Ønsker anbefaling Anbefalinger til høyttaler til stor stue

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Hei,

Har nå spilt lenge nok på en B&W Zeppelin i en alt for stor stue.
Trenger gode anbefalinger til høyttaler og forsterker (alternativt aktiv drift) til å kunne fylle rommet med:

- Dynamikk!
- Lyd totalt blottet for unoter som fører til lyttetretthet
- Spille bra også ved lave volum men også kunne dra på.

Høyttalerne må være visuelt interessante samtidig relativt lite dominerende da de vil måtte stå plassert rett i utsiktsvindu fra gulv til tak.
Rommet er moderat dempet i forhold til andre nye "gipshelvetehus" med et spiletak med filt over.
Plassering av høyttalere indikert på tegning med røde rektangel.
Relativt lettdrevne, har ingen planer om slepe inn 700W med Krell for å få liv i dette, en integrert forsterker type HINT, Hegel360 eller lignende må være tilstrekkelig.

Jeg skulle gjerne slengt et par hvite B&W 804D3 i vinduskarmen og alle hadde vært happy, bortsett fra lommebok.
Avantgarde Zero er besnærende men de vil nok dekke litt for mye av utsikten...
Devialet Phantom, joda men ikke aktuelt sa hun jeg deler stuen med.
Pris, tja... hva kan man slippe unna med?


Stue.jpg


Fyr løs!
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ikke av de aller mest lettdrevne, men MBL har jo noen som ellers passer til beskrivlsen

DSC_0348.jpg
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.364
Antall liker
102.294
Torget vurderinger
23
Alt det du oppgir som begrensninger og preferanser taler dessverre midt i mot de tre punktene du ønsker deg :(
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.845
Antall liker
8.830
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hvis Zeppelin er referansen, så vil jo det meste bli en betydelig oppgradering.

Stort rom, og minst mulig fotavtrykk - så tenker jo jeg på linjekilder!

Geir Fredriksen har jo bygd mange bra...

Har du litt tålmodighet - så dukker det jo opp noen slike prosjekter på brukten innimellom også:

Mvh
OMF

280177-det-jeg-liker-med-hifisentralen-forum-og-markedsplass-hi-fi-bilde-1.jpg
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Zeppelin er ikke referansen... den er bare tilfeldigvis den som spiller der i dag.

Hadde ett oppsett bestående av Revel Gem2 og JL Fathom F113 sub drevet av Sugden Forsterker og Stello DAC som hovedanlegg i mitt forrige hus.
Likte godt lyden i det oppsettet.

Høyttalerne trenger heller ikke være tynne som blyanter, men en 12tommer i front blir nok for mye.. som nevnt type B&W 804 og slikt mener jeg har en ok størrelse, men vil nok kanskje trenge hjelp av en sub i dette rommet.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Vurdert Buchardt Audio S300 mkII? Riktignok store for å være stativ HT men går gjennom hos de fleste interiørarkitekter. Min oppfatning av de er at de er detaljerte, men snille i diskanten. De spiller med pondus på lave volum og vokser enda mer med litt pådrag. Jeg mistenker at de liker strømsterke forsterkere.

De takler sannsynligvid store rom, men må ha litt luft rundt seg slik jeg erfarte det. Jeg har 12 m2 noe som ble alt for lite, spesielt i forhold til bakvegg, hvor de må ha minst 1 meter.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
lettdrevene høyttalere med bra lyd kan du høre på feks Spendor A9, Sonus Faber 3.0, ikke fult så lettdrevent men bra Proac d48r, SA explorer master.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ikke av de aller mest lettdrevne, men MBL har jo noen som ellers passer til beskrivlsen
Eg er skeptisk til om MBL 101 kan plasserast fornuftig i rommet ditt. Du kunne muligens sette dei rundt skuvedøra til terasse, og lage lytteposisjonen ved omnen? Det vert uansett ei utfordring, er eg redd...
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Du nevner aktiv drift - hva med Dynaudio Fokus XD (400 eller 600)?
Trådløst på kjøpet.
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Har planer om å høre på Dynaudio på Soundgarden hvis de har de tilgjengelig på Forus.
Et noe kjedelig utseende, men det kan kanskje funke.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Ser den - hadde samme utfordring, men rommet mitt er heldigvis betydelig mindre:)
Synes for øvrig at Klipsch sine Palladium er fine å se på - og de spiller vel også opp til dans uten bruk av kraftverk?

Ser den.. men form er like viktig som funksjon i dette tilfellet
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
Hei,

Har nå spilt lenge nok på en B&W Zeppelin i en alt for stor stue.
Trenger gode anbefalinger til høyttaler og forsterker (alternativt aktiv drift) til å kunne fylle rommet med:

- Dynamikk!
- Lyd totalt blottet for unoter som fører til lyttetretthet
- Spille bra også ved lave volum men også kunne dra på.

