Forsterkere Anbefaling ved kjøp av nyere brukt 6-10k integrert forsterker

Taunus

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
12
Ønsker anbefaling ved bruktkjøp av nyere integrert forsterker i 6-10k klassen.

Vår gamle Sansui AU-555a fra tidlig 70-tall er, tross helt grei lyd, moden for utskifting. Beslutningen ble tatt etter å ha lånt en Adyton Opera som ga et helt nytt liv til mine DIY stativhøyttalere med Seas W15cy og Scanspeak R7000. Mer dynamikk,stram bass, åpenhet, luft, detaljer, pluss pluss.

Jeg er litt skeptisk til å kjøpe en snart 25 år gammel Opera når Finn 'flommer over' av Primare I30, Hegel H200, Krell 400xi og andre nyere integrerte forsterkere med bøttevis av gode anbefalinger under armen. Mulighetene til å få prøvelyttet noen av de aktuelle forsterkerne er imidlertid minimale, og jeg liker ikke tanken på å kjøpe noe uhørt.

Jeg har browset litt rundt, men blir ikke særlig mye klokere. Derfor håper jeg at noen kan bidra med sine erfaringer, og da fortrinnsvis de av dere som er så heldige å ha hørt nevnte Adyton Opera i direkte sammenligning med for eksempel I30, 400xi, H200 (eller andre relevante transistor-forsterkere i samme prisklasse.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Man skal ikke kimse av en Adyton Opera. Det er vel en av få forsterkere jeg kunne tenke meg å byttet Naim setttet mitt bort i.:rolleyes:
Hvor mye krefter trenger du?
 

Taunus

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
12
Jeg fikk inntrykk av at Adyton Opera var en glimrende match til Seas W15cy i 10 liter, i en liten kjellerstue. Det låt både rent, uanstrengt og potent. Så jeg tenker derfor på en typisk strømsterk 60-watter alà Opera. (jeg kan muligens få kjøpe Operaen, for ca 6-7k, men er usikker på tilstanden og mulig ustabil driftssikkerhet på en såpass gammel forsterker ... vår gamle Sansui måtte gjennom en grundig service for noen år siden).
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Hadde heller kjøpt en H80 enn en H200 hvis jeg var deg, syns det bor mer spilleglede under lokket der.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Det ligger flere gode forslag på Torget, jeg tror for eksempel at en eller annen kommer til å gjøre et kjempekjøp på en T+A som ligger der....

Mvh
Håkon Rognlien
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hvis du liker varm lyd så ligger den en Marantz PM-17 mkII på FINN til 4.000, er dog usikker om den har kraften du søker..
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Jeg hadde tidligere en Rega elex-r, som jeg virkelig kan anbefale. Knallbra forsterker som går for rundt 7-8 brukt. Kåret til beste forsterker under 10k i what hi-fi de siste par årene. Lyd & bilde testet den til 6 av 6 på lyd, men hadde noen klager på slark i volumkontrollen, som ikke var der på den jeg eide.
 
X

X186841

Gjest
Har hatt begge og likte absolutt H200 best (Jubileumsmodell) mens H80 var en grufull forsterker jeg ikke maktet mer enn 14 dager med, så smaken er nok veldig forskjellig.

Hadde heller kjøpt en H80 enn en H200 hvis jeg var deg, syns det bor mer spilleglede under lokket der.
Har hatt både H80 og H200 i eie, og må si meg enig med Kvasi her.
 

Taunus

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
12
Takk for forslag og tips.

