Anbefalt drikke til kalkun??

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er ikke så bevandra i kalkun-verdenen, men i morra kveld er vi invitert til noen venner, og kalkun står på menyen. Jeg veit at champagne eller en fyldig musserende vin kan duge, men personlig er jeg ikke stor tilhenger av disse. Jeg foretrekker øl eller rødvin til det meste. Hva bør jeg medbringe av drikke til nyttårskalkunen? Den skal visstnok stuffes med kjøttfarse innblandet betydelige mengder kantarell samt innslag av epler....

??? mvh. VilhelmW

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Kommer litt ann på hvilken stuffing dere skal ha.

Med f.eks appelsin og sennep-kalkun med eplesjy, kastanje og tranebærstuffing:
- Fetzer Sundial Chardonnay 2003, kr 129.90 (5786 - bestillingsutvalg)
- Santa Rita 120 Chardonnay 2005/2006, kr 104.90 (7534 - basisutvalg (hovedsortiment))
- Summerer Riesling Urgestein 2003, kr 118.70 (·20413 - bestillingsutvalg)
- Delicato Merlot 2003, kr 99.90 (·13897 - bestillingsutvalg)
- Arrow Zinfandel 2003, kr 93.00 (·20502 - basisutvalg (hovedsortiment))
- Cuvée Christer Berens San Marzano Primitivo 2007, kr 99.90 (20135 - basisutvalg (hovedsortiment))

Med aprikosbasis i stuffing:
-Zenato Valpolicella Classico Superiore 2007, kr 135.90 (34688 - basisutvalg (grunnsortiment))

(Hentet fra aperitif.no.. :))

EDIT: Tror monopolet ikke har Fetzer Sundial Chardonnay 2003 inne nå, men de har 2008 årgangen ihvertfall.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
For egen del synes jeg rød Burgund eller Rhone er best, men dersom sausen ikke er for voldsom går det muligens med hvitt. Så lenge du holder deg borte fra viner med kraftige tanniner eller høy syre burde det gå greitt. Hvitt kjøtt bør ikke utsettes for smaksbomber.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Pesquera skrev:
For egen del synes jeg rød Burgund eller Rhone er best, men dersom sausen ikke er for voldsom går det muligens med hvitt. Så lenge du holder deg borte fra viner med kraftige tanniner eller høy syre burde det gå greitt. Hvitt kjøtt bør ikke utsettes for smaksbomber.
Så Masi- eller Marques rødviner, bør man styre unna? Tror det er lite fransk, australsk og sydafrikanske viner igjen i mitt lille lager. Kanskje et par fra Burgund. Hva med juleøl? Blir det heilt skivebom? Aner ikke hvba slags saus de planlegger, men sopp-/eplestuffingen veit jeg er temmelig heftig.

mvh. VilhelmW

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Marques (Caceres?) skulle også være en grei match, tempranillo er i utgangspunktet en snill drue som burde kle kalkun godt. Skal heller ikke se bort fra at Masi går greitt selv om amarone kanskje blir vel kraftig. Smak og behag!

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Enig med Vidar P i valg av rød. Hvis du liker å eksperimentere med hvit prøv gjerne en Chardonnay fra den "nye verden".

Elektron

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
VilhelmW skrev:
Jeg er ikke så bevandra i kalkun-verdenen, men i morra kveld er vi invitert til noen venner, og kalkun står på menyen. Jeg veit at champagne eller en fyldig musserende vin kan duge, men personlig er jeg ikke stor tilhenger av disse. Jeg foretrekker øl eller rødvin til det meste. Hva bør jeg medbringe av drikke til nyttårskalkunen? Den skal visstnok stuffes med kjøttfarse innblandet betydelige mengder kantarell samt innslag av epler....

