Anbefaling av virkelig storslått klassisk musikk?

C

Cyber

Gjest
Jeg er en altetende musikkelsker, men må innrømme at klassisk musikk har jeg lite av, noe som er synd da det er helt fantastisk på sitt beste.

Det jeg er ute etter er CDer med klassisk musikk som virkelig er storslagen som du bare setter på og blir helt hentatt av. Skjønner? Kom med dine anbefalinger!

T

theStig

Gjest
Re: Anbefaling av virkelig storslått klassisk musi

Mozarts Requiem. Dødsbra, bokstavelig talt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Mitt råd er alltid å hoppe over de vanlige romantiske nybegynnergreiene som Tchaikovski og slikt og hoppe på noe som er litt mer spennede.

Med storslått, mener du da stort format? I såfall burde symfoniene til Mahler kanskje passe, det er vel det ypperste innen orkestermusikk, i den forstand at orkesterets muligheter utnyttes til fulle. Mye av Mahlers musikk er litt vanskelig, men den femte symfonien er relativt lett tilgjengelig, den berømte adagiettoen skulle nok slå an.

Ellers er jo Beethovens niende symfoni en vinner, f.eks. i Karajan sin innspilling:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4474012.htm

Lyden av klaver og orkester kan også kalles storslått. Brahms sine to pianokonserter er av det aller mest massive slaget. Emil Gilels spiller som en gud med berlinerfilharmonikerne i toppform:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4474462.htm

For noe mer lyrisk, hva med en fiolinkonsert, f.eks. Sibelius sin, f.eks denne innspillingen:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//82876663722.htm

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0

Bolero av Ravel. Fengslende og suggererende, i allefall de første gangene man hører den. Senere kan man utforske andre verker.

C

Cyber

Gjest

Mozarts Requiem. Dødsbra, bokstavelig talt.
Den har jeg hørt litt av. Er det noen spesielle versjoner som er bedre enn andre?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Enig med theStig, Mozarts Requiem er en nødvendighet. Aller helst med Karl Bøhm på DG. Mer storslått enn dette blir det rett og slett ikke. Som en god nummer to har vi jo Mahlers 2.symfoni, aller helst med Bernstein, etter min mening. God fornøyelse!

C

Cyber

Gjest

Er disse å finne i noen lett tilgjengelige nettbutikker? har sjekka litt rundt, men finner ikke de nevnte versjonene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Enig med theStig, Mozarts Requiem er en nødvendighet. Aller helst med Karl Bøhm på DG. Mer storslått enn dette blir det rett og slett ikke. Som en god nummer to har vi jo Mahlers 2.symfoni, aller helst med Bernstein, etter min mening. God fornøyelse!
Mahler er en fin innfallsvinkel, storslagent men sart, kraftig men også mykt og melodiøst, mangefasettet men allikevel med en umiddelbar fascinasjon.
Interessant kombinasjon av "love-at-first-sight" dramatisk musikk, som også vokser hos deg med årene.

Ta gjerne med Mahler's 5.symfoni med samme dirigent også; imho helst fra DGG-syklusen fra siste halvdel av 80-tallet.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2

Storslått klassisk musikk?

Mitt siste kjøp på den fronten:
Gustav Holst - The Planets
+ Richard Strauss - Also Sprach Zarathustra
på en og samme CD, innspilt på begynnelsen av 70-tallet, men allikevel kjempelyd. Boston Symphony dirigert av William Steinberg, utgitt på DG (Deutsche Grammophon).

Apropos pianomusikk - Rachmaninovs pianokonserter 2 og 3 klinger fantastisk!

Anbefaler en innspilling av Vasary (LSO/Ahronovitch) - også utgitt på DG.

Begge disse skulle være enkle å få tak i hos cdon.com.

(Ellers går det mye i Mahlers symfonier om dagen, se Vidar P.s anbefaling over).

mvh

K

kbwh

Gjest

Hardcoregjengen her inne kjøper helst musikken sin hos www.mdt.co.uk.

Det kan være en ide og bla i gamle musikktråder her på forumet. Der vil du også finne anbefalinger på gode innspillinger av storslått (og mer intim) klassisk musikk.

Ellers er Mahlers 1.symfoni relativt lett tilgjengelig. Flesker ikke til med rare klanger før i sistesatsen. Og du har garantert aldri hørt Fader Jacob på den måten. Bernstein og Wienerfilharmonikerne på DGG (der var det plateselskapet igjen! Du kommer til å venne deg til den gule kleisa).

