Anbefaling kvinnelige artister

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Besluttet nylig å utvide horisonten litt med å kjøpe noen plater av kvinnelige artister (syngedamer) jeg ikke kjente fra før. Etter omtale og anbefaling her inne tok jeg sjansen på Ginne Marker "For Seasons To Come", som virkelig falt i smak. Dette frister til gjentakelse. Ber derfor om tips til musikk, gjerne litt i samme stillferdige gate som Ginne, men ikke nødvendigvis. Vurderer også Anette Askvik som mange anbefaler. Kjøpte også Larkin Poe "Venom & Faith", men det ble en stor skuffelse, spesielt i forhold til de snuttene jeg har sett av jentene. Sikkert ikke rette plata, men jeg tviler likevel på at dette er noe for meg.

Snakker da om vinyl.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Besluttet nylig å utvide horisonten litt med å kjøpe noen plater av kvinnelige artister (syngedamer) jeg ikke kjente fra før. Etter omtale og anbefaling her inne tok jeg sjansen på Ginne Marker "For Seasons To Come", som virkelig falt i smak. Dette frister til gjentakelse. Ber derfor om tips til musikk, gjerne litt i samme stillferdige gate som Ginne, men ikke nødvendigvis. Vurderer også Anette Askvik som mange anbefaler. Kjøpte også Larkin Poe "Venom & Faith", men det ble en stor skuffelse, spesielt i forhold til de snuttene jeg har sett av jentene. Sikkert ikke rette plata, men jeg tviler likevel på at dette er noe for meg.
Se i gismo-tråden. Dette er hans felt.;)

Larkin Poe snuttene fra Tip O The Hat videoserien deres hvor de relativt spontant gjør en coverversjon og legger ut på Youtube FB osv. er ikke representativt for Bluesrocken de holder på med til vanlig i egen regi.

Ellers i farta:
Natalie Merchant, KD Lang, Susanne Sundfør, Joni Michell, JenniferWarnes, Melody Gardot, Imelda May, Norah Jones, Shawn Colvin, Anne Bisson, Solveig Slettahjel, Kristin Asbjørnsen,Tina Dicko, Ane Brun, Agnes Obel, Lisa Ekdal, Sophie Zelmani, Inger Marie Gundersen, Bonnie Raitt, Holly Cole, Madeleine Peyroux.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Hanne Boel "Outtakes" og "Private eye"
Vanessa Fernandez "Use me" og "When the levee breakes"
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Flott, nå har jeg noe å tygge på...

Men kanskje dere også har tips til hvilke plater av nevnte artister som er spesielt å anbefale? Hver enkelt av dem har vel gitt ut mange.
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.715
Torget vurderinger
1
Kan legge til Karen Mok - Somewhere I Belong 2011, Sun Lu - Ji Mo Qing Ren og Music Story 2017
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Ei vinnylskive med'a Cowboy Laila må jo være en våt drøm. Tør jeg foreslå 'Gi en liten blomst' som en god begynnelse? Dama stiller'n Sputnik langt inn i skyggen.
Om du er usikker så finner du henne på spåttifay før du evt bestiller alt av vinnyl med henne.
God fornøyelse. :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sophie Zelmani?
Sol Heilo/Katzenjammer?
Inger Marie Gundersen?
October project?

.....sorry, BB:cool: 2 outta 4 aint bad

mvh
Proffen
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Ei vinnylskive med'a Cowboy Laila må jo være en våt drøm. Tør jeg foreslå 'Gi en liten blomst' som en god begynnelse? Dama stiller'n Sputnik langt inn i skyggen.
Om du er usikker så finner du henne på spåttifay før du evt bestiller alt av vinnyl med henne.
God fornøyelse. :)
Henne hadde jeg helt glemt, så mange takk for tipset. Og siden du liker musikken så godt, vurderer jeg å bestille alt.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Savage Rose og Annisette har jeg allerede en god del av. Hun er noe spesielt, ja.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Ei vinnylskive med'a Cowboy Laila må jo være en våt drøm. Tør jeg foreslå 'Gi en liten blomst' som en god begynnelse? Dama stiller'n Sputnik langt inn i skyggen.
Om du er usikker så finner du henne på spåttifay før du evt bestiller alt av vinnyl med henne.
God fornøyelse. :)
Henne hadde jeg helt glemt, så mange takk for tipset. Og siden du liker musikken så godt, vurderer jeg å bestille alt.
ØYH!!!!

Ha'kke sagt at jeg liker makkv... -'musikken' hennes, annet enn lett hoderisting og et skjevt smil i maks 5 min. :)
Ellers kan jeg foreslå Karen Zouza på vinyl. Utolig gode innspillinger, både lyd, arr, stemme osv. Coveret kan du ramme inn og henge på veggen. :)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hva med Eivør Pálsdóttir ‎– Bridges, Cæcilie Norby - Arabesque, Roika Traoré - Bowmboï for å nevne tre til:)
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Mye bra forslag her selvsagt.
Nevner et par favoritter.
Joan Armatrading frem til 1980.
Patricia Barber har mye bra

Litt Off Topic siden stillferdige damer i overdose fort kan bli litt kjedelige imo, og vil derfor anbefale Siena Root sin siste skive.
Siena Root bruker gjestevokalister på stort sett alle album og på det siste er det to svenske damer som trekker pusten skikkelig før de synger. Beintøff musikk ellers også.....FET 70'talls rock med bra lyd.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Kacey Musgraves. Platen hennes "golden hour" har avsindig med avspillinger på Spotify. Mye rolige låter, i country sjangeren.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Lera Lynn har blitt spilt jevnlig her etter å ha blitt introdusert via «tv-serien» True Detective.
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.588
Antall liker
6.679
Areni Agbabian «Bloom». Hør gjerne på sangen Patience for å få et inntrykk.
Marianne Faithful «Broken English». Hør på tittelmelodien eller hennes versjon av Lennons Working Class Hero.
Laura Marling «Semper Femina». Lytt f.eks. på Soothing.
Regina Spektor «Begin To Hope».
Gillian Welch «The Harrow And The Harvest».
 

ttmivar

Medlem
Ble medlem
21.06.2009
Innlegg
36
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
For all del, du må ofre noen timer og bli kjent med Sigrid Moldestad, livet blir ikke det samme etterpå.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Anbefaler, uten at jeg vet om alt finnes på vinyl:

Tina Dico (Dickow) - Whispers

C68C1484-3F49-40A8-88AC-55F5DD979960.jpeg


Lissie - When I´m alone: the piano retrospective

74D80EB0-D44F-46C1-90D7-9CBE76618A44.png


Eivør - Live in Torshavn

BD71E85B-F5DE-4C87-AD99-7474C50885FB.jpeg


Anna Ternheim - A space for lost time

E7117EF3-77BD-40E9-8EF1-7205719D891B.jpeg


London Grammar - Truth is a beautiful thing

CD13495C-E085-4A0C-8521-A702EA0D5F35.jpg
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Tusen takk for alle tips. Tenker jeg klarer meg nå, som en begynnelse...
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Kanskje ikke verdens beste artist, men sjekk ut lyden på platene til Vanessa Fernandez. Kanskje spesielt «use me» albumet.
 
Topp Bunn