??? mvh. VilhelmW
En god Pinot Noir. F.eks Chambolle Musigny.
Hvitvin med mye smak fungerer også ypperlig, tenker da på viner fra f.eks Puligny-Montrachet området.
Ellers så må jeg slå et slag for Champagne. Krug og Dom Perignon sine rosè Champagner er ypperlig til slik mat.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
wotg skrev:
VilhelmW skrev:

??? mvh. VilhelmW
En god Pinot Noir. F.eks Chambolle Musigny.
Hvitvin med mye smak fungerer også ypperlig, tenker da på viner fra f.eks Puligny-Montrachet området.
Ellers så må jeg slå et slag for Champagne. Krug og Dom Perignon sine rosè Champagner er ypperlig til slik mat.
Har du noen Champagne anbefalinger som er litt snillere mot lommeboka?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg har alltid vært stor fan av Billecart-Salmon, deres brut rosè ligger vel på rundt 500,-
Ellers så er jo Billecart-Salmon Cuvee Nicolas Francois 1998 til rund 700,- veldig bra.
Ruinart sin brut rosè er også veldig fin.
I den helt rimelige enden er jo De Saint Gall brut rosè til 300,- helt ok.
Benoit Lahaye Rosé de Macération til samme prisen er også god, dette er en liten produsent som ikke er veldig kjent her til lands, men du får et par av hans Champagner på bestillingsutvalget.
Jean Lallement kan også være veldig bra, jeg har smakt en rosè cuvee, den var rå!

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
65finger skrev:
Roberten skrev:
65finger skrev:
Forsøkt Laurent-Perrier Rosé ? Smak er jo vanskelig å diskutere, men dette er soleklar favoritt i min munn. I tillegg klokker den inn akkurat under 500,- så den er snill mot pungen også.

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...I3ZlkSkOI&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
Den har jeg drukket noen flasker av til kalv. Den virker!
Til kalv, til fisk, til frokost, til nattmat, til solens ære, og til snøen som ligger i Nordmarka, den virker.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roberten skrev:
65finger skrev:
Roberten skrev:
65finger skrev:
Forsøkt Laurent-Perrier Rosé ? Smak er jo vanskelig å diskutere, men dette er soleklar favoritt i min munn. I tillegg klokker den inn akkurat under 500,- så den er snill mot pungen også.

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...I3ZlkSkOI&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
Til kalv, til fisk, til frokost, til nattmat, til solens ære, og til snøen som ligger i Nordmarka, den virker.
og til pavement 8)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
65finger skrev:
Roberten skrev:
65finger skrev:
Roberten skrev:
65finger skrev:

og til pavement 8)
Nettopp ! ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
wotg skrev:
Jeg har alltid vært stor fan av Billecart-Salmon, deres brut rosè ligger vel på rundt 500,-
Ellers så er jo Billecart-Salmon Cuvee Nicolas Francois 1998 til rund 700,- veldig bra.
Ruinart sin brut rosè er også veldig fin.
I den helt rimelige enden er jo De Saint Gall brut rosè til 300,- helt ok.
Benoit Lahaye Rosé de Macération til samme prisen er også god, dette er en liten produsent som ikke er veldig kjent her til lands, men du får et par av hans Champagner på bestillingsutvalget.
Jean Lallement kan også være veldig bra, jeg har smakt en rosè cuvee, den var rå!
Takker for tips wogt. Her skal det handles

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei! Hva med en musserende rosévin. Jeg har brukt Bouvet med godt resultat.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Roberten skrev:
slik lyder en livsnyters bekjennelse. Herlig! (vi tar vel en til nyttårskonserten også)

Elektron

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
65finger skrev:
Ikke i morra håper jeg? ;)
Regner forresten med at trådstarter også har et lager å ta av.

Ellers bruker jeg å raske med meg en flaske Lansen eller to på taxfreen sånn dann og vann. Den er vel drikkandes?
"alltid beredt" er mitt motto. ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:
Ikke i morra håper jeg? ;)
Regner forresten med at trådstarter også har et lager å ta av.