Jeg er klar over at mye avhenger av matching med resten av anlegget, med lytterommet, og med egne lydpreferanser. Det var derfor jeg nevnte Adyton Opera som en slags referanse, for den hadde veldig mye av de egenskapene som jeg innbiller meg at jeg jakter på; behagelig klangbalanse, stram bass, slagkraftig makrodynamikk, åpen og oppløst mellomtone og diskant, og samtidig tilstrekkelig rentspillende at den ikke blir slitsom i lengden eller slører til lydbildet. Det med klangbalansen er vanskelig, men jeg tror jeg foretrekker litt fylde/varme nedover slik at den beholder størrelse og frodighet også ved middels lydnivå (bakgrunnsmusikk).
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
PM 17 fra Marantz som er nevnt over her er god, men prisen på den som ligger på Finn reflekterer vel en viss motvilje mot å selge. Det forstår jeg godt, hender fortsatt jeg angrer på at jeg solgte min (for) billig. Så om du får prutet litt på den tror jeg den passer kriteriene dine godt. Selv uten pruting er den god :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for forslag og tips.

Jeg er klar over at mye avhenger av matching med resten av anlegget, med lytterommet, og med egne lydpreferanser. Det var derfor jeg nevnte Adyton Opera som en slags referanse, for den hadde veldig mye av de egenskapene som jeg innbiller meg at jeg jakter på; behagelig klangbalanse, stram bass, slagkraftig makrodynamikk, åpen og oppløst mellomtone og diskant, og samtidig tilstrekkelig rentspillende at den ikke blir slitsom i lengden eller slører til lydbildet. Det med klangbalansen er vanskelig, men jeg tror jeg foretrekker litt fylde/varme nedover slik at den beholder størrelse og frodighet også ved middels lydnivå (bakgrunnsmusikk).
Også er det greit å tenke gjennom om man helst vil ha digitale innganger for å slippe ekstern DAC
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Støtter forslaget om pm17:)Den nye Marantz pm serien er også meget god til prisen.har fremdeles en pm 5004 i kjellerstuen som har slått ut mye dyrere ting som Arcam,Yamaha og til og med en vintage Accuphase.fåes også med dac om du går litt opp på stigen.På gamle 80tals jbl samt Harbeth spiller den lille marantzen helt glimrende.
 

Taunus

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
12
Takk for tips.

De fleste av de skandinaviske integrerte 60-100 wattere jeg har lyttet til i butikker og lignende hadde alle (EC og Adyton Opera unntatt) et snev av tynn/syntetisk bi-klang som gjorde at musikken låt noe kjølig/teknisk ved moderat lydtrykk. Så nå ble jeg veldig nysgjerrig på Marantz siden den klangmessig kanskje passer bedre til det jeg jakter på, litt mer sjarme og fylde, men uten å bli EC-'kjedelig'. Men jeg må trolig opp til PM15 eller PM14 (?) for å matche kraften til Adyton Opera?
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Hei det er vanskelig å si da watt i seg selv ikke altid er til å bli klok på.Prøv en hjemme om mulig er mitt tips.Jeg liker heller ikke denne (hifi korrekte) lyden men en mer varm/feit lyd;)
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Nei, Marantz pm 17 matcher nok ikke kraften til adyton, men trenger den det? Kjenner ikke følsomheten på dine selvbygg HT, ei heller impedansen. Allikevel om de ikke er av de aller mest tungdrevne vil jeg tro pm 17 gjør en strålende jobb kanskje med unntak av partynivåer. Pm 14 og 15 har jeg ikke hørt, men bedømt på anmeldelser fra dengang så er nok PM 17 selve perlen i "familien".
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hvis innebygget dac ikke er noe krav så kan jeg absolutt anbefale deg Primare i30.
Trenger du god effekt og varm lyd så tråkker du ikke feil med den. Er den Primaren
jeg har eid som har spilt med mest sødme og rundhet i lyden. Hatt i21, i22 og i32.
Samt Pre30 og A33.2 effekt. Normalt vil jeg anslå verdien på en i30 til 6000 kr.
Har selv kjøpt 3 slike gjennom tiden. Betalt alt fra 5500 til 7000.
Her har du også xlr muligheter. Noe som er jeg syns er viktig på en slik amp.
Disse er oppgitt til konservative 2x100 watt. Men er målt til 2x126 i 8 Ohm.
Verdt å ta med i beregningen. Har 2 stk trafo også.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
196
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Ikke glem Sugden. Et undervurdert merke i sin prisklasse mener jeg.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Har hatt begge og likte absolutt H200 best (Jubileumsmodell) mens H80 var en grufull forsterker jeg ikke maktet mer enn 14 dager med, så smaken er nok veldig forskjellig.

