Anbefalinger ifht oppgradering av pre...

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hvilke pre`er kan være verdt å undersøke nærmere, dersom jeg blir sugen på å oppgradere ifht dagens pre?
Helst en med rør, helst i lukket kabinett, helst med fjernkontroll, helst med 4 innganger eller mer, evt pre-out for tilkobling av sub...
Har til nå brukt en billig sak fra Classic, som gjør jobben til prisen, særlig med investering i gode rør (Mullard NOS milspec/RCA Clear top NOS)

Prisramme? Tja, si det, la oss si 10k i første omgang... Brukt vel så gjerne som nytt, og gjerne produsert i dette millenniet...

mvh
Proffen

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
gismo skrev:
Denne skulle infri dine kriterier ;)
Kan anbefales.
I aller høyeste grad... ;D
Gjenstår bare å få anledningen til å høre noe sånt.

mvh
PRoffen

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Etter det forslaget kan du bare stenge tråden ;).

Hadde tenkt å foreslå Sugden fordi det rimte på sugen, men den Copland-saken gjør nok jobben.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Har du "Sugden " altså ,Birdman ? ;D ;D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
hvalross skrev:
Har du "Sugden " altså ,Birdman ? ;D ;D
Nei, jeg har ikke "Sugden", men jeg har fantasert om å få "Sugden". Kan anbefales!!! ;)

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hvordan vil noe sånt som denne "Conrad Johnson pv14ls2" stå seg i dag?
Og hva med BAT sine?
Audio Experience?
Ming Da?

Finnes mange, og flere dukker nok opp etterhvert som jeg får tenkt meg om....

mvh
Proffen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.788
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Og hva med BAT sine?
Audio Experience?
Ming Da?

mvh
Proffen
C-J er alltid bra! Men du burde nok opp i nærheten av en Premier 10....

mvh

gismo

Finnskogen❤️
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
46.003
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Proffen skrev:
gismo skrev:
Denne skulle infri dine kriterier ;)
Kan anbefales.
I aller høyeste grad... ;D
Gjenstår bare å få anledningen til å høre noe sånt.

mvh
PRoffen
Ut med en annonse da vet du Proffen.
Min tidligere er hos folk her på sentralen ;)

gismo

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
tkr skrev:
Proffen skrev:
Og hva med BAT sine?
Audio Experience?
Ming Da?

mvh
Proffen

mvh
;D

Er ikke sååå bevandret i CJ`s produksjonslinje...

mvh
Proffen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hva er du ute etter lydmessig, Proffen?
Premier Ten er en fantastisk preamp til blokkene dine, og du kan kanskje få den til ca 10´. Den har ikke fjernkontroll (Da må du opp i Premier 14, som stort sett er samme ampen , men med fjernis). Du finner forresten bilde og litt omtale av den i anleggtråden min, "Impulsive oppgraderinger".Den kan være vanskelig å få tak i, rett og slett fordi folk ikke kvitter seg med noe som låter så fint. Dette var cjs referansemodell i ca 1993, så helt ny er den ikke, men det er en klassepreamp. Den kostet ca 45.000,- da den kom, det var uhyggelig mye for en forforsterker den gangen. TAS gav cj kjeft for å lansere noe så uanstendig dyrt! Det sier litt om prisutviklingen! Jeg har levd med en lenge, og det måtte en Hovland HP 100 i hus før den fikk reisepass.

Det er en fremtidig superklassiker som virkelig kan sparke liv, perspektiv og klang i de aller fleste anlegg. De andre preampene du nevner er IMHO ikke i samme klasse, de kinesiske alternativene er ikke engang i samme solsystem. Copland har i likhet med cj aldri laget et dårlig produkt, og er uhyggelig mye for pengene.Et godt annetvalg,selv om den ikke når opp til Premier Ten i naturlighet og klang.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
impulse skrev:
Tja, si det...
Jo, det jeg først og fremst kunne tenkt meg, er et større lydbilde, at lydbildet vokser, særlig i høyden, men kanskje og i bredden. Dybden er i og for seg ok som det er i dag...
Ellers vil jeg ha mye av det samme som jeg har i dag.... ;D Dvs at jeg er godt nøgd rent klangmessig!