Ellers bruker jeg å raske med meg en flaske Lansen eller to på taxfreen sånn dann og vann. Den er vel drikkandes?
"alltid beredt" er mitt motto. ;D
Lørdag er første mulighet :( er i gløgg og dårlig brandy bakrus

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ellers er jo ikke Sverige så langt unna da. Det er fortsatt muligheter håp på en nyttårsaften, dog ikke dagen derpå den første ;)
En harry-tur har aldri skadet. Strømstad er jo bare time og et kvarter unna Oslo, og jeg har vært der selv i dag jeg. :-X ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
Ellers er jo ikke Sverige så langt unna da. Det er fortsatt muligheter håp på en nyttårsaften, dog ikke dagen derpå den første ;)
En harry-tur har aldri skadet. Strømstad er jo bare time og et kvarter unna Oslo, og jeg har vært der selv i dag jeg. :-X ;D
Har noen reserver hos opphavet ;D men en sverigetur er ingen dum ide

N

nb

Gjest
Beste tipset til kalkun er å spise noe annet. Aldri skjønt poenget med et monster av en fugl som smaker nesten ingen verdens ting og lett blir tørr. For fjerkre anbefales ordentlig gårdskylling, er man mange til bords tar man bare flere kyllinger. Smaker mye bedre og går mye raskere å tilberede.

En "festmattradisjon" jeg aldri har skjønt et pøkk av.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
nb skrev:
Aldri skjønt poenget med et monster av en fugl som smaker nesten ingen verdens ting
+10 og mange av svarene oppover i tråden bærer preg av litt jeg jeg jeg ...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Skal ha indrefilet av rensdyr selv... + Barbera D' Alba fra Fenocchio

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
nb skrev:
Beste tipset til kalkun er å spise noe annet. Aldri skjønt poenget med et monster av en fugl som smaker nesten ingen verdens ting og lett blir tørr. For fjerkre anbefales ordentlig gårdskylling, er man mange til bors tar man bare flere kyllinger. Smaker mye bedre og går mye raskere å tilberede.

En god gårdskylling er faktisk noe av det beste jeg får. Lett å smakstilsette, saftig og fin.

Elektron

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.075
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Tysk rødvin er ypperlig til fjærkre, spesielt noe så vanskelig som kalkun. Disse ligger ofte mellom en Beaujolais og rosé-vin i fylde og alkoholinnhold, og er desverre ikke så godt kjent her til lands. Hvorfor ikke prøve noe litt uvanlig, som en Breuer Pinot Noir, eller Spätburgunder. Deilige varer, som erfaringsmessig gir mersmak hos de fleste.
-Litt seint råd kanskje, men man kan jo alltid prøve igjen på lørdag :)

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Jøgga skrev:
Tysk rødvin er ypperlig til fjærkre, spesielt noe så vanskelig som kalkun. Disse ligger ofte mellom en Beaujolais og rosé-vin i fylde og alkoholinnhold, og er desverre ikke så godt kjent her til lands. Hvorfor ikke prøve noe litt uvanlig, som en Breuer Pinot Noir, eller Spätburgunder. Deilige varer, som erfaringsmessig gir mersmak hos de fleste.
-Litt seint råd kanskje, men man kan jo alltid prøve igjen på lørdag :)
Ingen dum ide Jøgga. Presenterte Spatburgunder på siste vinklubb som blindtest. Mange gode er tatt inn på polet i høst. Kun 1 av 5 klarte testen :)

Elektron

N

nb

Gjest
wotg skrev:
Skal ha indrefilet av rensdyr selv... + Barbera D' Alba fra Fenocchio
Et mye bedre forslag enn kalkun. Her i gården blir det gåselever på brioche med følge av sannsynligvis en Sauternes, deretter lammecarré med jordskokkpuré, lettstekte grønnsaker og følge av sannsynligvis en Barolo eller noe i den gaten.

Jeg finner det smått komisk når folk diskuterer tilberedning av kalkun eller har innvendinger til min påstand om fuglens mangel på smak. Alle snakker om stuffingen, det er i min verden ganske meningsløst å spise en rett hvor eneste som smaker noe er tilbehøret.

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Her ligger to stykker andebryst klar...........
Det er mulig du har planen klar allerede, men om ikke, så er dette en killer og latterlig enkelt (skal ikke påstå å ha kommet på dette selv, det er fra en kokebok av Eyvind Hellstrøm)

Lag polenta (bør stå lenge, så start med det i god tid). Jeg pleier å bruke litt demi-glace av kylling / kyllingkraft i vannet for å gi litt mer smak,men det er ikke et must.