Hadde heller kjøpt en H80 enn en H200 hvis jeg var deg, syns det bor mer spilleglede under lokket der.
Har hatt både H80 og H200 i eie, og må si meg enig med Kvasi her.
Men, den H200en er en limited edition som har samme pre som H300. Men hvis du syns H80 var grufull og du ikke maktet mer er det nok leger og ikke et hififorum du bør diskutere det med.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Jeg har hatt endel forsterkeren i prisklassen opp til 10k, og noen over det.
Av disse er det noen som utmerker seg hos meg som meget gode, og noen som har skuffet.

Av høydepunktene under 10k vil jeg trekke fram Rega Brio-R, Marantz PM6005 (jeg har også hatt PM7005 men usikker på om jeg faktisk likte denne bedre), Abrahamsen V2 i opgradert versjon, Xindak 6950 likte jeg også da jeg hadde den, men i etterkant synes jeg kansje den er litt vel behersket.

Over 10k er Marantz KI Pearl den beste forsterkeren jeg har hatt, denne låt bedre enn både EC ECI5, Accuphace E-212, Hegel H100 og diverse annet.

Jeg ble derimot litt skuffet over Primare I22 når jeg hadde den og gikk rett over til Abrahamsen v2, I22 framsto som tam og kjedelig i forhold.
Hegel H80 hadde jeg også samtidig som Marantz PM7005, og jeg likte PM7005 bedre, her var det faktisk ikke så stor forskjell på de to, med unntak av at H80 hadde bittelitt stramme bass og litt mer fokus på øvre mellomtone hvor PM7005 låt litt fyldigere ut. Ikke direkte skuffet, men jeg hadde forventet mer av forsterker som har blitt så hyllet i Norsk hifi presse som H80.
 
X

X186841

Gjest
Fjåshue !
Det er ingen grunn å gå til lege fordi man ikke har samme smak som deg.


Har hatt begge og likte absolutt H200 best (Jubileumsmodell) mens H80 var en grufull forsterker jeg ikke maktet mer enn 14 dager med, så smaken er nok veldig forskjellig.

Hadde heller kjøpt en H80 enn en H200 hvis jeg var deg, syns det bor mer spilleglede under lokket der.
Har hatt både H80 og H200 i eie, og må si meg enig med Kvasi her.
Men, den H200en er en limited edition som har samme pre som H300. Men hvis du syns H80 var grufull og du ikke maktet mer er det nok leger og ikke et hififorum du bør diskutere det med.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ikke hørt Adyton, men jeg ville vurdert Bladelius, hadde jeg vært deg. En brukt Tyr eller Thor II er det mulig å få rundt 10k nå. Solgte nettopp en Tyr II m/Dac til i overkant av 10k. Har også hørt Hegel H200, og ville valgt Bladelius ti av ti ganger. Hegel gav meg ikke så mye, bare helt greit, liksom. Har hatt både Tyr og Thor II. Krell 400XI er i samme gate som Thor II, litt større lyd, enda mer trøkk i bassen, men litt "grovere i målet". Jeg byttet den ut med Thor II.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg har hatt endel forsterkeren i prisklassen opp til 10k, og noen over det.
Av disse er det noen som utmerker seg hos meg som meget gode, og noen som har skuffet.

Av høydepunktene under 10k vil jeg trekke fram Rega Brio-R, Marantz PM6005 (jeg har også hatt PM7005 men usikker på om jeg faktisk likte denne bedre), Abrahamsen V2 i opgradert versjon, Xindak 6950 likte jeg også da jeg hadde den, men i etterkant synes jeg kansje den er litt vel behersket.

Over 10k er Marantz KI Pearl den beste forsterkeren jeg har hatt, denne låt bedre enn både EC ECI5, Accuphace E-212, Hegel H100 og diverse annet.