Høyttalerne må være visuelt interessante samtidig relativt lite dominerende da de vil måtte stå plassert rett i utsiktsvindu fra gulv til tak.
Rommet er moderat dempet i forhold til andre nye "gipshelvetehus" med et spiletak med filt over.
Plassering av høyttalere indikert på tegning med røde rektangel.
Relativt lettdrevne, har ingen planer om slepe inn 700W med Krell for å få liv i dette, en integrert forsterker type HINT, Hegel360 eller lignende må være tilstrekkelig.

Jeg skulle gjerne slengt et par hvite B&W 804D3 i vinduskarmen og alle hadde vært happy, bortsett fra lommebok.
Avantgarde Zero er besnærende men de vil nok dekke litt for mye av utsikten...
Devialet Phantom, joda men ikke aktuelt sa hun jeg deler stuen med.
Pris, tja... hva kan man slippe unna med?


Vis vedlegget 381718

Fyr løs!

1- Dynamikk!
2- Lyd totalt blottet for unoter som fører til lyttetretthet
3- Spille bra også ved lave volum men også kunne dra på. 1+2+3= Avantgarde Zero XD
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Hva må man ut med for et par Zero i disse dager da?
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Satte opp mine B&W805N for å teste i ettermiddag, kunne spart meg bryet.
Like fyldig lyd som når man legger et headset på bordet skrur opp lyden 😃
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Det er rimelig friskt! Og alt for mye (for meg) 😃
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Kjøp et par Montana KAS 2 eller WAS 2, så får du lyd som fyller rommet med uanstrengt dynamikk, en ekstremt musikalsk og dyp bass, samt glimrende mellomtone og diskantgjengivelse. Pga D`Appolito konfigurasjon, utsøkte komponenter og lur utforming, fungerer Montana utrolig godt i selv veldig vanskelige stuer.
Du får forøvrig en fantastisk realistisk lyd, både i bredde, høyde og scenerom, noe som svært mange dyrere kreasjoner ikke er i nærheten av.
Det samme, om enn litt mindre bass ( men ned i 18 hz), får du med EPS 2, til en brøkdel av prisen. De 2 første er aktive...men, erhhmm..prisen er jeg ikke helt sikker på nå
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Kjøp et par Montana KAS 2 eller WAS 2, så får du lyd som fyller rommet med uanstrengt dynamikk, en ekstremt musikalsk og dyp bass, samt glimrende mellomtone og diskantgjengivelse. Pga D`Appolito konfigurasjon, utsøkte komponenter og lur utforming, fungerer Montana utrolig godt i selv veldig vanskelige stuer.
Du får forøvrig en fantastisk realistisk lyd, både i bredde, høyde og scenerom, noe som svært mange dyrere kreasjoner ikke er i nærheten av.
Det samme, om enn litt mindre bass ( men ned i 18 hz), får du med EPS 2, til en brøkdel av prisen. De 2 første er aktive...men, erhhmm..prisen er jeg ikke helt sikker på nå
Helt enig, Har EPS 1 og kan man leve med den designen så er jo det et svært godt alternativ. Både EPS 1 og 2 er forøvrig testet i Fidelity.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Anbefaler en lytt til psb imagine t3 dette er høyttalere som skal ha litt rom for og boltre seg , faktisk er psb den enkelste og få til der rom kan være litt vanskelig også , og krefter har du mer enn nok av imagine t3 låter utrolig bra i lave volumer og når man begynner og dra på så blir man fengselet av lyden. Ikke er det så gale pris på dem heller 60000 kr ny ligger et par demo på stereofil til
42000 kr har jeg hadd stort nok rom har disse stått i mitt lytterom.
Imagine
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Trådstarter sa han kunne ønske seg B&W 804 D3, men at den ble for dyr.
Den gamle modellen 804 Diamond kostet over 20000 kr mindre. På bruktmarkedet sparer du mer. Tipper mye av pris økningen på den nye ikke går mye på kvalitet, men valuta justering og forsøk på å heve D3 opp i et høyere pris segment.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Men hvor mye kan du bruke på høytalere og skal du kjøpe nytt eller brukt?
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Fortrinnsvis brukt, liker å få litt igjen for de surt oppsparte midler.. 30-50, må jo ha en forsterker også.
Det er riktig observert av herren ovenfor, 804D3 er for dyr.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tannoy burde ha en modell som matcher mye av det som du vil ha. Kommer stadig noen på brukten og ;). Lykke til!
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Svingte innom Soundgarden i lunchen, Monitor Audio Gold 300... kunne like! Spilte på en Hegel 360.
Skal også få hørt på Dynaudio 400 xd, men de manglet connectboks i dag.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
På designsiden ville jeg også vurdert Dali Fazon F5, de har også fått ok anmeldelse i svenske HiFi och musik. Ser lovende ut, selv har jeg aldri hørt de. Sympatisk priset ifht. mye av det andre som er nevnt her. Evt supplere med en sub eller to.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Blir nødt til at slå et slag for Arendal 1723 Tower, som jeg kan sige god for på alle parametre - måske bortset fra fodaftrykket. God følsomhed, tåler watt i massevis, super dynamik, let at placere og tune. Og flotte da. Prisen er i den billige ende på dit budget, men du blir nødt til at købe nyt..