Schuberts 8. symfoni dirigert av Sinopoli (er det Philhamonia Orchestra tro?) på DGG. Tårer i øynene og såvidt over en halvtime fordelt på to satser er en innertier.

Shuberts 9. symfoni med Wienerphilharmonikerne (igjen, de er på TV mens man leter etter paracet hver eneste 1. januar) dirigert av George Solti. Plateselskapet er Decca, og musikken er svær og lyrisk og intim og det meste egentlig.

Filmusikken fra Pianisten kjenner jeg ikke. Snart kommer det noen og forteller seg i hvilken ende av Chopin du skal begynne.

Sånn!

Har du hørt Mozart forresten?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Er disse å finne i noen lett tilgjengelige nettbutikker? har sjekka litt rundt, men finner ikke de nevnte versjonene.
Linkene som jeg postet i mitt første innlegg er til en veldig bra og billig klassisk nettbutikk, nemlig mdt.co.uk. Play.com er elendig på klassisk så jeg ville ikke anbefalt å lete der.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1

Kode:
Snart kommer det noen og forteller seg i hvilken ende av Chopin du skal begynne.
Jeg har rukket å bli en stor Chopin-fantast, og det har vel med at pianomusikk klinger godt i mine ører. Først og fremst er vel Chopin en av de fremste eksponentene for solo piano musikk (det er vel kanskje ikke det man først og fremst kaller storslått?). Anbefalinger her er:

Etudes, Pollini (DG)
Preludes, Arrau (Appian recordings)
Ballades, Moiseiwitsch (Appian recordings)
Nocturnes, Moravec (Nonesuch)
Mazurkas, Michelangeli (DG)

Det er bare å søke på www.amazon.com så kommer de opp.

Han har også noen flotte pianokonserter (1 & 2), selv om det er ingen tvil om at pianoet er veldig i fokus også her. En meget god innspilling er med Argerich/Dutoit.

Liker man Chopin så er det mange gode innspillinger å boltre seg i :). Og ditto et mareritt for samlere...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Storslått kan være så mye, feks Mahler, Orffs Carmina Burana, Verdis Reguiem osv. Virkelig storslått alt sammen.

Men for meg er vel kanskje Bachs Goldbergvariasjoner det mest storslåtte av alt, da i  den forstand det mest storslåtte uttrykk for kreativ kraft, endeløs oppfinnsomhet og nitidig håndverk som finnes. Prøv Goulds to innspillinger, evt Perahia.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Men for meg er vel kanskje Bachs Goldbergvariasjoner det mest storslåtte av alt, da i den forstand det mest storslåtte uttrykk for kreativ kraft, endeløs oppfinnsomhet og nitidig håndverk som finnes. Prøv Goulds to innspillinger, evt Perahia.
Det varmer mitt hjerte å høre slikt!

Gould-innspillingene hører hjemme i enhver klassisk platesamling, og med sin korte lengde er de greie å lytte til uten å gå inn i meditasjonsmodus. Noen innspillinger varer jo like lenge som en Mahler-symfoni. Selv har jeg sansen for Andras Schiffs ECM-innspilling for en moderne variant, om enn Perahia er dypere og mer variert.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5

Ingen som har nevnt Berlioz? Symphonie Fantastique er virkelig storslagen musikk.

Leif the second

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.279
Torget vurderinger
4

Den har jeg hørt litt av. Er det noen spesielle versjoner som er bedre enn andre?
Dette er jo litt på siden, men Mozart, Requiem, jeg er bare nødt til å anbefal filmen "Amadeus", helst i director's cut, av Milos Forman.
Et fyrverkeri av en film om Mozart's liv og lagen! :D :D

PS. Det er vel overflødig å fortelle at filmmusikken er meget bra... ;D

K

kbwh

Gjest

Dette er jo litt på siden, men Mozart, Requiem, jeg er bare nødt til å anbefal filmen "Amadeus", helst i director's cut, av Milos Forman.
Et fyrverkeri av en film om Mozart's liv og lagen! :D :D
Må være Directors Cut ja. Originalversjonen mangler både bikkjer og pupper.
Bare husk at Amadeus ikke er helt biografisk korrekt.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.279
Torget vurderinger
4

Bare husk at Amadeus ikke er helt biografisk korrekt.
Litt biografisk "krydder" er jo aldri å forakte, for oplevelsens skyld ;)

Ellers synes jeg generelt at Beethovens 5.symfoni ofte blir oversett, fordi "alle" har hørt de første åtte notene. Men for de som lytter videre er dette veldig bra.