Jeg ble derimot litt skuffet over Primare I22 når jeg hadde den og gikk rett over til Abrahamsen v2, I22 framsto som tam og kjedelig i forhold.
Hegel H80 hadde jeg også samtidig som Marantz PM7005, og jeg likte PM7005 bedre, her var det faktisk ikke så stor forskjell på de to, med unntak av at H80 hadde bittelitt stramme bass og litt mer fokus på øvre mellomtone hvor PM7005 låt litt fyldigere ut. Ikke direkte skuffet, men jeg hadde forventet mer av forsterker som har blitt så hyllet i Norsk hifi presse som H80.
Ja Hegel H80 er et snodig tilfelle. Uglesett her inne, men skamrost ikke bare i Norge men over hele verden.
Teller 25 linker til tester som alle skryter den opp i skyene - Hegel Music Systems - H80
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Ja, det er jo ikke det at jeg synes den er direkte dårlig, det er bare det at jeg ikke synes den er bedre enn endel alternativer.
Sammenlignet med min PM7005 ble det mer en smaksak enn at det var noe kvalitetsforskjell på de to.

PM7005 spilte med litt mer bass og fyldigere mellomtone, mens H80 spilte mindre bass (strammere?) og med mer nivå på høyere mellomtone.
Jeg opplevde ikke H80 som mer oppløst i toppen enn PM7005, de var veldig like i toppen faktisk.

Jeg brukte Dynaudio DM 2/7 når jeg sammenlignet, mulig jeg ville ha hørt større forskjeller på de to med en dyrere høyttaler, det vet jeg ikke.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ja, det er jo ikke det at jeg synes den er direkte dårlig, det er bare det at jeg ikke synes den er bedre enn endel alternativer.
Sammenlignet med min PM7005 ble det mer en smaksak enn at det var noe kvalitetsforskjell på de to.

PM7005 spilte med litt mer bass og fyldigere mellomtone, mens H80 spilte mindre bass (strammere?) og med mer nivå på høyere mellomtone.
Jeg opplevde ikke H80 som mer oppløst i toppen enn PM7005, de var veldig like i toppen faktisk.

Jeg brukte Dynaudio DM 2/7 når jeg sammenlignet, mulig jeg ville ha hørt større forskjeller på de to med en dyrere høyttaler, det vet jeg ikke.
Kan jo være at den generelle anmelder og den generelle lytter vurderer etter forskjellige kriterier. Anmelder kan for eksempel har mest fokus på oppløsning og evne til å plassere/skille instrumenter etc, mens den vanlige lytter/musikkelsker har lettere for å like en lyd som har en lun varme/fylde.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Det er nok sikkert forskjellige parameter hver enkelt hører etter når de skal vurdere et produkt.
Jeg vet jo Hegel har fått mye skryt for å ha god instrumentseperasjon, så dette var også noe jeg hadde i baktankene når jeg hadde H80 og PM7005 samtidig.
 

Taunus

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
12
Takk for tips og gode innspill.

Jeg startet prosessen med familiens gamle anlegg, et par Advent Model-3 og Sansui AU-555a fra 1972. I høst bygget jeg et par DIY stativhøyttalere med Seas Excel W15cy magnesium og ScanSpeak R7000 Ringradiator. Deretter falt det meste på plass da jeg fikk lånt hjem en Adyton Opera 1994 modell og et Luxman forsterkersett C/M-120 fra 1980.

Med Adventene låt de tre forsterkernerelativt likt, det låt mørkt, varmt og uoppløst, typisk dampradiolyd – på godtog vondt, all vokal, kvinne som mann, låt som Elvis på tomgang. Men med DIY høyttalerne var forskjellene desto mer dramatiske.Operaen hadde i særklasse den strammeste bassen og heftigste makrodynamikken, ekstremt bra, mens Luxman-settet hadde en overraskende åpen og forførende mellomtone og diskant, marginalt mer avslappende og ‘bedre’ enn Operaen, faktisk, etter min smak. Klangmessig var Luxman og Opera ganske like mens Sansuien var lukket og uoppløst i toppen og derav litt for mørk i klangen.