Snitt andebrystene i rutemønster på fettsiden, gni inn med salt, pepper og knuste korianderfrø
Stek brystene med fettsiden ned i tørr panne på middels varme med et par fedd hvitløk med skall i pannen. Stek til skinnet er sprøtt. Jeg pleier å steke ferdig i ovn, men kan også ligge i pannen hele tiden. Kjernetemperatur på rundt 55 grader er fint, da er de mørkerosa/nesten røde og saftige.

Lag olivensaus på følgende måte:
Smelt et par spiseskjeer honning til lys karamell
Tilsett 3 ss worchestshire-saus, 2ss soyasaus og 1ss ketsjup
Kok til det tykner, tilsett 2ss hakkede sorte oliven, saften fra 2 lime og skallet fra 1 lime. Monter sausen med et par ss smør og smak til med salt og pepper

Anrett med andebryst, tøm sausen over, legg over skallet fra den andre limen og litt schezuanpepper om du får tak i det. En dæsj polenta på tallerkenen og en stor skje spinatpuree (lages ved å kjapt forvelle spinat, tilsett litt følte og smør, kjør med stavmikser og smak til med salt og pepper)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
nb skrev:
Beste tipset til kalkun er å spise noe annet. Aldri skjønt poenget med et monster av en fugl som smaker nesten ingen verdens ting og lett blir tørr. For fjerkre anbefales ordentlig gårdskylling, er man mange til bords tar man bare flere kyllinger. Smaker mye bedre og går mye raskere å tilberede.

JEG er nesten enig. Bortsett fra at jeg ville bytta ut gårdskylling med ryper. Rosasteikte rypebryst a la Brimi, er min klare favoritt. De må være skutt i Norge eller i grannlandet. Det er utvilsomt verdens beste kjøtt, og må behandles deretter, fra felling til fat.

Nå er det nå sånn at vi er invitert til noen gode naboer på kalkun og festlig samvær i kveld, og da må man jo gjøre rett og skjel på maten med godt følge. Av mulig småsprudlende har jeg
*Marques de Monistrol reserva cava, semi seco seleccion espesial, 2006
*Marques de Monistrol,reserva cava, rose brut seleccion especial, 2006
* Blue Nun gold edition, 2008

Av røde, har jeg bl.a.

*Las Campanas reserva 1997
*Castillo Montroy Reserva 2001

Jeg har også 4 - 5 flasker Berents rødvin, noen spansk og noen italiensk opphav. Samt en del Masi rødvin. Hva bør jeg ta med? Polet er stengt, så det må bli noen av disse.

mvh. VilhelmW

N

nb

Gjest
VilhelmW skrev:
JEG er nesten enig. Bortsett fra at jeg ville bytta ut gårdskylling med ryper. Rosasteikte rypebryst a la Brimi, er min klare favoritt. De må være skutt i Norge eller i grannlandet. Det er utvilsomt verdens beste kjøtt, og må behandles deretter, fra felling til fat.
Det er mye godt fjærkre, jeg tenkte om man ville ha hvitt fuglekjøtt, da er ordentlig kylling et godt alternativ. Ellers finnes det rype, and, vaktler osv osv, det er mye med vinger som er godt. Kalkun er som regel ikke på den listen etter min mening.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.870
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
nb skrev:
VilhelmW skrev:
Det er mye godt fjærkre, jeg tenkte om man ville ha hvitt fuglekjøtt, da er ordentlig kylling et godt alternativ. Ellers finnes det rype, and, vaktler osv osv, det er mye med vinger som er godt. Kalkun er som regel ikke på den listen etter min mening.
Har de prøvd gås?

N

nb

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
nb skrev:
VilhelmW skrev:
Har de prøvd gås?
ja, fungerar det

N

nb

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eg skulle så avgjort hatt ei gås i staden for kalkun, men det er uråd å oppdrive i mine trakter. Nokon som har tips? (er vel aktuelt med svenskehandel, kanskje?)
Får det på dei betre butikkane i Oslo.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve skrev:
nb skrev:
VilhelmW skrev:
Har de prøvd gås?

Yepp. Fleire varianter. Godt mørna er grågåsa kjempegod og foretrekkes av meg før and, kylling osv. Den skotske rypevarianten som selges bl.a. på Rema til kr. 366,- pr. kg, er imidlertid ikke mye å skryte av.

mvh. VilhelmW

Topp Bunn