mvh
Proffen

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
649
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
14
jeg kjøpte Copland'en til Gismo og det første som slo meg var at mye av den dype bassen forsvant, men den var til gjengjeld stram og kontant. den risser opp et skarpt lydbilde, ihvertfall med rørene han hadde satt i. Hadde mye glede av den. Men jeg må si at Min nåværende Rogue er hakket bedre. En mer helstøpt forsterker men også dyrere. Den kan du kanskje få, for i overkant av 10k. Veldig fin klang og stort lydbilde, men ikke så fokusert som Cop.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Proffen skrev:
impulse skrev:
Tja, si det...
Jo, det jeg først og fremst kunne tenkt meg, er et større lydbilde, at lydbildet vokser, særlig i høyden, men kanskje og i bredden. Dybden er i og for seg ok som det er i dag...
Ellers vil jeg ha mye av det samme som jeg har i dag.... ;D Dvs at jeg er godt nøgd rent klangmessig!

mvh
Proffen
Jeg kan i alle fall garantere deg at størrelse, tredimensjonalitet og perspektiv er noe av det cj virkelig kan. At du er fornøyd klangmessig er jo fint, men det kan sikkert bli bedre likevel. Kanskje du ikke vet hvor mye klanginformasjon som ligger i opptakene dine med den forforsterkeren du har,( i aller beste mening, selvsagt.) En premier Ten er i alle fall så god på å fremelske instrumentenes klanglige egenskaper at det er lett å få sjokk.....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kanskje en av Vincent forforsterkerne kan være noe? Ville tro du kan ha en på hjemlån fra Hordaland hifi.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Nja, Vincent vet jeg ikke helt. Er sikkert ok produkter, og de har trolig pre`er som gruser min Classic (men da er det greit å ha i bakhodet at min Classic kostet ca 3200,- i basic versjon, men jeg har jo investert 15-1600,- i NOS rør til den...)

Av det som er nevnt så langt, frister det jo å begynne å google litt etter noe fra Copland eller CJ...
Vet jo om en heavy CJ som står og støver ned, men den sprenger nok foreløpig ramme på 10k rimelig greit... ;D

Er ikke noe som haster. Har jo god tid. Neste oppgraderingene som står for tur blir trolig høytalere, pre og evt drivverk (men ikke nødvendigvis i nevnte rekkefølge!)

mvh
Proffen

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
tkr skrev:
Proffen skrev:
Og hva med BAT sine?
Audio Experience?
Ming Da?

mvh
Proffen

mvh
Hvilken vil folk mene er "best" ; premier 10 eller pv14?

mvh
Proffen

olavt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
0
Eller rett og slett ring Roar Malmin, tror ikke du vil angre på det...
Hans nye kort er rett og slett veldig bra!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Proffen skrev:
tkr skrev:
Proffen skrev:
Og hva med BAT sine?
Audio Experience?
Ming Da?

mvh
Proffen

mvh
Hvilken vil folk mene er "best" ; premier 10 eller pv14?

mvh
Proffen

Premier-serien er referanseutstyret. PV-serien er bra, men når ikke Premier til knærne engang. Punktum.

Og for å svare på Coplandgreiene, til de ampene du har, er cj en magisk match. Det er ikke Copland i samme grad.

Du finner sikkert en liste over preamper som er like lang som en dorull om du skal vurdere alt som til enhver tid er tilgjengelig på sentralen. Det er en lite farbar vei å gå, med mindre poenget er total forvirring.
Finn ut hva du liker lydmessig, hva du vil ha mere av, hva du vektlegger. Let opp ting som har disse kvalitetene og ta det derfra. I beste mening, selvsagt.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Jau, jau...
Kverna går, og jeg funderer en del rundt det med oppgradering av pre.
Får jo god tid til sånt, når jeg sitter og ripper musikk... ;D

Så langt har jeg tre-fire kandidater som jeg er nyfiken på.
Den ene, Audio Experience, er en "billig" variant (kommer vel på +/- 800 dollar) som av enkelte beskrives som VFM, uten at det sier så alt for mye om hvilke kvaliteter den egentlig besitter

De tre andre, fra hhv Aaron, Copland og Aesthetix, koster atskillig mer, og vil trolig også være bedre. "Problemet" er jo bare at det ikke finnes så alt for mange av disse på bruktbørsene rundt forbi.

Kan jo være jeg og ramler over flere kandidater, det vil tiden vise.
Og til Impulse, tkr og andre som "roper": CJ, CJ...
...det blir neppe aktuelt å kjøpe noe som tiltaler meg så lite estetisk som Premier Ten! Sånn er og blir det bare med den saken... ::) :eek: ;D

Men dersom noen der ute skulle sitte med info om noen av pre`ene over, evt ha noen lure kandidater, er det bare å komme med tips. Det tas i mot med takk!

mvh
Proffen

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.636
Torget vurderinger
11
Å finne en "fantastisk" pre til 10k er nok et tapt prosjekt er jeg redd........Vist en ikke da går et uuurgammelt prosjekt. Selv styggamle Audio Research preer selges for mellom 20-30k. Virkelig gode preamper er det ikke så mange av sammenlignet med gode amper og høyttalere. Muligens det er mye vanskeligere å lage en god pre?

