette og selv om det sikkert er en fordel og en av grunnene til at jeg prøvde å handle "brukt" her forrige uke siden det var to identiske ts og med godt renomee, når det er sagt så vil eg si at kjøp heller en god enn to "mindre gode"subber.
man kan alltid utvide senere hvis man ønsker det og budsjettet tillater det :)
Mine Ht har vel noenlunde samme spec på frekvens, jeg tenkte at jeg ikke trengte sub med to 10" i hver, men siden jeg også hadde en annen sub i tv stua som selger en gang mente skulle være veldig god til musikk(audiovector signature), prøvde jeg denne men den gav veldig lite bidrag der jeg følte jeg trengte det nede, koblet da tilbake min REL Q 400 og den gir bidraget jeg føler jeg trenger, når det er sagt så er Q serien fra REL myntet mye på film men jeg føler den fungerer bra sammen med mine SF strad på musikk også.

Nå finnes det imidlertid veldig stort utvalg i typer også i REL og jeg skal ikke anbefale noen spesifikk av disse, men styr unda de helt minste vil eg tro

Mvh
Geir

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Til under 10k tror jeg selv hadde kjøpt en av disse og en til senere:
http://lsound.no/Avdelinger/Produkt...ubwoofer---12-basselement-og-525W-100154.aspx
Den linken virket ikke, men det er snakk om SVS PC12-Plus til 9 490 kr.

http://www.surround.no/product/471945/XTZ-99-W12-DSP.html

Å integrere sub uten EQ/DSP til musikk er ikke lett. Blir fort slitsomt å lytte til i lengden hvis ikke integrasjonen er helt sømnløs.

Brukt Velodyne med DSP er også et tips. Men SVSen tror jeg er et kanon kjøp hvis du kan ha en slik "søyle". Og med utvidelse til to subber får du jevnere bassrespons i rommet. Kan sånn sett være bedre med to rimeligere enn en dyr, men en form for god romtilpasning er helt essensielt.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
MJ acoustics er jeg ikke mye redd for å anbefale.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
thomand skrev:
Dette er jeg enig i. MJ har gjort mye bra de siste årene. Nyere REL er jeg litt mer skeptisk til. REL var gode når de var fra UK imo. Har selv har Quake, Strata og Stentor. Kan ikke si jeg synes de var lette å integrere i lydbildet med kun en sub, to er en helt annen historie... Har du rom og lyst ligger det vel en REL studio ute her. Det er gromt , ned til 10hz, men det er fortsatt bare en av den... :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
HCS skrev:
thomand skrev:
Dette er jeg enig i. MJ har gjort mye bra de siste årene. Nyere REL er jeg litt mer skeptisk til. REL var gode når de var fra UK imo. Har selv har Quake, Strata og Stentor. Kan ikke si jeg synes de var lette å integrere i lydbildet med kun en sub, to er en helt annen historie... Har du rom og lyst ligger det vel en REL studio ute her. Det er gromt , ned til 10hz, men det er fortsatt bare en av den... :)
Sukk. Ja, den ser gild ut. Men den er nok litt dyr.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg endte opp med 1 stk Audiovector S Sub Avantgarde. Satte den opp i går og er strålende fornøyd selv etter så kort tid og selv om jeg kablene jeg foreløpig bruker ikke akkurat er helt highend. Denne subben har hverken romkorreksjon, mikrofon eller fjernkontroll, så alle innstillinger må gjøres fra baksiden. Jeg har ingen særlig erfaring med subber, så jeg skulle gjerne ha noen råd her på forumet om hvordan jeg kan tune den optimalt. Jeg tenker f.eks. på delefrekvens. Disse skal altså brukes med ProAc D28. Bør man dele lavt eller høyt? Det opplagte svaret er vel "prøv deg frem", men jeg tenkte kanskje det fantes noen tommelfingerregler man kunne ha nytte av. Og fase; produsenten anbefaler å lete seg frem til den innstillingen som gir maks lydtrykk - er det en universell sannhet?
Videre har denne subben en slavebass i bunnen. Betyr det at jeg bør benytte spikes for å løfte den litt opp fra gulvet? Jeg har et høyst levende gulv av tre, og mine tanker går til tråden om dempeføtter, som var særs lærerik for mitt vedkommende.
Som man skjønner lurer jeg på så mangt, og jeg ville virkelig være takknemlig for alle tips og forslag som gjør at jeg får maksimal glede ut av denne subben.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Til innstilling av sånne suber trenger man en god venn som kan stå bak og skru. Din posisjon er fortrinnsvis i sweetspot - heldiggrisen! Jeg har ved flere anledninger operert som slik bakmann i f.m. broderens justering av en litt simplere Audiovector sub - en M Super - og det går ganske greit.

