Høyttalere Anbefalling av høyttalere med store basser. Lei moderne oppskrift?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Hvilke terminaler har du på baksiden? Vriklemmer?Mine hadde de orginale vriklemmene men det er montert mer moderne greier nå.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26

    Gratulerer! :)

    Spent på førsteinntrykket.
    Takk takk.

    Jeg har innbilt meg at slike "gamle" høyttalere spiller som et tykt ullteppe ligg over de, men der tok jeg feil gitt :rolleyes:
    Dette var knallbra.
    Så åpent og nydelig ut klining fra diskanten. De spiller like åpent som moderne høyttalere, så for andre som og stusser, bare gi gass når en kommer opp i kvaliteten her.
    :)
    Høres bra ut, takk for en hyggelig handel, fungere bra med din doxa?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvilke terminaler har du på baksiden? Vriklemmer?Mine hadde de orginale vriklemmene men det er montert mer moderne greier nå.
    Nei vri? Så ut som vanlige sånn trykk og trykk inn kontakter. Vart ikke helt klok på de, men det henger nå. Tror jeg senere vil bytte ut med skikkelige koblinger.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

    Gratulerer! :)

    Spent på førsteinntrykket.
    Takk takk.

    Jeg har innbilt meg at slike "gamle" høyttalere spiller som et tykt ullteppe ligg over de, men der tok jeg feil gitt :rolleyes:
    Dette var knallbra.
    Så åpent og nydelig ut klining fra diskanten. De spiller like åpent som moderne høyttalere, så for andre som og stusser, bare gi gass når en kommer opp i kvaliteten her.
    :)
    Høres bra ut, takk for en hyggelig handel, fungere bra med din doxa?
    Selvtakk.
    Ja så langt, virker det som det fungerer veldig bra. :)
    Men bare hørt på ekstra lavt nivå ( sikkert 1/3 eller 1/4 av volum vi hørte på hos deg) på grunn av baby som skal sove + ei mor som vil ha fri.
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke terminaler har du på baksiden? Vriklemmer?Mine hadde de orginale vriklemmene men det er montert mer moderne greier nå.
    Nei vri? Så ut som vanlige sånn trykk og trykk inn kontakter. Vart ikke helt klok på de, men det henger nå. Tror jeg senere vil bytte ut med skikkelige koblinger.
    Tipper han mener disse:
    Capture.PNG
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvilke terminaler har du på baksiden? Vriklemmer?Mine hadde de orginale vriklemmene men det er montert mer moderne greier nå.
    Nei vri? Så ut som vanlige sånn trykk og trykk inn kontakter. Vart ikke helt klok på de, men det henger nå. Tror jeg senere vil bytte ut med skikkelige koblinger.
    Tipper han mener disse:
    Vis vedlegget 466401
    Åja.. nei var ikke sånne på de. Var vanlige sånne røde og sorte "trykk inn - putt inn kabel - og slipp
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er meget begrenset med informasjon lavere enn 40 hz, så har man en høyttaler som orker litt output ned mot 30hz duger det lenge.
    Det er der veldig mange tar feil.
    Er fysiske lover som mann ikke kommer utenom.
    En 8" kan spille under 40hz men ikke med noe volum.
    Førs når du faktisk får mange og store de kan levere der nede under 40hz med trykk og volum.
    Men hvis ikke folk tror det så får de fortsette på villspor.
    4 stk 8 tommere i to kabinetter med aktiv forsterker og med mulighet for equalising under 40 Hz gjorde iallefall susen hos meg. Spilte lett ned til ca 25 Hz med bra nok trykk. Det var trykkammer og avrullingen ble perfekt.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dette er kontaktene bak på @lovemusikk sine L96.
    Vet at de også hadde en variant av de skruterminalene i innlegget under. Vet ikke om dette var hipp som happ, eller om det var forskjell i årsmodellene.

