Anbefalt drikke til kalkun??

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Prøvde langtidssteiking av kalkun, men det vart igjen sausen som berga måltidet. Kva vin som passar til god saus og Waldorfsalat? Det må bli Cava. Eller ein grøn portugisar...
Har en kalkun gående nå. Satt den på i går kveld kl 23 på 70 grader, i stekepose, og med grønsaker og sitron under, et par sitroner inni, og bacon/smør/sitron/krydder mellom brystet og skinnet. Hvis ikke dette funker så gir jeg opp kalkun.

Man sausen er blitt ekstremt bra. Kjøpte en ekstra kalkun for å koke kraft av bena på den, rotgrønnsaker, krydder, etc., kokte inn en flaske rødvin, redusert kraften, tilsatt søet fra stekeposen og reduserte ytterligere. Det er blitt virkelig bra og smaksrik. Mandelpoteter, kålrabistappe med litt serlerirot og mye smør samt dampede rosenkål skal serveres til.

Håper det funker.

Ser bra ut men har ikke tatt ut kalkunen av posen ennå.

Passitvo som tilbehør.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takker for innspill osv. Boblevannet fungerte utmerket. Et par italienske Berentsrødviner gikk godt til, og Ringnes juleøl var faktisk perfekt følge til en aldeles utmerket heimlaga karamellpudding!! Kalkunen var saftig og god, kantarellsausen med et LIIITE innslag av appelsin, var perfekt, waldorf'en nydelig og mandelpotetene akkurat så melne som de skal være. 22 stk til bords, med smått og stort. Alle ble mette og alle fornøyde, så nyttårskvelden ble ei fin avslutning på tiåret. All ære til kokken...

;D mvh. VilhelmW

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.091
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
VilhelmW skrev:
Takker for innspill osv. Boblevannet fungerte utmerket. Et par italienske Berentsrødviner gikk godt til, og Ringnes juleøl var faktisk perfekt følge til en aldeles utmerket heimlaga karamellpudding!! Kalkunen var saftig og god, kantarellsausen med et LIIITE innslag av appelsin, var perfekt, waldorf'en nydelig og mandelpotetene akkurat så melne som de skal være. 22 stk til bords, med smått og stort. Alle ble mette og alle fornøyde, så nyttårskvelden ble ei fin avslutning på tiåret. All ære til kokken...
;D mvh. VilhelmW
Det er ikke ofte jeg spiser kalkun, men igår var jeg gjest og fordøyde fugl i betydelige mengder. Måltidet ble verdsatt mye på grunn av en riktig deilig Waldorf-salat. En god Waldorf er fantastisk, noe jeg vurderer å satse på å lære meg.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
VilhelmW skrev:
Takker for innspill osv. Boblevannet fungerte utmerket. Et par italienske Berentsrødviner gikk godt til, og Ringnes juleøl var faktisk perfekt følge til en aldeles utmerket heimlaga karamellpudding!! Kalkunen var saftig og god, kantarellsausen med et LIIITE innslag av appelsin, var perfekt, waldorf'en nydelig og mandelpotetene akkurat så melne som de skal være. All ære til kokken...
Mandelpoteter skal ikke være melne. De skal være faste. Dette med såkalte melne poteter er i det hele tatt det rene tøv. Ingen kokk med respekt for faget ville servere noe slikt.

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Antall liker
0
Jeg foretrekker absolutt melne poteter, har ofte mye mere smak. Spesielt de gode gamle sortene Kerrs Pink og Pimpernell, men man må koke de forsiktig.

N

nb

Gjest
osan skrev:
Jeg foretrekker absolutt melne poteter, har ofte mye mere smak. Spesielt de gode gamle sortene Kerrs Pink og Pimpernell, men man må koke de forsiktig.
Det er sikrere å dampe de

G

Gjestemedlem

Gjest
Melne poteter er omtrent like delikat som vasstrukket knekkebrød eller muggen loff. Poteter skal henge sammen, med mindre de har blitt til potetmos.. med overlegg.

Topp Bunn