M.h.t. delefrekvens med dine ProAc D28 er jeg veldig usikker. Jeg ville anta at du ikke bør noe særlig over rundt 40 Hz - kanskje opp i mot 50 Hz hvis du har stilt nivået ekstremt lavt. Til sammenligning deler jeg suben som spiller sammen med mine ProAc D1 på rundt 60-70 Hz. M.h.t. fase kjenner jeg ikke suben din - hvis den har kontinuerlig regulerbar fase, er det igjen hjelperen din som skrur til du roper stopp. Har den bare 0 og 180 grader fase, blir det tilsvarende - hjelperen din svitsjer, og du lytter.

Suben til broren min har bare en åpning i bunnen - ingen slik slavebass - og hans sub står på spikes. Jeg vet ikke hvordan slavebass virker - men du bør nok bruke spikes - eller dempeføtter - for å få effekt av slavebassen. Den har sikkert sin misjon.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Subbene mine har ca 5 cm klaring til gulvet, de har slavebass i bunn. Det er vel også ca avstand på SVS subbene som har elementene mot gulvet/bunnplaten.

Jeg har høyttalere som ruller av allerede v ca 45-50 hz, og jeg deler rundt 80-90 hz.
Jeg opplever de som enklere å integrere med høyttalerne når jeg deler så høyt.
Men her er det bare prøving som gjelder, alle rom er forskjellige.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for svar.
Fasereguleringen er trinnløs, og med kona som medhjelper har jeg fått stilt den inn iht til produsentens anvisninger, dvs ved maks lydtrykk.
Delefrekvensen er 50-160Hz. D28'ens frekvensområdet er av Proac beskrevet som 20-30,000Hz men uten referanse til -dB, og i god tid før 20Hz er det relativt få dB igjen, iallfall med mitt oppsett. Så jeg føler vel at jeg kanskje bør dele litt høyere enn ved 50Hz.
Det fulgte med spikes, og jeg kan jo se om de har noen effekt, om ikke annet så for å skape litt luft for slavebassen.
Lyden er jo utmerket som den er; det er bare snakk om å sette prikken over i'en (evt under, siden det er snakk om en sub ;D)

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Steinar_Lund skrev:
Og fase; produsenten anbefaler å lete seg frem til den innstillingen som gir maks lydtrykk - er det en universell sannhet?
Ja!

Hvis fasen ikke er riktig, vil du få utfasing, dvs at sub og høyttaler eliminerer hverandre ved gitt frekvens. Du skal justere fasen slik at du ikke har (minst mulig) dipp ved delefrekvens, altså jevnest mulig nivå mellom sub og høyttaler.

Ellers anbefaler jeg romkorreksjon:

Jeg har en slik til overs etter at jeg gikk over til sub med innebygd romkorreksjon:
http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508163;c:100486

Den er rimelig, og genial! Automatisk oppsett av nivå, fase og EQ! Det geniale er bortsett fra parametrisk EQ som sørger for snorrett frekvensgang, er at den justerer fasen også, slik resultatet blir tørr, fast fin bass med riktig overgang til høyttalere.

Send en PM hvis du vil kjøpe brukt, hvis ikke er denne ganske så rimelig ny at det burde være et must.

Et annet alternativ er Velodyne SMS1, som har parametrisk EQ, og du får kurve over nivå opp på skjerm i sanntid, slik at du kan se hva du justerer. Den har autooppsett i tillegg for de late, men følger du manualen har du snorrett frekvensgang i løpet av 5 min...

dondegos

Medlem
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
0
REL STRATA 5 er en fantastisk musikalsk sub, bevis på at du ikke trenger selge gård og grund får å få en sub som gjør jobben riktig ;D

Topp Bunn