Anbefalinger av innspillinger med god lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Sunderland bandet Field Music imponerer igjen på sitt nye album. Hurra, for her er det ekte instrumenter og ekte trommer som gjelder og produksjonen låter frisk og veldig flott. Her er musikken bla. inspirert av Beatles, Bowie, 10cc, Prefab Sprout og ikke minst Talking Heads. Popmusikk i absolutt toppklasse !
    WEB_Image_Field_Music_Flat_White_Moon_(LP)__mi0657lp-376912114_plid_77353.jpg
     
    Sist redigert:

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241
    KNUT er artistnavnet til Knut Bjørn Asphol som komponerer, spiller,
    produserer og selv mastrer egne skiver (og andres) plater.

    Knut B. er stor motstander av ihjelkomprimert musikk og
    hans siste skive bærer tydelig preg av godt håndverk hele veien.

    KNUT - Hemingway Café låter knall også på vinyl og
    fortjener en plass i selskapet med andre audiofile skiver som er verdt å nevne.


    Dessuten er skiva presset på norges nyeste
    platepresseri "T-time Vinyl Plant" som Roy Ervin besøkte i regi av
    Stereo + no.5/2020


    Vis vedlegget 670292


    Sambygding med mange gode lokale initiativ til kulturell glede :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Candido med Beauttiful fra 1970 funky cubansk jazz kul plate, bra DR.

    Jeg begynner endelig å skjønne det, kjenner lusa på gangen, takk til MrSpock. Lærer meg å høre ræva DR innspillinger, før eg må bruke for mye tid på det en plate egentlig... Er det god musikk så er det enda bedre om den er dynak1
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Kan jo forelå noe som ikke er lett tilgjengelig:
    Oslo Groove Company. Gav ut 2-3 cder for lenge siden. Finfin lyd og musikk. Storband som er innom funk, rock og jazz. Synd at de ikke trykker opp nytt opplag/lanserer nedlasting/streaming av disse perlene. Altfor bra til å forsvinne ut på rotelageret.

    En mager trøst:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.612
    Torget vurderinger
    96
    så, «Amuse to death» er nå blitt dårlig innspill og kjedelig , etter noen eksperter her på sentralen ? Hehehehe.
    Fin lyd, men er man ikke deprimert fra før så blir man jo det av den musikken. Anti-musikk, og Roger Waters er pur anti-livsglede.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Her er 4 utplukk fra min platesamling, lyden er utrolig god. Beste Dark Side of the Moon innspilling jeg har hørt. 1812 låter fenomenalt, men..har ikke turt å høre kanonskuddet ( er ikke det potensiell høytalerkiller?:) Btw, øverste Original Master er Supertramp
     

    Vedlegg

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Her er 4 utplukk fra min platesamling, lyden er utrolig god. Beste Dark Side of the Moon innspilling jeg har hørt. 1812 låter fenomenalt, men..har ikke turt å høre kanonskuddet ( er ikke det potensiell høytalerkiller?:) Btw, øverste Original Master er Supertramp
    Eneste DSOTM innspilling der klokkespillet i Time er helt rent🙂
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Sheffield Lab er heller ikke å kimse av....

    Thelma.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Her er 4 utplukk fra min platesamling, lyden er utrolig god. Beste Dark Side of the Moon innspilling jeg har hørt. 1812 låter fenomenalt, men..har ikke turt å høre kanonskuddet ( er ikke det potensiell høytalerkiller?:) Btw, øverste Original Master er Supertramp
    Hvis din Pick-up og arm er perfekt sammensat burde du kunne spore 1812 uden pick-up bliver smidt ud af rillen :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hvis din Pick-up og arm er perfekt sammensat burde du kunne spore 1812 uden pick-up bliver smidt ud af rillen :)
    Joda, den klarer det nok, men vet ikke om jeg tørr. Har hørt skrekkhistorier om elementer som har blitt sprengt, også på et dyrt Gryphon anlegg på Munchen high end.. 💣💢
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Joda, den klarer det nok, men vet ikke om jeg tørr. Har hørt skrekkhistorier om elementer som har blitt sprengt, også på et dyrt Gryphon anlegg på Munchen high end.. 💣💢
    Prøv dog ved meget lav volume :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Skal sette den på senere og ha en lytt.. Skal begynne forsiktig ja😊
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det kan lyde pragtfuldt
    Men det kan også lyder rædselsfuldt :):rolleyes:
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Åhh ja, hehe.. Joda, det var jo ikke stort å bekymre seg for, den sporet fint og uten problemer.. Spilte ganske høyt siste gangen, men høytalerne taklet det fint.. Pustet lettet ut☺💣
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Åhh ja, hehe.. Joda, det var jo ikke stort å bekymre seg for, den sporet fint og uten problemer.. Spilte ganske høyt siste gangen, men høytalerne taklet det fint.. Pustet lettet ut☺💣
    Sjovt nok at netop den indspilning har udfordret Mange igennem årene :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ja, jeg kjenner en annen i Stavanger, som plent nekter spille kanonskuddet:) Gikk fint hos meg, men hvem vet..kanskje det er en utfordring flere har følt på musikkmessig og av en grunn
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nei, du verden! Til og med min gamle Philips 212 klarte "kanonaden", men selvfølgelig ikke på full styrke! Jeg prøver å unngå alt som kan forringe den smule hørsel jeg har igjen! Men 212 klarte det med "bravour", IMHO! Mvh ToreP
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.127
    Sted
    Under stjernene
    Artig tråd 🎼