Det jeg jakter på nå er en nyere brukt 8-10k forsterker som er minst like glatt og oppløst som Luxman C/M-120 i mellomtone og diskant, og like varm og potent som Operaen fra nedre mellomtone og ned.




IMG_5451.jpg
IMG_5450.jpg
IMG_5444.jpg


Det ante meg at jeg ville få gode anbefalinger på The Usual Suspects; Krell 400xi, Hegel H200, Bladelius Thor II og Primare I30. Og jeg er selvfølgelig ikke itvil om at disse fire alle vil være glimrende kjøp.

Problemet, eller utfordringen, er at jeg tidligere har lyttet til alle de fire ovennevnte, i butikker og/eller i andres anlegg, og jeg husker at jeg alltid satt igjen med en litt ekkel følelse av å ha lyttet til noe som først og fremst var veldig ‘teknisk perfekt’ (kan selvfølgelig ikke tilskrive forsterkeren slike inntrykk alene). Det var noe med bunndraget, det ‘statiske’ lavfrekvente fundamentet som manglet (vanskelig å forklare). Det virket ikke som at lyden var ‘fyldig nok’ til å flyte ut i lytterommet, slik jeg innbiller meg at klangbalansen til Opera/Luxman klarer.

Akkurat nå heller jeg derfor i retning av Marantz, men er usikker på om PM17 har nok krefter. Det er i hvertfall tydelig at høyttalerne mine responderer på den ekstra saften som Operaen har, og den er svært vanedannende. Det er vel den gamle regelen om at små stativhøyttalere trenger mye krefter, de også.

 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva med Naim? Hørt på det?

Ellers ligger det jo en Electrocompaniet ECI-5 mk II på Finn til ca 10k, kan jo også være et alternativ?

Og uten at jeg kjenner den annet enn av merkeomtale, det ligger en Perraux R200i på Finn også, til 12k.
 
Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Lån mye forskjellig og prøv selv. Eneste gangbare råd. Dessuten er det en spennende reise - som fort kan ende i den velkjente hifi-bytte-nevrosen ;-)
 
  • Liker
Reaksjoner: JD
H

heia1956

Gjest
Ser at Denon ble nevnt tidligere. Jeg har også gått veien via testvinnere med i lengden slitsom lyd. Har slått meg til ro med Denon pma 1510 i et lite rom.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Hvor mye krefter er det i PM-17?
Den er oppgitt til beskjedne 2x60w i 8ohm, men ett googlesøk viser at det er nesten utrolig hvilke HT den driver med det brukere opplever som godt resultat (til vanlig stuebruk).
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Min erfaring til vanlig stuebruk: watt er oppskrytt.

Jeg gidder knapt å sjekke utgangseffekten på forsterkere lengre, er det 30-40 watt og kurrant strømforsyning så holder det som regel mer enn nok til moderat lyttevolum uansett.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ser at Denon ble nevnt tidligere. Jeg har også gått veien via testvinnere med i lengden slitsom lyd. Har slått meg til ro med Denon pma 1510 i et lite rom.
Støtter denne :)

Eventuelt PMA-2010ae er også innenfor budsjettet
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Onkyo A 9070 er også en knall bra forsterker :)
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Ser at Denon ble nevnt tidligere. Jeg har også gått veien via testvinnere med i lengden slitsom lyd. Har slått meg til ro med Denon pma 1510 i et lite rom.
Støtter denne :)

Eventuelt PMA-2010ae er også innenfor budsjettet
Jeg har faktisk hatt begge, både Denon pma 1510, (den er god den) og Marantz pm 17. Det er altså Marantzen jeg "savner". Mulig pma-2010ae er en vinner om lydkvaliteten matcher pma-1510 bare med mere krefter.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Krell kav 400ix til 5500,- på torget nå om du rask. Ikke noe å tenke på til den prisen imho.

Edit.
Leste nøyere, og det ser ut som om noe ikke er helt som det skal med den. :p
 
Topp Bunn