Mitt tips er å finne en godt brukt BAT, et merke som av en eller annen grunn blir solgt styggbillig på bruktmarkedet her i Norge......
BAT lager noen av verdens beste preamper etter min mening, og det dei er laget for å vare leeeenge.......

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
@JK: Vet at kvalitet koster, men jeg "trenger" jo ikke verdens dyreste pre for å få en som jeg er nøgd med... ;D Vil bare ha tak i noe som er en markant oppgradering ifht den jeg kjører med i dag.
Ser helt klart at det skal litt til for å finne en fantastisk pre til 10k, selv brukt. MEN; skulle jeg ramlet over en Copland CTA 305 f x, til den prisen, hadde jeg seff vurdert det sterkt. Har troen på at det vil være en pre som jeg kunne levd med. Samme gjelder med Aesthetix, mens jeg har til gode å høre Aaron. Men det bør KANSKJE være en grei pekepinn at Aarons storebror er Sovereign... Etter hva jeg har forstått, er det relativt ekslusive greier, og lyder sannsynligvis ok... ;D Så da kanskje Aaron også har noe å fare med?
BAT, AR, CJ og flere til lager seff knallgode pre`er, men de PLEIER å koste noe mer enn 10k, selv godt brukt!

mvh
Proffen

gs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
100
Torget vurderinger
4
Siden jeg også spiller på Audion blokker, kan jeg trygt anbefale Aesthetix Calypso. Men tror nok du skal slite for å finne den til 10 kkr. Men den gir deg helt klart det du er ute etter, og muligens litt til.Gode rimelige pre,er med rør kan være vanskelige å finne.
Mvh
gs

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
gs skrev:
Siden jeg også spiller på Audion blokker, kan jeg trygt anbefale Aesthetix Calypso. Men tror nok du skal slite for å finne den til 10 kkr. Men den gir deg helt klart det du er ute etter, og muligens litt til.Gode rimelige pre,er med rør kan være vanskelige å finne.
Mvh
gs
Kan jo hende jeg finner ut at jeg må tøye strikken litt.......... ;D

mvh
Proffen

P

Parelius

Gjest
Tenkte du kunne ta en tur innom for en lytt å en forforsterker eller to; men Bergen blir en annen dimensjon (på tross av at jeg har ti år bak meg i den byen).

PS: Bergen er en ordentlig by.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
gs skrev:
Mvh
gs
Bruker du den selv, eller har du testet den ut i ditt oppsett?
Resultat?
Har selv bare hørt den i ett oppsett, men det oppsettet funket jo rimelig bra da... ;D

mvh
Proffen

gs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
100
Torget vurderinger
4
Bruker den sjøl ja. Spiller herlig uanstrengt med en flott dynamikk. Her er bredde, høyde og dybde i godt monn.
Spiller fortsatt med org rør. Så utifra tidligere erfaringer ligger det vel et forbedringspotensiale her. Betjeningsmessig smart og elegant. Er du i Oslo omr. en gang så velkommen innom.
Mvh
gs

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.197
Torget vurderinger
4
JK skrev:
Å finne en "fantastisk" pre til 10k er nok et tapt prosjekt er jeg redd........Vist en ikke da går et uuurgammelt prosjekt. Selv styggamle Audio Research preer selges for mellom 20-30k. Virkelig gode preamper er det ikke så mange av sammenlignet med gode amper og høyttalere. Muligens det er mye vanskeligere å lage en god pre?

Mitt tips er å finne en godt brukt BAT, et merke som av en eller annen grunn blir solgt styggbillig på bruktmarkedet her i Norge......
BAT lager noen av verdens beste preamper etter min mening, og det dei er laget for å vare leeeenge.......
Ser en BAT godt innenfor budsjettet på bruktbørsen nå.

helvheim

Medlem
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
Musical Fidelity Nu-Vista dersom du finner en som vil selge. Begynner å få noen år på baken men en fantastisk pre.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Anonym skrev:
JK skrev:

Ser en BAT godt innenfor budsjettet på bruktbørsen nå.
Sett `an, men den skal visstnok være best når en kjører balansert. Jeg kjører RCA...

mvh
Proffen

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.769
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
helvheim skrev:
Musical Fidelity Nu-Vista dersom du finner en som vil selge. Begynner å få noen år på baken men en fantastisk pre.
Får snart høre en slik en... Kan jo hende den gir mersmak... ;D

mvh
Proffen

Topp Bunn