    CDD27254-2A19-446C-80B9-9CC85F4C62BE.jpg


    Jeg hadde når de var i mitt eie planer om å bytte disse, samt bygge nye delefiltere.
    Det ble allikevel til at de ble beholdt i original stand.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mye vil ha mer, og det vil jeg og! :) Men som sagt så unntatt electronica, så er det ikke mye reelt output under 40 Hz, - orgel, siste halve oktaven på konsertflygel, noen lite brukte bassgitarer, basstrommer og endel andre skjeldne og lite brukt instrumenter. Jeg er sjøl stor orgelfan, og prøver å snoke med meg orgelkonserter om det klaffer. Det er svært lite musikk skrevet hvor man faktisk bruker den nederste oktaven som er tilgjengelig, bl.a. fordi frekvnesen faktisk er så lav at det mer oppleves som en slags pust eller en vibrasjon, enn en reell tone. Har bl.a. klart å få med meg flere konserter i Nidarosdomen , etter restaureringa av Steinmeyerorgelet, et av nordeuropas absolutt flotteste konsertorgler.
    Dersom man har rimelig output ned mot 35 Hz eller så, som er designfrekvensen for mine egne høyttalere, så er man svært godt dekket. Når det er sagt , så drodler også jeg med 15"-ere og gjerne en SLOB, men foreløpig på papiret... :rolleyes:
    Slob er ikke å forakte, men det er jo et spm om penger også. Slob er innefektive. Det må mange elementer til for å få skikkelig trøkk.
    Har hørt Sluket sitt, der er det jo ikke akkurat få elementer av den billige sorten.
    Men dæven som det spiller, en helsikes trøkk opplevelse.


    Er det ikke nok "blæs i bunnen" på 15-tommerne dine da?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvilken årgang snakker vi om her på de JBL L-96 ?
    Begynnelsen av 80 tallet stod det på nettet. Kom i 81
    Liker høyttalere fra 80 tallet :)
    De var overraskende oppegående. Detaljerte som moderne høyttalere, Men mye bedre dynamikk. F.eks blåseinstrumentet blir mer "live"
    Trøkk i kroppen på volum 20-30 av 99 :)
    Serdeles bra.
    Synd fruen ikke likte de.. Ho e litt moderne av seg :p
    Så lagt ut for salg noe motvillig. Ho ymtet om SF var gode, men da sa jeg at da får en kjøpe igjen gulvstående SF

    Skal lage meg noe rått selv til vinteren/våren som jeg fikk anbefalt.
    Har ikke råa til de store JBL :p
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Hei


    Anbefalling av høyttalere med store basser.



    Har lyst å teste god gammel oppskrift.
    Høyttalere med store basser og basstrøkk.
    Men tingen er, må også ha lydkvalitet av HI-END fra bass til diskant?

    Kravet er at dere må ha hørt det selv for å anbefale det. Jeg er kresen på lyden, så det er viktig med kvalitet som er lik dagens kvalitet.

    Fra 0 kr og oppover. Men ikke for dyrt.
    Cervin Vega XLS 215 til UNDER 13 000 kroner, pluss en rekke lydforbedrende modifikasjoner selvsagt 8)
    Den har dagens kvalitet siden den selges nå til dags hos HiFi-klubben.

    Du må:
    1. Bytte filterkomponenter - bedre dimensjonerte komponenter, bedre kondensatorer.
    2. Stive av kabinettet
    3. Legge inn mer dempemateriale
    4. Legge asfaltmatter på innsiden av kabinettene
    5. Legge bitumen på mellomtone-, og diskanthornet (Dette er laget av tynn plast)
    6. Lime på en ekstra magnet på baksiden av basselementene,
    7. Bytte ut bassportene med L40cm, D10cm med avrundet flens i begge ender.
    8. Legge en strimmel Marin Tek i gropa rundt støvhetta på mellomtonen
    9. Trekke høyttalerdekslet (det er laget av perforert metall) med stoff for å dempe skranglelyd.
    10. Montere myke absorbentet i hver hjørne ned mot gulvet.

    Vidar
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg hadde faktisk heller hatt en stor Cerwin Vega av den gamle typen enn noe småtteri fra Sonus Faber. ;D
    Du sier du likte den friske og morsomme spillestile til JBL-ene. Hvorfor skal du da i alle dager tilbake på Sonus, som er i heeelt motsatt ende av spekteret?

    Det finnes en del moderne og konevennlige konstruksjoner som innehar noen av kvalitetene du satte pris på med JBL.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Kanskje du kunne prøvd deg på ett par Infinity kappa 7 og hørt om det er noe for deg.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde faktisk heller hatt en stor Cerwin Vega av den gamle typen enn noe småtteri fra Sonus Faber. ;D
    Du sier du likte den friske og morsomme spillestile til JBL-ene. Hvorfor skal du da i alle dager tilbake på Sonus, som er i heeelt motsatt ende av spekteret?

    Det finnes en del moderne og konevennlige konstruksjoner som innehar noen av kvalitetene du satte pris på med JBL.
    Først. Det blir ikke kjøpt noe seriøst med det første.
    SF lager høyttalere som spiller flott.
    JBL har og gode høyttalere.
    B&W også
    osv

    Det er i hovedsak utseende som ikke falt i smak hos fruen.
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    231
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva spesifikt var det hun ikke likte med di da?
    Det du etterlyser er jo igrunn en høyfølsom bredbafflet med MINIMUM 10" i bunn? Dersom fruen kun aksepterer små slanke søyler er du vel igrunn butfucked ifht hva du etterlyser?
    *selv fikk jeg min "åpenbaring" med JBL L100T (12"), og nå står Cornwall II her, og di blir stående!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hva med noe Audio Physic med sidemonterte basser?
    De kan jo se veldig fine og slanke ut, samtidig som de spiller med god pondus.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Klipschorn er det du spør etter hvis du har to like hjørner. Har hatt høyttalere som har gått dypere men disse spiller bedre enn det meste jeh har hørt :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva spesifikt var det hun ikke likte med di da?
    Det du etterlyser er jo igrunn en høyfølsom bredbafflet med MINIMUM 10" i bunn? Dersom fruen kun aksepterer små slanke søyler er du vel igrunn butfucked ifht hva du etterlyser?
    *selv fikk jeg min "åpenbaring" med JBL L100T (12"), og nå står Cornwall II her, og di blir stående!
    Utseende!

    Ho blir vel vant til det kanskje..men jeg og syns det. Jeg liker mer moderne høyttalere av utseende. Ærlig ting.
    Men ja, vil ha 10 og helst 15" på slike :)
    Vurdere å bygge noe med 15 tommer i. Vi får se.
    Nå er de nå lagt de ut for salg så..

    Går egentlig med en liten drøm om noe annet.

    Hva med noe Audio Physic med sidemonterte basser?
    De kan jo se veldig fine og slanke ut, samtidig som de spiller med god pondus.

    Hatt Tempo 6, så blir nok sikkert ikke mer. Ikke for at det ikke var bra. Men kjedelige etter en stund.
    Men fyttigrisen hvor høyt en kan spille på de og elementet var knapt bevegelse på, med Krell som sjef. Brukte og Burmester på de.


    php7jn2S7PM.jpg


    phpTLzaWxPM.jpg
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg lever i grunnen veldig med greit godt nivå ned til ca. 40 Hz hvis man har stort membranarealet i mellombassen og hvor trøkket faktisk ligger. Derimot kan ikke leve med et system som har bass ned til 20 Hz, men lite nivå og kapasitet i mellombassen.

    Selvsagt er begge deler flott og det optimale, men skal man velge den ene fremfor det andre så er valget enkelt for meg.

    Mine tips:
    JBL 4435 (vanskelig å få tak i), Klipsch Cornwall III eller Klipsch La Scala II. Sistnevnte bør nok ha subwoofer så sant du ikke får veldig mye romforsterkerning.

    Deler denne igjen.. Dette låter mektig.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Etter å ha teste disse høyttalerne (JBL L96) så spørs det om jeg ikke må slå igjennom.
    Egentlig altfor gode til å ha liggende ute salgsannonse.
    Fytti hvor bra de spiller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn