Som aldeles blodfersk 60-åring erkjenner jeg at hørselen ikke er helt på topp lenger, og med konas tillatelse og fulle støtte, vurderer jeg nå å anskaffe meg en sub. Høyttalerne mine, Proac D28, er av produsenten beskrevet med frekvensområde 20-30.000Hz, men uten referanse til avrulling. I mine ører er det ikke mange db'ene igjen når det nærmer seg 20z.
Ved bruk av Stereophile's test-cd kan jeg fornemme noe ved 20Hz, men jeg vil jo gjerne høre noe også da.
Vi hører mer på musikk enn vi ser på film, og en "musikalsk" sub foretrekkes fremfor en "jordskjelv-sub".
Siden jeg har Proac høyttalere, burde det kanskje være naturlig å velge Proac's sub, men jeg er neimen ikke sikker. Derfor søker jeg jeg nå hjelp fra De Vises Raad; noen forslag til hva jeg bør velge?
Vi har satt en øvre grense på kr 10.000. Gjerne brukt.
I tillegg til D28, består anlegget mitt av:
Accuphase E-450 integrert forsterker
Magnum Dynalab tuner
Audio Aero Capitole CD-spiller (har musikksamlingen min på pc og bruker DACen på cdspilleren via Apple Express)
Wireworld i ymse versjoner
Balansert drift
Alle forslag mottas med takk.
Ved bruk av Stereophile's test-cd kan jeg fornemme noe ved 20Hz, men jeg vil jo gjerne høre noe også da.
Vi hører mer på musikk enn vi ser på film, og en "musikalsk" sub foretrekkes fremfor en "jordskjelv-sub".
Siden jeg har Proac høyttalere, burde det kanskje være naturlig å velge Proac's sub, men jeg er neimen ikke sikker. Derfor søker jeg jeg nå hjelp fra De Vises Raad; noen forslag til hva jeg bør velge?
Vi har satt en øvre grense på kr 10.000. Gjerne brukt.
I tillegg til D28, består anlegget mitt av:
Accuphase E-450 integrert forsterker
Magnum Dynalab tuner
Audio Aero Capitole CD-spiller (har musikksamlingen min på pc og bruker DACen på cdspilleren via Apple Express)
Wireworld i ymse versjoner
Balansert drift
Alle forslag mottas med takk.