Hakket kønnere (dvs regelret smukke) er i mine øjne et par Sonus Faber Cremona M på Brukten.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Master Explorer kan du få rimelig på bruken. Jeg har også hørt dynaudio xd 400 og 600 og synes de låter fantastisk :) men dynaudio focus 360 eller 380 er jo også et bra alternativ :)
Kjøpte akk 360 og er veldig fornøyd med de :)
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Jeg er meget interessert i denne utfordringen med passe ht til stor rom.
Håper jeg vil kunne bidra positivt i diskusjonen ved å slenge inn mitt case her, hvis ikke er det bare å si fra.

Bygger nå nybygg, og vil som deg få en åpen løsning med +70 m2, 270 cm under taket, samt mye gips og glass.

Vil ha 12-14 m2 perforerte akustikkplater over lyttespos/sittegruppe. Tenker i tillegg å ha et par kraftige gulvtepper, samt tykke lamellgardiner på nesten alle vinduer. I tillegg medium møblert, så det vil bli noe diffusjon. Forventer med dette normal akustikk (0,4-0,5 sek etterklangstid).

Det er meget spent på er om jeg klarer å fylle rommet med bassenergi. Nodemessig vil jeg få forsterkning der det trengs (28-60 Hz), og vil i så måte ha forutsetninger for en ryddig bass/mellombass. Hva som kreves av høyttalerstørrelse, er derimot noe jeg er meget spent på og har null erfaring med i rom over 30 m2.

Spiller i dag med en flatt tunet oh monitorriktig Kef Reference 205/2, som med sine 2 8"-basser egentlig har relativt mye bassoutput. Har et håp om at den kan funke, men er forberedt på at en større høyttaler, eller en annen voicing, med mer festkul kan være nødvendig for å kunne underholde på all slags musikk.

804 D2 brukt kan friste ift utseende, ok pris brukt og renommé, men denne er jeg trygg på at blir spe. Jeg tenker heller at 802 d2 er alternativet i et slikt rom. Hos meg er 802 dessverre uaktuell, da den rev listen så det sang på WAF-testen.


Bilde 2. etg.jpg
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
janerlen:
Man får ikke refleksjoner rett over sitteposisjonen og trenger derfor ikke tiltak der. Du nevner etterklangstid, men det eksisterer ikke i små rom. Gjør du tiltak primært basert på det, så blir ikke resultatet nødvendigvis bra og ikke slik man kan oppnå. Små rom som vi snakker om (akustisk) må behandles helt annerledes.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Mistenker at du ønsker å vri dette til en diskusjon om diffusjon vs absorbsjo, men det er ikke interessant for min del. Jeg legger absorbsjon i himling for å dempe førsterefleksjon, og øke absorberende flate utenom dette.

At etterklangstid ikke "eksisterer" må du bevise for meg. Å si at Sabines formel ikke gjelder er ikke det samme som det du hevder.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.101
Antall liker
1.328
Til de som ikke har vært innom AtleT sin kammersal-tråd er den herved anbefalt. Han tar tak i nye aspekter ved fordeling av stereolyd. Det trenger ikke være stort (og stygt) hvis man tenker litt anderledes. Spesiellt i store og vanskelige rom tror jeg han har mye å fare med.
Steen
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Harbeth M40. Men hvis du skal fylle et så stort rom med høy lyd må du ha masse watt med mindre du liker lyden av klipping ;-)
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.673
Antall liker
4.119
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Trådstarter sa han kunne ønske seg B&W 804 D3, men at den ble for dyr.
Den gamle modellen 804 Diamond kostet over 20000 kr mindre. På bruktmarkedet sparer du mer. Tipper mye av pris økningen på den nye ikke går mye på kvalitet, men valuta justering og forsøk på å heve D3 opp i et høyere pris segment.
Det er rett og slett feil det du sier her!

Valutaen er ikke justert på produsentens produkter i fra hifiklubbens side, men jeg vet det har vært vurdert, og er under vurdering ennå.
Så om han ønsker et kjøp av den nye serien bør han kjenne sin besøkelsestid for å si det sånn. De kommer hvertfall ikke til å falle i pris.

En annen ting!
På den nye seriens drivere er det bare diamond tweeteren som er igjen fra foregående modell. Utvikling koster penger ser du:cool:
Nå er også den nye 804 d3 en helt annen kreasjon, og med en helt annen lydsignatur en den foregående modellen (til det bedre mener jeg)

Har du hørt den nye modellen eller sammenlignet d2 og d3 8xx på noe tidspunkt?
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Fikk meg en miniDSP i går og kjørte måling av rommet.. ikke rart B&W805ene høres noe lette ut i bunn.
Måling.jpg
 

runess

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2016
Innlegg
82
Antall liker
19
Fikk meg en miniDSP i går og kjørte måling av rommet.. ikke rart B&W805ene høres noe lette ut i bunn.
Vis vedlegget 384302
Har lest tråden din med interesse fordi jeg selv er i en prosess med å kjøpe nye høyttalere (riktignok til et mindre rom og med lavere budsjett).

For en teknisk inkompetent - hva er det vi ser her? Hva betyr grafene?
 
Topp Bunn