T

theStig

Gjest

PS. Det er vel overflødig å fortelle at filmmusikken er meget bra... ;D
Å? Hvem sto for den? Hans Zimmer?? ;D ;D
hehehehe

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.279
Torget vurderinger
4

Å? Hvem sto for den? Hans Zimmer??  ;D ;D
hehehehe
Åhh, trodde det var Thomas Newman jeg, eller var det Daniel Elfman... hmm, nei nå husker jeg det...det var jo Phil Collins...mener han fikk Oscar for det også..  ;D;)

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2

sibelius symfonier liker jeg veldig godt. f.eks nr 2 som er litt streitere enn en del av det andre. litt atonalt og rart kan det bli, men det takler man vel?

vikan2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2005
Antall liker
0

Takker også for mange gode (forhåpentligvis) anbefalinger her.
Det er ikke så lett for oss klassiske nybegynnere å finne frem i denne jungelen.....

mvh

vikan2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2005
Antall liker
0

Litt off-topic, men dere som bruker MDT, hvordan sender de cdene? Kommer alt i en pakke med merket total sum? Det blir jo fort toll av sånt mener jeg...

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1

Ikke bestill for mer enn ca. £17 per gang. Det er vel bare play.com, cdjungle.com og cdwow.com som splitter opp bestillingene automatisk.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Cduniverse.com har også lagt seg til en fin vane med ikke å deklarere frakten; om man handler for f.eks $20 i skiver, og det blir $30 inkl frakt, så står det $20 på pakningen/tolldeklareringen.
Advarer mot at amazon.com ikke gjør det samme; der står det $30 på pakningen, og slikt blir det fort gebyr og mva av...

Mvh Vidar P

vikan2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2005
Antall liker
0

Cduniverse.com har også lagt seg til en fin vane med ikke å deklarere frakten; om man handler for f.eks $20 i skiver, og det blir $30 inkl frakt, så står det $20 på pakningen/tolldeklareringen.

Mvh Vidar P
Ja det er noen nettbutikker som gjør det litt lettere for oss enn andre, så da er det vell bare å sende de litt større bestillingene fra MDT til strømstad da, så henter jeg den der ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.313
Sted
Holmestrand

Kjøpte for en tid tilbake en Naxos-CD (på besninstasjon): "Chill with Satie". Denne åpnet døren til klavermusikk for meg. Den har også slått an hos andre jeg har spilt den for, både av entusiaster og andre. Kone og barn spiller denne jevnlig. Anbefales!

K

kbwh

Gjest

Hjemme på påskeferie har jeg blitt utsatt for denne:

Her er det fantastisk lyd, ordentlig storslått musikk (og kanoner og kirkeklokker).

Verkene på platen:
Beethoven: Wellingtons seier
Tsjaikovskij: 1812-overtyre og Capriccio Italienne

Moroplate!
Kjøp her: http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/CD/4343602.htm

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.530
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20

Et par av de store Sakrale verkene til Bach er vel obligatoriske.  Christmas Oratorio med Gardiner er en referanse, mens Mass in B Minor også er veldig stor.

Magasinet Grammophone er også en bra guide til klassisk musikk. Her et nettsiden hvor du blant annet finner anbefalte innspillinger:

http://www.gramophone.co.uk/index.asp

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Alle de store Bach korverkene, bla de to du nevner over, med Gardiner er samlet på denne boksen:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/4697692.htm

25 pund så over tollgrensa men blir likevel en hyggelig pris ferdig importert. Kanskje verdt bryderiet å sjekke ut hvilken pris feks aktivklassisk.no kan skaffe denne til.

Om du legger til denne:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/4775765.htm

så ender du likevel med totalt 30 CDer til 50 pund; under 1000 kr ferdig importert for totalt 30 CDer med noe av den flotteste klassiske musikken som er komponert. NB tilbudspriser til 25.4 !

C

Cyber

Gjest

Da var Mozarts Requiem innkjøpt på DGG :)

Meget bra! Fikk mersmak nå...

Jeg må og takke for mange gode tips her, hadde ikke trodd jeg skulle få så mye respons her, supert!

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3

:) Mange flotte anbefalingar, men eg saknar mitt favorittverk, Mozart's Don Govianni - Tryllefløyten er også eit must. Ein opera av Wagner må også med -Tannhauser.
Sjekk også ECM sine klassiske innspelingar for også litt meir moderne ting som Arvo Part og Shostakovich. Her kan du ikkje gå feil. Kun innspelingar av høg kvalitet har kome meg for øyret hittil.
MVH
Johs

Topp Bunn