    DSOTM kom vel ut i 73, MFSL i 79 og MFSL/UHQR i 81. Regner med at på den tida var det ikke snakk om remix ellet remastring.
    BS&T 2 og Heavy Weater er også kommet ut i mange utgaver, men opptaket er det samme gode gamle.

    20210706_094717.jpg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Alan Parsons - Tales Of Mystery And Imagination.
    Denne låter jo ganske greit både på cd og på Qobuz, men vet noen hvilken versjon som er verdt å skaffe seg på vinyl ? MOFI ?

    1635605347934.png
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    IMG_20211114_123330.jpg

    Stefan Andersson "Marstrandsfånge no. 90 Kleist".

    Tekstene handler hovedsaklig om ymse skjebner som satt fengslet på borgen Carlstens Festning på Marstrand i Sverrige, og var hans debut som historisk visesanger. Han bodde på Marstrand i flere måneder for å gjøre research og skrive plata. Og fordi han ville ha den spesielle stemningen selve festningen gir inn i musikken, fikk han sin kompis Roger Krieg til å bygge et provisorisk studio på festningen og gjøre opptaket der.

    Og innspillingen låter fantastisk! En ryddig, gjennomtenkt produksjon med utelukkende akustiske instrumenter.

    En liten smakebit her. Den finnes også på Tidal.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kjøpte akkurat denne i ei bruktsjappe. Har ikke fått spilt CD-en ennå, på grunn av mangel på CD-spiller :rolleyes: men det låter fint med Tidal.

    1636969767720.png
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Har anbefalt dette albumet før også med de fleste 007 låtene.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Alan Parsons - Tales Of Mystery And Imagination.
    Denne låter jo ganske greit både på cd og på Qobuz, men vet noen hvilken versjon som er verdt å skaffe seg på vinyl ? MOFI ?

    Vis vedlegget 759476
    Tuuuuusen takk. Steike det albumet der var skikkelig spaca på en værre enn Pink Floyd deilig måte! Jeg må inn å teste meg for første gang for Allan Parsonkron. Hører gjennom katalogen deres nå, for en gyllgruve for psykedelisk, prog rock type ting. Alle album fra 70-80 tall er innspilt med god dynamikk og finlyd, etter mitt øre. Alle spor av hit'en dog Eye in the sky er derimot kjemisk renset for en orginal versjon, alt er remastret med formål å fjerne ethvert snev av noe som ligner dynamikk på streaming da.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali


    Jo, akkurat det du beskriver her er også min erfaring. Mitt tydeligste eksempel her er "Crime of the century" med Supertramp. Fikk denne på LP i gave da jeg var 14-15 år. Jeg spilte den utallige ganger over brordern's anlegg da jeg bodde hjemme. En litt dyrere Technics platespiller, Sharp Optonica elektronikk og Pioneer HPM høyttalere.
    Jeg fikk bestandig "ståpels" når jeg spilte "School" på full guffe.

    Senere kjøpte jeg plata på Mobile Fidelity Gold CD. Og la det være sagt at dette er en svært god overførsel**, meget høy klarhet, svært rent lydbilde, analogt og meget god dynamikk. (Mange syns det er for store dynamiske utsving på denne CD)
    MEN, det er svært tydelig at i låta "School", der låta midtveis (i instrumentalpartiet og utover) går inn i et slags fortissimo aktig lydbilde, det skjer mye i et dynamisk lydbilde, da skjer det at lyden klemmes merkbart sammen på CD'en, den forløses ikke på langt nær på samme måte som når det spilles LP. Det er som om lyden går i metning. Dette til tross for at lyden som sagt i utgangspunktet er svært dynamisk.

    Dette gjør at jeg ofte hopper over spor 1, fordi jeg blir litt frustrert over dette etter å ha LP lyden i hodet etter "hundrevis" av gjennomspilningerpå plate.
    Digital har tydeligvis et problem her.

    ** Steve Hoffman (mastering-guru) har nylig sagt på sin nettside at "Crime.." på MFSL Gold er en av de beste fra Mobile Fidelity og er mastret helt "flatt" fra de originale masterbånd.
    Helt riktig oppservert👍 Håpløs å høre på «digitalt»
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn